Predmet
Povijest 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

U ime naroda ili za narod

Naziv predmeta
Povijest 2

Razred
2. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • apsolutizam
  • parlamentarizam
  • Kralj Sunce
  • Habsburgovci
  • Zrinsko-frankopanska urota

Apsolutno sam za parlamentarizam

Učenici će u ovoj aktivnosti znati navesti i opisati najvažnija obilježja apsolutizma i parlamentarizma. U radu će se koristiti digitalnim alatom Canva.
Za početak pitajte učenike o tome što misle, kakvi bi oni bili vladari. Pitajte ih bi li vladali samostalno ili bi odabrali tim ljudi koji bi donosio odluke, kako bi odabrali te ljude, bi li dali narodu da bira ili bi oni odlučivali umjesto naroda. Učenici neka argumentiraju svoje odgovore, a zatim razgovarajte o njima.
Nakon toga podijelite razred u dvije grupe. Jedna grupa neka u digitalnom alatu Canva napravi letak o najvažnijim obilježjima apsolutizma: gdje se pojavio, dokad je trajao, kako su vladali vladari u apsolutizmu, koje su specifičnosti apsolutizma. Druga grupa u digitalnom alatu Canva neka napravi letak o najvažnijim obilježjima parlamentarizma: gdje se pojavio, dokad je trajao, koje su specifičnosti tog sustava, kako su vladali vladari. Obje grupe neka se koriste dostupnim digitalnim izvorima znanja o apsolutizmu i parlamentarizmu. Kad grupe dovrše svoje zadatke, svaka od njih bira svojeg kralja koji predstavlja odrađeni zadatak u duhu apsolutizma i parlamentarizma.

Na kraju dvije grupe mogu održati parlaonicu u kojoj jedna grupa predstavlja apsolutizam, a druga parlamentarizam. Grupe neka argumentirano brane svoja stajališta, a ona grupa koja bude uspješnija, pobjeđuje u parlaonici.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.

U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama. Također, potaknite ga na uključivanje u različite aktivnosti.

Tijekom postavljanja pitanja koristite se jednostavnim rječnikom te postavljajte jedno po jedno pitanje. Kako bi učenicima s teškoćama uspješnije usmjerili pozornost, možete im dati primjer nekog vladara i njegova načina vladanja. Potaknite učenike na razmišljanje postavljajući dodatna pitanja te dajući im vizualne prikaze. Na taj ćete način usmjeriti njihovu pažnju, a osobito će to biti korisno učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje. Učenike s teškoćama smjestite bliže sebi te bliže izvoru sadržaja koji se prikazuju. Isti sadržaji neka budu prikladne veličine kako bi učenici uspješno percipirali informacije.

Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost u rješavanju zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Također, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti. Ako je potrebno, dajte mu kraću pauzu za odmor. Učenik se može kraće vrijeme fizički kretati, no nakon toga ga usmjerite na to da se vrati izvršavanju zadatka.

Usmjerite učenika na točan dio izvora znanja u kojem može pronaći informacije potrebne za izvršavanje zadatka. Učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje grafički prilagodite tekst (tekst lišen vizualnih detalja, uvećan i nestiliziran font, naglašeni ključni pojmovi). Omogućite učeniku podsjetnik na elemente zadatka. Možete ga izraditi u obliku popisa za provjeru, tj. neka budu napisani koraci u rješavanju zadatka kako biste i učeniku s teškoćama omogućili uspješnost u rješavanju istog.

Prije parlaonice objasnite pravila u provođenju te metode rada. Omogućite vizualni podsjetnik s obilježjima apsolutizma i parlamentarizma. Provjerite je li učenik usvojio njihova obilježja te ima li svoje mišljenje o svakoj vrsti vladavine.

Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Canva. Upute možete pripremiti u Wordu pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici neka naprave u digitalnom alatu Prezi prezentaciju o šljahti koja je djelovala u parlamentu poljsko-litavske unije.

Nastavna aktivnost za predmet X

Apsolutno sam za parlamentarizam

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje glavna obilježja apsolutizma i parlamentarizma.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Države - to smo mi!

Nakon provođenja ove aktivnosti učenici će znati navesti neke od najvažnijih apsolutističkih vladara i opisati razdoblja njihove vladavine. U radu će se koristiti digitalnim alatom Mindomo.
Za početak pitajte učenike o tome što misle, koje karakteristike mora imati današnji „vladar države“, tj. predsjednik. Je li on uistinu vladar ili nije potpuno? Učeničke asocijacije zapišite na ploču, a učenici neka ih argumentiraju. Razgovarajte o njihovim odgovorima.
Zatim podijelite učenike u tri grupe. Prva grupa neka u digitalnom alatu Mindomo predstavi Luja XIV., francuskog apsolutističkog kralja. Koristeći se dostupnim digitalnim izvorima znanja, neka istraže najvažnija obilježja njegove vladavine (otkad je i dokad vladao, što je obilježilo njegovu vladavinu, kakav je bio kao političar, a kakav privatno). Druga grupa neka u digitalnom alatu Mindomo predstavi Filipa II., španjolskog apsolutističkog kralja. Neka u dostupnim izvorima znanja istraže najvažnija obilježja njegove vladavine (otkad je i dokad vladao, što je obilježilo njegovu vladavinu, kakav je bio kao političar, a kakav privatno). Treća grupa neka u digitalnom alatu Mindomo predstavi Karla V., cara Svetog Rimskog Carstva. Rabeći dostupne digitalne izvore znanja, neka istraže najvažnija obilježja njegove vladavine (otkad je i dokad vladao, što je obilježilo njegovu vladavinu, kakav je bio kao političar, a kakav privatno). Svaka grupa neka odabere svojeg kralja koji će se predstaviti. To treba učiniti u stilu političke kampanje: neka predstavi sebe i svoj program te način vladanja. U sklopu aktivnosti možete održati i izbor za najboljeg kralja. Pitajte učenike znaju li za nekog suvremenog državnika koji ima takve ovlasti da bi da mogli nazvati apsolutistom. Raspravite o tome zašto je apsolutizam nestao kao dominantan oblik vladavine i koje su prednosti demokracije u usporedbi s njim.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.

U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u aktivnosti.

Potaknite učenike na razmišljanje postavljajući dodatna pitanja te dajući im vizualne prikaze. Učenike s teškoćama smjestite bliže sebi te bliže izvoru sadržaja koji se prikazuju. Isti sadržaji neka budu prikladne veličine kako bi učenici uspješno percipirali informacije.

Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i podršku u aktivnosti. To može biti grupa s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost u rješavanju zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Također, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti. Omogućite učeniku podsjetnik na elemente zadatka kako biste osigurali da izvrši zadatak u cijelosti.

Učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje samostalno pretraživanje digitalnih izvora može biti izazovno zbog velikog broja ometajućih faktora. Za njih izdvojite pojedine dijelove izvora znanja, grafički prilagodite tekst (uvećan i nestiliziran font, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini) i uručite ga učeniku.

Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Mindomo. Upute možete pripremiti u Wordu pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu u digitalnom alatu Prezi predstaviti poznatog vladara Henrika VIII.

Nastavna aktivnost za predmet X

Države - to smo mi!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje život nekih od najpoznatijih apsolutističkih vladara.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Otpor (ni)je uzaludan

U ovoj će aktivnosti učenici upoznati najvažnija obilježja apsolutizma u Habsburškoj Monarhiji te opisati pokušaje otpora hrvatskog plemstva bečkom apsolutizmu. Učenici će rabiti digitalni alat Libre.

Za početak povedite s učenicima diskusiju o tome je li potrebno boriti se za građanska prava te na koji način. Pitajte ih bore li se oni za svoja prava i na koji način. Neka učenici daju argumentirane odgovore, a zatim razgovarajte o njima.
Podijelite učenike u tri grupe. Prva grupa neka u dostupnim digitalnim izvorima znanja istraži koja su najvažnija obilježja apsolutizma u Habsburškoj Monarhiji. Potaknite učenike na to da saznaju kako je izgledao apsolutizam u Monarhiji, tko su bili najpoznatiji apsolutistički vladari, jesu li narodi Habsburške Monarhije apsolutizmom bili zadovoljni ili ne te koja su obilježja apsolutizma u Habsburškoj Monarhiji. Svoje istraživanje neka izrade u digitalnom alatu Libre. Druga grupa neka s pomoću dostupnih digitalnih izvora znanja istraži najvažnije apsolutističke vladare. Potaknite učenike na to da saznaju tko su bili apsolutistički vladari, kad su vladali, kako su vladali, jesu li bili omiljeni u narodu ili ne. Neka i oni svoje istraživanje izrade u digitalnom alatu Libre. Treća grupa neka u dostupnim digitalnim izvorima znanja istraži sve što može o najvažnijim pokušajima otpora apsolutizmu u Hrvatskoj. Potaknite učenike na to da navedu primjere tih otpora, ali i da istraže zašto su Hrvati bili nezadovoljni, kako se to manifestiralo, što su Hrvati tražili te jesu li ti otpori apsolutizmu uspjeli ili nisu. Svoje istraživanje neka odrade s pomoću digitalnog alata Libre. Dovršene radove sve grupe predstavljaju u razredu.

Na kraju pitajte učenike o tome kako bi se oni borili protiv apsolutizma, odnosno kako bi oni pružili otpor. Neka argumentiraju svoje odgovore.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Započnite aktivnost preko platforme MS Teams u plenarnom načinu rada. Za početak povedite s učenicima diskusiju o tome je li potrebno boriti se za građanska prava te na koji način. Pitajte ih bore li se oni za svoja prava i na koji način. Neka učenici daju argumentirane odgovore, a zatim razgovarajte o njima.
Podijelite učenike u tri grupe pomoću funkcionalnosti alata breakout rooms. Prva grupa neka u dostupnim digitalnim izvorima znanja istraži koja su najvažnija obilježja apsolutizma u Habsburškoj Monarhiji. Potaknite učenike na to da saznaju kako je izgledao apsolutizam u Monarhiji, tko su bili najpoznatiji apsolutistički vladari, jesu li narodi Habsburške Monarhije apsolutizmom bili zadovoljni ili ne te koja su obilježja apsolutizma u Habsburškoj Monarhiji. Druga grupa neka s pomoću dostupnih digitalnih izvora znanja istraži najvažnije apsolutističke vladare. Potaknite učenike na to da saznaju tko su bili apsolutistički vladari, kad su vladali, kako su vladali, jesu li bili omiljeni u narodu ili ne. Neka i oni svoje istraživanje izrade u digitalnom alatu Libre. Treća grupa neka u dostupnim digitalnim izvorima znanja istraži sve što može o najvažnijim pokušajima otpora apsolutizmu u Hrvatskoj. Potaknite učenike na to da navedu primjere tih otpora, ali i da istraže zašto su Hrvati bili nezadovoljni, kako se to manifestiralo, što su Hrvati tražili te jesu li ti otpori apsolutizmu uspjeli ili nisu. Neka učenici pristupe alatu Libre te zajednički kreiraju infografiku pomoću koje će prezentirati rezultate istraživanja. Vratite se u plenarni način rada i prozovite predstavnike grupa da koristeći mogućnost dijeljenja ekrana prezentiraju svoje infografike. Na kraju pitajte učenike o tome kako bi se oni borili protiv apsolutizma, odnosno kako bi oni pružili otpor. Neka argumentiraju svoje odgovore.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.

U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u aktivnosti.

Potaknite učenike na razmišljanje postavljajući dodatna pitanja. Pri postavljanju pitanja koristite se jednostavnim rječnikom te postavljajte jedno po jedno pitanje.

Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost u rješavanju zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Također, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnost. Omogućite učeniku podsjetnik na elemente zadatka. Za učenike s oštećenjem vida podsjetnik napišite u uvećanom i nestiliziranom fontu na papiru bljedožute boje.

Unaprijed pripremite poveznice koje će učenicima biti izvori potrebnih informacija. Budući da su mrežne stranice često neprilagođene učenicima s oštećenjem vida, njima te izvore grafički prilagodite, ispišite na papiru bljedožute boje i uručite kako bi i oni ravnopravno sudjelovali u radu grupe.

Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Libre. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova). Uputite sve članove grupe u prilagodbu digitalnog alata (uvećan prikaz i nestiliziran font) kako bi učenik s oštećenjem vida bio u mogućnosti sudjelovati u izradi sadržaja.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu u digitalnom alatu Prezi predstaviti Petra Zrinskog i Frana Krstu Frankopana.

Nastavna aktivnost za predmet X

Otpor (ni)je uzaludan

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje najvažnija obilježja apsolutizma i otpora apsolutizmu u Habsburškoj Monarhiji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

"Apsolutizam", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=3426 (14.5.2023.)

"Parlamentarizam", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=46733 (14.5.2023.)

"Šljahta", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=59741 (14.5.2023.)

"Luj XIV.", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=37459 (14.5.2023.)

"Filip II.", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=19545 (14.5.2023.)

"Karlo V. Habsburgovac", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=30563 (14.5.2023.)

"Henrik VIII.", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=25025 (14.5.2023.)

"Habsburgovci", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=23999 (14.5.2023.)

"Petar Zrinski", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?ID=67476 (14.5.2023.)

"Frankapan", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=20427 (14.5.2023.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.