Aktivnosti ovog scenarija poučavanja međusobno se nadograđuju, ali ih je moguće realizirati odvojeno. Učenici će se analiziranjem primjera upoznati s materijalima i konstrukcijama, oblikovanjem i organizacijom prostora stambene arhitekture antičke Grčke i Rima. Usporedbom četiriju različitih oblika tradicionalnog stanovanja s vlastitim suvremenim stambenim prostorom analizirat će odnos prostora i njegove funkcije te kritički prosuditi o kvaliteti stanovanja u antičkom gradu i danas vrednujući primjer nacionalne arhitektonske baštine. Također, učenici će razvijati vještine kritičkog i selektivnog pristupa izvorima, ali i prezentacijske i poduzetničke vještine.
U uvodnom dijelu pitanjem o kvaliteti života u antičkom i današnjem gradu ponovite s učenicima osnovne pojmove antičkog urbanizma i potaknite ih na razmišljanje o tome kako je urbanistički raspored mogao utjecati na oblikovanje stambenih jedinica.
Učenici će se zatim organizirati u parove i u bilježnicu nacrtati tlocrt stambenog prostora jednog člana para, a zatim će ga usporediti s jednim od zadanih primjera antičke stambene arhitekture:
Učenici će s pomoću pametnog telefona ili tableta istražiti izvore, prikupiti informacije prema elementima koji će im pomoći u usustavljivanju, a podatke će zabilježiti u bilježnicu:
Radi provjere razumijevanja pojmova predložite učenicima da u nacrtani tlocrt svojeg stambenog prostora upišu imena onih antičkih iste funkcije.
U idućoj fazi aktivnosti učenici će izraditi Vennov dijagram u alatu Meta-Chart i pohraniti ga na zajedničku platformu. Izradit će jednostavan dijagram - dva kruga za usporedbu zastupljenosti pojedinih elemenata kojima su analizirali antičku i suvremenu stambenu arhitekturu.
U zaključnom dijelu sata povedite razgovor pitanjem o tome gdje bi radije živjeli i zašto. Pitajte učenike, također, i o tome što misle o grčkom običaju razdvajanja rodova unutar kuće. Neka se pokušaju prisjetiti ima li toga i danas i gdje.
U uvodnom dijelu pitanjem o kvaliteti života u antičkom i današnjem gradu ponovite s učenicima osnovne pojmove antičkog urbanizma i potaknite ih na razmišljanje o tome kako je urbanistički raspored mogao utjecati na oblikovanje stambenih jedinica.
Učenici će se zatim organizirati u parove i u bilježnicu nacrtati tlocrt stambenog prostora jednog člana para, a zatim će ga usporediti s jednim od zadanih primjera antičke stambene arhitekture:
Učenici će s pomoću pametnog telefona ili tableta istražiti izvore, prikupiti informacije prema elementima koji će im pomoći u usustavljivanju, a podatke će zabilježiti u bilježnicu:
Radi provjere razumijevanja pojmova predložite učenicima da u nacrtani tlocrt svojeg stambenog prostora upišu imena onih antičkih iste funkcije.
U idućoj fazi aktivnosti učenici će izraditi Vennov dijagram u alatu Meta-Chart i pohraniti ga na zajedničku platformu. Izradit će jednostavan dijagram - dva kruga za usporedbu zastupljenosti pojedinih elemenata kojima su analizirali antičku i suvremenu stambenu arhitekturu.
U zaključnom dijelu sata zamolite članove pojedinih parova da usporede kvalitetu života danas i u antici.
Predložite zainteresiranim učenicima da detaljnije prouče način života u antici na primjerima Herkulanuma i Pompeja, a rezultate istraživanja neka prezentiraju u razredu s pomoću alata ThingLink. Fotografije i videoisječke trebaju učitati u tlocrt lokaliteta.
U uvodnom dijelu sata uputite učenike na uporabu rezultata istraživanja iz prethodne aktivnosti. Podijelite učenike u četiri grupe kako bi mogli istražiti i prikupiti informacije o jednom primjeru tipične antičke stambene arhitekture – oikosa, ville rustice, ville urbane, caenaculuma, ali one koja nije navedena u prethodnoj aktivnosti. Dakle, učenici će potražiti neke nove primjere koje će analizirati prema kriterijima navedenim u prethodnoj aktivnosti:
Na temelju zajedničkog istraživanja učenici će u odabranom mediju izraditi prezentaciju/plakat/oglas za prodaju nekretnine koristeći se digitalnim alatom Canva. Prezentacija mora sadržavati sve elemente i pojmove navedene u tablici, imati jasnu sadržajnu i vizualnu kompoziciju i strukturu.
Drugi dio aktivnosti uključuje igru uloga. Članovi grupe prezentirat će rezultate istraživanja o odabranom primjeru stambene arhitekture glumeći prodavača nekretnine koji naglašava njezine dobre strane. Članovi ostalih grupa igrat će ulogu kupca nekretnine postavljajući pitanja kojima nastoje otkriti negativne strane odabranog primjera. U razredu se odvija rasprava o kvaliteti stanovanja antičkog čovjeka.
Zainteresirani učenici mogu u alatu NatGeo MapMaker izraditi kartu Hrvatske u koju će unijeti lokacije i kratke podatke o antičkoj stambenoj baštini. Kartu mogu prezentirati u razredu.
Dragocjenu ostavštinu stambene antičke arhitekture čine i privatne carske vile od kojih je jedna sačuvana i na našem tlu. Učenike organizirajte u tri grupe koje će istraživati tri reprezentativna primjera:
Radeći u grupama, učenici će s pomoću pametnog telefona ili tableta istražiti izvore i zabilježiti informacije. U digitalnom alatu Autodesk Homestyler nacrtat će tlocrte zadanih primjera, obilježit će dijelove rabeći odgovarajuću terminologiju, stoga je dovoljno na najjednostavniji način prikazati dijelove tlocrta i imenovati ih. Potrebno je opisati namjenu i način uporabe prostora i izraditi rekonstrukciju interijera - nužnog namještaja i uobičajenog unutarnjeg dekora prema primjerima poznatim iz prethodnih aktivnosti. Grupe će tlocrte pohraniti na zajedničkoj platformi i zatim ih u razredu prezentirati objašnjavajući dijelove i funkcije prostora. Neka učenici na kraju glasaju za palaču u kojoj bi najradije stolovali te neka navedu razloge svojeg odabira. U zaključnom dijelu sata povedite s učenicima razgovor o tome zašto nije sačuvana nijedna rezidencija nekog grčkog moćnika.
Predložite zainteresiranim učenicima istraživanje o sudbini Neronove vile Domus Aurea. Učenici mogu istražiti stav Neronovih suvremenika o izgradnji. Također, neka istraže što je sve izgrađeno na području koje je zauzimala. Rezultate istraživanja mogu prezentirati u razredu služeći se digitalnim alatom Canva.
Oikos, Olynth Olynthos
Cenaculum, Ostija Cenaculum
Gustav Hermansen, Aspects Ostia Of Roman City Life, The University of Alberta Press, Alberta, 1982.
Kuća Fauna, Pompeji Domus
Villa rustica, Mogorjelo Villa rustica
Dodatni pojmovi: andronikon, gynaikon, prostas, villa urbana, villa rustica, peristil, cenaculum, taberna, nympheum, impluvij, compluvij, allae, atrij, tablinum, triklinij, cubiculum
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.