Na početku aktivnosti povedite razgovor o školi i vrlinama koje škola razvija. Neka učenici usmeno navedu prednosti i nedostatke različitih oblika školovanja, npr. školovanje kod kuće (homeschooling) te školovanje u privatnim i državnim školama. Naglasite da je škola i u Rimu bila odgojno-obrazovna ustanova. Učenici su tamo stjecali obrazovanje, ali i učili o znamenitim ličnostima i događajima, kako bi im se usadile razne vrijednosti kao što su skromnost, čestitost i hrabrost. Povedite raspravu o ravnopravnosti spolova zbog činjenice da su djevojčice u starom Rimu prekidale svoje obrazovanje nakon završene „osnovne škole“.
Potaknite raspravu o mogućnosti školovanja bez udžbenika i recite učenicima da u starom Rimu nisu postojali udžbenici u današnjem smislu te riječi, već se učilo iz različitih izvora. Učenici nabrajaju prednosti i mane određenih dijelova školskog sustava – učionica na otvorenom, učenje iz karata, književnih djela, učenje pravopisa i gramatike iz natpisa, pa čak i reklama u današnjem svijetu i sl. Pokažite učenicima već pripremljene slike današnjih školskih predmeta u digitalnom alatu Microsoft Office 365 i uputite ih na provjerene stranice i izvore u kojim će istražiti u paru što se umjesto toga upotrebljavalo u Rimu. Npr. tabulae ceratae, stilus, abacus, volumen. Pripremite i prilagođeni tekst u kojem se opisuje rimski sustav školovanja i provedite aktivnost čitanja s razumijevanjem, npr. Kvintilijanovo djelo Institutio oratoria jer Kvintilijan u svoje prve dvije knjige sažima principe odgoja i obrazovanja. Recite učenicima da ne trebaju prevesti tekst, već u bilježnicu odgovoriti na već pripremljena pitanja vezana uz tekst. Nepoznate riječi mogu pronaći na stranici Glosbe.
Upoznajte učenike s pojmom artes liberales, nazivom za uobičajeni nastavni program u rimskim školama i srednjem vijeku (sedam slobodnih vještina), trivij i kvadrivij. Pojasnite i obrazložite pojmove trivija (trivium) i kvadrivija (quadrivium). Ohrabrite učenike da pojmove iz trivija i kvadrivija probaju povezati s današnjim školskim predmetima. Zadajte učenicima malen projektni zadatak vezan uz nastavne predmete. Učenici u grupama kreiraju svoj idealan raspored sati u digitalnom alatu Canva, koji potom prezentiraju pred cijelim razredom. Neka u raspored sati uključe i neke svoje novokreirane predmete koje će imenovati po vlastitoj želji (npr. domaćinstvo, financijska pismenost i sl.), a koji će poticati učenje na drukčiji i kreativniji način. Neka učenici s pomoću izlaznih kartica odaberu najkreativniji i najpoželjniji raspored.
Zakažite učenicima videosastanak s pomoću digitalnog alata MS Teams. Na početku aktivnosti povedite razgovor o školi i vrlinama koje škola razvija. Neka usmeno navedu prednosti i nedostatke različitih oblika školovanja, npr. školovanje kod kuće (homeschooling) te školovanje u privatnim i državnim školama. Učenici se u razgovor mogu uključiti glasom preko mikrofona ili pisanjem odgovora u čavrljanju. Naglasite da je škola i u Rimu bila odgojno-obrazovna ustanova. Učenici su tamo stjecali obrazovanje, ali i učili o znamenitim ličnostima i događajima, kako bi im se usadile razne vrijednosti kao što su skromnost, čestitost i hrabrost. Povedite raspravu o ravnopravnosti spolova zbog činjenice da su djevojčice u starom Rimu prekidale svoje obrazovanje nakon završene „osnovne škole“.
Potaknite raspravu o mogućnosti školovanja bez udžbenika i recite učenicima da u starom Rimu nisu postojali udžbenici u današnjem smislu te riječi, već se učilo iz različitih izvora. Učenici nabrajaju prednosti i mane određenih dijelova školskog sustava – učionica na otvorenom, učenje iz karata, književnih djela, učenje pravopisa i gramatike iz natpisa, pa čak i reklama u današnjem svijetu i sl. Podijelite zaslon i pokažite učenicima već pripremljene slike današnjih školskih predmeta u digitalnom alatu Microsoft Office 365. Uputite ih na provjerene stranice i izvore u kojima će istražiti u paru što se umjesto toga upotrebljavalo u Rimu. Npr. tabulae ceratae, stilus, abacus, volumen. Pripremite i prilagođeni tekst u kojem se opisuje rimski sustav školovanja i provedite aktivnost čitanja s razumijevanjem, npr. Kvintilijanovo djelo Institutio oratoria jer Kvintilijan u svoje prve dvije knjige sažima principe odgoja i obrazovanja. Otvorite sobe za suradnju i dodajte učenike automatski ili ručno. Recite učenicima da ne trebaju prevesti tekst, već u bilježnicu odgovoriti na već pripremljena pitanja vezana uz tekst. Potaknite ih na korištenje mrežnom inačicom hrvatsko-latinskog rječnika Glosbe tako da im podijelite poveznicu, a po potrebi i prikažete primjer prevođenja riječi.
Upoznajte učenike s pojmom artes liberales, nazivom za uobičajeni nastavni program u rimskim školama i srednjem vijeku (sedam slobodnih vještina), trivij i kvadrivij. Pojasnite i obrazložite pojmove trivija (trivium) i kvadrivija (quadrivium). Ohrabrite učenike da pojmove iz trivija i kvadrivija probaju povezati s današnjim školskim predmetima. Zadajte učenicima malen projektni zadatak vezan uz nastavne predmete. Učenici u grupama kreiraju svoj idealan raspored sati u digitalnom alatu Canva. Otvorite sobe za suradnju i dodajte učenike automatski ili ručno. Neka u raspored sati uključe i neke svoje novokreirane predmete koje će imenovati po vlastitoj želji (npr. domaćinstvo, financijska pismenost i sl.), a koji će poticati učenje na drukčiji i kreativniji način. Učenici svoje radove objavljuju u kanalu videokonferencijskog poziva kako bi im svi učenici mogli pristupiti. Na kraju učenici biraju najkreativniji i najpoželjniji raspored u alatu MS Forms uz pomoć već unaprijed pripremljene ankete.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće. U raspravi potičite prihvaćanje mišljenja svih učenika.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Koristite se vizualnim pomagalima – grafikonima, slikama, dijagramima kako biste pomogli učenicima vizualizirati i lakše razumjeti pojmove. Iskoristite prednosti tehnologije kako biste prilagodili sudjelovanje učenika s teškoćama. Koristite se aplikacijama, softverima za govor, mrežnim platformama za sudjelovanje u raspravi. Prilagodite zadatke rasprave pojedinačnim potrebama svakog učenika. Tekst za čitanje prema potrebi grafički prilagodite; povećajte font (14pt i veći) i prored među rečenicama, upotrijebite fontove Arial, Verdana, Comic Sans te poravnanje ulijevo. Upotrijebite pozadinu i boju teksta koja ga čini lako čitljivim i stvara jasan kontrast. Svaku rečenicu pišite u novi red. Odvojite naputke i pitanja od tijela teksta. Prema potrebi učinite ga dostupnim na Brailleovu pismu. Pisani tekst učinite dostupnim i u elektroničkom obliku. Pitanja možete oblikovati tako da učenici odgovaraju jednom riječi. Nepoznate riječi pripremite u obliku podsjetnika koji također grafički prilagodite. Upoznavanje s novim pojmovima popratite vizualnom podrškom kako biste učenicima olakšali razumijevanje i zapamćivanje novih pojmova. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za njihovo korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Na početku aktivnosti povedite razgovor o javnom nastupu i govorničkim vještinama. Navedite prednosti govorništva, npr. obogaćivanje rječnika i olakšavanje komunikacije s drugima. Ova retorička vještina na neki način oslobađa ljude treme koja je prisutna kod većine pri javnom nastupu. Lijepo govorenje jača i samopouzdanje, potiče na kreativnost i iznošenje vlastitih mišljenja, poboljšava koncentraciju i razvija toleranciju.
Upoznajte učenike s teorijom govorništva i ponudite im neki kraći govor (u prijevodu ili suvremeni) pa neka u paru poredaju dijelove i probaju zaključiti ulogu svakog od njih, npr. uvod, izvođenje argumenata, zaključak. Npr. Ted talks, YouTube, Ciceronov početak prvoga govora protiv Katiline ili neki tekst po vlastitom izboru. Naglasite da dobar govornik mora znati prilagoditi stil i izbor riječi publici koja se pred njim nalazi.
Potaknite učenike da organiziraju razredno natjecanje na kojem će učenici moći pokazati svoje govorničke vještine o nekoj zadanoj temi, po uzoru na suasoriae ili controversiae, u kojima su učenici svojim govorima morali dokazivati ili pobijati zadanu temu. Učenicima objasnite pojmove controversiae i suasoriae i razlike između njih.
Teme mogu biti neke poznate izreke koje su usko povezane s današnjicom i našom svakodnevnicom. Npr. Mudar je onaj tko zna pametno šutjeti. Sapiens qui tacere datur. Pjesnik se rađa, a govornik se stvara. Poeta nascitur orator fit ili npr. svjetski poznate izreke: Novac je dobar sluga, ali loš gospodar. Historia est magistra vitae. Labor omnia vincit. i slično.
Dopustite učenicima da odaberu neku od ponuđenih tema, a zatim razred podijelite u dvije grupe: jednu ZA i jednu PROTIV zadane teme. Svaki učenik, unutar svoje grupe, treba zapisati u bilježnicu najmanje dva argumenta za ili protiv, ovisno o tome u koju ste ih grupu smjestili. Nakon toga, unutar veće grupe (za i protiv) učenici izabiru one argumente za koje grupa procijeni da su valjani.
Grupa ZA, u digitalnom alatu za izradu videozapisa ili audiozapisa Kizoa snima svoje argumente (svaki učenik navodi i objašnjava po jedan argument koji je zajednički odabran kao uvjerljiv) te isto čini i grupa PROTIV. Potaknite ih na što detaljnije objašnjenje argumenata. Na ovaj način svi učenici sudjeluju u iznošenju argumenata i pokazuju svoje govorničke vještine. Snimljene zapise objedinite u alatu za uređivanje videozapisa te postavite u alat Padlet u dvije kolumne (za i protiv). Zatim u razredu zajedno pogledajte argumente učenika, raspravite o njima i odredite koji su najuvjerljiviji. Obratite pozornost na govor tijela, mimiku, izgovor i neverbalnu i verbalnu komunikaciju, elemente koji su važni za uspješan javni nastup. Provedite vršnjačko vrednovanje služeći se digitalnim alatom, odaberite tri najuvjerljivija govornika, ali svakako pohvalite sve učenike za sudjelovanje i uložen trud.
Zakažite učenicima videosastanak s pomoću digitalnog alata MS Teams. Na početku aktivnosti povedite razgovor o javnom nastupu i govorničkim vještinama. Navedite prednosti govorništva, npr. obogaćivanje rječnika i olakšavanje komunikacije s drugima. Ova retorička vještina na neki način oslobađa ljude treme koja je prisutna kod većine pri javnom nastupu. Lijepo govorenje jača i samopouzdanje, potiče na kreativnost i iznošenje vlastitih mišljenja, poboljšava koncentraciju i razvija toleranciju. Učenici se u razgovor mogu uključiti glasom putem mikrofona ili pisanjem odgovora u čavrljanju.
Upoznajte učenike s teorijom govorništva i ponudite im neki kraći govor (u prijevodu ili suvremeni) uz pomoć podijeljenog zaslona. Npr. Ted talks, YouTube, Ciceronov početak prvoga govora protiv Katiline ili neki tekst po vlastitom izboru. Otvorite sobe za suradnju (breakout rooms) i dodajte učenike automatski ili ručno. Neka učenici u paru poredaju dijelove i probaju zaključiti ulogu svakog od njih, npr. uvod, izvođenje argumenata, zaključak. Naglasite da dobar govornik mora znati prilagoditi stil i izbor riječi publici koja se pred njim nalazi.
Potaknite učenike da organiziraju razredno natjecanje na kojem će učenici moći pokazati svoje govorničke vještine o nekoj zadanoj temi, po uzoru na suasoriae ili controversiae, u kojima su učenici svojim govorima morali dokazivati ili pobijati zadanu temu. Učenicima objasnite pojmove controversiae i suasoriae i razlike između njih.
Teme mogu biti neke poznate izreke koje su usko povezane s današnjicom i našom svakodnevnicom. Npr. Mudar je onaj tko zna pametno šutjeti. Sapiens qui tacere datur. Pjesnik se rađa, a govornik se stvara. Poeta nascitur orator fit ili npr. svjetski poznate izreke: Novac je dobar sluga, ali loš gospodar. Historia est magistra vitae. Labor omnia vincit. i slično.
Dopustite učenicima da odaberu neku od ponuđenih tema, a zatim otvorite sobe za suradnju i dodajte učenike automatski ili ručno. Razred podijelite u dvije grupe: jednu ZA i jednu PROTIV zadane teme. Svaki učenik, unutar svoje grupe, treba zapisati u bilježnicu najmanje dva argumenta za ili protiv, ovisno o tome u koju ste ih grupu smjestili. Nakon toga, unutar veće grupe (za i protiv) učenici izabiru one argumente za koje grupa procijeni da su valjani.
Grupa ZA, u digitalnom alatu za izradu videozapisa ili audiozapisa Kizoa snima svoje argumente (svaki učenik navodi i objašnjava po jedan argument koji je zajednički odabran kao uvjerljiv) te isto čini i grupa PROTIV. Potaknite ih na što detaljnije objašnjenje argumenata. Na ovaj način svi učenici sudjeluju u iznošenju argumenata i pokazuju svoje govorničke vještine. Snimljene zapise objedinite u alatu za uređivanje videozapisa te postavite u alat Padlet u dvije kolumne (za i protiv). Zatim podijelite zaslon i zajedno pogledajte argumente učenika, raspravite o njima i odredite koji su najuvjerljiviji. Obratite pozornost na govor tijela, mimiku, izgovor i neverbalnu i verbalnu komunikaciju, elemente koji su važni za uspješan javni nastup. Podijelite poveznicu na digitalni alat MS Forms i provedite vršnjačko vrednovanje uz pomoć unaprijed pripremljene ankete. Odaberite tri najuvjerljivija govornika, ali svakako pohvalite sve učenike za sudjelovanje i uložen trud.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Tekst na kojem će učenici raditi grafički prilagodite: povećajte font (14pt i veći) i prored između rečenica, upotrebljavajte fontove Arial, Verdana, Comic Sans i poravnanje ulijevo. Koristite se pozadinom i bojom teksta koja ga čini lako čitljivim i stvara jasan kontrast. Višestruko složene rečenice razlomite na odijeljene jednostavne rečenice. Svaku rečenicu pišite u novi red. Odvojite naputke i pitanja od tijela teksta. Prema potrebi učinite ga dostupnim na Brailleovu pismu. Pisani tekst učinite dostupnim i u elektroničkom obliku.
Učenicima s teškoćama može biti potrebna dodatna podrška pri pripremi govora. Potrebno je pružiti pojedinačnu podršku svim učenicima, pomažući im u organizaciji misli, strukturiranju govora i pisanju bilježaka. Učenik svoj govor može isprobati u manjoj grupi ili s prijateljem koji mu je podrška.
Upotreba vizualnih pomagala može biti vrlo korisna za učenike s teškoćama. Slajdovi, slike ili druga vizualna sredstva koja prate govor pomažu učenicima da bolje razumiju i povežu informacije. Učenicima treba dati dovoljno vremena da izraze svoje misli. Učenike koji ne žele sudjelovati zbog svoje teškoće ne izlažite javnom govoru. Učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu i zadatke pri radu u grupi. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima, izradite pisane ili slikovne upute za njihovo korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći – savjeti učiteljima.
Na početku aktivnosti potaknite učenike na razgovor vezan za usporedbu učitelja i nastavnika starih Rimljana s današnjim nastavnicima. Spomenite i usporedite različite učitelje i nastavnike koji su predavali onda i sada, od osnovne škole do završetka školovanja, npr. magister ludi, grammaticus, calculator. Neka usmeno navedu vrline dobrog učitelja koji je jedna od najvažnijih osoba za stvaranje pozitivnoga radnog okružja. Usporedite sličnosti i razlike u obrazovanju nekad i danas, zatim sličnosti i razlike u podučavanju nastavnoga sadržaja – tko je podučavao čitanje, pisanje i književnost, usporedite važnost fizičkog odgoja i sl. Usporedite škole, učitelje i važnost obrazovanja i u prilagođenom latinskom tekstu iz Kvintilijanova djela Obrazovanje govornika, Institutio oratoria, Liber I i II ( npr. Liber I, c. 12-17, c. 27-34 i/ili Liber II, c. 5-11), u kojima Kvintilijan opisuje najraniji odgoj budućega govornika, početak školovanja, školsko obrazovanje u školi u odnosu na obrazovanje kod kuće te navodi značajke dobrog učitelja. Neka učenici dopune latinski tekst s prazninama odgovarajućim riječima. Riječi koje nedostaju nalaze se odmah ispod teksta.
Najavite učenicima rad u grupama i recite im da je zadatak osmisliti koncept škole koja bi bila po njihovoj mjeri. Naglasite im da svaka dobra škola treba i dobru reklamu te neka osmisle prikladnu reklamu koja bi privukla mlade ljude. Reklama neka bude popraćena sloganom na latinskom jeziku. Potaknite ih na zamišljanje, stvaranje i vizualiziranje prostora za učenje i život uz međusobno poštivanje, toleranciju, razumijevanje i solidarnost kao načela ponašanja svih učenika. Trebaju razmisliti o tome gdje će oglašavati svoju školu i na koji način, tko im je ciljna skupina. Zadatak rješavaju u digitalnom alatu Canva (izrađuju plakat, majicu s logotipom škole, poster u obliku videozapisa, zvučni zapis – ovisno o mjestu oglašavanja i osobnim sklonostima). Svoje radove dijele na zajedničkom digitalnom mjestu te međusobno samovrednuju radove, za što im treba pripremiti rubriku ili checklistu za samovrednovanje. Učenici u skupinama izrađuju prezentaciju u alatu PowerPoint o školi koja bi, prema njihovu mišljenju, bila idealna (učionica, nastavnici, nastavni predmeti, broj učenika...). Prezentacije možete objaviti u digitalnom alatu Canva. U razredu učenici izabiru koja im se od predstavljenih škola najviše sviđa. Sačuvajte radove u razrednoj bilježnici One Note/Class Notebook i podijelite ih zainteresiranim sudionicama na Dan otvorenih vrata.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Koristite se vizualnim pomagalima, kao što su slike, posteri i prezentacije, kako biste učenicima približili temu o kojoj govorite. Konkretni primjeri doprinose boljem razumijevanju. Koristite se različitim načinima komunikacije i podučavanja kako biste zadovoljili različite stilove učenja.
Složene upute za rad podijelite na manje korake. Učenicima s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme ili fleksibilnost u rasporedu kako biste im omogućili da rade u svom tempu. Osigurajte individualnu podršku i prilagođene strategije kako bi im se omogućilo uspješno izvršavanje zadataka. Pružite redovitu povratnu informaciju o napretku učenika kako biste znali što rade dobro i na kojim područjima trebaju dodatnu podršku. Učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu i zadatke pri radu u grupi. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Potaknite učenike da istraže sustav obrazovanja u nekoj drugoj državi po vlastitom izboru i da svoja otkrića prezentiraju u digitalnom alatu Canva.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.