Služeći se digitalnim alatom za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter, prikažite učenicima sljedeće citate: Fašizam je religija. Dvadeseto će stoljeće u povijesti biti poznato kao stoljeće fašižma. - Benito Mussolini; Kaže se da je demokracija najgori oblik vlasti osim svih ostalih. - Winston Churchill.
Postavite sljedeća pitanja za rapravu: Ako demokracija nije vladavina naroda, ni oblik vladanja narodom, može li ona postati nešto treće? Je li Benito Mussolini bio u pravu? Znaju li učenici što je fašizam, a što dikatura? Zašto bi netko imao više povjerenja u jednu osobu nego u demokratski sustav?
Podijelite učenike u grupe te im zadajte da analiziraju totalitarne režime/ideologije. Prva grupa - fašižam, druga grupa - nacionalsocijalizam ili nacizam, treća grupa - komunizam. Pitanja za analizu: Je li fašizam/nacizam/komunizam bio popularan pokret? Koji je ključan faktor za uspjeh fašizma/nacizma/komunizma? Po čemu su se fašizam/nacizam/komunizam razlikovali od klasične diktature? Što je razlikovalo fašističkog/nacističkog/komunističkog diktatora od drugih diktatora? Svoje odgovore učenici oblikuju u prezentaciju koju zajedno uređuju koristeći se alatom PowerPoint. Svaka grupa za stranicu treba pripremiti materijale i odgovore vezane za temu koju je obrađivala te ju dopuniti fotografijama, povijesnim zemljovidima, grafikonima ili karikaturama. Na kraju predstavnik svake grupe predstavlja ostalima zaključke svoje grupe. Aktivnost završite postavljanjem pitanja za raspravu: Ima li danas fašističkih zemalja i postoji li i dalje opasnost od razvoja fašizma?
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja mu, prema potrebi, može pružiti podršku. Potaknite grupu na to da se u radu koristi onim stranicama koje omogućavaju inkluzivan pristup (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično). Provjerite s učenikom razumije li uporabu zadanog alata PowerPoint. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake u radu, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene njegovim potrebama (uvećan font, Arial veličine najmanje 14 pt, prored između riječi i redaka, jasne slike dobrog kontrasta).
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku podršku učenika iz razreda koji će mu opisivati što vidi u prezentaciji (fotografije, povijesni zemljovidi, grafikoni ili karikature) ili Vi tijekom projekcije opisujte što se prikazuje.
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik tijekom rasprave. Koristite se aplikacijama, softverima za govor, online platformama za sudjelovanje u raspravi. Omogućite učeniku s teškoćama dovoljno vremena za razmišljanje i prilagodite raspravu njegovim individualnim mogućnostima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Daroviti učenici i učenici zainteresirani za povijest i/ili ovu temu mogu istražiti utjecaj totalitarnih režima na događaje iz Španjolskog građanskog rata. Svoje istraživanje neka predstave u digitalnom alatu Canva.
Služeći se digitalnim alatom Padlet, pripremite mrežnu ploču tipa Canvas na kojoj je naveden slogan Vjeruj! Slušaj! Bori se! te izreke Ništa u povijesti nije dobiveno bez prolijevanja krvi. i Rat je za muškarca ono što je za ženu rađanje.
Neka učenici navedu slogane/izreke koje su čuli u tom ili sličnom obliku. Zatim ih zajedno prokomentirajte i utvrdite njihova značenja. Potaknite učenike na raspravu sljedećim pitanjima: Na što igra propaganda? Što je važno za slogane? Što je omogućilo masovnu propagandu? Neka učenici nabroje sve medije kojima se mogla vršiti propaganda dvadesetih i tridesetih godina 20. st. Zatim ih podijelite u grupe koje će proučavati različite materijale o povezanosti totalitarizma i isticanja slogana u političkoj propagandi. Zadajte im da osmisle e-portfolio za Lenjina, Staljina, Mussolinija i Hitlera. Sadržaj e-portfolija prepustite učenicima i njihovoj kreativnosti, no u dogovoru s njima odredite sadržaje koje svaki e-portfolio svakako mora imati (npr. fotografija ličnosti, kratak životopis, propagandni plakati, osvrt učenika itd.). Objasnite učenicima da materijale za e-portfolio mogu pronaći na mrežnim stranicama kao što su Europeana ili 1. Lenjin i kult ličnosti (stranica 4. - 7.), 2. Staljin i kult ličnosti (stranica 8 - 10), 3. Mussolini i kult ličnosti (stranica 10. - 14.), 4. Hitler i kult ličnosti (stranica 15. - 20.). Svakako ih upozorite na to da vode računa o autorskim pravima. Dok učenici rade, kreirajte u alatu Mentimeter obrazac za evaluaciju e-portfolija. Prijedlog kriterija za vrednovanje e-portfolija može biti: 1. sadržaj (točnost i struktura), 2. konceptualni pristup, 3. kreativnost. Kad učenici dovrše svoje zadatke, podijelite im obrazac za evaluaciju putem e-maila ili QR koda. Prozovite predstavnika svake grupe da izloži njihov e-portfolio i uputite učenike da nakon svakog izlaganja vrednuju e-portfolio s pomoću Mentimetra. Nakon završenih izlaganja i vrednovanja prokomentirajte s učenicima rezultate. Aktivnost završite raspravom o izradi e-portfolija. Razgovarajte o problemima na koje su učenici naišli tijekom njihove izrade. Usporedite spomenute diktatore ističući sličnosti i razlike među njima. Aktivnost završite raspravom o političkoj propagandi i lažnim vijestima na društvenim mrežama. Neka učenici navedu primjere društvenih mreža i za što ih upotrebljavaju. Usto, neka objasne što su to lažne vijesti te pokušaju pronaći primjere propagande na društvenim mrežama.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja mu može, prema potrebi, pružiti podršku.
Također, možete ga pripremiti za izradu e-portfolija. Unaprijed s učenikom dogovorite koju će osobu obrađivati u e-portfoliju kako bi imao dovoljno vremena za istraživanje. Pripremite mu grafički oblikovan podsjetnik sa sadržajem koji e-portfolio treba imati.
Provjerite s učenikom razumije li uporabu zadanih alata Padlet i Mentimeter. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake u radu, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutih alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene njegovim potrebama (uvećan font, Arial veličine najmanje 14 pt, prored između riječi i redaka, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik tijekom izvođenja zadataka.
Ako je učeniku s teškoćama izazovan javni nastup zbog prirode njegovih teškoća, nemojte inzistirati na javnom izlaganju ako on to ne želi. Dogovorite s učenikom alternativne načine izlaganja rada.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Daroviti učenici i učenici zainteresirani za povijest i/ili ovu temu mogu istražiti o „crnoj“ propagandi te svoje istraživanje predstaviti u digitalnom alatu Canva.
Učenicima za motivaciju možete pustiti audioulomak iz knjige Hagakure - Put samuraja (emisija Povijest četvrtkom - poslušati do 1:08 min) koji donosi tradicionalnu sliku Japana. Zatim im u kratkom izlaganju objasnite Meiji reforme koje su provedene u drugoj polovici 19. stoljeća u želji da se Japan modernizira i sustigne razvijene zapadne države. Na kraju uvodne aktivnosti pitajte učenike jesu li čuli za propagandni moto Azija Azijcima. Njihove spoznaje napišite na ploču. Podijelite učenike u grupe. Zadatak svake grupe jest istražiti o procesu dekolonizacije po kontinentima i izabranim državama te o posljedicama kolonizacije. Neka učenici pokušaju saznati je li u ovom trenutku na tim kontinentima / u tim državama prisutan neki oblik neokolonijalizma. Svaki član grupe treba istražiti i pronaći odgovore na postavljena pitanja i pripremiti se za prezentaciju rada. Nakon što su 10 minuta radili u svojim matičnim grupama, metodom slagalice formiraju se nove grupe u kojima se nalazi po jedan predstavnik svake prethodne grupe. U sljedećih 15 minuta svaki član grupe poučava ostale o spoznajama do kojih je došao radeći u matičnoj grupi. Za svaku temu osmislite 3 - 5 zajedničkih pitanja: Koliko su kolonijalne politike, a koliko odluke mirovnih sporazuma utjecale na kvalitetu života u Japanu/Kini/Indiji/Africi//Latinskoj Americi? Kako se međunarodna zajednica odnosi prema tim državama? Koliko je demokracije ostalo u kolonijalnim zemljama? Zatim osmislite dva-tri pitanja za svaku temu, npr. pitanja vezana za Japan (potrebno je učenicima naglasiti da nije bila dekolonizacija, nego da trebaju proučiti njezine težnje prema širenju na Aziju): Zašto je vojska imala tako velik utjecaj u Japanu? Koji su ciljevi japanskog militarizma?; pitanja vezana za Latinsku Ameriku: Kakvim se, zapravo, smatra izraz 'banana država' i na koga se odnosi?; pitanja za Kinu: Kakva je bila politička situacija u Kini? Koja su stajališta japanskih političara prema Kini?; pitanja za Indiju: Kako je dekolonizacija utjecala na Indiju? S kakvim se problemima suočila i kako ih je riješila?; pitanja za Afriku: Usporedi francuski i britanski pristup problemu dekolonizacije. Kad su koje kolonije dobile neovisnost? Objasni i ocijeni politiku aparthejda. Kad učenici završe s istraživanjem, najavite novu aktivnost – izradu umne mape – kako bi zajedno usustavili nove spoznaje koje su stekli radeći u grupama. Naučeno priopćavaju ostalim članovima grupe te svoje zaključke o temi unose u jednu zajedničku umnu mapu koju mogu izraditi u alatu Coggle. Na kraju predstavnici grupa ostalima u razredu prezentiraju svoje umne mape i nadovezuju se jedni na druge te zajedno s Vama raspravljaju o zaključcima. Na kraju aktivnosti potaknite raspravu postavljajući sljedeća pitanja: Koje su posljedice dekolonizacije za te zemlje danas? Zašto su države Latinske Amerike bile u polukolonijalnom položaju? Mogu li danas velike korporacije utjecati na politiku država? Znaju li učenici zašto danas postoje dvije Kine? Što uopće u suvremenom svijetu znači biti nečija kolonija?
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja mu može, prema potrebi, pružiti podršku.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije vezane za isječak iz filma Posljednji samuraj.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji će mu prema potrebi rado pružiti podršku.
Pripremite za učenika s teškoćama unaprijed primjer umne mape s istaknutim ključnim odrednicama koje umna mapa treba sadržavati kako bi mogao aktivnije sudjelovati u izradi umne mape na zadanu temu.
Provjerite zna li se učenik koristiti zadanim alatom Coggle. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake u radu, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene njegovim potrebama (uvećan font, Arial veličine najmanje 14 pt, prored između riječi i redaka, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik tijekom izvođenja zadataka. Dodatno objasnite upute za rad učeniku s teškoćama ako je potrebno.
Pomozite učenicima da strukturiraju svoje argumente u raspravi na jasan i jednostavan način. Mogu se koristiti vizualnom podrškom tijekom izlaganja koja će im pomoći u organizaciji argumenata.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Daroviti učenici i učenici zainteresirani za povijest i/ili ovu temu neka istraže o kolonijalizmu danas i preostalim svjetskim kolonijama. Rezultate svojeg istraživanja mogu prikazati u digitalnom alatu Canva.
Rabrenović, A. (2012). Politički plakat i kult ličnosti. https://hrcak.srce.hr/file/163949 (22.7.2023.)
Europeana. https://www.europeana.eu/hr (22.7.2023.)
Stradlilng, R. (2001.) Nastava europske povijesti 20. stoljeća https://rm.coe.int/1680494234 (22.7.2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.