Predmet
Povijest 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Umjetnost mijenja svijet, svijet mijenja umjetnost

Naziv predmeta
Povijest 4

Razred
4. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • pop-art
  • popularna glazba
  • umjetnost
  • Andy Warhol
  • socijalistički realizam

Stihovi pobune

Pozdravite učenike i pitajte ih kakvu glazbu slušaju te znaju li neku pjesmu koja bi se mogla nazvati „prosvjednom pjesmom“, odnosno pjesmu koja komentira određeni društveni problem. Komentirajte njihove odgovore te sami navedite nekoliko primjera ako se učenici ne mogu sjetiti nijednog. Neki su primjeri takvih pjesama: Eric Bogle – No Man's Land (Green Fields of France), Woody Guthrie – This Land is Your Land, Billie Holiday – Strange Fruit, U2 – Sunday Bloody Sunday, Bob Dylan – Masters of War, John Lennon – Imagine, Sex Pistols – Anarchy in the UK, Green Day – American Idiot, The Cranberries – Zombie… Uspostavite suradnju s kolegom/kolegicom iz Engleskog jezika koji će pomoći učenicima s prijevodom odabranih primjera pjesama te prijevode pošaljite učenicima putem elektronske pošte. Podijelite učenike u grupe i svakoj zadajte jednu pjesmu. Neka istraže kontekst nastanka pjesme, prouče njezine interpretacije te povežu pjesmu s povijesnim događajem i kontekstom o kojim govori. U alatu Padlet kreirajte ploču za ovu aktivnost i pozovite učenike kao suradnike. Svaka grupa treba odabrati jednu ili dvije strofe svoje pjesme, odnosno onaj dio pjesme koji, prema njihovu mišljenju, najbolje izražava poantu pjesme te ga dodati na Padlet. Uz strofe trebaju dodati elemente kojima će ju povezati s povijesnim događajem poput fotografije i kratkog objašnjenja događaja ili procesa o kojem pjesma govori. Prozovite predstavnika svake grupe da objasni o čemu je riječ u njihovoj pjesmi, o kojem povijesnom događaju govori te kakvu poruku šalje. Nakon što svi predstavnici izlože rezultate rada, povedite raspravu s učenicima o svrsi umjetnosti na primjeru glazbe. Treba li glazba postojati samo radi glazbe ili treba biti društveno angažirana? U kojoj je mjeri prosvjedna glazba učinkovita, odnosno može li ona potaknuti na promjene i kako?

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.

Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja mu može, prema potrebi, pružiti podršku. Uputite grupu u kojoj je učenik s oštećenjem sluha na to da tijekom preslušavanja pjesme pronađe one audiozapise/videozapise u kojima je moguć prikaz titlova te potaknite učenika na to da bude dovoljno blizu izvora zvuka.
S učenicima s teškoćama provjerite postoje li riječi na engleskom jeziku koje nisu razumjeli. Usto, prema potrebi, pripremite ispisan popis riječi s prijevodom i/ili slikovnom podrškom. Pri izradi podsjetnika obratite pozornost na grafičku prilagodbu prema individualnim potrebama učenika.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li uporabu zadanog alata Padlet. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake u radu, odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene njegovim potrebama (uvećan font, Arial veličine najmanje 14 pt, prored između riječi i redaka, jasne slike dobrog kontrasta).
Umetnite titlove na pjesme ako je potrebno i omogućite učeniku s teškoćama da je dovoljno blizu izvoru zvuka.
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik tijekom izvođenja zadataka.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da istraže prosvjedne pjesme s područja hrvatskih zemalja u 20. st. i prikažu rezultate s pomoću alata MS PowerPoint.

Nastavna aktivnost za predmet X

Stihovi pobune

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira pjesme koje govore o povijesnim događajima 20. st.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Engleski jezik

Okamenjena revolucija

Aktivnost započnite prikazivanjem fotografije spomenika Kameni cvijet beogradskog arhitekta Bogdana Bogdanovića. Pitajte učenike znaju li što je prikazano na slici, gdje se spomenik nalazi, koje je njegovo značenje i kojem umjetničkom stilu pripada. Dopunite njihove odgovore ako je potrebno. Objasnite učenicima da ćete govoriti o socijalističkom realizmu. Navedite im ukratko njegova obilježja s naglaskom na arhitekturu i kiparstvo, i to osobito na području SFRJ-a. Podijelite učenike u grupe. Svaka od njih neka istraži jednog od istaknutijih arhitekata/kipara koji su djelovali na području SFRJ-a (Vanja Radauš, Dušan Džamonja, Frano Kršinić, Vojin Bakić, Antun Augustinčić i dr.). U alatu Word Online trebaju izraditi jednu stranicu na kojoj će biti osnovni biografski podatci o odabranom umjetniku. Usto, trebaju pronaći jednu fotografiju njegova najpoznatijeg djela, napisati kratku interpretaciju djela te, ako postoje, podatke o utjecaju djela izvan Hrvatske. Na kraju pokrenite raspravu o sudbini spomenika socijalističkog realizma. Tijekom 1990-ih na području Hrvatske većina je spomenika i arhitektonskih ostvarenja uklonjena ili uništena. Je li pritom riječ o opravdanom uklanjanju socijalističke propagande ili o uništavanju kulturnog nasljeđa?

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.

Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije vezane za fotografiju Kamenog cvijeta.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja mu može, prema potrebi, pružiti podršku. Potaknite grupu u kojoj se nalazi učenik s teškoćama da se u radu koriste onim internetskim stranicama koje omogućavaju inkluzivan pristup (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično).
Provjerite s učenikom razumije li uporabu zadanog alata Word Online. Potaknite vršnjačku suradnju u grupi.
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik tijekom rasprave.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da istraže sudbinu hotelskog kompleksa Haludovo na Krku te rezultate prikažu s pomoću alata Prezi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Okamenjena revolucija

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje život i djelo istaknutih predstavnika socijalističkog realizma.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Umjetnost za svakoga

Pozdravite učenike i pitajte ih o tome što misle, kome je namijenjena umjetnost. Smatraju li da je umjetnost namijenjena samo obrazovanima i/ili visokom društvu? Tko je do 20. stoljeća mogao konzumirati umjetnost, a tko u 20. stoljeću? Što se promijenilo? Objasnite učenicima da ćete tijekom današnje aktivnosti govoriti o pop-artu i ukratko opišite njegova obilježja. Podijelite učenike u grupe te svakoj zadajte da istraži jednog predstavnika pop-arta (David Hockney, Allan Kaprow, Roy Lichtenstein, Andy Warhol i dr.).

Svaka grupa treba istražiti jednog autora i prikazati rezultate u knjizi izrađenoj s pomoću digitalnog alata Book Creator. Svaka knjiga treba imati naslovnicu, kratku biografiju umjetnika, barem tri njegova djela uz objašnjenje kako se ona uklapaju u pravac pop-art, ali i objašnjenje povijesnog konteksta u kojem je djelo nastalo te jednu stranicu sa zanimljivostima. Kad završe zadatak, neka spreme knjigu u formatu EPUB i pošalju Vam. Vi sve knjige objedinite s pomoću alata Calibre te ih prikažite u razredu. Neka predstavnik svake grupe izloži spoznaje o umjetniku kojim se bavila njegova grupa, a ostali učenici neka pozorno prate. Uputite učenike na to da za svakog umjetnika, među trima ponuđenima, odaberu jedno djelo koje je najreprezentativnije te objasne svoj odabir. Nakon svih izlaganja otvorite raspravu o izreci Andyja Warhola: „Pop-art je za svakoga“. Pitajte učenike misle li da je pop-art i za njih više nego tradicionalna umjetnost te tražite da objasne svoje odgovore.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Započnite aktivnost preko platforme MS Teams u plenarnom načinu rada. Pozdravite učenike i pitajte ih o tome što misle, kome je namijenjena umjetnost. Smatraju li da je umjetnost namijenjena samo obrazovanima i/ili visokom društvu? Tko je do 20. stoljeća mogao konzumirati umjetnost, a tko u 20. stoljeću? Što se promijenilo? Objasnite učenicima da ćete tijekom današnje aktivnosti govoriti o pop-artu i ukratko opišite njegova obilježja. Podijelite učenike u grupe pomoću mogućnosti alata breakout rooms te svakoj zadajte da istraži jednog predstavnika pop-arta (David Hockney, Allan Kaprow, Roy Lichtenstein, Andy Warhol i dr.).

Svaka grupa treba istražiti jednog autora i prikazati rezultate u knjizi izrađenoj s pomoću digitalnog alata Book Creator. Svaka knjiga treba imati naslovnicu, kratku biografiju umjetnika, barem tri njegova djela uz objašnjenje kako se ona uklapaju u pravac pop-art, ali i objašnjenje povijesnog konteksta u kojem je djelo nastalo te jednu stranicu sa zanimljivostima. Kad završe zadatak, neka spreme knjigu u formatu EPUB i pošalju Vam. Vi sve knjige objedinite s pomoću alata Calibre te ih prikažite u razredu pomoću mogućnosti dijeljenja ekrana u plenarnom načinu rada. Neka predstavnik svake grupe izloži spoznaje o umjetniku kojim se bavila njegova grupa, a ostali učenici neka pozorno prate. Uputite učenike na to da za svakog umjetnika, među trima ponuđenima, odaberu jedno djelo koje je najreprezentativnije te objasne svoj odabir. Nakon svih izlaganja otvorite raspravu o izreci Andyja Warhola: „Pop-art je za svakoga“. Pitajte učenike misle li da je pop-art i za njih više nego tradicionalna umjetnost te tražite da objasne svoje odgovore.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti u suradnji s učenikom s teškoćama.

Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja mu može, prema potrebi, pružiti podršku. Tijekom davanja uputa za rad u grupi koristite se jednostavnim rječnikom i izbjegavajte nepotrebne informacije. Razmislite o koracima koji su potrebni da bi učenik izvršio zadatak i prenesite mu upute na jednostavan način.
Učeniku s teškoćama možete unaprijed reći kojeg će umjetnika istraživati kako bi imao dovoljno vremena za pripremu.
Za učenike s teškoćama osigurajte dovoljno vremena za obavljanje zadataka. Ponovite upute učenicima s teškoćama, a osobito obratite pozornost na učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje te provjerite je li vas čuo i razumio.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li uporabu zadanog alata Book Creator. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake u radu, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene njegovim potrebama (uvećan font, Arial veličine najmanje 14 pt, prored između riječi i redaka, jasne slike dobrog kontrasta).

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da istraže inačice pop-arta u Hrvatskoj, ali i u dijelovima svijeta izvan Europe i SAD-a. Rezultate neka prikažu s pomoću alata Piktochart.

Nastavna aktivnost za predmet X

Umjetnost za svakoga

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira djela predstavnika pop-arta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.