Predmet
Likovna umjetnost 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Vizualni dnevnik šetača javnim prostorom

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • javni spomenik
  • likovna kritika
  • društveni kontekst
  • javni prostor
  • spomenička baština

Politika i spomenici – tko ima više šanse?

Projicirajte prikaz Donatellove konjaničke skulpture Gattamelata (1453.) kako biste potaknuli raspravu o javnim spomenicima u kontekstu vremena nastanka, njihove namjene i načina oblikovanja. Raspravite o važnosti spomenika u javnom prostoru, razlozima njihova podizanja i lokacijama. Motivirajte učenike na to da, surađujući u grupama, naprave studije slučaja na temelju spomenika posvećenih javnim osobama. Studije slučaja trebale bi uključivati fotografije, podatke o postavljanju spomenika i političkom kontekstu, a učenici ih mogu predstaviti s pomoću digitalnog alata Prezi. Raspravite s njima o društvenom kontekstu i vrijednostima koje se mijenjaju te ih motivirajte na navođenje promjena vezanih za njihov istraživački rad.

Odaberite jedan spomenik koji je nedavno postavljen u javnom prostoru grada/mjesta u kojem živite. Neka učenici tjedan dana istražuju kritičke osvrte o tom spomeniku koje mogu pronaći u medijima (npr. na internetu ili u časopisima) koje im, svakako, Vi preporučite. Rezultate svojih istraživanja mogu objediniti u digitalnom alatu Conceptboard. Raspravite s učenicima o afirmativnim i negativnim kritikama spomenika uz navođenje argumentacije u kojoj učenici trebaju prepoznati zauzimaju li kritičari strane s obzirom na politiku ili struku.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Prije nego što započnete raspravu o spomenicima, na primjeru Donatellove konjaničke skulpture Gattamelata usmjerite učenike na zadatak uočavanja konteksta vremena nastanka, namjene i načina oblikovanja spomenika. Prilagodite materijal tako da bude pristupačan za sve učenike (rabite veće fotografije spomenika i fotografije iz različitih uglova te tekst s ključnim pojmovima vezanim za spomenik).
Osigurajte pristupačne vizualne materijale za istraživanje. To može uključivati jasne i jednostavne fotografije spomenika, grafike i ilustracije. Prilagodite ih veličinom, kontrastom boja i jasnim oznakama.
Koristite se vizualnim pomagalima (npr. vizualnim rasporedima, tablicama, karticama ili sličnim alatima) kako bi se strukturirao rad u grupi. Ta pomagala mogu učenicima olakšati organizaciju i praćenje procesa studije slučaja. Osigurajte prilagodbe sučelja u alatu Prezi, poput velikog fonta, kontrastnih boja ili tekst-na-govor tehnologije. Omogućite im dovoljno vremena za rad u grupama i prilagodite raspored kako bi se učenicima pružila dodatna podrška. To može uključivati produljeno vrijeme za istraživanje, dodatne pauze ili fleksibilnost u organizaciji rada. Osigurajte dodatnu podršku pomoćnika u nastavi ili vršnjaka koji će raditi s učenicima i pružati im individualiziranu podršku tijekom istraživanja i prezentacije.
Dajte im jasne upute, primjere i modele kako biste im olakšali razumijevanje očekivanja i strukture prikaza rezultata. Neka učenici pokažu svoje znanje i razumijevanje rabeći alternativne načine, poput usmenog izvještavanja, audiozapisa ili videozapisa, prezentacija s vizualnim materijalima ili drugih oblika kreativnog izražavanja. Iskoristite tehnološke alate koji mogu pomoći učenicima s oštećenjem vida, ali i drugim teškoćama, npr. govorni program Read Aloud ili prilagodbu fontova i boja. Neka imaju pristup računalima, internetskim izvorima i digitalnim alatima koji olakšavaju istraživanje, organizaciju i izražavanje ideja (npr. relevantni časopisi i članci u digitalnom obliku). To može uključivati uporabu digitalnih biblioteka, dostupnost članaka u obliku pristupačnih PDF-ova ili uporabu Text to Speech tehnologije za učenike s oštećenjem vida. Koristite se vizualnim pomagalima poput vremenske crte ili organizacijske sheme kako biste pomogli učenicima u strukturiranju različitih kritika spomenika. To će im omogućiti da vide različite perspektive i opredjeljenja kritičara. Osigurajte pristupačno sučelje alata Conceptboard (mogućnost prilagodbe veličine fonta, kontrasta boja i stilova prikaza). Također, osigurajte jasne oznake i navigacijske elemente kako bi se olakšala uporaba alata. Dopustite učenicima služenje različitim načinima izražavanja u alatu Conceptboard, npr. snimanjem zvuka, crtanjem ili vizualnim simbolima umjesto pisanjem teksta. Neka se učenici služe različitim izražajnim oblicima u cilju prepoznavanja i prezentiranja argumenata kritičara. To može uključivati pisane tekstove, usmena izlaganja, umjetničke radove ili druge oblike prezentacije koji su prikladni za različite stilove učenja i izražavanja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Politika i spomenici – tko ima više šanse?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razmatra utjecaj društvenog konteksta na umjetničko djelo.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Građanski odgoj i obrazovanje A.4.3. Promiče ljudska prava.

Vrijeme i spomenici – tko je jači?

Raspravite s učenicima o stanju javnih spomenika u svakodnevnom okruženju te ih pripremite za terenski rad s uputama i vremenskim ograničenjem od tri tjedna. Zadatak se može realizirati u grupama prema mjestu stanovanja. U zadanom će vremenu učenici proučiti spomenike postavljene u svojem naselju (u svojoj četvrti ) i pritom navesti podatke o autoru, temi spomenika, vremenu postavljanja i lokaciji.

Tijekom istraživanja spomenika kontaktirat će primarne izvore, odnosno roditelje i susjede, te sekundarne izvore poput internetskih članaka i tekstova objavljenih u lokalnim medijima. Učenici će fotografirati spomenike i zabilježiti njihovo trenutačno stanje. Inzistirajte na jasnoći i vizualnoj kvaliteti fotografija koje trebaju obuhvatiti cjelinu i detalje. Uz fotografiranje i navođenje faktografskih činjenica učenici će napisati i tekst u kojem će opisati zatečeno stanje spomenika. Zadatak je zahtjevan jer uključuje istraživanje primarnih i sekundarnih izvora, fotografiranje i izlaganje rezultata pa se savjetuje podjela zaduženja među članovima grupa.

Tijekom vrednovanja potrebno je odvojiti zajednički i individualni rad učenika u grupi, a kriteriji se mogu oblikovati skaliranjem:

  • zadatak nije izvršen
  • površno/nepotpuno izvršen zadatak
  • zadatak potpuno izvršen.

Pri predaji materijala učenici trebaju odvojiti tekstove i slike kako bi se olakšalo njihovo objavljivanje, pa se za tu priliku mogu koristiti spremanjem u oblak One Drive - Office 365.

Organizirajte urednički tim učenika koji će preuzimati materijale i objavljivati ih kako bi se dobila cjelovita slika stanja spomenika u lokalnom okruženju. Materijale objavite s pomoću digitalnog alata WordPress.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Prilagodite vodič za istraživanje spomenika u jasno strukturiran format s koracima koje učenici trebaju slijediti. Ta struktura može uključivati ​​pitanja koja će ih voditi u promatranju i prikupljanju informacija o spomenicima. Pružite pomoć učenicima tijekom prikupljanja informacija o spomenicima (usmjeravajte ih na dodatne provjerene resurse ili internetske članke). Osigurajte dodatnu podršku ili vodstvo učenicima u istraživanju. To može biti pomoćnik u nastavi ili vršnjak koji će im pomoći prikupljati podatke ako učenike njihove teškoće ometaju u pristupu spomeniku.
Dopustite učenicima uporabu alternativnih oblika izražavanja, poput crtanja ili slikanja, kako bi prikazali zatečeno stanje. Dajte im i mogućnost snimanja zvučnih zapisa ili videozapisa kako bi mogli verbalno izraziti svoja opažanja i dojmove o spomenicima. Ako je potrebno, omogućite učenicima produljeno vrijeme za istraživanje i opisivanje spomenika kako bi im se omogućilo da rade svojim tempom i na adekvatan način obrade informacije.
Objasnite im kako mogu organizirati datoteke i mape u alatu One Drive - Office 365 kako bi lakše odvojili tekstove i slike. Preporučljivo je stvoriti jasnu strukturu mapa i koristiti se dosljednim nazivima datoteka u cilju lakšeg pronalaženja i razvrstavanja materijala. Prilagodite vodič (ili upute za rad) u alatu WordPress kako bi bio jasan i razumljiv učenicima s teškoćama u razvoju. Koristite se jednostavnim jezičnim i vizualnim uputama kako biste im olakšali navigaciju u alatu i njegovu uporabu. Učenici se mogu koristiti predlošcima ili prilagođenim postavkama u alatu WordPress. Na taj će način lakše objavljivati tekstove i slike. Na primjer, mogu rabiti unaprijed definirane formate članaka ili postavke slika koje automatski prilagođavaju veličinu i razlučivost. Ako je potrebno, prilagodite sučelja alata One Drive - Office 365 i WordPress mogućnostima učenika s posebnim potrebama (npr. povećajte font, rabite kontrast boja ili pomoćne tehnologije za podršku čitanju ili komunikaciji).
Podijelite zadatke i odgovornosti među članovima uredničkog tima. Osigurajte da svaki član tima ima jasno definiranu ulogu i zadatke koji su prilagođeni njihovim sposobnostima i interesima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike uputite na stranicu Imogen Cunningham u svrhu razumijevanja obilježja kvalitetne fotografije. Istraživanje o kvaliteti fotografije potaknite pitanjem o tome što se o kvalitetnoj fotografiji može naučiti na temelju djela Imogen Cunningham.

Neka učenici uoče važnost kompozicije, kontrasta, jasnoće i oštrine fotografije. Zatim ih usmjerite na fotografiranje javnih spomenika u lokalnom okruženju u svrhu izrade online igre memorije s pomoću alata Puzzel.org. U igru memorije učenici trebaju uključiti po dvije fotografije detalja spomenika. U takvih je fotografija naglasak na teksturi materijala zbog čega su oštrina i osvjetljenje iznimno važni. Provjerite fotografije prije izrade igre s učenicima. Tako oblikovana igra čini jako kvalitetan edukativni materijal i može se rabiti u nastavi 1. razreda u cilju upoznavanja medija skulpture.

Nastavna aktivnost za predmet X

Vrijeme i spomenici – tko je jači?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava važnost odabranih primjera nacionalne kiparske baštine.
  • Učenik procjenjuje odnos pojedinca i društva prema pojedinim djelima spomeničke baštine.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Ljudi i spomenici – zar postoji interakcija?

Prezentirajte u razredu Emajlirani vrt Jeana Dubuffeta kako biste s učenicima raspravljali o komunikaciji koja se uspostavlja između spomenika i okruženja, ali i između promatrača i spomenika. Ukažite na interakciju javnog spomenika s okolišem i promatračem. Objasnite im ulogu postamenta koji odvaja spomenik od promatrača.

Motivirajte učenike na šetnju gradom i izradu bilježaka o javnim spomenicima u kojima će navesti njihovu poziciju, interakciju i odnos promatrača prema spomenicima. U razredu raspravite o rezultatima istraživanja, a zatim odaberite spomenik s najviše interakcija (primjerice, spomenik kao mjesto susreta, odnos promatrača prema spomeniku s obzirom na njegov taktilni element i dr.). Projicirajte u razredu djelo Richarda Serre, a učenici će navesti sličnosti i razlike između Serrinih objekata i javnih spomenika u gradu. Raspravljajte o pojmovima javni spomenik - objekt Richarda Serre - arhitektura i o tome koliko Serrini objekti ulaze u domenu arhitekture, a koliko u domenu javnog spomenika.

Učenike usmjerite na zadatak u kojem će izraditi prijedlog spomenika ili objekta ispred škole na odabranoj lokaciji. Spomenik treba imati mogućnost interakcije s prolaznicima i preoblikovanja kretanja u vanjskom prostoru škole. To može potaknuti učenike na osmišljavanje labirinta, odvajanje unutarnjeg i vanjskog prostora, konstruktivna rješenja ili uporabu različitih materijala u idejnom rješenju.

Učenici će izraditi fotografije lokacije na kojoj će izraditi intervenciju i snimku iz zraka kako bi obrazložili poziciju i namjenu spomenika. Za izradu zračne snimke mogu se koristiti Google kartama. Svoja će rješenja postaviti s pomoću digitalnog alata Prezi, a zatim će ih predstaviti u razredu. Vrednovanje tog projekta obuhvaća obrazloženje i vizuale koji trebaju jasno prezentirati namjenu.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte vodiče ili priručnike koji će učenicima dati jasne upute i vizualnu podršku za izradu bilježaka o javnim spomenicima. Ako učenici imaju poteškoća s pisanjem (disgrafija) bilježaka, dopustite im da izraze svoja zapažanja i dojmove usmeno. Možete osigurati uporabu digitalnih snimača ili aplikacije za snimanje zvuka na mobitelima kako bi učenici mogli izgovarati svoje bilješke. Organizirajte njihov rad u malim grupama kako bi se međusobno podržavali i razmjenjivali ideje tijekom istraživanja i rasprave o rezultatima. To će im omogućiti suradnju i dodatnu podršku. Koristite se velikim slikama ili projekcijama djela Richarda Serre kako bi ih učenici mogli lakše uspoređivati ​​s javnim spomenicima. Neka slike budu dovoljno jasne i vidljive svim učenicima.
Koristite se grafičkim organizatorima poput obrazaca ili predložaka za izradu prijedloga spomenika. Na taj ćete način učenicima omogućiti strukturu i smjernice za organiziranje njihovih ideja i vizualizaciju rješenja.
Ako je moguće, osigurajte pristup tehnološkim alatima poput digitalnih kamera ili tableta kako bi učenici mogli snimati fotografije lokacije i rabiti ih u svojem prijedlogu. Također, neka se koriste aplikacijama ili softverom za uređivanje slika s pomoću kojih će moći prikazati svoje ideje na jasan i privlačan način. Dodatnu individualnu podršku može im pružiti pomoćnik u nastavi, a osobito ako je riječ o učenicima kojima je potrebno dodatno vrijeme ili pomoć u izradi prijedloga. Obratite pažnju na fleksibilnost vremenskih rokova kako biste učenicima omogućili dodatno vrijeme za izradu prijedloga. Na taj će se način moći bolje usredotočiti na detalje i kvalitetu rada bez dodatnog stresa.
Ako učenici imaju teškoće u radu u digitalnom alatu Prezi, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete izraditi korak-po-korak upute ili osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ljudi i spomenici – zar postoji interakcija?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prezentira rezultate istraživanja u odabranom mediju.
  • Učenik ostvaruje neposredan kontakt s umjetničkim djelom u javnom prostoru.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Jean Dubuffet, Emajlirani vrt

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.