Projicirajte likovni primjer - Zvonik u Firenci, a zatim pročitajte citat:
Dok se gradnja zvonika nastavljala prema spomenutom modelu koji je bio u njemačkom stilu jer se taj u to vrijeme primjenjivao, Giotto je nacrtao sve crteže za ukrase i vrlo pažljivo označio model bijelom, crnom i crvenom bojom na svim mjestima gdje je trebalo da dođe kamenje te boje i ukrasi.
Raspravljajte s učenicima o vremenu nastanka citata i važnosti citata u razotkrivanju podataka o djelu. Navedite i završni citat:
Zbog svih ovih djela Giotto je ne samo proglašen firentinskim građaninom već mu je firentinska općina, što je u ono vrijeme bila velika stvar, dodijelila sto zlatnih forinti godišnje i postavila ga za nadzornika ove izgradnje koju je nakon njega nastavio Taddeo Gaddi jer Giotto nije doživio da vidi zvonik dovršen.
Raspravljajte s učenicima o tome što je moguće saznati o autoru djela i vremenu nastanka na temelju citata. Navedite da je autor teksta Giorgio Vasari i da je nastao dvjesto godina nakon konkretnog događaja. Podijelite učenike u grupe kako biste istražili projekt izrade zvonika, i to tako da:
Učenici će prikupiti informacije i prezentirati ih putem zajedničke kolaborativne prezentacije u digitalnom alatu MS Office 365 - PowerPoint. Na kraju ih pitajte o tome smatraju li da bi neki umjetnik danas mogao djelovati na taj način i je li moguće imati status kakav je imao Giotto.
Osigurajte jasne i koncizne upute za rješavanje zadataka i raspravu. Na taj će način učenici s poremećajem pažnje i aktivnosti lakše pratiti nastavni proces. Rabite numerirane korake ili dijagram da biste vizualno prikazali strukturu zadatka i pomozite učenicima s poremećajem pažnje i aktivnosti u praćenju procesa. Postavite vremenska ograničenja za svaku fazu zadatka i osigurajte redovite pauze kako bi učenici mogli zadržati fokus i svježinu. Na taj će način održati koncentraciju uz smanjen osjećaj preopterećenosti. Kako biste im u tome pomogli, koristite se vizualnim elementima poput ilustracija, grafikona ili fotografija u ilustraciji ključnih koncepata. Vizualni elementi mogu pomoći učenicima s poremećajem pažnje i aktivnosti u boljem pamćenju informacija i većoj angažiranosti tijekom rasprave.
Podijelite učenike u parove kako bi istražili biografije sljedećih umjetnika: Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Albrecht Dürer, Michelangelo Merisi da Caravaggio, Petar Paul Rubens, Rembrandt Harmenszoon van Rijn, Thomas Gainsborough, Diego Velázquez, Nicolas Poussin, Jacques-Louis David, Eugène Delacroix, Gustave Courbet, Claude Monet, Henri de Toulouse-Lautrec, Paul Gauguin. Skraćene verzije biografija s podatcima o školovanju, djelatnostima i vizualu jednog važnog djela neka objave s pomoću digitalnog alata Padlet.
Napišite na ploču rečenice:
Učenici trebaju skicirati tablicu s imenima umjetnika i kategorijama:
Svaki će par komentirati te rečenice iz pozicije umjetnika kojim su se bavili, a ostali će učenici tijekom prezentacija unositi informacije u tablicu. Na kraju raspravite o rezultatima. Izdvojite umjetnike koji su imali zaslužan status i financijsku stabilnost. Raspravite o formalnom obrazovanju umjetnika i o tome je li se to zanimanje i u čemu promijenilo u odnosu na istraživane slučajeve. Istaknite povezanost umjetnika s razdobljima renesanse, baroka, neoklasicizma, romantizma, realizma i impresionizma. Kad je riječ o financijskoj stabilnosti umjetnika, razgovarajte o narudžbama, mecenama i tržištu. Neka ih učenici povežu s razdobljem i promjenjivim statusom umjetnika.
Motivirajte učenike na snimanje intervjua u obliku videozapisa s lokalnim umjetnicima uz prethodno dopuštenje intervjuiranih umjetnika. Intervjui bi trebali biti napravljeni u obliku kratkih klipova kako bi ih se lakše editiralo u alatu Kizoa. Tijekom intervjua učenici trebaju saznati više o školovanju umjetnika, njegovu životu, nužnosti izlagačke djelatnosti, prihodima i dr. Također, trebaju ga pitati o javnim natječajima vezanim za umjetnost, o žiriranju, utjecaju interneta na status umjetnika itd. Potaknite učenike na to da u digitalnom alatu Kizoa naprave dvominutne videoprezentacije koje se mogu prikazati u razredu ili u suradnji s intervjuiranim umjetnicima objaviti na stranici škole.
Pitajte učenike o tome što misle, po čemu se profesija akademskog kipara ili akademskog slikara razlikuje od ostalih profesija. Također, neka iznesu svoje mišljenje o kompetencijama koje treba imati osoba koja želi napraviti karijeru kao umjetnik. Tijekom razgovora s učenicima ukažite na predrasude vezane za umjetničku djelatnost. Zaključke zapišite na ploču. Učenici zatim trebaju nacrtati tablice u bilježnice i navesti sljedeće stavke:
Najavite Ted Talks Janet Echelman Shvaćajući maštu ozbiljno. Učenici će tijekom reproduciranja videozapisa upisivati bilješke u tablicu. Kad odgledate video, raspravite s učenicima o obrazovanju Janet Echelman, tehnikama kojima se koristi i problemima s kojima se susreće. Podsjetite učenike na predrasude navedene na ploči i provjerite kako se Echelman uklapa u koncept umjetnice.
Nadalje, pitajte učenike što misle, kako izgleda radni prostor umjetnika i trebaju li oni imati posebne uvjete za rad. Pitajte ih misle li da se mjesto djelovanja umjetnika može usporediti s radionicom, uredskim prostorom ili tvornicom. Zatim im prikažite filmove sa snimkama iz studija Ela Anatsuija i Jeffa Koonsa. Tijekom projekcije učenici trebaju nastaviti voditi bilješke vezane za gore spomenute teme. Povedite diskusiju o tome kako se umjetnici Echelman, Anatsui i Koons mogu povezati s navedenim pojmovima.
Učenike organizirajte u tri grupe koje će istražiti sljedeće teme:
Potaknite ih na podjelu uloga u grupama kako bi odradili sljedeće zadatke:
Rezultate istraživanja neka objave u obliku infografike s pomoću digitalnog alata Canva.
Vasari, G.: Životi slavnih slikara, kipara, arhitekata, izbor iz djela; CID-NOVA, Zagreb, 2007.
Ted Talks s Janet Echelman: Shvaćajući maštu ozbiljno
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.