Učenike se motivira prikazivanjem kratkoga videozapisa „Hrvatski kraljevi” o hrvatskim vladarima. Učitelj nastavlja nastavni sat pitajući učenike što znaju o kraljevskim kućama u Europi. Učenici odgovaraju, a učitelj sluša i prihvaća njihove odgovore. Nakon toga učitelj govori učenicima kako neki ljudi smatraju da su kraljevske kuće ostatci prošlosti i da bi to trebalo ukinuti ako je moguće. Učitelj sluša što učenici govore i potiče ih na raspravu. U nastavku sata učitelj objašnjava učenicima da iako države nemaju vladare, imaju ljude koji vode državu i da se oni mijenjaju svakih nekoliko godina. Učitelj govori učenicima da se takav sustav vladavine naziva demokracija i da bi oni trebali što više sudjelovati u demokratskim procesima kako bi poboljšali državu. Učitelj se također vraća na pitanje zašto neke države nemaju vladarske kuće i objašnjava razloge te pita učenike jesu li kada čuli o hrvatskim vladarskim kućama i, ako jesu, o kojima. Sluša odgovore učenika i uvodi ih u današnji zadatak.
Govori učenicima da u hrvatskoj povijesti imamo nekoliko vladarskih kuća, ali samo je jedna koja se smatra hrvatskom dinastijom. Nakon toga učitelj upućuje učenike da će zadatak obavljati u paru kako bi surađujući lakše pratili izvore. Objašnjava im da će u alatu Mindomo izraditi rodoslovno stablo kuće Trpimirović kako bi doznali više o hrvatskim vladarima.
Kao pomoć mogu se koristiti udžbenikom i materijalima dostupnima na mrežnim stranicama poput članaka „Hrvatski kraljevi”.
Učenicima s teškoćama potrebno je pristupiti pojedinačno, u skladu sa sposobnostima, interesima, jakim i slabim stranama te obilježjima teškoće koju imaju. Preporučuje se da učenici s teškoćama sjede u prvoj klupi ili na nekome drugome mjestu u neposrednoj blizini učitelja, što će im omogućiti primjerenu potporu tijekom nastavnog procesa. U prilagodbi scenarija moguće je osigurati potporu stručnog tima škole te je, prema potrebi, provoditi u suradnji sa stručnim timom (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom…).
U uvodnom razgovoru motivirajte učenike na sudjelovanje u aktivnosti, dajte im upute koje će slijediti tijekom gledanja videozapisa. Učenicima s teškoćama pripremite pisane upute što će promatrati tijekom gledanja videozapisa. Učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje te učenicima sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija) pripremite podsjetnik s ključnim činjenicama i najvažnijim pojmovima (demokracija, vladarske kuće, dinastija i drugi pojmovi).
Potaknite učenike s teškoćama da sudjeluje u raspravi i razgovoru, ako to žele. Unaprijed im dajte pitanja koja ćete postaviti u razgovoru i raspravi.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome da su učenici s teškoćama u paru s učenicima koji će ih motivirati na rad i koji će im pružiti potporu. Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Mindomo. Osigurajte im pisane i slikovne upute te, prema potrebi, pokažite kako se koristi alatom. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra omogućite vizualnu potporu. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite zamjenske načine rješavanja zadatka (na papiru, na pripremljenom predlošku) te dulje vrijeme za rješavanje. Prilagodbu prilagodite pojedinačnim potrebama učenika, a jedno od rješenja može biti i rad u paru (potpora drugog učenika). Učenicima s teškoćama možete pripremiti predložak rodoslovnog stabla na papiru ili u digitalnom alatu, ponuditi što je potrebno upisati u određene rubrike i omogućiti im da razvrstaju ponuđena imena u stablu služeći se udžbenikom ili pripremljenim tiskanim materijalom s osnovnim važnim informacijama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu u alatu Mindomo izraditi poveznicu između hrvatskih vladara i bizantinskih careva. Na taj će način doznati je li bilo slučaja da su oni izravno povezani i kako je to utjecalo na razvoj društva.
Učenike se motivira kratkim prezentacijom u kojoj su prikazani spomenici iz doba hrvatskih vladara. Učitelj ih prikazuje učenicima i pita ih mogu li ih prepoznati. Nakon toga dijeli papir A4 svakom učeniku na kojem su ispisana dva stupca. Svaki je stupac podijeljen na nekoliko dijelova i u jednom od stupaca pišu riječi koje bi trebale asocirati učenike na pojmove poput vladara, demokracije, senata i slično (Učitelj može uvesti pojmova koliko god želi.). Nakon toga učitelj objašnjava učenicima da asocijacije upućuju na političke pojmove koje su obrađivali prije i kao vježbu trebaju pokušati odgonetnuti te pojmove koristeći se asocijacijama. Učitelj im daje nekoliko minuta da riješe zadatak, a nakon toga zajedno s učenicima provjerava rješenja. Učenike zatim pita znaju li razliku između kralja i kneza i zašto je to važno. Učenici odgovaraju i učitelj sluša njihove argumente te ih potiče na raspravu. Učenike dalje pita znaju li razliku između položaja u modernome političkom društvu. Učenici navode primjere, a učitelj sluša odgovore i ispravlja ih prema potrebi. Pita učenike zašto nije dobro da o svemu odlučuje jedna osoba. Učenici iznose mišljenja, a učitelj im skreće pozornost na to da je u povijesti uglavnom vlast bila u rukama jedne osobe ili male skupine ljudi i tek u 19. stoljeću počinje vladavina naroda. Napominje kako to ne znači da u srednjem vijeku nije bilo promjena u tome kako se gledalo na vlast i da vladari nisu uvijek imali jednaka prava. Time ih se uvodi u današnji zadatak.
Učenicima zadaje da u alatu Mindomo izrade tablicu u kojoj će usporediti vladavinu kneza Branimira i kralja Petra Krešimira IV. Učenici se mogu služiti udžbenikom i člancima „Branimir i Muncimir”
te „Petar Krešimir IV.” kako bi popunili tablicu. Time će zaključiti da srednjovjekovna politička ideja nije statična i da su promjene česte te da se mijenjaju spoznaje u društvu. Učenici taj zadatak mogu obavljati u paru, a to će im pomoći da u razgovoru i radu donesu što bolje zaključke.
Učenicima s teškoćama potrebno je pristupiti na individualan način, u skladu sa sposobnostima, interesima, jakim i slabim stranama te obilježjima teškoće koju imaju. Preporučuje se učenike s teškoćama smjestite u prvu klupu ili na neko drugo mjesto u neposrednoj blizini učitelja, što će učenicima omogućiti prikladnu potporu tijekom nastavnog procesa. Tijekom prilagodbe scenarija moguće je osigurati potporu stručnog tima škole te je, prema potrebi, provoditi u suradnji sa stručnim timom (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom).
U uvodnom razgovoru potrebno je učenike s teškoćama motivirati da sudjelujuju u aktivnostima te usmjeriti njegovu pozornost na sadržaj rada. Učenike s teškoćama potrebno je unaprijed pripremiti na aktivnosti i zadatke koji će se provoditi na nastavnom satu. Učenicima s intelektualnim teškoćama potrebno je unaprijed pripremiti smjernice za uključivanje u raspravu i razgovor na satu, objasniti osnovne pojmove i pripremiti podsjetnik s osnovnim pojmovima (kralj, knez, vladavina jedne osobe, vladavina naroda). Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra potrebno je unaprijed pripremiti vizualni materijal za praćenje nastave koji sadržava upute za aktivnosti. Ako je riječ o učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, važno im je omogućiti dodatno objašnjenje ako je potrebno te poticati usmeno izražavanje, ne isticati pogreške i dati pozitivnu povratnu informaciju.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Mindomo. Osigurajte im pisane i slikovne upute te, prema potrebi, objasnite način upotrebe alata. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra omogućite vizualnu potporu. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite zamjenske načine rješavanja zadatka (na papiru, na pripremljenom predlošku) te dulje vrijeme za rješavanje zadatka. Prilagodbu prilagodite pojedinačnim potrebama učenika, a jedno od rješenja može biti i rad u paru (potpora drugog učenika). Učenicima s teškoćama možete pripremiti predložak tablice te izdvojiti podatke koje je potrebno razvrstati u tablicu. Predložak može biti pripremljen u digitalnom alatu ili na papiru, ovisno o snalaženju učenika u alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu u tablici izrađenoj u alatu Mindomo usporediti vladavine u Veneciji i Hrvatskoj kako bi dobili dublja saznanja o različitim oblicima vlasti u srednjem vijeku.
Učenike se motivira kratkim videozapisom „Srednjovjekovne utvrde na Dunavu” u kojem se prikazuju neki od hrvatskih srednjovjekovnih dvoraca. Učitelj pita učenike mogu li zamisliti kako su srednjovjekovni gradovi izgledali. Učenici iznose svoja razmišljanja. Zatim ih učitelj pita mogu li usporediti jedan suvremeni grad i jedan srednjovjekovni. Učenici iznose svoje zamisli i raspravljaju o njima. Dalje učitelj postavlja pitanje kako se jedan grad može razviti i kako učenici mogu sudjelovati u tome. Učenici razmišljaju i daju svoje prijedloge. Napominje se da bi svi trebali sudjelovati u uređivanju i obnovi mjesta u kojem žive jer tako imaju pozitivan utjecaj na sve što se događa oko njih. Učitelj govori da su ljudi i u prošlosti radili na poboljšanju gradova i da ih manjak tehnologije nije zaustavio u tome. To vrijedi za sve gradove u Europi pa tako i za Hrvatsku. Učitelj time uvodi učenike u današnji zadatak.
Zadatak je učenika da s pomoću udžbenika i članka „Srednjovjekovni Šibenik od drvenih kuća do palača" u alatu Autodesk Sketchbook izrade mapu grada Šibenika i prikažu kako je mogao izgledati u vrijeme kralja Petra Krešimira IV. Učenicima će to koristiti da shvate da srednjovjekovni gradovi nisu bili malena sela kako se to prikazuje u pop-kulturi nego sofisticirana mjesta s većim brojem stanovnika. Učenici mogu raditi u manjim grupama (u svakoj neka bude do pet učenika, ali mogu se smanjiti ili povećati ovisno o broju učenika u razredu), što će im omogućiti da u zajedničkom radu donesu bolje i preciznije zaključke.
Učenicima s teškoćama potrebno je pristupiti na individualan način, u skladu sa sposobnostima, interesima, njihovim jakim i slabim stranama te obilježjima teškoće koju imaju. Preporučuje se učenike s teškoćoma smjestite u prvu klupu ili na neko drugo mjesto koje će biti u neposrednoj blizini učitelja, što će učenicima omogućiti prikladnu potporu tijekom nastavnog procesa. Pri prilagodbi scenarija moguće je osigurati potporu stručnog tima škole te je, prema potrebi, prilagodbu moguće provoditi u suradnji sa stručnim timom (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom).
U uvodnom razgovoru potrebno je učenike s teškoćama motivirati da sudjeluje u aktivnostima te usmjeriti njegovu pozornost na sadržaj rada. Učenike s teškoćama potrebno je unaprijed pripremiti na aktivnosti i zadatke tijekom sata. Učenicima s intelektualnom teškoćama potrebno je unaprijed pripremiti smjernice za gledanje videozapisa te smjernice za uključivanje u raspravu i razgovor na satu, objasniti osnovne pojmove i pripremiti podsjetnik s osnovnim pojmovima te unaprijed pripremiti pitanja koja će se učenicima postaviti tijekom razgovora. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra potrebno je unaprijed pripremiti vizualni materijal za praćenje nastave koji sadržava upute za aktivnosti. Ako je riječ o učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, važno im je omogućiti dodatno objašnjenje ako bude potrebno te poticati verbalno izražavanje, ne isticati pogreške i dati pozitivnu povratnu informaciju.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Autodesk Sketchbook. Osigurajte im pisane i slikovne upute te, prema potrebi, pokažite kako će se koristiti alatom. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra omogućite vizualnu potporu. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite zamjenske načine rješavanja zadatka (na papiru, na pripremljenom predlošku) te dulje vrijeme za rješavanje zadatka. Prilagodbu prilagodite osobnim potrebama učenika, a jedno od rješenja može biti i rad u paru (potpora drugog učenika).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu u alatu Wisemapping usporediti jedan veliki europski grad, npr. Veneciju, i jedan hrvatski grad iz srednjovjekovnog razdoblja.
Video „Hrvatski kraljevi", izvor: YouTube, pristupljeno 16. lipnja 2023.
Članci „Hrvatski kraljevi", izvor: medievalwall.com, pristupljeno 16. lipnja 2023.
Članak „Branimir i Muncimir", izvor: medievalwall.com, pristupljeno 16. lipnja 2023.
Članak „Petar Krešimir IV", izvor: medievalwall.com, pristupljeno 16. lipnja 2023.
Video „Srednjovjekovne utvrde na Dunavu", izvor: YouTube, pristupljeno 16. lipnja 2023.
Članak „Srednjovjekovni Šibenik od drvenih kuća do palača", izvor: šibenik.in, pristupljeno 16. lipnja 2023.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.