Predmet
Povijest 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Jelačić – ujedinjena Hrvatska

Naziv predmeta
Povijest 7

Razred
7. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Josip Jelačić
  • zastupnički sabor
  • Zahtijevanja naroda
  • ukidanje kmetstva

Ustani bane!

Sat počnite motivacijskim kolažem fotografija Josipa Jelačića koji ćete prikazati učenicima. Počnite novčanicom od 20 kuna, preko kipa Josipa Jelačića na konju iz Zagreba do Josipa Jelačića na zasjedanju zastupničkog sabora. Analizirajte slikovne prikaze Josipa Jelačića: način odijevanja, dodatnu opremu, vanjski izgled i slično.

Učenicima najavite gledanje dokumentarne emisije Hrvatski velikani Roberta Knjaza. Provjerite znaju li učenici za Roberta Knjaza i koje su njegove emisije gledali. Možda su u kući ili na satu Povijesti ili Hrvatskog jezika pogledali i koju epizodu Hrvatskih velikana.

Kako bi učenici lakše svladali zadatak, podijelite ih u parove ili manje skupine. Nakon što pogledaju film ili isječke, učenici će u parovima ili skupinama odgovoriti na pitanja u alatu MS Forms. Uputite ih da će im odgovori trebati u rješavanju sljedeće aktivnosti.

Svaki učitelj može samostalno odlučiti hoće li pogledati cijelu emisiju ili samo isječak koji govori o odnosima s Mađarskom.

Provjerite učeničke odgovore jer će im oni biti osnova za rješavanje Aktivnosti 2.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina i prema tome je odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno temeljiti na pojedinačnim potrebama svakog učenika, na njihovim jakim i slabim stranama te obilježjima teškoće koju ima. Prilagodba scenarija može biti usklađena s preporukama stručnog tima (pedagoga, psihologa, edukacijskog rehabilitatora, socijalnog pedagoga, logopeda…).

Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio potporu i, prema potrebi, usmjeravanje. Na početku sata važno je motivirati učenike i zadobiti njihovu pozornost. Potrebno je usmjeriti pozornost svih učenika na sadržaj i kolaž fotografija, a posebno učenika s teškoćama. Pozornost učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje možete zadobiti izravnim obraćanjem ili uspostavljanjem kontakta oči u oči. Tijekom promatranja fotografije Josipa Jelačića pobrinite se da je svjetlost u učionici dobra, da svi učenici dobro vide fotografiju te da su detalji jasno prikazani. Učenicima s oštećenjem vida u ovoj aktivnosti omogućite da sjede što bliže fotografiji kako bi je mogli vidjeti, a perma potrebi omogućite prikaz na tabletu, prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu te uvećanje fotografije. Uz to, važno je da učenici s oštećenjem vida dobiju sve bitne informacije i opširne opise. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite pregled fotografije unaprijed, pojednostavnite zadatak i povežite s konkretnim primjerima iz svakidašnjeg života.

Učeniku s teškoćama unaprijed najavite gledanje dokumentarne emisije. Preporučuje se učenika s oštećenjem vida smjestiti u prvu klupu ili neposrednu blizinu kako bi dobro vidio videozapis, a učeniku s oštećenjem sluha omogućite predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra unaprijed najavite aktivnost gledanja dokumentarne emisije kako bi se mogli pripremiti za sudjelovanje. Učeniku s intelektualnim teškoćama pripremite konkretne smjernice s primjerima te povežite sadržaj emisije s konkretnim situacijama iz svakidašnjeg života.

Učeniku s teškoćama pripremite unaprijed pitanja koja ćete postavljati u raspravi i smjernice o promatranju videozapisa kako bi znali na što trebaju usmjeriti pozornost tijekom gledanja. Provjerite znaju li se koristiti alatom MS Forms, pokažite njegovu upotrebu, pripremite smjernice za upotrebu ili osigurajte dodatnu potporu učeniku s teškoćama tijekom ispunjavanja obrasca. Učeniku s intelektualnim teškoćama omogućite druge načine odgovaranja na pitanja (na papiru, na pripremljenom predlošku) te dulje vrijeme za rješavanja zadatka. Provjerite razumijevanje učenika i omogućite im dodatno objašnjavanje zadatka ako je potrebno.

Pri provjeri učeničkih odgovora učenika s teškoćama prozovite ako se samostalno javi i pokaže spremnost izlagati u razredu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će izraditi digitalni kolaž od slikovnih prikaza Josipa Jelačića u alatu Pixlr.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ustani bane!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prikuplja podatke o djelovanju Josipa Jelačića gledanjem emisije Hrvatski velikani.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

I to je Jelačić!?

Učenike podijelite u skupine. Svakoj skupini pripremite neku aktualnu vijest iz dvaju različitih medija koji istu informaciju donose s različitih stajališta (npr. nastup sastava Let 3 na Eurosongu 2023.). Postavite učenicima pitanja poput: Kako je moguće da se ista informacija prenosi na različite načine? Kojoj je publici namijenjena prva vijest, a kojoj druga? O čemu moramo/morate uvijek voditi računa?

Istaknite učenicima da se povjesničari vrlo često susreću s tim problemom te neki narodi određene osobe veličaju kao heroje, a drugi ih smatraju zločincima. Pitajte ih kako bi oni postupili u takvoj situaciji? U takvim situacijama uvijek treba tražiti dodatne dokaze.

Takva je situacija u vezi s pričom o Josipu Jelačiću u hrvatskoj i mađarskoj historiografiji. Pripremite skupinama ulomke o Josipu Jelačiću iz rada Vlaste Švoger: Ban Jelačić u očima svojih suvremenika, prema potrebi ih prilagodite. Učenici će nakon čitanja zadanih ulomaka, služeći se i informacijama iz Aktivnosti 1, izraditi tablični prikaz različitosti u prikazima djelovanja Josipa Jelačića u digitalnom alatu Piktochart. Svoje će zaključke iznijeti u razredu.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi te razinu i jačinu potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te obilježjima teškoće koju ima. Prilagodba se može temeljiti na preporukama stručnog tima škole.

Motivirajte učenike na sudjelovanje, a osobito usmjerite pozornost učenika s teškoćama. Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o tome da učenik s teškoćama bude u grupi koja će ga poticati na aktivno sudjelovanje i pružiti potporu u uključivanju u zadatke. Učenicima s teškoćama unaprijed dajte pitanja koja ćete postavljati kako bi se mogli pripremiti za sudjelovanje u početnoj raspravi i omogućite dovoljno vremena za odgovaranje. Neka tijekom rasprave imaju predložak s pitanjima.

Jasno i jednostavnim rječnikom objasnite zadatak grupama. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), prilagodite upute grafički i jezično. Prilagodite ulomak koji će učenici obrađivati tako da rečenice budu kraće, a pojmovi jednostavni i poznati učeniku. Nepoznate pojmove objasnite ili zamijenite poznatima, naznačite ključne riječi. Neka tekst bude uvećan i napisan prikladnim fontom (npr. Arial, Verdana), dvostrukog proreda i povećanog razmaka među slovima. Pripremite pisanu uputu za provedbu zadatka za učenike s teškoćama koja će biti jezično i grafički prilagođena.

Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Piktochart. Osigurajte mu pisane i slikovne upute za upotrebu, prema potrebi pokažite kako se upotrebljava alat. Omogućite potporu drugog učenika iz grupe ako je potrebno. Učeniku s intelektualnim teškoćama omogućite druge načine izrade tabličnog prikaza različitosti u prikazima djelovanja Josipe Jelačića (na papiru ili na pripremljenom predlošku). Također mu omogućite dulje vrijeme za rješavanja zadatka. Potporu i pomoć prilagodite pojedinačnim potrebama učenika i obilježjima teškoće.

Tijekom predstavljanja grupnih uradaka neka učenici s teškoćama izlažu samo ako to žele i pokažu zanimanje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će pročitati natuknicu u Hrvatskoj enciklopediji Lajos Kossuth. Na osnovi saznanja o Lajosu Kossuthu i Josipu Jelačiću izradit će strip u alatu Pixton u kojem će glavni junaci biti Kossuth i Jelačić. Oni će raspravljati o nesuglasicama u vezi s uređenjem države. Kossuth će pokušati objasniti Jelačiću zašto treba promijeniti vlast, a Jelačić će Kossuthu objasniti zašto je jaka zajednička država najbolji izbor za Hrvate i Mađare. Učenici će strip predstaviti razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

I to je Jelačić!?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik procjenjuje važnost načina prenošenja informacija i njihove točnosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Ujedinjena Hrvatska – konačno?

Učenici će u skupinama, prema informacijama iz dokumentarne emisije Hrvatski velikani, napisati hrvatske krajeve koje Josip Jelačić dobiva na upravu. Učitelj provjerava teritorije koje učenici navode i po potrebi objašnjava koji je to prostor. Istovremeno se koristi zidnim povijesnim ili geografskim zemljovidom.

Učitelj će unaprijed pripremiti digitalnu slagalicu s hrvatskim krajevima sredinom 19. stoljeća u digitalnom alatu Puzzel.org Učitelj može odlučiti kojom će se slagalicom poslužiti, klasičnom slagalicom (jigsaw) ili kliznom slagalicom (sliding puzzle). Zatim učenici rješavaju zadatak, tj. slažu karte hrvatskih zemalja.

Učitelj prati brzinu i točnost uradaka u digitalnom alatu Puzzel.org.

Nakon toga počinje raspravu o tome je li Jelačić zaista ujedinio sve hrvatske zemlje. Potaknite učenike da istaknu sve titule koje je dobio i jesu li time one ujedinjene uz bansku čast. Neka učenici sami zaključe da je čin ujedinjenja bio samo prividan i privremen.

Postupci potpore

U prilagodbi nastavne aktivnosti važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina te uzeti u obzir različitost i individualnost učenika s teškoćama u razvoju i učenika sa specifičnim teškoćama. Odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno je temeljiti na učenikovim pojedinačnim mogućnostima, značajkama i potrebama.

Pri podjeli učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima koje će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra omogućite da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati. Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju te da ne budu pasivni promatrači. Podijelite zadatke i uloge s obzirom na mogućnosti učenika s teškoćama, pripremite dodatne jasne smjernice. Učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija) omogućite zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem. Materijali za slagalicu neka budu prilagođeni učeniku (važno je da učenici s oštećenjem vida dobiju bitne informacije i detaljne opise te je potrebno usmeno im objasniti zadatke).

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Puzzel.org Pripremite uputu za rješavanje zadatka te osigurajte pisane i slikovne upute za upotrebu alata koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama. Ako učenik s teškoćama nije u mogućnosti samostalno obaviti zadatak, može raditi s drugim učenikom i uz potporu drugih članova skupine ili uz dodatne smjernice i češće provjere.

Sve učenike potaknite da sudjeluju u raspravi, osim učenika koji se osjećaju nesigurno i nelagodno u toj situaciji. Učeniku s teškoćama postavljajte pitanja na koja će znati odgovoriti, ne ističite pogreške ako ih je učinio nego pohvalite aktivnost i dajte pozitivne povratne informacije kako biste ga motivirali za daljnju aktivnost.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenik će, koristeći se mrežnim pretraživačem poput Google Maps, istražiti postoji li u njegovu mjestu ili gradu ulica s nazivom Josipa Jelačića i gdje se nalazi. Ako ulice (trga) s imenom Josipa Jelačića nema u mjestu ili gradu u kojem učenik živi, neka pretraživanje proširi na susjedne gradove.

Ako postoji mogućnost, jer je navedena ulica u blizini, zadajte učeniku da posjeti ulicu i fotografira se s njezinim nazivom.

Fotografije pretraživanja na mrežnim stranicama i fotografije koje su sami snimili učenici će ujediniti u alatu Canva, MS PowerPoint ili Prezi i predstaviti u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ujedinjena Hrvatska – konačno?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prema pripremljenim materijalima izrađuje kartu hrvatskih teritorija pod upravom Josipa Jelačića.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Švoger, Vlasta, Ban Jelačić u očima svojih suvremenika, Zbornik Odsjeka za povijesne znananosti Zavoda za povijesne i društvene znanosti Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, 31 (2013.), posljednji put pristupljeno 14.07.2023.

Hrvatska enciklopedija, natuknica Josip Jelačić, posljednji put pristupljeno 14.07.2023.

Hrvatska enciklopedija, natuknica Zahtijevanja naroda, posljednji put pristupljeno 14.07.2023.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.