Učitelj motivira učenike za rad pokazujući im video „Život kmeta plemića i građanina” u kojem se ukratko pokazuje srednjovjekovni život. Pita učenike u čemu se taj život razlikuje od današnjeg. Učitelj sluša odgovore učenike i prihvaća ih. Također potiče učenike da što više argumentiraju svoja stajališta. Pita ih jesu li opazili da postoje neke uloge u srednjovjekovnom društvu kojih nema u sadašnjem svijetu. Učitelj sluša odgovore učenika i upućuje ih da opaze položaj kmetova – neslobodnih seljaka. Taj pojam objašnjava u suradnji s učenicima te se razgovor usmjerava na nejednakosti u današnjem društvu. Učitelj napominje da iako smo mnogo napredovali u današnjem društvu nejednakosti, diskriminacija svakako postoji i to je problem koji bismo svi trebali pokušati riješiti. Nakon toga učitelj izvješćuje učenike o današnjem zadatku.
Govori im da današnji zadatak rade u paru kako bi im bilo lakše uočiti neke detalje i objasniti ih. Učenici će pronaći na mrežnim stranicama podatke o kmetovima koristeći se izvorima poput Vranskog kmetskog zakonika i nakon toga će u aplikaciji Mindomo izraditi tablicu o životima kmetova u različitim državama. U drugom dijelu zadatka učenici s pomoć članka Plemstvo u spomenutom alatu izrađuju tablicu o životu plemića i na kraju usporede njihove živote. Taj će im zadatak omogućiti da spoznaju kako život u Europi nije bio uvijek isti nego je ovisio o lokalnim običajima te o geografskim obilježjima područja na kojemu žive.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina i o tome treba voditi računa pri izradi prilagodbe scenarija. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na pojedinačnim potrebama učenika te na njegovim jakim i slabim stranama, ali i interesima te obilježju teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio potrebnu potporu. Tijekom prilagodbe scenarija moguće je osigurati potporu stručnog tima škole te, prema potrebi, prilagodbu provoditi u suradnji sa stručnim timom (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom).
Važno je zadobiti pozornost svih učenika prije zadavanja zadataka, a posebno učenika s teškoćama. Pozornost učenika s teškoćama možete zadobiti i usmjeriti izravnim obraćanjem, jasnim i jednostavnim uputama te osobnim kontaktom. Upute zadajte detaljno, jednostavnim rječnikom i provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Učenicima s teškoćama će katkad trebati više vremena za obavljanje zadatka, a katkad će im biti potrebno dodatno, pojedinačno objasniti zadatak uz primjere i demonstraciju.
Učenicima s teškoćama važno je unaprijed najaviti videozapis. Učenicima s oštećenjem vida važno je osigurati mjesto s kojeg će dobro vidjeti videozapis te verbalne opise vizualnog sadržaja. Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje potrebno je češće usmjeravati na sadržaj rada (tiha govorna uputa, dodir po ruci ili ramenu). Učenicima s teškoćoma pripremite unaprijed pitanja koja ćete postavljati u raspravi i smjernice o promatranju videozapisa kako bi znao na što treba usmjeriti pozornost tijekom gledanja.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Mindomo. Osigurajte im pisane i slikovne upute te, prema potrebi, pokažite kako će se služiti alatom. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra omogućite vizualnu potporu. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite zamjenske načine rješavanja zadatka (na papiru, na pripremljenom predlošku) te dulje vrijeme za rješavanje. Prilagodbu prilagodite osobnim potrebama učenika, a jedno od rješenja može biti i rad u paru (potpora drugog učenika).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu u aplikaciji Mindomo provesti dodatno istraživanje u kojem će pokazati kako se kmetstvo razvijalo i kako je utjecalo na cjelokupni socijalni život.
Učitelj motivira učenike pokazujući im kratak videozapis o slobodnim gradovima u srednjovjekovnoj Hrvatskoj. Nakon toga ih pita zašto neki gradovi imaju poseban status, kako nekada, tako i danas. Učitelj sluša odgovore učenika i potiče ih da što više potkrijepe svoj odgovor. Upućuje ih na problem koji se često javlja u društvu, to jest da neki ljudi koji žive u važnijim gradovima smatraju da su bolji od drugih isključivo zbog mjesta u kojemu žive. Učitelj napominje da je to problem koji se javlja u cijeloj povijesti i da je to dio srednjovjekovnog društva, ali to ne znači kako je to u redu. Napominje učenicima da se na ljude treba gledati kao pojedince i treba poštovati sve ljude bez obzira na mjesto življenja. Također ističe da su neki gradovi u srednjovjekovnoj Europi imali poseban status i time ih uvodi u današnji zadatak.
Učenici će u aplikaciji Kizoa izraditi videozapis u kojem će opisati jedan slobodni grad i njegov odnos s vladarem. U radu se mogu služiti udžbenikom i materijalima koje pronađu na mrežnim stranicama poput članka Slobodni kraljevski gradovi u srednjem vijeku u Hrvatskoj. Učenici mogu raditi u grupama kako bi im se olakšalo istraživanje, a svaka grupa može odabrati jedan slobodni grad. U tom će zadatku učenici dobiti veće razumijevanje situacije u europskoj politici, spoznati osjetljivost odnosa između vladara i slobodnih gradova te na primjeru toga vidjeti koja su ograničenja vladari imali.
Učenicima s teškoćama potrebno je pristupiti na individualan način, u skladu s njihovim sposobnostima, interesima, jakim i slabim stranama te obilježjima teškoće koju imaju. Preporučuje se da učenici s teškoćama sjede u prvoj klupi ili na nekome drugome mjestu koje će biti u neposrednoj blizini učitelja kako bi dobio primjerenu pomoć tijekom nastavnog procesa. Tijekom prilagodbe scenarija moguće je osigurati potporu stručnog tima škole te je, prema potrebi, provoditi u suradnji sa stručnim timom (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom).
Važno je zadobiti pozornost svih učenika prije zadavanja zadataka, a posebno učenika s teškoćama. Pozornost učenika s teškoćama možete zadobiti i usmjeriti izravnim obraćanjem, jasnim i jednostavnim uputama te izravnim kontaktom. Upute zadajte detaljno, jednostavnim rječnikom i provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Učenicima s teškoćama će katkad trebati više vremena za obavljanje zadatka, a katkad će im biti potrebno dodatno, pojedinačno objasniti zadatak uz primjere i demonstraciju.
U uvodnom razgovoru motivirajte učenike da aktivno sudjeluju, najavite gledanje videozapisa te im unaprijed pripremite pitanja koja ćete postavljati tijekom rasprave i razgovora. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra i učenicima s intelektualnim teškoćama važno je unaprijed najaviti aktivnosti kako bi se mogli pripremiti za sudjelovanje. Pripremite učenicima konkretne smjernice s primjerima, pisane upute praćene vizualnim materijalom te povežite sadržaj videozapisa s primjerima iz svakidašnjeg života.
Pri podjeli učenika u grupe i rada u digitalnom alatu Kizoa vodite računa o sastavu grupe te provjerite kako se učenik snalazi u tome digitalnom alatu. Važno je da učenici s poremećajem aktivnosti i pažnje budu u skupini koja je motivirajuća kako bi im drugi učenici pomogli da usmjere pozornost na zadatak. Ako je riječ o učenicima s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno je unaprijed najaviti rad u grupi te organizirati rad uz potporu u obliku vizualnog rasporeda. Ako je riječ o učenicima s intelektualnim teškoćama, potrebno je pojednostavniti upute, zadatak objasniti na konkretnom primjeru koristeći se pisanim ili slikovnim prikazima te omogućiti potporu drugih učenika. Učenicima s oštećenjem vida omogućite potporu drugog učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Podijelite unaprijed uloge unutar grupe kako bi svaki učenik dao doprinos grupi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu izraditi dodatni videozapis u aplikaciji Kizoa o Hanza ligi u kojoj će moći vidjeti kako savez slobodnih gradova utječe na politiku u srednjovjekovnoj Europi.
Učitelj motivira učenike pokazujući im videozapis Croatian nobility, koji prikazuje život srednjovjekovnog plemića. Nakon toga ih upućuje da zaključe po čemu se razlikuju plemić i običan čovjek. Učitelj sluša odgovore učenika, ali ih istodobno potiče da ih što bolje potkrijepe i počnu raspravu. Ističe učenicima problem današnjeg društva, to jest da se imućnije ljude koji imaju viši status u društvu smatra boljima ili moralnijima nego ostale ljude. Veći je problem i kada oni sami sebe tako doživljavaju. Učitelj upozorava učenike da iako taj problem postoji u cijeloj povijesti, društvo ne treba imati takav svjetonazor nego svaku osobu promatrati kao jednaku i s jednakim poštovanjem. Učenicima je pokazano da su u srednjim vijeku ljudi su imali više različitih slojeva koji, iako su živjeli zajedno, imali su ideju da su potpuno različiti. Time učitelj uvodi učenike u današnji zadatak.
Učitelj govori učenicima da trebaju izraditi strip u alatu Pixton u kojem će prikazati susret plemića i slobodnog seljaka. Objašnjava im da zadatak rade u paru kako bi mogli međusobno raspraviti pojedinosti i bolje interpretirati izvore. Za pomoć će se koristiti izvorima koje mogu pronaći na mrežnim stranicama poput članka „Putujemo kroz povijest: Svakodnevica srednjovjekovnog seljaka”. Ovaj će rad omogućiti učenicima da lakše shvate razliku između seljaka i plemića i time nijanse srednjovjekovnog društva.
Pri pružanju potpore učenicima s teškoćama u razvoju važno je imati na umu različitost i individualnost učenika s teškoćama u razvoju i učenika sa specifičnim teškoćama. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na pojedinačnim potrebama svakog učenika te je potrebno voditi računa o njegovim jakim i slabim stranama. Preporučuje se učenike s teškoćama smjestite u prvu klupu ili neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio potporu koja mu je potrebna i za njega prikladna pri zadavanju i obavljanju aktivnosti.
Važno je zadobiti pozornost svih učenika prije zadavanja zadataka, a posebno učenika s teškoćama. Pozornost učenika s teškoćama možete zadobiti i usmjeriti izravnim obraćanjem, jasnim i jednostavnim uputama te izravnim kontaktom. Upute zadajte detaljno, jednostavnim rječnikom i provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Učenicima s teškoćama će katkad trebati više vremena za obavljanje zadatka, a katkad će im biti potrebno dodatno, pojedinačno objasniti zadatak uz primjere i demonstraciju.
Učenicima s teškoćama unaprijed najavite videozapis te uz videozapis pripremite jasne i jednostavne upute koje će omogućiti razumijevanje radnji koje je potrebno poduzeti. Pripremite učenicima predložak za praćenje sadržaja koji će on pročitati prije gledanja videozapisa. Učenicima s intelektualnim teškoćama i poremećajem aktivnosti i pažnje važno je označiti i istaknuti ključne riječi s pomoću kojih će pratiti videozapis. Potrebno je usmjeriti ih na sadržaj rada tijekom gledanja (tiha govorna uputa, dodir po ruci ili ramenu). Učenicima s oštećenjem vida potrebno je osigurati primjereno mjesto sjedenja, vlastito računalo ili tablet ili čitač zaslona. Važno je da učenici s oštećenjem vida dobro čuju sadržaj te da im se opišu važni dijelovi vizualnog sadržaja. Učenicima s oštećenjem sluha potrebno je omogućiti predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa. Učenicima s motoričkim teškoćama potrebno je osigurati prikladno mjesto sjedenja kako bi što bolje mogli pratiti videozapis.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Pixton. Osigurajte pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja i omogućite potporu drugog učenika. Pri izradi stripa učenicima s teškoćama osigurajte pisane upute koje su njima prilagođene, koristite se kraćim rečenicama, jednostavnijim rječnikom, izdvojite ključne pojmove i objasnite nepoznate pojmove. Ako se učenici ne snalaze u digitalnom alatu, omogućite im izradu stripa na papiru ili neki drugi oblik prikazivanja susreta plemića i slobodnog seljaka (usmeno, u nekome drugom alatu, prezentaciji u PowerPointu, crtežom ili slično).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti i u alatu Pixton izraditi strip o životu Johna Hawkswooda. Iako je on bio seljak, dospio je do položaja jednog od najmoćnijih ljudi u Europi što pokazuje da je postojao određeni socijalni napredak.
Video „Život kmeta, plemića i građanina”, izvor: YouTube, pristupljeno 16. lipnja 2023.
Članak „Plemstvo”, izvor: enciklopedija.hr, pristupljeno 16. lipnja 2023.
Članak „Vranski kmetski zakonik", izvor: vitezovivranski.hr, pristupljeno 16. lipnja 2023.
Video „Croatian nobility”, izvor: YouTube, pristupljeno 16. lipnja 2023.
Članak „Putujemo kroz povijest: Svakodnevica srednjovjekovnog seljaka”, izvor: siscia.hr, pristupljeno 16. lipnja 2023.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.