Predmet
Povijest 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Šah - mat

Naziv predmeta
Povijest 6

Razred
6. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • šah
  • grb
  • Stjepan Držislav
  • Cetinski sabor

Hrvatska voli šah

Motivirajte učenike za rad potičući razgovor o društvenim igrama. Pitajte ih igraju li društvene igre, koje i koliko često. Prozovite nekoliko učenika da iznesu svoja iskustva. Potaknite učenike na razmišljanje zašto se društvene igre igraju sve manje i kako se djeca danas najčešće zabavljaju. Potaknite ih na razmišljanje o prednostima uporabe pametnih telefona i mreže, ali i sve vidljivije negativne posljedice kao što su manjak socijalizacije, promjene raspoloženja te zdravstvene poteškoće kod djece. Projicirajte učenicima video koji prikazuje kratku povijest šaha. Ispod videa ponuđeno je uključivanja prijevoda na hrvatski jezik koji se može pratiti usporedno s vizualnim sadržajem. Usmeno s učenicima komentirajte sadržaj. Potaknite ih da uoče opisane promjene u igranju šaha koje su odraz promjena u društvu. Pitajte učenike podsjeća li ih jedan hrvatski simbol na šahovsku ploču. Podijelite učenike u grupe. Unaprijed pripremite materijal s pomoću kojeg će učenici istraživati legendu o nastanku šahovnice. Predlažem članak Priče o šahu. Nakon što učenici prouče sadržaj, pristupit će digitalnom alatu Pixton i u njemu izraditi strip kojim će prikazati legendu kako je šahovnica postala dio hrvatskoga grba. Prozovite nekoliko grupa prema vlastitoj procjeni da predstave svoj rad. Podsjetite učenike da legende pripadaju usmenim povijesnim izvorima te da im ne možemo potpuno vjerovati. Pitajte učenike vjeruju li svim novim informacijama koje dolaze do njih, kojim izvorima vjeruju i zašto, a kako provjeravaju točnost informacija. Potaknite ih na razmišljanje o današnjoj brzoj dostupnosti mnogih informacija, ali sve češćoj pojavi lažnih vijesti kojoj je čitanost važnija od objektivnog informiranja javnosti.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju raznolika su skupina i o tome treba voditi računa pri izradi prilagodbe scenarija. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na pojedinačnim potrebama učenika te na njihovim jakim i slabim stranama, ali i interesima i obilježjima teškoće koju imaju. Preporučuje se da učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio potporu koja mu je potrebna. Tijekom prilagodbe scenarija moguće je osigurati potporu stručnog tima škole te, prema potrebi, prilagodbu provoditi u suradnji sa stručnim timom (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom…).

Tijekom uvodnog razgovora potrebno je učenike motivirati na sudjelovanje i zadobiti njihovu pozornost. Učenicima s teškoćama važno je češće usmjeravati pozornost na sadržaj rada i provjeravati razumiju li ga. Tijekom razgovora o društvenim igrama učenicima s intelektualnim teškoćama iznesite primjere iz svakidašnjeg života, a učenicima s poremećajem iz autističnog spektra predstavite sadržaj upotrebom vizualnih materijala. Potaknite učenike s teškoćama da iznesu svoje mišljenje. Ako je riječ o učeniku s jezičnim teškoćama ili učeniku koji se ne osjeća ugodno u razgovoru pred cijelim razredom, omogućite mu da pisanim načinom sudjeluje u aktivnosti (neka napiše svoja razmišljanja o društvenim igrama).
Tijekom gledanja videozapisa o povijesti šaha omogućite učeniku s teškoćama prilagođen pristup videozapisu, neka ga unaprijed samostalno pogleda prateći zadane smjernice koristeći se tabletom ili prijenosnim računalom. Učenik s oštećenjem vida treba imati mogućnost prilagodbe svjetline, kontrasta i veličine prikaza, a učenik s oštećenjem sluha tekst koji će drugi učenici poslušati u videozapisu.
Tijekom podjele učenika u grupe pripazite na to da učenik s teškoćama bude u grupi koja će ga poticati na sudjelovanje te koja će mu biti pozitivan primjer. Češće provjerite rad grupe kako bi osigurali da je učenik s teškoćama aktivni sudionik u procesu. Pripremite pisanu uputu za provedbu zadatka te pripremite članak na kojem će učenici raditi. I uputa i tiskani materijal trebaju biti i jezično i grafički prilagođeni, upotrijebite kraće i jednostavnije rečenice, izdvojite ključne pojmove, upotrijebite prikladan uvećani font, dvostruki prored i lijevo poravnajte tekst.
Provjerite kako se učenik snalazi u digitalnom alatu Pixton te mu osigurajte pisane i slikovne upute kako bi se lakše snašao. Omogućite mu potporu drugog učenika, pokažite kako se koristi alat ili omogućite izradu stripa na papiru.
Pri izlaganju radova grupa omogućite sudjelovanje i učeniku s teškoćama ako to želi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će istražiti društvene igre koje su se igrale u zadanome povijesnom razdoblju. Predlažem videozapis za istraživanje igara u Staroj Grčkoj ili članak koji opisuje igre u srednjem vijeku. Svoje istraživanje prikazat će u digitalnom alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Hrvatska voli šah

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik vrednuje legendu kao povijesni izvor.
  • Učenik opisuje legendu o nastanku šahovnice.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Sav sam u kvadratićima

Motivirajte učenike na rad potičući ih da olujom ideja iznesu što više asocijacija na pojam Hrvatska. Potaknite ih da razmišljaju o poznatim osobama, hrani, plesovima, građevinama i simbolima koji predstavljaju Hrvatsku. Učeničke ideje zapišite na ploču. Objasnite učenicima da navedene simbole dijelimo na službene i neslužbene nacionalne simbole te ih potaknite da među navedenim simbolima prepoznaju službene. Pitajte učenike u kojim su prigodama istaknuti službeni nacionalni simboli. Projicirajte učenicima videozapis izvedbe himne tijekom ulaska Hrvatske u Europsku uniju. Nakon što učenici pogledaju sadržaj, prozovite nekoliko učenika da iznesu dojmove. Pitajte učenike u kojim su trenutcima posebno ponosni na svoju državu te kako se osjećaju kada svira hrvatska himna ili vijori hrvatska zastava, npr. na sportskim manifestacijama. Objasnite im da se s pomoću grba, zastave i himne Hrvatska predstavlja, a njihovom uporabom izražava pripadnost Republici Hrvatskoj. Podijelite učenike u grupe. Unaprijed pripremite materijale s pomoću kojih će uspoređivati današnji hrvatski grb i onaj prvi put službeno upotrijebljen. Za pripremu materijala predlažem članke Sve o hrvatskom grbu i Hrvatski grb. Unaprijed pripremite smjernice s pomoću kojih će učenici uočavati obilježja grbova i zapisati svoja zapažanja. Grupni će rad učenici izraditi u digitalnom alatu Office 365 u programu Word. Prozovite nekoliko grupa da predstave rad. Uputite učenike da u grupnom radu obrate pozornost na ravnopravnu podjelu uloga i aktivno sudjelovanje svih članova grupe. Potaknite ih na razgovor o novčanoj valuti kao nacionalnom simbolu. Ukratko objasnite uzrok zamjene valute kune eurom. Pitajte učenike na koji bi način oni osmislili izgled valute s hrvatskim obilježjem, koju bi osobu, građevinu istaknuli kao prepoznatljivo hrvatsku i zašto.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Organizirajte sastanak izrađujući poveznicu kojom učenici pristupaju digitalnom alatu MS Teams. Motivirajte učenike za rad tražeći od njih da olujom ideja iznesu što više asocijacija na pojam Hrvatska te ih zapišite na interaktivnu bijelu ploču koju ste otvorili u digitalnom alatu MS Teams. Potaknite ih da razmišljaju o poznatim osobama, hrani, plesovima, građevinama i simbolima koji predstavljaju Hrvatsku. Učeničke asocijacije koje predstavljaju službene nacionalne simbole zabilježite jednom bojom, a neslužbene drugom bojom. Podijelite zaslon i potaknite učenike da prepoznaju zašto su simboli zabilježeni različitim bojama te ih potaknite da prepoznaju službene simbole. Pitajte ih u kojim su prigodama istaknuti službeni nacionalni simboli i prozovite nekoliko učenika da iznesu svoje mišljenje. Projicirajte učenicima videozapis izvedbe himne tijekom ulaska Hrvatske u Europsku uniju. Nakon što učenici zajednički pogledaju sadržaj, prozovite nekoliko učenika da iznesu svoje dojmove. Pitajte učenike u kojim su trenutcima posebno ponosni na svoju državu te kako se osjećaju kada svira hrvatska himna ili vijori hrvatska zastava, npr. na sportskim manifestacijama. Objasnite im da se s pomoću grba, zastave i himne Hrvatska predstavlja, a njihovom uporabom izražava pripadnost Republici Hrvatskoj. Podijelite učenike u grupe koristeći se funkcijom breakout rooms (soba za suradnju). Unaprijed pripremite materijale s pomoću kojih će učenici uspoređivati današnji hrvatski grb i onaj prvi put službeno upotrijebljen prema sadržaju Sve o hrvatskom grbu i Hrvatski grb i smjernice s pomoću kojih će učenici uočavati obilježja grbova i zapisati svoja zapažanja. Učenici čitaju pripremljeni materijal i služe se smjernicama koje ste podijelili s pomoću funkcije chat. Učenici će pristupiti digitalnom alatu Lino i na ploču zapisati svoja zapažanja. Prozovite nekoliko grupa da predstave svoj rad. Zatim potaknite učenike na razgovor o novčanoj valuti kao nacionalnom simbolu. Ukratko objasnite uzrok zamjene valute kune eurom. Pitajte učenike na koji bi način oni osmislili izgled valute s hrvatskim obilježjem, koju bi osobu, građevinu istaknuli kao prepoznatljivo hrvatsku i zašto.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama čine skupinu s vrlo raznolikim, pojedinačnim potrebama što je potrebno imati na umu pri izradi prilagodbe aktivnosti, metoda i postupaka. Odabir metoda i postupaka treba se zasnivati na pojedinačnim potrebama učenika koje proizlaze iz same teškoće te na jakim i slabim stranama učenika. Svakako treba voditi računa i o interesima učenika pri odabiru aktivnosti. Tijekom prilagodbe scenarija moguće je osigurati potporu stručnog tima škole te je, prema potrebi, moguće provoditi u suradnji sa stručnim timom (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom…). Preporučuje se da učenik s teškoćama bude smješten u prvoj klupi ili u neposrednoj blizini učitelja kako bi dobio potporu koja mu je potrebna te bio aktivni sudionik nastavnog procesa.
U uvodnom razgovoru te olujom ideja motivirajte učenika s teškoćama da sudjeluje u aktivnostima. Osigurajte jednostavne upute prikladne učeniku s teškoćama te provjerite njegovo razumijevanje. Potičite ga na aktivno sudjelovanje, osigurajte ugodnu atmosferu i pozitivne povratne informacije. Neka se učenik s teškoćama uključi u aktivnost oluje ideja ako to želi, ponudite mogućnost pisanog izražavanja, dajte mu dovoljno vremena za sudjelovanje u aktivnosti. Ne inzistirajte na sudjelovanju učenika s teškoćama ako se ne osjeća sigurnim sudjelovati.
Pri projiciranju videozapisa izvedbe himne osigurajte da je učenik s teškoćama na mjestu na kojem najbolje vidi i čuje videozapis. Tijekom gledanja videozapisa povremeno mu usmjerite pozornost na sadržaj laganim dodirom po ruci ili ramenu ili tihom verbalnom uputom. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, vodite računa o tome da su mu prenesene sve vizualne informacije.
Kada dijelite učenike u grupe, neka učenik s teškoćama bude u poticajnom okružju u kojem će aktivno sudjelovati. Aktivno sudjelovanje omogućit ćete jasnom podjelom zadataka unutar grupe, pripremljenim materijalom o hrvatskom grbu i pripremljenim smjernicama s istaknutim ključnim riječima. Neka učenik s teškoćama ima jasne i jednostavne upute. Ako je riječ o učeniku s jezičnim teškoćama, neka upute budu grafički i jezično prilagođene.
Provjerite snalazi li se učenik u digitalnom alatu Office 365, u programu Word. Neka ima pisane i vizualne upute za rješavanje zadatka, prema potrebi demonstrirajte zadatak. Osigurajte učeniku pomoć jednog od članova grupe, unaprijed dogovorite raspodjelu poslova unutar grupe i češće provjeravajte rad grupe kako bi učenik s teškoćama aktivno sudjelovao.
Neka učenik s teškoćama sudjeluje u prezentaciji rada ako to želi. Pritom osigurajte uspješnost, postavljajte mu unaprijed dogovorena pitanja i omogućite način izražavanja koji najviše njemu odgovara s obzirom na teškoću (usmeno, pisano, praktično) te da ima dovoljno vremena za izvedbu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će istražiti kako je nastala hrvatska himna te obilježja razdoblja u kojem je nastala budnica Horvatska domovina. Svoje istraživanje prikazat će u digitalnom alatu Lino.

Nastavna aktivnost za predmet X

Sav sam u kvadratićima

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje službene i neslužbene nacionalne simbole.
  • Učenik uspoređuje hrvatske povijesne grbove.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Muke plave krvi

Motivirajte učenike za rad razgovorom o značenju riječi demokracija. Potaknite ih da razmisle je li Hrvatska demokracija i na koji se način u Hrvatskoj postaje predsjednikom države ili vlade. Pitajte ih kojim bi se načelima oni vodili te što bi im bilo važno pri odabiru kandidata za vlast. Zatim ih uputite da objasne što je monarhija. Potaknite ih na razmišljanje o načinu dolaska na prijestolje te o iznošenju pozitivnog ili negativnog stajališta prema nasljeđivanju kao obliku izbora poglavara države. Objasnite učenicima da preuzimanje prijestolja često nije teklo glatko, česte su bile borbe za prijestolje, ono se osiguravalo ženidbenim vezama ili bi pak maloljetna djeca sjedala na tron. Iznesite učenicama zanimljive povijesne činjenice, npr. o Karlu V. i veličini njegove vlasti osiguranoj brakovima iz interesa ili navedite kraljeve koji su došli na prijestolje kao djeca. Potaknite učenike da razmisle kako bi se oni osjećali u takvoj situaciji, koja bi im prava i slobode bile oduzete i je li cijena prijestolja previsoka. Potaknite ih na razmišljanje o ženskom nasljeđivanju prijestolja i uzrocima rijetkosti te pojave. Podijelite učenike u grupe. Učenici će istražiti sukob među plemstvom o izboru prijestolonasljednika između Ferdinanda Habsburškog i Ivana Zapolje. S pomoću pripremljenog materijala i smjernica istražit će tko su oni bili i koji su im argumenti za preuzimanje prijestolja. Predlažem članke Sabor u Cetinu 1527. i Ivan Zapolja. Učenici će unutar grupe podijeliti uloge; jedan će učenik biti Ferdinand Habsburški, jedan učenik Ivan Zapolja, a ostali plemstvo. Pripremit će bilješke i argumente, a zatim će dramatizirati sabor u Cetinu 1527. Dramatizaciju Cetinskog sabora zabilježit će u digitalnom alatu Flipgrid. Prema vlastitoj procjeni odaberite nekoliko grupa da predstave svoj rad. Potaknite ostale učenike da komentiraju predstavljeni grupni rad te da iznesu svoje mišljenje potkrijepljeno dokazima. Potaknite učenike da osmisle poruku monarsima onog doba kojom će istaknuti ravnopravnost među ljudima, ravnopravnost među spolovima, stavljanje interesa države i naroda ispred osobnog.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju raznolika su skupina i o tome treba voditi računa pri izradi prilagodbe scenarija. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na pojedinačnim potrebama učenika te na njegovim jakim i slabim stranama, ali i interesima i obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio potporu koja mu je potrebna. Tijekom prilagodbe scenarija moguće je osigurati potporu stručnog tima škole te je, prema potrebi, provoditi u suradnji sa stručnim timom (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom…).

U uvodnom razgovoru važno je zadobiti pozornost svih učenika, posebno učenika s teškoćama. Pozornost učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje možete zadobiti izravnim obraćanjem, uspostavljanjem kontakta oči u oči te jasnim i jednostavnim uputama. Potrebno je osigurati i zadržavanje pozornosti na sadržaju rada, češćim promjenama aktivnosti, laganim dodirom po ruci ili ramenu ili tihom verbalnom uputom. Unaprijed obavijestite učenike o temi razgovora i pitanjima koja ćete postaviti u razgovoru o demokraciji. Provjerite razumijevanje učenika i dodatno im objasnite zadatak ako je potrebno. Učeniku s teškoćama katkad će trebati više vremena za obavljanje zadataka. Potaknite učenika da iznosi vlastite zamisli i stajališta, dajte mu pozitivnu povratnu informaciju i omogućite ugodnu atmosferu.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe jer je važno da je učenik s teškoćama u grupi s učenicima koji ga motiviraju i pružaju mu potporu. Unaprijed obavijestite učenika s teškoćama koja će biti njegova uloga u grupi (tu informaciju podijelite i s drugim članovima grupe), pripremite mu tiskani materijal kako bi se mogao pripremiti za sudjelovanje. Neka upute budu prikazane pisano i slikovno te ih objasnite usmeno ako je potrebno. Omogućite učeniku s poremećajem iz autističnog spektra da samostalno odabere koju ulogu želi igrati, u skladu sa njegovim interesima. Odabir uloge uskladite s učenikovim teškoćama, jakim i slabim stranama te interesima (ako učenik ima jezične teškoće ili anksioznost, izbjegavajte nastup pred svim učenicima, ako učenik ima intelektualne teškoće, pojednostavnite zadatak, pojmove i ulogu).
Provjerite snalaženje učenika u digitalnom alatu Flipgrid. Neka učenik ima pisane i vizualne upute za rješavanje zadatka, prema potrebi demonstrirajte zadatak. Osigurajte učeniku pomoć jednog od članova grupe, unaprijed dogovorite raspodjelu poslova unutar grupe i češće provjeravajte rad grupe kako bi učenik s teškoćama aktivno sudjelovao.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će istražiti zadaću Sabora, važnost njegova održavanja i način biranja u modernoj Hrvatskoj. Svoj će rad prikazati u digitalnom alatu LearningApps.

Nastavna aktivnost za predmet X

Muke plave krvi

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava pojam monarhija.
  • Učenik istražuje i opisuje sabor u Cetinu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Videozapis Kratka povijest šaha, izvor: YouTube, pristupljeno 15. svibnja 2023.

Članak Priče o šahu, pristupljeno 15. svibnja 2023.

Članak Sve o hrvatskom grbu, pristupljeno 15. svibnja 2023.

Natuknica grb, hrvatski, pristupljeno 15. svibnja 2023.

Članak Sabor u Cetinu 1527., pristupljeno 15. svibnja 2023.

Natuknica Zapolja, Ivan, pristupljeno 15. svibnja 2023.

Videozapis Kako su se zabavljala djeca u Staroj Grčkoj, izvor: YouTube, pristupljeno 16. lipnja 2023.

Diplomski rad Dječje igre u srednjem vijeku, pristupljeno 16. lipnja 2023.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.