Pozdravite učenike i pitajte ih koliko je industrijskih revolucija bilo u povijesti. Tijekom ove akivnosti učenici istražuju četiri industrijske revolucije:
1. prva industrijska revolucija (uporaba parnog stroja, leteći čunak, parobrod, tvornice, ludizam i dr.)
2. druga industrijska revolucija (čelik, nafta i električna energija, razvoj prometa i komunikacija, izmjenična struja, telefon i motor s unutarnjim izgaranjem i dr.)
3. treća industrijska revolucija ili digitalna revolucija (uporaba elektroničkih i informacijsko-komunkacijskih sustava, izumi poluvodiča, osobnog računala i interneta u razdoblju od šezdesetih godina 20. stoljeća)
4. četvrta industrijska revolucija ili Industrija 4.0 (proširena stvarnost, 3D ispis i umjetna inteligencija).
Neka učenici prouče njihove različitosti i nove stilove koje je svaka od revolucija donijela u čovjekov život. Svako doba donosi svoje stilove života, način razmišljanja i djelovanja te promjene u okruženju. Svaka promjena donosi neke prednosti i nedostatke u naše živote. U ovoj aktivnosti usmjerite pozornost učenika na uzroke i učinke četiriju industrijskih revolucija ispitujući dodane vrijednosti koje su one pružile čovjeku kad je riječ o njegovu društvenom životu. Podijelite učenike u grupe, a svaka od njih neka se usredotoči na jednu industrijsku revoluciju, na temelje njezine pojave, ali i na utjecaje iste na prirodu i društvo. Grupe imaju sljedeća tri zadatka: 1. pronaći konkretne primjere događaja koji su prouzročili početak dodijeljene revolucije, 2. istražiti popularne poslove u svakoj eri, 3. navesti posljedice revolucije na prirodu (okoliš) i društvo. Svaka grupa ima zadatak pripremiti prezentaciju koristeći se alatom Prezi. Nakon što naprave prezentaciju, trebaju napisati nekoliko odlomaka o svakodnevnom životu tijekom revolucije koju su istraživali (trebaju spomenuti obitelji, svakodnevne rutine, odnos prema okolini, društvu, stanje u državi i dr.). Predstavnici grupa trebaju izložiti prezentaciju svoje grupe i pročitati priču koju su osmislili (tijekom provođenja ove aktivnosti učenici će imati vremena razmišljati o važnosti revolucije koju su istraživali). Na kraju aktivnosti potaknite učenike na raspravu o najnovijoj eri tehnologije koja rješava zadatke, piše eseje i nudi recepte. Što je ChatGPT, tko ga je izradio, kako funkcionira i može li zamijeniti ljude?
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Potaknite učenike na razmišljanje postavljajući dodatna pitanja te im dajući vizualne prikaze. Ključne pojmove prikažite i vizualno (slika, video). Na taj ćete način usmjeriti pažnju i potaknuti na odgovor učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje. Napravite usporedbu industrijskih revolucija u obliku podsjetnika koji ćete uručiti učenicima.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost u rješavanju zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Isto tako, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti. Omogućite učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje podsjetnik na korake u rješavanju zadatka kako bi ga mogao uspješnije izvršiti. Podsjetnik možete izraditi u obliku kartice u Wordu pazeći na grafičku prilagodbu teksta.
Učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje osigurajte dovoljno vremena za rad te im omogućite pauze ako primijetite znakove motoričkog nemira.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Prezi. Upute možete pripremiti u Wordu pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Daroviti učenici i učenici zainteresirani za povijest i/ili ovu temu mogu istražiti koji su magnati imali važnu ulogu u rastu svjetskih gospodarstava pod utjecajem industrijskih revolucija. Neka rezultate prikažu s pomoću alata Prezi.
Pozdravite učenike i pitajte ih o tome znaju li koje su poslove obavljali njihovi bake i djedovi i kojim se poslovima bave njihovi roditelji. Također, pitajte ih znaju li kakvi su uvjeti rada bili u vrijeme baka i djedova, a u kakvim uvjetima rade njihovi roditelji. Nakon toga projicirajte im nekoliko fotografija dječjeg rada s početka 19. stoljeća. Objasnite učenicima kako je tijekom prve polovice 1800-ih dječji rad bio bitan dio poljoprivrednog i zanatskog gospodarstva Sjedinjenih Država. Djeca su radila na obiteljskim gospodarstvima i kao unajmljeni sluge za druge. Da bi naučili zanat, dječaci su često počinjali raditi između desete i četrnaeste godine. Potaknite učenike na razmišljanje o prikazanim fotografijama, odnosno o pravima koja su bila uskraćena tadašnjim radnicima. Učenike podijelite u parove. U ovoj će se aktivnosti učenici upoznati s promjenama koje se događaju u nekim profesijama zbog tehnološkog razvoja i industrijskih reformi. Učenici trebaju izraditi konceptualnu mapu kojom će prikazati promjene u položaju radnika te uzroke i posljedice tih promjena. Neka analiziraju koja su prava kršena, kako bi se danas u društvu tretirali takvi uvjeti rada te koja su prava radnici u međuvremenu dobili. Mapu mogu izraditi u Poppletu. Dok učenici rade, kreirajte u alatu Mentimeter obrazac za evaluaciju svake konceptualne mape. Kriteriji za vrednovanje umne mape mogu biti sljedeći: 1. struktura (izgled), 2. sadržaj, 3. preglednost. Kad svi parovi dovrše zadatke, potaknite ih na to da objasne temu koristeći se svojom konceptualnom mapom koja se može projicirati ostalima u razredu. Nakon završenih izlaganja (svi parovi učenika izlažu) i vrednovanja zajedno prokomentirajte rezultate. Zaključite aktivnost postavljanjem pitanja za raspravu: Jesu li radnici danas dovoljno zaštićeni? Kakav je položaj radnika u Hrvatskoj danas?
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa i češćim povratnim informacijama. Potaknite ga na uključivanje u različite aktivnosti.
Učenike s oštećenjem vida smjestite bliže sebi te bliže izvoru sadržaja koji se prikazuju. Isti sadržaji neka budu prikladne veličine kako bi učenici uspješno percipirali informacije. Pomoćnik u nastavi ili drugi učenik može pružiti dodatne usmene opise vizulanih sadržaja učeniku s oštećenjem vida. Pripazite da izvor svjetlosti nije izravno usmjeren na platno za projekciju sadržaja.
Učenicima s teškoćama unaprijed pošaljite pitanja vezana za poslove njihovih predaka kako bi na nastavni sat došli s pripremljenim informacijama.
Učenika s teškoćama smjestite u par s učenikom koji će na njega djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. Omogućite mu podsjetnik s koracima za rješavanje zadatka kako bi uspješnije usmjerio pažnju te potpuno izvršio zadatak. Usmjerite učenika na izvor znanja u kojem može pronaći odgovore na pitanja koja su tražena u zadatku.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatima Popplet i Mentimeter. Upute možete pripremiti u Wordu pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Jasno definirajte kriterije vrednovanja na koje učenik treba obratiti pozornost pri ocjenjivanju drugih radova. Korisna je izrada kratkog podsjetnika u obliku kartice.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Daroviti učenici i učenici zainteresirani za povijest i/ili ovu temu mogu napraviti istraživanje o ženama koje su se istaknule u borbi za radnička prava. Predložite učenicima neke primjere iz svijeta i Hrvatske: Rosa Luxemburg, Clara Zetkin, Marija Jurić Zagorka, Zofka Kveder Demetrović. Učenici neka svoje istraživanje prikažu digitalnim plakatom u alatu Canva.
Služeći se digitalnim alatom za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter, prikažite učenicima nekoliko slika i karikatura koje prikazuju početke radničkih pokreta. Neka učenici nakratko razmisle o tome što prikazuju fotografije i zamolite ih da upišu nekoliko pojmova koje povezuju s njima, a koji će biti prikazani u oblaku riječi. Nakon kratke rasprave potaknite ih na opisivanje fotografija i iznošenje zaključaka. Na temelju njihovih iskaza ukažite na problematiku položaja radničke klase i na potrebu rješavanja radničkog pitanja. Podijelite učenike u parove. Uputite ih na istraživanje o početcima radničkih pokreta te o nastanku sindikata i radničkih političkih stranaka. Rezultate svojeg rada neka prikažu u obliku lente vremena. Napomenite im da svojim istraživanjem obuhvate radne obveze i poteškoće s kojima se susreću žene, muškarci i djeca, ali i da navedu načine poboljšanja životnih uvjeta radnika. Predložite im jedan od alata za izradu lente vremena, primjerice Sutori. Dok učenici rade, kreirajte u alatu Mentimeter obrazac za evaluaciju svake lente vremena. Kriteriji za vrednovanje lente vremena mogu biti sljedeći: 1. struktura (izgled), 2. sadržaj, 3. preglednost. Kad dovrše zadatke, jedan učenik objašnjava temu rabeći lentu vremena koja se može projicirati ostatku razreda. Nakon završenih izlaganja i vrednovanja prokomentirajte s učenicima rezultate. Aktivnost završite tako da postavite pitanja za raspravu: Zašto slavimo Praznik rada? Mislite li da je radnicima pametnije boriti se za prava nasilno ili mirno?
Započnite aktivnost preko platforme MS Teams u plenarnom načinu rada. Služeći se digitalnim alatom za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter, pomoću mogućnosti dijeljenja ekrana prikažite učenicima nekoliko slika i karikatura koje prikazuju početke radničkih pokreta. Neka učenici nakratko razmisle o tome što prikazuju fotografije i zamolite ih da smisle nekoliko pojmova koje povezuju s njima i objasne ih. Nakon kratke rasprave potaknite ih na opisivanje fotografija i iznošenje zaključaka. Na temelju njihovih iskaza ukažite na problematiku položaja radničke klase i na potrebu rješavanja radničkog pitanja. Podijelite učenike u parove koristeći mogućnost alata breakout rooms. Uputite ih na istraživanje o početcima radničkih pokreta te o nastanku sindikata i radničkih političkih stranaka. Rezultate svojeg rada neka prikažu u obliku lente vremena. Napomenite im da svojim istraživanjem obuhvate radne obveze i poteškoće s kojima se susreću žene, muškarci i djeca, ali i da navedu načine poboljšanja životnih uvjeta radnika. Neka učenici pristupe alatu Sutori i zajednički kreiraju lentu vremena. Dok učenici rade, kreirajte u alatu Mentimeter obrazac za evaluaciju svake lente vremena. Kriteriji za vrednovanje lente vremena mogu biti sljedeći: 1. struktura (izgled), 2. sadržaj, 3. preglednost. Kad dovrše zadatke vratite se u plenarni način rada te prozovite jednog učenika da objasni temu rabeći lentu vremena koja se može prikazati ostatku razreda pomoću mogućnosti dijeljenja ekrana. Nakon završenih izlaganja i vrednovanja prokomentirajte s učenicima rezultate. Aktivnost završite tako da postavite pitanja za raspravu: Zašto slavimo Praznik rada? Mislite li da je radnicima pametnije boriti se za prava nasilno ili mirno?
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Učenike s oštećenjem vida smjestite bliže sebi te bliže izvoru sadržaja koji se prikazuju (fotografije, radovi drugih učenika). Isti sadržaji neka budu prikladne veličine kako bi učenici uspješno percipirali informacije. Neka im pomoćnik u nastavi ili drugi učenik pruži dodatne usmene opise prikazanih vizualnih sadržaja. Budući da učenici imaju zadatak argumentirano raspravljati o fotografijama, važno je da uspješno percipiraju sve potrebne elemente fotografije. Iste fotografije možete uvećati, ispisati i uručiti učenicima s oštećenjem vida.
Učenika s teškoćama smjestite u par s učenikom koji će na njega djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. Omogućite mu podsjetnik s koracima u rješavanju zadatka kako bi uspješnije usmjerio pažnju te potpuno izvršio zadatak. Učenicima prikažite primjer već napravljene lente vremena.
Učeniku s oštećenjem vida možete uručiti grafički prilagođene materijale (nestiliziran i uvećan font, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, ispis na bljedožutom papiru).
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatima Sutori i Mentimeter.
Jasno definirajte kriterije vrednovanja na koje učenik treba obratiti pozornost pri ocjenjivanju drugih radova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Daroviti učenici i učenici zainteresirani za povijest i/ili ovu temu mogu istražiti radnička prava u svojem ili susjednom mjestu. Zadajte im, primjerice, temu: Radnički pokret u Osijeku ili Osijek - industrijsko središte na kraju 19. st. i početkom 20. st. Neka rezultate prikažu s pomoću alata Prezi.
Europeana. https://www.europeana.eu/hr (22.7.2023.)
Marinović, M. (2010.) Industrijska baština u nastavi povijesti https://hrcak.srce.hr/clanak/122733, 22.7.2023.
Prister, V. (2019.) Umjetna inteligencija https://hrcak.srce.hr/file/322184 (22.7.2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.