Projicirajte nekoliko sličica (slajdova) na kojima se prikazuje neka djelatnost i zadajte učenicima da pokušaju u prvom licu navesti što vide na fotografiji tako da u rečenici smije biti samo jedan predikat i to naveden iz pozicije govornika s kojim mora započeti rečenica – Vidim... Radeći u parovima, učenici nastoje oblikovati rečenice na hrvatskom jeziku (npr. Vidim djevojku trčati. Vidim dječaka plesati. Vidim trčeću djevojku... itd.) ostvarujući neka obilježja stare hrvatske sintakse, pitajući se pritom može li se na taj način oblikovati rečenica na njihovu materinjem idiomu. Potom nastoje rečenice uskladiti sa sintaktičkom normom hrvatskoga standardnog jezika (Vidim da djevojka trči. Vidim kako djevojka trči...).
Podijelite potom poveznicu na prilagođen Livijev tekst (Ab urbe condita – uvodna poglavlja prve knjige, izbor – preporučujemo dio o Romulovu osnutku grada) u kojem učenici, radeći i dalje u paru, uočavaju poveznicu između sintakse starih Hrvata i starih Rimljana. U digitaliziranoj inačici teksta pokušavaju pronaći i dogovorenom bojom označiti sve konstrukcije koje sliče onoj starohrvatskoj koju su oblikovali u uvodnoj vježbi. Izdvajaju i bilježe sve njezine članove i njihov odnos te je pokušaju prevesti na suvremeni hrvatski jezik.
Spoznaje dijele i komentiraju u razrednoj grupi, uočavajući da je riječ o akuzativu i infinitivu i njihovoj poveznici s glavnim glagolom – predikatom. Potom, oblikujući prezentaciju, primjerice alatom Canva, predstavljaju svoje spoznaje – navode sve predikate uz koje se takva konstrukcija javlja, navode konkretne primjere i njihov prijevod na hrvatski.
Možete im potom zadati da pokušaju „iz druge ruke“ prepričati zbivanja iz prevedenog poglavlja koristeći se konstrukcijom akuzativa s infinitivom, primjerice: Čujem da je Romul osnovao grad. Kažu da je ubio brata... Vidim da se puno ratovalo... Svoje rečenice mogu objaviti u obliku postova na razrednoj grupi na koje ostali učenici mogu dodavati komentare oponašajući tipičan diskurs društvenih mreža, također se što više koristeći konstrukcijom akuzativa s infinitivom. Npr. Ja čujem da mu je tata bog, uz prigodne emojije koji prate takve poruke.
Komentare mogu oblikovati i u obliku zamišljenih provokativnih grafita koje bi buntovni anonimni srednjoškolac ostavio na zidovima budućega Romulova grada, primjerice – Reci da nisi ubio brata! Znamo da je Rem prvi vidio ptice! Čujemo da grad zovu Rema, ne Roma!
Odabrane grafite možete izložiti na (virtualnom ili stvarnom) panou – ili kao sliku zaslona (screen shot) u razrednoj grupi na mreži ili u obliku stvarnih dorađenih natpisa u učionici.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učenicima pomozite s nekoliko primjera kako bi uspješnije sudjelovali u uvodnoj aktivnosti. Tekst koji će učenici čitati grafički prilagodite: povećajte font (14 pt i veći) i prored među rečenicama, upotrebljavajte fontove Arial, Verdana, Comic Sans i poravnanje s lijeve strane. Koristite se pozadinom i bojom teksta koja ga čini lako čitljivim i stvara jasan kontrast. Višestruko složene rečenice razlomite na odijeljene jednostavne rečenice. Svaku rečenicu pišite u novi red. Prema potrebi učinite ga dostupnim na Brailleovu pismu. Pisani tekst učinite dostupnim i u elektroničkom obliku, a ključne pojmove istaknite podebljavajući ih.
Možete snimiti audioverziju teksta ili se koristiti dostupnim audiomaterijalima kako bi učenici mogli slušati i pratiti tekst istovremeno.
Kada se od učenika traži da prepričaju tekst, pružite im strukturirane aktivnosti koje im pomažu u organiziranju misli i usmjeravanju ih na ključne događaje ili ideje koje trebaju uključiti u svoj prikaz. Na početku provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zainteresiranim učenicima zadajte da prouče događaje koji su prethodili osnutku Rima i odaberu medij kojim će napraviti svojevrstan prednastavak (prequel) zbivanja o kojima su čitali u aktivnosti – primjerice, mitsku prošlost i rano djetinjstvo blizanaca, te tako najave središnju aktivnost. Predlažemo izradu uratka u obliku stripa, također u alatu Canva.
Nastavnik dijeli poveznicu na prilagođen tekst Ciceronova pisma (Epistulae ad Atticum, Liber 1, ep. 1) zasićen nominativima s infinitivom tako da prethodno prevede čitav tekst izuzev spomenutih konstrukcija koje također treba prilagoditi prema potrebi (primjerice glavne glagole u konjunktivu prebaciti u učenicima poznate indikative). Učenici potom u digitalne bilježnice (primjerice One Note/Class Notebook) izdvajaju njihove predikate i subjekte i uočavaju zajednička obilježja neprevedenih konstrukcija komentirajući ih u paru. Služeći se dostupnim mrežnim rječnikom ili uz prethodno pripremljen rječnik nastoje doslovno prevesti konstrukciju po modelu Marko je viđen govoriti.
Nastojeći prilagoditi pasivnu konstrukciju duhu hrvatskoga jezika, otkrivaju njezin ispravniji prijevod i na taj način otkrivaju i prevode sve konstrukcije nominativa s infinitivom iz teksta oblikujući strip s dvojicom likova. Jedan je od njih Ciceron koji govori stare latinske konstrukcije, a drugi je neki glasoviti hrvatski govornik za kojeg se odluče, primjerice Kukuljević Sakcinski, kod kojeg Ciceron dolazi na instrukcije nastojeći ustanoviti kako ispravno prevesti konstrukciju na hrvatski, u duhu hrvatskoga jezika. Strip, također radeći ga u paru, mogu oblikovati koristeći se alatom Pixton te ga dijele na zidu razredne virtualne učionice, oblikovane, primjerice, u alatu Padlet. Tako napravljeni stripovi mogu poslužiti i kasnije, za ponavljanje gradiva.
Nakon toga učenici prevode prve dvije strofe pjesme Zvonka Bogdana Govori se da me varaš na latinski kombinirajući akuzative i nominative s infinitivom. Prijevod mogu objaviti na virtualnom zidu u istoj virtualnoj učionici, a svoju izvedbu latinskog prepjeva mogu otpjevati i snimiti alatom Audacity, po želji i uz glazbenu pratnju ili višeglasno pjevanje osnaženo razrednim kolektivom te također podijeliti na mreži.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Na početku provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Tekst koji će učenici čitati grafički prilagodite: povećajte font (14pt i veći) i prored među rečenicama, upotrijebite fontove Arial, Verdana, Comic Sans i poravnanje ulijevo. Koristite se pozadinom i bojom teksta koja ga čini lako čitljivim i stvara jasan kontrast. Višestruko složene rečenice razlomite na odijeljene jednostavne rečenice. Svaku rečenicu pišite u novi red. Prema potrebi ga učinite dostupnim na Brailleovu pismu. Pisani tekst učinite dostupnim i u elektroničkom obliku, a ključne pojmove istaknite podebljavajući ih.
Možete snimiti audioverziju teksta ili koristiti se dostupnim audiomaterijalima kako bi učenici mogli slušati i pratiti tekst istovremeno. Izdvajanje predikata i njihovih subjekata olakšajte s nekoliko primjera koji će učenicima biti stalno dostupni. Mrežni rječnik zamijenite rječnikom koji ste sami izradili i grafički ga prilagodili (ako mrežni rječnik nema mogućnost prilagodbe na font za disleksiju).
Prijevod pjesme Zvonka Bogdana možete prilagoditi tako da smanjite količinu teksta koji treba prevesti; ponudite započete rečenice prijevoda u koji učenici moraju dodati samo jednu riječ te ponudite gotove rečenice koje učenici moraju složiti u prijevod.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Prema modelu Ciceronova pisma zadajte ambicioznijim učenicima neka i sami pokušaju napisati pismo ili barem e-poruku na latinskom, koristeći se nominativima i akuzativima s infinitivom, kojima žele kratko nagovoriti adresata na čitanje nekog djela ili gledanje neke popularne serije. U pismu/poruci trebali bi iznijeti što su vidjeli, iznijeti svoj stav o tome (smatram da...) te želju da i osoba kojoj piše to isto doživi.
Nakon cjelovitog prijevoda prilagođena Livijeva i Ciceronova teksta u prethodnim aktivnostima, zadajte učenicima neka napišu kratak scenarij za jednostavan dokumentarac o političkim prilikama tijekom raspada Rimske Republike i uspostave carstva te Ciceronovoj ulozi u njemu. Neka prethodno istraže podatke na mreži, prikupljajući što više i tekstualnih i vizualnih priloga, neka ih podijele i međusobno nadopunjuju te komentiraju u razrednom portfoliju. Možete ga napraviti koristeći se alatom Mahara. Nadgledajte i komentirajte proces na mreži i, prema potrebi, potičite i usmjeravajte istraživanje. Obvezno upozorite učenike da se koriste provjerenim mrežnim izvorima.
Učenike je potrebno podijeliti u grupe s obzirom na temu – političke okolnosti, republičko uređenje, Ciceronov životopis, ključni govori, obilježja carstva i propast Republike. U oblaku učenici izrađuju koncept, a potom i razrađuju jednostavan tekst naratora o navedenoj temi. Film je moguće napraviti kao niz jednostavno montiranih sličica na kojima su prikazani odabrani ključni motivi, a ambiciozniji učenici mogu pokušati napraviti i stop-animaciju, koristeći se, primjerice, alatom Stop Motion Studio, ovisno o raspoloženju unutar razreda.
Narator može većinom govoriti na hrvatskom, no neka sve objektne i subjektne rečenice pokuša izgovoriti na latinskom, oblikujući konstrukcije akuzativa, odnosno nominativa s infinitivom, nastojeći ih oblikovati što više. Primjerice, Vidimo da Ciceron voli Republiku. Čini se da Cezar ne voli Cicerona. Film mogu montirati u alatu Kizoa, gdje već postoji niz jednostavnih i efektnih ponuđenih montažnih trikova, pridodajući mu posebno snimku naratora i prigodnu glazbenu podlogu. Film se može objaviti u virtualnoj učionici, a možete organizirati i svečanu premijeru u razredu.
Nakon što učenici pogledaju film, potaknite raspravu nastojeći pronaći što više poveznica s današnjicom i današnjim sustavima referirajući se na Ciceronovu sudbinu. Zadajte im neka pronađu još neke povijesne osobe koje s Ciceronom dijele slične ideale ili one koji su iz nekog razloga došle u sukob s vlasti koji je za njih pogubno završio. Također, mogu pokušati zamisliti Cicerona u današnjici – koliko bi bio zadovoljan suvremenim republičkim uređenjem, kako bi funkcionirao u svakodnevnom političkom životu te kako zamišljaju njegove javne govore, primjerice u saboru, uspoređujući ih s nekim suvremenim primjerima političkog diskursa kod nas i u svijetu, koje mogu prikupiti po aktualnim (digitalnim i analognim) medijima.
Svoja zapažanja mogu izraziti na različite načine – možete ih, primjerice, potaknuti na demokratsko izražavanje bunta, realizirajući neki od ishoda međupredmetne teme Građanski odgoj. Na temelju rasprave i prikupljenih materijala neka učenici oblikuju (stvarne ili virtualne) transparente na kojima će na latinskom oblikovati svoje parole upućene Ciceronu ili u maniri univerzalnih (latinskih) poslovica, prema želji i sklonostima učenika koji se mogu podijeliti u grupe. Potrebno je što više upotrebljavati konstrukcije akuzativa i nominativa s infinitivom. Primjerice – Cicerone, želimo da nas podučiš govoriti! Dođi da vidiš, dođi da se diviš! Želimo da živi Republika i da uvijek žive Ciceroni. Čini se da je danas vlast pravednija! Smatramo da svatko treba izraziti svoje mišljenje! Vidi se da danas govornici mogu slobodno govoriti! Želimo da se sve jednako čuje! Transparente potom mogu izložiti na ploči koju možete oblikovati alatom Lino ili uživo na razrednom panou.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Suzite područje istraživanja na mreži prije pisanja scenarija i uputite učenike na točno određene stranice ili izvore. Za izradu scenarija ponudite učenicima unaprijed pripremljenu strukturu (što sve scenarij treba sadržavati) kako biste ih usmjerili na ono što je važno.
Na početku provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje. Unaprijed planirajte i strukturirajte grupne aktivnosti. Definirajte ciljeve i očekivanja te razmislite o načinima na koje učenik s teškoćama može pridonijeti grupi. Osigurajte da su zadatci jasni i prilagođeni sposobnostima učenika. Potičite inkluzivno i podržavajuće ozračje u grupi. Podignite svijest o važnosti uvažavanja različitosti među članovima grupe. Potaknite suradnju i međusobnu podršku te potičite sve učenike da sudjeluju i izraze svoje ideje. Osigurajte da učenik s teškoćama ima priliku preuzeti odgovornost za zadatke koji su primjereni njihovim sposobnostima i interesima.
Pratite napredak učenika i redovito pružajte povratne informacije. Identificirajte njihove uspjehe i pružite podršku za razvoj vještina.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zainteresiranim učenicima možete zadati da napamet nauče neke od parola na latinskom iz završnog dijela aktivnosti te da ih u obliku uljuđenih demonstracija izgovore u kratkom performansu u susjednom razredu u generaciji tako da ih tamošnja publika pokuša prevesti i odgonetnuti. Tako će svaki razred slušati njima nepoznate latinske parole i pritom vježbati i utvrđivati upotrebu konstrukcija.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.