Učenici će nakon ove aktivnosti znati navesti političke stranke koje se pojavljuju u Hrvatskom saboru 1861. te opisati politički svjetonazor tih političkiih stranaka. U radu će upotrebljavati Microsoft Office Word.
Na početku razgovarajte s učenicima o razdoblju Bachova apsolutizma (tko je bio ministar Bach, zašto je došlo do pojave Bachova apsolutizma, što ga karakterizira, zašto je na kraju došlo do sloma apsolutizma i sazivanja Sabora 1861. godine i dr.). Učenici neka odgovore na neka od navedenih pitanja i argumentiraju svoje odgovore.
Zatim ih podijelite u četiri grupe i svakoj grupi zadajte da predstavi jednu političku stranku koja se pojavljuje u Hrvatskom saboru 1861. godine. Svaka grupa neka u digitalnom alatu Microsoft Word kreira tablicu te u nju upiše i opiše glavnu političku ideju dodijeljene stranke (za što se stranka zalaže) te navede najvažnije predstavnike stranke. Prva grupa neka predstavi Unionističku stranku, druga Narodnu stranku, treća Stranku prava, a četvrta Samostalnu narodnu stranku. Nakon odrađenog zadatka učenici predstavljaju političke stranke ostalima u razredu. Također, kreiraju zajednički letak u Wordu pod naslovom Stranke u Saboru 1861.
Na kraju neka učenici napišu vlastitu političku ideju. Neka napišu kako bi se zvala njihova stranka i koji bi joj bio glavni cilj. Svoje ideje neka predstave ostalima u razredu, a zatim povedite diskusiju o iznesenim idejama.
Započnite aktivnost preko platforme MS Teams u plenarnom načinu rada. Na početku razgovarajte s učenicima o razdoblju Bachova apsolutizma (tko je bio ministar Bach, zašto je došlo do pojave Bachova apsolutizma, što ga karakterizira, zašto je na kraju došlo do sloma apsolutizma i sazivanja Sabora 1861. godine i dr.). Učenici neka odgovore na neka od navedenih pitanja i argumentiraju svoje odgovore.
Zatim ih podijelite u četiri grupe koristeći funkcionalnost alata breakout rooms i svakoj grupi zadajte da predstavi jednu političku stranku koja se pojavljuje u Hrvatskom saboru 1861. godine. Neka učenici pristupe digitalnom alatu Microsoft Word,zajednički kreiraju tablicu te u nju upišu i opišu glavnu političku ideju dodijeljene stranke (za što se stranka zalaže) te navede najvažnije predstavnike stranke. Prva grupa neka predstavi Unionističku stranku, druga Narodnu stranku, treća Stranku prava, a četvrta Samostalnu narodnu stranku. Nakon odrađenog zadatka vratite se u plenarni način rada te neka učenici pomoću funkcionalnosti dijeljenja ekrana predstavlje političke stranke ostalima u razredu. Na kraju neka učenici napišu vlastitu političku ideju. Neka napišu kako bi se zvala njihova stranka i koji bi joj bio glavni cilj. Svoje ideje neka predstave ostalima u razredu, a zatim povedite diskusiju o iznesenim idejama.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje potaknite na razmišljanje postavljajući dodatna pitanja. Usmjerite im misli dajući i vizualne prikaze sadržaja o kojima govorite.
Unaprijed možete napraviti i ispisati tablicu u koju će učenik s teškoćama zapisivati odgovore. Usmjerite ga na izvor koji sadržava tražene odgovore. Ako su izvori znanja vizualno previše zasićeni, izdvojite dijelove teksta, grafički ih prilagodite (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini) te ih uručite učeniku.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost u rješavanju zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Također, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti. Omogućite učeniku podsjetnik s koracima u rješavanju zadatka kako bi ga izvršio u cijelosti. Podsjetnik možete izraditi u obliku kartice u Wordu pazeći na grafičku prilagodbu teksta.
Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Word te mu, prema potrebi, pružite podršku u snalaženju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici mogu u digitalnom alatu Libre napraviti prezentaciju o Eugenu Kvaterniku, članu Stranke prava.
Nakon ove aktivnosti učenici će znati navesti i opisati najvažnije reforme Ivana Mažuranića. U radu će se koristiti digitalnim alatom Mindmeister.
Za početak neka napišu u bilježnicu jednu reformu koju bi htjeli uvesti i provesti u Hrvatskoj. Neka svaki učenik pročita svoj prijedlog, a vi ih sve zapišite na ploču. Razgovarajte o navedenim reformama. Neka učenici argumentiraju zašto bi uveli upravo navedenu reformu.
Zatim zajedno pogledajte dokumentarni film o banu Ivanu Mažuraniću. Dok gledaju film, učenici u digitalnom alatu Mindmeister zapisuju reforme koje se spominju u filmu a za koje je zaslužan Ivan Mažuranić.
Nakon gledanja filma prokomentirajte s učenicima reforme koje su zapisali. Pitajte ih što misle, zašto su te reforme bile važne te koje su njihove prednosti i nedostatci. Također, pitajte ih smatraju li da je ban Mažuranić zanemarena povijesna ličnost. Učenici neka argumentiraju svoje odgovore.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Potaknite učenike na razmišljanje postavljajući dodatna pitanja. Također, budite glasni i na isto potaknite ostale učenike pri usmenom izražavanju kako bi i učenik s oštećenjem sluha uspješno usvojio sve informacije.
Učenike s teškoćama smjestite bliže sebi te bliže izvoru sadržaja koji se prikazuju. Ako je potrebno, osigurajte transkript ili sažetak dokumentarnog filma za učenike s oštećenjem sluha.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Mindmeister. Upute možete pripremiti u Wordu pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici mogu napraviti PowerPoint prezentaciju o Ivani Brlić-Mažuranić, unuci bana Mažuranića.
Učenici će u ovoj aktivnosti naučiti najvažnije pojedinosti iz privatnog života jedne od najomraženijih osoba hrvatske povijesti Dragutina Khuena-Héderváryja. U radu će se služiti digitalnim alatom Libre.
Na početku zajedno pročitajte tekst hrvatske budnice Ustaj, bane objavljene 1906. godine. Analizirajte tekst pjesme s pomoću sljedećih pitanja: Što znači izraz pomađariti hrvatske krajeve? Zašto je autor baš Jelačića odabrao da obrani Hrvatsku od mađarizacije? Kakav je stav autora pjesme?
Podijelite učenike u tri grupe. Svaka će grupa sagledati Dragutina Khuena-Héderváryja iz jednog aspekta. Prva grupa neka istraži digitalne izvore znanja o Héderváryju i prouči njegov privatni život (gdje se rodio, kakav mu je bio obiteljski život, je li se ženio, je li imao djece i slično). Svoje istraživanje neka odrade s pomoću digitalnog alata Libre. Druga grupa neka se bavi njegovim političkim djelovanjem i istraži digitalne izvore znanja (u okviru koje je stranke djelovao, što ga je obilježilo kao političara, je li, osim što je bio ban, bio na još kakvoj važnoj funkciji i slično). Također, učenici se u svojem istraživanju koriste digitalnim alatom Libre. Treća grupa neka istraži digitalne izvore znanja s naglaskom na razdoblje banovanja Héderváryja od 1883. do 1903. (kako je došao na bansku poziciju, što je obilježilo njegovo banovanje, kako je upravljao Hrvatskom, koje je reforme provodio i slično). Učenici se u svojem istraživanju koriste digitalnim alatom Libre. Nakon odrađenih zadataka grupe mogu s pomoću digitalnog alata Libre integrirati svoja istraživanja u jedinstveni letak pod naslovom Dragutin Khuen-Héderváry - heroj ili zločinac? Mogu predstaviti svoje istraživanje u JA-obliku ostalima u razredu. Neka se stave u ulogu Héderváryja i, glumeći ga, predstave svoje istraživanje.
Na kraju neka ocijene Héderváryja. Neka navedu je li bio pozitivna ili negativna ličnost hrvatske povijesti, je li bio heroj ili zločinac. Svakako neka argumentiraju svoje stavove.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Za učenike s oštećenjem vida napravite grafičku prilagodbu teksta hrvatske budnice Ustaj, bane (nestiliziran i uvećan font, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini) te ga ispišite na bljedožutom papiru. Na isti način prilagodite dijelove teksta preuzete iz mrežnih izvora te ih ispisane uručite učeniku.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost u rješavanju zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Također, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti. Omogućite učeniku podsjetnik s koracima u rješavanju zadatka. Podsjetnik možete izraditi u obliku kartice u Wordu pazeći na grafičku prilagodbu teksta.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Libre. Upute možete pripremiti u Wordu pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova). Osigurajte prilagodbu digitalnog alata (uvećan prikaz) za učenike s oštećenjem vida.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici neka u PowerPointu naprave prezentaciju o Izidoru Kršnjavom, važnom Héderváryjevu suradniku.
"Alexandr Bach"; preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=5080 (14.5.2023.)
"Madžaroni", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=37946 (14.5.2023.)
"Narodna stranka", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=42989 (14.5.2023.)
"Pravaštvo", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/natuknica.aspx?ID=49984 (14.5.2023.)
"Eugen Kvaternik", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/natuknica.aspx?ID=49984 (14.5.2023.)
"Ivan Mažuranić", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=39660 (14.5.2023.)
"Hrvatski velikani- Ivan i Ivana Mažuranić", preuzeto s: https://www.youtube.com/watch?v=IrYlhquz3cA (14.5.2023.)
"Ivana Brlić- Mažuranić", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=9601 (14.5.2023.)
"Dragutin Khuen Hedervary", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=31368 (14.5.2023.)
"Isidor Kršnjavi", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=34241 (14.5.2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.