Predmet
Likovna umjetnost 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Profesija - umjetnik

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • položaj umjetnika u društvu
  • obrazovanje umjetnika
  • umjetnički proces

Ma, tako je bilo nekad

Projicirajte likovni primjer - Zvonik u Firenci, a zatim pročitajte citat:

Dok se gradnja zvonika nastavljala prema spomenutom modelu koji je bio u njemačkom stilu jer se taj u to vrijeme primjenjivao, Giotto je nacrtao sve crteže za ukrase i vrlo pažljivo označio model bijelom, crnom i crvenom bojom na svim mjestima gdje je trebalo da dođe kamenje te boje i ukrasi.

Raspravljajte s učenicima o vremenu nastanka citata i važnosti citata u razotkrivanju podataka o djelu. Navedite i završni citat:

Zbog svih ovih djela Giotto je ne samo proglašen firentinskim građaninom već mu je firentinska općina, što je u ono vrijeme bila velika stvar, dodijelila sto zlatnih forinti godišnje i postavila ga za nadzornika ove izgradnje koju je nakon njega nastavio Taddeo Gaddi jer Giotto nije doživio da vidi zvonik dovršen.

Raspravljajte s učenicima o tome što je moguće saznati o autoru djela i vremenu nastanka na temelju citata. Navedite da je autor teksta Giorgio Vasari i da je nastao dvjesto godina nakon konkretnog događaja. Podijelite učenike u grupe kako biste istražili projekt izrade zvonika, i to tako da:

  1. grupa prouči Vasarijev tekst iz pozicije našeg vremena
  2. grupa rekonstruira odnose autor-naručitelj u 14. stoljeću
  3. grupa prouči posljednje razdoblje Giottova života u Firenci
  4. grupa prikupi informacije o Giottovu životu prije dolaska u Firencu.

Učenici će prikupiti informacije i prezentirati ih putem zajedničke kolaborativne prezentacije u digitalnom alatu MS Office 365 - PowerPoint. Na kraju ih pitajte o tome smatraju li da bi neki umjetnik danas mogao djelovati na taj način i je li moguće imati status kakav je imao Giotto.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Prikažite uvećanu sliku zvonika u Firenci ili se koristite vizualnim pomagalima poput projekcija ili povećanih printova kako bi učenicima bilo lakše promatrati detalje i oblike zvonika.
Podijelite ih u manje grupe kako bi imali više vremena i podrške za istraživanje i analizu određenih aspekata zadatka. Osigurajte da svaka grupa ima jasno zaduženje i smjernice kako bi se osigurala njihova uspješnost. Koristite se grafičkim organizatorima ili tablicama kako biste vizualno prikazali ključne informacije i međusobnu povezanost različitih aspekata zadatka. To će pomoći učenicima u organizaciji svojih misli i uočavanju veza među različitim elementima. Osigurajte učenicima s teškoćama u razvoju dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka kako bi im se omogućilo da rade svojim tempom i da pozorno prouče i analiziraju materijale.

Osigurajte jasne i koncizne upute za rješavanje zadataka i raspravu. Na taj će način učenici s poremećajem pažnje i aktivnosti lakše pratiti nastavni proces. Rabite numerirane korake ili dijagram da biste vizualno prikazali strukturu zadatka i pomozite učenicima s poremećajem pažnje i aktivnosti u praćenju procesa. Postavite vremenska ograničenja za svaku fazu zadatka i osigurajte redovite pauze kako bi učenici mogli zadržati fokus i svježinu. Na taj će način održati koncentraciju uz smanjen osjećaj preopterećenosti. Kako biste im u tome pomogli, koristite se vizualnim elementima poput ilustracija, grafikona ili fotografija u ilustraciji ključnih koncepata. Vizualni elementi mogu pomoći učenicima s poremećajem pažnje i aktivnosti u boljem pamćenju informacija i većoj angažiranosti tijekom rasprave.

Pri kreiranju prezentacije u alatu MS Office 365 - PowerPoint prilagodite predloške ili stvorite strukturirane obrasce koji će učenicima pomoći u organizaciji informacija. To će im olakšati unos sadržaja i održavanje dosljedne strukture tijekom cijele prezentacije. Pružite jasne smjernice o vrsti informacija koje učenici trebaju prikupiti i o načinu njihove organizacije. Možete im dati popis ključnih točaka ili pitanja koja trebaju istražiti i navesti korisne izvore informacija. Na taj će način učenici jasno znati što se od njih očekuje. Potaknite in na uporabu vizualne podrške (slika, grafikona ili dijagrama) kako bi obogatili svoje prezentacije vodeći pritom računa o vizualnoj zasićenosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ma, tako je bilo nekad

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik raspravlja o položaju i ulozi umjetnika u društvu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti uku D.4/5.2.Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć. uku A.4/5.1. Učenik samostalno traži nove informacije u različitim izvorima, transformira ih u novo znanje i uspješno primjenjuje pri rješavanju problema.

Profesija – umjetnik

Podijelite učenike u parove kako bi istražili biografije sljedećih umjetnika: Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Albrecht Dürer, Michelangelo Merisi da Caravaggio, Petar Paul Rubens, Rembrandt Harmenszoon van Rijn, Thomas Gainsborough, Diego Velázquez, Nicolas Poussin, Jacques-Louis David, Eugène Delacroix, Gustave Courbet, Claude Monet, Henri de Toulouse-Lautrec, Paul Gauguin. Skraćene verzije biografija s podatcima o školovanju, djelatnostima i vizualu jednog važnog djela neka objave s pomoću digitalnog alata Padlet.

Napišite na ploču rečenice:

  • Umjetnik je cijenjen u društvenoj zajednici.
  • Umjetnik ima formalno obrazovanje.
  • Umjetnik ima stalne prihode.
  • Umjetnik ima osiguranu materijalnu egzistenciju.

Učenici trebaju skicirati tablicu s imenima umjetnika i kategorijama:

  • status
  • formalno obrazovanje
  • financijska stabilnost.

Svaki će par komentirati te rečenice iz pozicije umjetnika kojim su se bavili, a ostali će učenici tijekom prezentacija unositi informacije u tablicu. Na kraju raspravite o rezultatima. Izdvojite umjetnike koji su imali zaslužan status i financijsku stabilnost. Raspravite o formalnom obrazovanju umjetnika i o tome je li se to zanimanje i u čemu promijenilo u odnosu na istraživane slučajeve. Istaknite povezanost umjetnika s razdobljima renesanse, baroka, neoklasicizma, romantizma, realizma i impresionizma. Kad je riječ o financijskoj stabilnosti umjetnika, razgovarajte o narudžbama, mecenama i tržištu. Neka ih učenici povežu s razdobljem i promjenjivim statusom umjetnika.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte vizualna pomagala (ilustracije, slike i simbole) u davanju informacija o umjetnicima.
Prilagodite tekstualne materijale rabeći kraće i jasnije rečenice kako bi se učenicima sa specifičnim teškoćama učenja olakšalo razumijevanje. Možete se koristiti jednostavnijim jezikom i izrazima.
Neka asistent u nastavi ili drugi učenik pruži podršku učeniku s teškoćama u razvoju tijekom istraživanja. Ta podrška može uključivati ​​pomoć u čitanju, razumijevanju ili zapisivanju informacija o umjetnicima.
Izradite prilagođene obrasce ili tablice s jednostavnijim formatom i jasnim uputama kako bi se olakšalo unošenje podataka o umjetnicima. Također, rabite uvećan font, jasne oznake i praznine za dopunjavanje.
Dopustite učenicima da rade vlastitim tempom kako bi im se omogućilo dovoljno vremena za istraživanje i razumijevanje biografija umjetnika. Prilagodite vremenske rokove i pružite dodatnu podršku učenicima koji trebaju više vremena ili dodatne materijale.
Dopustite im da prezentiraju informacije o umjetnicima putem vizualnih prezentacija (dijaprojekcije sa slikama i grafikama) ili putem auditivnih prezentacija (usmena izlaganja ili audiozapisi). Na taj će način svi učenici, bez obzira na stil njihova učenja, bolje razumjeti i zapamtiti informacije.

Kako biste prilagodili vizualno sučelje Padleta individualnim potrebama učenika, preporučuje se osigurati mogućnost promjene boje pozadine ili teksta radi bolje čitljivosti i smanjivanja vizualne distrakcije. Organizirajte Padlet ploču tako da ima jasnu strukturu s razumljivim naslovima kako bi se olakšala navigacija i pronalaženje informacija. Možete se koristiti različitim stupcima, redovima ili bojama kako biste vizualno odvojili različite dijelove sadržaja. Također, važno je osigurati jasan i pregledan format za objavljivanje skraćenih verzija biografija. Preporučuje se upotreba jednostavne strukture s naslovima, podnaslovima i oznakama kako bi se olakšalo praćenje informacija. Tablica može sadržavati ključne stavke, npr. ime umjetnika, njegovo školovanje, djelatnosti i važna djela, a to će im omogućiti strukturirano i organizirano bilježenje informacija tijekom prezentacija.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Motivirajte učenike na snimanje intervjua u obliku videozapisa s lokalnim umjetnicima uz prethodno dopuštenje intervjuiranih umjetnika. Intervjui bi trebali biti napravljeni u obliku kratkih klipova kako bi ih se lakše editiralo u alatu Kizoa. Tijekom intervjua učenici trebaju saznati više o školovanju umjetnika, njegovu životu, nužnosti izlagačke djelatnosti, prihodima i dr. Također, trebaju ga pitati o javnim natječajima vezanim za umjetnost, o žiriranju, utjecaju interneta na status umjetnika itd. Potaknite učenike na to da u digitalnom alatu Kizoa naprave dvominutne videoprezentacije koje se mogu prikazati u razredu ili u suradnji s intervjuiranim umjetnicima objaviti na stranici škole.

Nastavna aktivnost za predmet X

Profesija – umjetnik

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik proučava dostupnu literaturu, odabire relevantne podatke i oblikuje ih u smislen i argumentiran sadržaj te bira prikladne likovne primjere.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj osr B.5.2. Suradnički uči i radi u timu.

A što je sa socijalnom osviještenošću umjetnika?

Pitajte učenike o tome što misle, po čemu se profesija akademskog kipara ili akademskog slikara razlikuje od ostalih profesija. Također, neka iznesu svoje mišljenje o kompetencijama koje treba imati osoba koja želi napraviti karijeru kao umjetnik. Tijekom razgovora s učenicima ukažite na predrasude vezane za umjetničku djelatnost. Zaključke zapišite na ploču. Učenici zatim trebaju nacrtati tablice u bilježnice i navesti sljedeće stavke:

  • ekologija
  • zajednica
  • inovativnost
  • manufaktura
  • oblikovanje
  • proces
  • organizacija
  • kultura.

Najavite Ted Talks Janet Echelman Shvaćajući maštu ozbiljno. Učenici će tijekom reproduciranja videozapisa upisivati bilješke u tablicu. Kad odgledate video, raspravite s učenicima o obrazovanju Janet Echelman, tehnikama kojima se koristi i problemima s kojima se susreće. Podsjetite učenike na predrasude navedene na ploči i provjerite kako se Echelman uklapa u koncept umjetnice.

Nadalje, pitajte učenike što misle, kako izgleda radni prostor umjetnika i trebaju li oni imati posebne uvjete za rad. Pitajte ih misle li da se mjesto djelovanja umjetnika može usporediti s radionicom, uredskim prostorom ili tvornicom. Zatim im prikažite filmove sa snimkama iz studija Ela Anatsuija i Jeffa Koonsa. Tijekom projekcije učenici trebaju nastaviti voditi bilješke vezane za gore spomenute teme. Povedite diskusiju o tome kako se umjetnici Echelman, Anatsui i Koons mogu povezati s navedenim pojmovima.

Učenike organizirajte u tri grupe koje će istražiti sljedeće teme:

  • El Antsui u kontekstu zajednice i ekologije
  • Janet Echelman u kontekstu inovativnosti i oblikovanja
  • Jeff Koons u kontekstu manufakture i pop-kulture.

Potaknite ih na podjelu uloga u grupama kako bi odradili sljedeće zadatke:

  1. istraživanje biografije umjetnika
  2. socijalno-kulturni kontekst umjetnika
  3. vizualni materijal
  4. društvene mreže
  5. povezanost s društvenim organizacijama.

Rezultate istraživanja neka objave u obliku infografike s pomoću digitalnog alata Canva.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Pružite vizualnu podršku učenicima pri postavljanju pitanja na ploči i izradi tablica u bilježnicama. Koristite se jasnim i prepoznatljivim slikama ili simbolima za pojmove poput ekologije, inovativnosti, oblikovanja itd.
Osigurajte strukturirane tablice s jasno označenim stupcima i redovima kako bi se olakšalo organiziranje i unos informacija. Možete se koristiti bojama ili vizualnim oznakama kako biste razlikovali kategorije ili stavke u tablici.
Pružite zvučnu podršku tijekom gledanja videozapisa ili reprodukcije filmova. Osigurajte učenicima pristup zvučnicima ili slušalicama da mogu jasno čuti informacije i pratiti sadržaj.
Pružite individualnu podršku učenicima s teškoćama u razvoju tijekom istraživanja i izrade infografike. To može uključivati ​​pomoć u pronalaženju informacija, organiziranju materijala ili upotrebi digitalnog alata Canva. Prilagodite upute za istraživanje i izradu infografike tako da budu jasne, jednostavne i prilagođene razumijevanju svih učenika. Rabite kratke rečenice, jednostavan jezik i korak-po-korak smjernice.
Potičite učenike na suradnju i timski rad kako bi podržavali jedni druge i međusobno dijelili zadatke. Neka svaki učenik ima definirane zadatke i ulogu u grupi. Na taj će se način osigurati ravnoteža u sudjelovanju i međusobna podrška.
Omogućite učenicima prikazivanje rezultata istraživanja i izradu infografike na način koji im najbolje odgovara. Mogu se pritom služiti slikama, simbolima, tekstom ili kombinacijom različitih medija.
Osim toga, pomoćnik u nastavi može učeniku s teškoćama pružiti dodatnu pomoć i podršku tijekom aktivnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

A što je sa socijalnom osviještenošću umjetnika?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prosuđuje poziciju i mogućnost djelovanja umjetnika u društveno-povijesnom kontekstu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Poduzetništvo
  • pod B.5.3. Prepoznaje važnost odgovornog poduzetništva za rast i razvoj pojedinca i zajednice. Učiti kako učiti
  • uku A.4/5.4. Učenik samostalno kritički promišlja i vrednuje ideje.

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Vasari, G.: Životi slavnih slikara, kipara, arhitekata, izbor iz djela; CID-NOVA, Zagreb, 2007.

Zvonik u Firenci

Ted Talks s Janet Echelman: Shvaćajući maštu ozbiljno

Ei Anatsui

Jeff Koons

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.