Aktivnost započnite razgovorom o pojmovima harmonije i jedinstva, a zatim ih dodatno objasnite na konkretnim vizualnim primjerima u prezentaciji u digitalnom alatu Genially. Proučite i analizirajte umjetnička djela Ohare Koson po izboru. Nastavite razgovor i utvrdite pojmove na primjeru djela Williama Turnera Kiša, para, brzina iz 1844. Obogatite likovnu priču uvođenjem pojmova kolorističkog i tonskog slikanja. Analizirajte djela Tamare de Lempicke po izboru, sliku Fride Kahlo Okvir iz 1938. te djelo Vasilija Kandinskog U plavom iz 1925. Objasnite učenicima da se svi navedeni principi likovnog oblikovanja mogu primijeniti i u arhitekturi u svrhu stvaranja kvalitetnog življenja u skladu s prirodom i potrebama čovjeka. Pokažite im video s prikazom urbane vile ZR u Jastrebarskom i potaknite ih na analizu i raspravu.
Učenike podijelite u grupe po četvero i objasnite im da će takvu formaciju zadržati cijelo vrijeme. Zatim im zadajte da zajedno osmisle tematsko uređenje interijera škole (učionice, predvorja, hodnika) u povodu Svjetskog dana umjetnosti. Važno je da se koncept temelji na principu harmonije i da se fokusira na rješenja koja će istaknuti raznolikost afiniteta i talenata učenika uporabom različitih vrsta likovnog oblikovanja. Transformacija bi trebala djelovati poticajno i oplemeniti prostor. Svoje zamisli i prijedloge mogu iznijeti u obliku zajedničke, grupne interaktivne slike kreirane u alatu Genially, a zatim neka ju međusobno prokomentiraju tijekom završnog vrednovanja na kraju sata.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Koristite se kraćim rečenicama i poznatim rječnikom kako bi učenici s poremećajem aktivnosti i pažnje uspješnije zadržali fokus pažnje. Usmeno izlaganje popratite vizualnim primjerima. Pripazite na to da je fokus na vizualnim sadržajima, tj. da oko njih nema ometajućih faktora kako bi učenici uspješno percipirali samo potrebne informacije.
Učenike nastojte potaknuti na kreativno razmišljanje dodatnim pitanjima. Omogućite im podsjetnik s ključnim pojmovima i primjerima pri čijoj izradi pripazite na grafičku prilagodbu sadržaja.
Prije svakog zadatka dajte jasne upute učenicima o tome na što trebaju obratiti pažnju pri analizi djela. Svakako provjerite razumiju li upute i učenici s poremećajem aktivnosti i pažnje. Usmjeravajte učenikov fokus pažnje prema sadržajima na nastavnom satu. Ako primijetite znakove motoričkog nemira, omogućite učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje kratak odmor te ga ponovno usmjerite na aktivnost.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Genially. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje omogućite podsjetnik na korake u rješavanju zadatka.
Tijekom usmenog izlaganja, ako je potrebno, dodatnim pitanjima usmjerite tijek misli učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Svjetski dan umjetnosti obilježava se 15. travnja, na dan rođenja renesansnog umjetnika Leonarda da Vincija. Potaknite učenike na detaljno proučavanje Leonardova života i djela, a zatim neka usustavljeno prikažu raspon njegovih interesa od likovnog stvaralaštva do raznovrsnih istraživanja. Savjetujte im da navedu na koja su sve područja ljudskog djelovanja utjecali njegovi izumi. Spomenite im pojam homo universalis kako bi i taj element uvrstili u svoje istraživanje. Neka obrate pozornost na njegova razmišljanja te navedu posebno inspirativne citate i zaključe čemu nas sve mogu poučiti te kako nas mogu usmjeriti u životu. Ohrabrite ih i na to da cijeli proces poprate i svojim autentičnim crtežima ili ilustracijama. Učenici će svoja otkrića i zapažanja dokumentirati u obliku digitalne knjige, prezentacije ili interaktivne slike u aplikaciji po izboru te pripremiti izlaganje za ostale učenike u razredu.
Upoznajte učenike s pojmom street arta. Pogledajte primjere murala u Vukovaru i predstavite učenicima festival VukovART. Pitanjima potaknite učenike na raspravu koja će istodobno obuhvatiti osvrt na analizu likovnog aspekta murala, ali i povijesne činjenice o Vukovaru te ulogu povijesti kao učiteljice života, težnju prema istini, oprostu i dobroti. Zatim objasnite učenicima da će izradi njihova likovnog rada prethoditi razrada ideje u obliku individualne umne mape u digitalnom alatu Coggle. Središnji pojam bit će zahvalnost, iz čega će se dalje stvarati razgranata struktura pojmova s naglaskom na sve dobro u njihovim životima što možda uzimaju zdravo za gotovo. Spomenut će vrline i talente po kojima se ističu, omiljene aktivnosti i važne osobe koje ih oblikuju na njihovu životnom putu.
Učenici će zatim osmisliti i napraviti likovno rješenje za izradu murala na školskoj zgradi u povodu Svjetskog dana umjetnosti. U izradi likovnog rada koristit će se uljanim pastelama, kompozicija će se temeljiti na principu harmonije te tonskog ili kolorističkog oblikovanja, a sadržaj će biti inspirativan i popraćen jasnom, pozitivnom porukom. U fokusu će biti naglasak na zahvalnosti, osobnom rastu i razvoju vrlina te konstruktivnoj uporabi pojedinih talenata za dobrobit pojedinaca i društva u kojem žive. Likovni će se radovi promatrati individualno, ali i kao potencijalni dijelovi jedne cjeline koja će se sastojati od četiriju likovnih radova svih članova svake grupe.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Tijekom objašnjavanja pojmova koristite se jednostavnim rječnikom te sve sadržaje potkrijepite vizualnim prikazima.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Coggle. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova). Neka učenik s oštećenjem mišićno-koštanog sustava radi u paru s drugim učenikom ili neka pomoćnik u nastavi preuzme tu ulogu. Ta će osoba pružiti učeniku dodatnu podršku pri unošenju podataka u umnu mapu. Ako je škola u mogućnosti, neka nabavi prilagođeni miš i tipkovnicu ili neko drugo augmentativno sredstvo koje će omogućiti ravnopravno sudjelovanje učenika s oštećenjem mišićno-koštanog sustava.
Za iste učenike osigurajte kosu radnu plohu, nastavak za podršku u pincetnom hvatu i veći papir za slikanje. Unaprijed im pripremite pribor za slikanje na stolu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će učitati interaktivne slike i fotografije svojih likovnih radova na online zid u digitalnom alatu Padlet. Potaknite ih na to da pozorno prouče izložbu, prepoznaju likovne pojmove i vrednuju likovne radove te istaknu najzanimljivije ideje i rješenja na razini grupe. Razgovarajte o realnim mogućnostima kad je riječ o umjetničkim intervencijama u cilju oplemenjivanja privatnog i javnog prostora te educiranja i senzibiliziranja ljudi. Savjetujte im da razmisle o tome kako bi mogli potaknuti pozitivnu promjenu primjenom principa harmonije u vlastitu životu gradeći zdrav odnos sa samima sobom i s ostalim ljudima.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Padlet. Upute možete pripremiti u Wordu pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova). Ako je potrebno, pružite im podršku pri učitavanju likovnih radova u digitalni alat.
Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje nastojte potaknuti na kreativno razmišljanje dodatnim pitanjima. Omogućite im podsjetnik na elemente na koje trebaju obratiti pozornost tijekom vrednovanja likovnih radova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
William Turner: Kiša, para, brzina (Velika zapadna željeznica) (1844.)
Frida Kahlo, Okvir (1938.)
Vasilj Kandinsky, U plavom (1925.)
Villa ZR, Jastrebarsko
Arteist, VukovART
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.