Na početku aktivnosti zamolite učenike neka u digitalnom alatu Canva oblikuju infografiku kojom će predstaviti srednjovjekovnoga, renesansnoga i suvremenoga čovjeka. Mogu se poslužiti različitim mrežnim stranicama, tiskanim priručnicima, preuzeti fotografije s digitalnog alata Pixabay. Uputite ih na to neka opišu kakav je njihov svjetonazor, koji su im interesi, stavovi o novcu, sreći, ljubavi, što je s različitim društvenim klasama, prihvaćanjem stranaca, odnosom prema ženama.
Tako oblikovane infografike mogu izložiti na razrednom Padletu. Nakon razgovora o infografikama razvrstajte učenike u grupe te svakoj grupi podijelite jednu novelu iz zbirke Decameron Giovannija Boccaccia. Učenici će prepoznati strukturu novele, opisati stil (posebice porugu i satiru), navesti motive, komentirati pouke, zaključiti kojemu su svjetonazoru (renesansnom ili srednjovjekovnom) bliži likovi iz Decamerona, predstaviti pripovjedača koji priča o deset pripovjedača koji zauzvrat pričaju priče u kojima povremeno priče pričaju i likovi.
Posebice je važno da učenici uoče kojim se verbalnim i neverbalnim komunikacijskim sredstvima služe likovi u novelama kako bi postigli određeni cilj, odnosno koliko su u njihovoj komunikaciji prisutne različite retoričke vještine (uvjeravanje, nagovaranje, govori). Nakon što su svoja zapažanja zabilježili u digitalnom alatu OneNote zamolite ih da individualno napišu priču prema motivima iz Decamerona. To može biti priča o novcu, sreći, ljubavi, trgovini, lažnom moralu, prevarama, licemjerju, a koja je napisana iz očišta suvremenoga čovjeka. Priču trebaju predstaviti razredu služeći se metodom storytellinga. Ostali učenici aktivno slušaju i procjenjuju koliko su priče motivski povezane s Decameronom aktualne i edukativne, dobro strukturirane te na zabavan i uvjerljiv način ispričane publici. Najbolju priču i najboljeg pripovjedača možete nagraditi digitalnom značkom oblikovanom u alatu ClassTools, a zatim možete razgovarati u kojim se aktivnostima može koristiti storytelling (pričanje priča), kako bi se publici prenijela neka društveno korisna misao/ideja/praksa vezana uz ljudska prava, rodnu ravnopravnost, socijalnu uključivost.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi, zatim razinu i intenzitet podrške, valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Prilikom planiranja postupaka podrške savjetujete se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama pripremite pisane upute za izradu infografike. Pripremite mu suženi popis mrežnih stranica ili pisanih materijala. Ako je potrebno, omogućite vršnjačku podršku u opisivanju vizualnih informacija. Učenicima s teškoćama grafički prilagodite tekst novele. Veličina fonta Ariel ili Calibri treba biti najmanje 14 pt. Također, treba povećati razmak među riječima i prored. Poravnanje teksta je lijevo. Tijekom podjele u grupe učenika s teškoćama stavite u grupu s učenicima s kojima voli surađivati, koji su motivirani za rad i mogu mu pružiti podršku. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe vodeći se njegovim jakim stranama. Provjerite razumije li učenik zadatak i, ako je potebno, ponovite mu upute. Možete pripremiti pisane i/ili slikovne smjernice. Ako je potrebno, produžite mu vrijeme rada. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima: Canva, Padlet, Pixabay, OneNote, ClassTools. Izradite pisane ili slikovne upute za njihovu uporabu. Ako se digitalnim alatom koristite prvi put, pokažite učenicima kako se s tim alatom radi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zamolite učenike neka na mrežnim stranicama istraže Pričigin, festival pričanja priča. Učenici mogu na digitalnoj platformi YouTube zapratiti stranicu Pričigina i poslušati neke od priča koje su tijekom godina ispričali razni pričači.
Učenici su, metodom obrnute učionice, prema vašim smjernicama, trebali pročitati, interpretirati i analizirati nekoliko novela iz Decamerona dostupnih na portalu e-Lektire u kojima je prikazan pripovjedačev odnos prema novcu, sreći, ženama, različitim društvenim klasama, crkvi, strancima.
Nakon čitanja odabranih novela trebaju raspravljati o ovim pitanjima: Zašto je Boccaccio prozvan prvim feminističkim autorom?, Na koji su način u njegovim djelima predstavljene društvene klase?, Koja je klasa prikazana sposobnijom i zašto?, Kakvu ulogu imaju moć i bogatstvo na putu do uspjeha?, Kako su opisani stranci?, Koja je uloga satire u prikazivanju crkvenih velikodostojnika?, Na koji se način ismijava društveno licemjerje?, Zašto su Fortuna, ljubav, vrlina i domišljatost za čovjeka predrenesanse važne?. Učenici mogu raspravljati i o pojavi novoga književnog lika, samosvjesnog individualca koji je spreman preuzeti odgovornost za svoje postupke. Primjere za pojedine teze pronalaze u književnom tekstu, unutar grupa ih uspoređuju i o njima raspravljaju te izdvajaju prigodne citate kojima će potkrijepiti svoje tvrdnje.
Aktivnost se može ostvariti metodom svjetskog kafića (World Cafe). To je metoda koja omogućuje raspravljanje o određenoj temi ili problemu u opuštenom ozračju. Grupe učenika (četiri učenika u grupi) rasporedite za nekoliko različitih stolova. Na svakom stolu učenici raspravljaju deset minuta, a zatim se, svi osim jednog, sele za sljedeći stol. Učenik koji ostaje zapisuje u digitalni alat OneNote komentare, ideje, misli prethodnih grupa koje dopunjuje kako se grupe mijenjaju. Završna refleksija može uslijediti nakon što se sve grupe izmjene. Zatražite od učenika i da aktualiziraju probleme raspravljajući u digitalnom alatu TodaysMeet o društvenim klasama, odnosno o ulozi moći i novca u društvenom uspjehu danas, o položaju žena i stranaca, o tome koje su vrline još uvijek na cijeni, što je s moralom i licemjerjem. Učenici u mrežnom okruženju mogu pronaći primjere i/ili ih navesti iz neposrednoga životnog iskustva.
Aktivnost završite prikazivanjem vremenske lente koju ste oblikovali u digitalnom alatu Tiki-Toki. Na vremenskoj lenti prikažite povijesne, društvene i kulturne događaje, odnosno znamenite osobe talijanske predrenesanse. Zatražite od učenika da nakon što su proučili vremensku lentu, istraže na mrežnim stranicama ulogu i važnost talijanskoga književnika Giovanija Boccaccia. U digitalnom alatu Canva mogu oblikovati memento s osnovnim biografskim podatcima o Giovanniju Boccacciu, s njegovim književnim djelima te literaturom i mrežnim izvorima o njegovu stvaralaštvu, a zatim raspravljati o tome tko bi to danas mogao biti novi čovjek, vizionar s idejom.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi, zatim razinu i intenzitet podrške, valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Prilikom planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama pripremite grafički prilagođenu lentu. Vodite računa o kontrastu, bojama i broju informacija na lenti. Pripremite mu suženi popis mrežnih stranica na kojima će istraživati ulogu i važnost talijanskoga književnika Giovanija Boccaccia. Ako je potrebno, omogućite vršnjačku podršku u opisivanju vizualnih informacija. Učenicima s teškoćama grafički prilagodite tekst zadanih novela tako da veličina fonta Ariel ili Calibri bude najmanje 14 pt. Također, treba povećati razmak među riječima i prored. Poravnanje teksta je lijevo. Učenika s teškoćama ne uključujte u raspravu ako se sam ne javi. Tijekom podjele u grupe učenika s teškoćama stavite u grupu s učenicima s kojima voli surađivati, koji su motivirani za rad i mogu mu pružiti podršku. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe vodeći se njegovim jakim stranama. Provjerite razumije li učenik zadatak i, ako je potebno, ponovite mu upute. Možete pripremiti pisane i/ili slikovne smjernice. Ako je potrebno, produžite mu vrijeme rada. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima: Tiki-Toki, Canva, OneNote, TodaysMeet, Wizer. Izradite pisane ili slikovne upute za njihovu uporabu. Ako se digitalnim alatom koristite prvi put, pokažite učenicima kako se u njemu radi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenicima koji žele znati više predložite neka predstave s pomoću digitalnog alata Genially nekoliko odabranih priča autora kao što su, na primjer Raymond Carver, Alice Munro, Lucia Berlin ili Etgar Keret.
Putem digitalnog alata za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu (npr. MS Teams) metodom obrnute učionice, prema vašim smjernicama, učenici čitaju, interpretiraju i analiziraju nekoliko novela iz Decamerona dostupnih na portalu e-Lektire u kojima je prikazan pripovjedačev odnos prema novcu, sreći, ženama, različitim društvenim klasama, crkvi, strancima.
U zajedničkoj virtualnoj sobi za videokonferencijski razgovor učenici raspravljaju o sljedećim pitanjima: Zašto je Boccaccio prozvan prvim feminističkim autorom?, Na koji su način u njegovim djelima predstavljene društvene klase?, Koja je klasa prikazana sposobnijom i zašto?, Kakvu ulogu imaju moć i bogatstvo na putu do uspjeha?, Kako su opisani stranci?, Koja je uloga satire u prikazivanju crkvenih velikodostojnika?, Na koji se način ismijava društveno licemjerje?, Zašto su Fortuna, ljubav, vrlina i domišljatost za čovjeka predrenesanse važne?. Učenici mogu raspravljati i o pojavi novoga književnog lika, samosvjesnog individualca koji je spreman preuzeti odgovornost za svoje postupke. Primjere za pojedine teze pronalaze u književnom tekstu, unutar grupa ih uspoređuju i kometiraju te izdvajaju prigodne citate kojima će potkrijepiti svoje tvrdnje.
Aktivnost se može ostvariti metodom svjetskoga kafića (World Cafe). To je metoda koja omogućuje raspravljanje o određenoj temi ili problemu u opuštenoj atmosferi. Grupe učenika (četiri učenika u grupi) rasporedite u virtualne sobe. U svakoj sobi osigurajte zajedničko dijeljenje digitalnog alata Whiteboard. Učenici raspravljaju o pitanjima desetak minuta, a zatim se, svi osim jednog, premještaju u drugu sobu za čavrljanje. Učenik koji ostaje u sobi zapisuje u digitalni alat OneNote komentare, ideje, misli prethodnih grupa koje nadopunjuje kako se grupe mijenjaju. Završna refleksija može uslijediti nakon što se izmjene sve grupe. Zatražite od učenika i da aktualiziraju probleme raspravljajući u digitalnom alatu TodaysMeet o društvenim klasama, odnosno o ulozi moći i novca u društvenom uspjehu danas, o položaju žena i stranaca, o tome koje su vrline još uvijek na cijeni, što je s moralom i licemjerjem. Učenici u mrežnom okruženju mogu pronaći primjere i/ili ih navesti iz neposrednog životnog iskustva.
Aktivnost završite prikazivanjem vremenske lente koju ste oblikovali u digitalnom alatu Tiki-Toki. Na vremenskoj lenti prikažite povijesne, društvene i kulturne događaje, odnosno znamenite osobe talijanske predrenesanse. Zatražite od učenika da nakon što su proučili vremensku lentu, na mrežnim stranicama istraže ulogu i važnost talijanskoga književnika Giovanija Boccaccia. U digitalnom alatu Canva mogu oblikovati memento s osnovnim biografskim podatcima o Giovanniju Boccacciu, s njegovim književnim djelima te literaturom i mrežnim izvorima o njegovu stvaralaštvu koje će podijeliti u zajedničkoj virtualnoj sobi.
Na početku aktivnosti podijelite učenike u grupe. Učenici imaju zadatak osmisliti i snimiti radijsku ili televizijsku reportažu koja se temelji na Decameronu Giovannija Boccacccia. Prije snimanja materijala i montaže u nekom od digitalnih alata, za radijsku reportažu u digitalnom alatu Audicity, a za televizijsku u digitalnom alatu Animoto, učenici trebaju istražiti tekst Decamerona dostupan na portalu e-lektire u potrazi za odgovorima na polazišna novinarska pitanja: tko, što, kada, gdje, kako i zašto. Nakon što su među sobom podijelili uloge (snimatelj, novinar, likovi iz djela) mogu pristupiti pisanju teksta reportaže u kojoj trebaju obuhvatiti dvije osnovne teme. Jedna je pojava kuge u Firenci 1348. , a druga sudbina deset mladih ljudi koji su se pred kugom sklonili u napuštenu vilu u prirodi Fiesole na dva tjedna. Ideje mogu razmjenjivati u digitalnom alatu Trello.
Učenici trebaju, služeći se Boccacciovim tekstom, objasniti na koji se način proširila kuga, kako je izgledao tijek bolesti, kako su reagirali građani Firence, tko je uz liječnike liječio oboljele i što se dogodilo sa zakonima, odnosno gdje je nestala solidarnost. Drugi dio reportaže može biti oblikovan kao intervju s nekim od mladih ljudi koji su pobjegli pred kugom. Jedan učenik (može i više njih) treba objasniti zašto su pobjegli, na koje su načine provodili vrijeme te kako su se osjećali. Učenici u ulozi likova trebaju prepričati i jednu ili dvije priče s temama prema izboru koje su pričali dok su provodili vrijeme u izolaciji. Važno je da u pričanju priče istaknu njezinu etičku komponentu te zadrže satirički ton, što je ujedno i renesansno obilježje ovih novela.
Gotove reportaže učenici učitavaju u neku od digitalnih platformi npr. YouTube ili SoundCloud, uspoređuju ih i vrednuju prema zadanim smjernicama s pomoću rubrika.
U drugom dijelu aktivnosti zatražite od učenika neka u mrežnom okruženju istraže na koji su način novinari različitih medija izvještavali o pandemiji koronavirusa. Usmjerenim razgovorom potaknite ih na zaključak o tome jesu li i koliko su prilikom izvještavanja o pandemiji ostali profesionalni. Neka od pitanja koja im možete postaviti su: Koliko su u medijskim tekstovima prisutni senzacionalistički naslovi, jesu li novinari kontaktirali stručnjake iz područja zdravstva, koliko su informacije bile pravovremene i točne, jesu li širili strah i paniku ili možda umanjivali opasnost i zašto. Razgovarajte s učenicima i o tome kako su se oni osjećali tijekom pandemije, na koji su način provodili slobodno vrijeme, što misle kakve je posljedice na mentalno zdravlje mladih ostavila pandemija COVIDA 19. Ta pitanja možete uobličiti i kao anketni upitnik u digitalnom alatu Google Forms te, nakon što učenici odgovore na njih, prezentirati dobivene rezultate.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi, zatim razinu i intenzitet podrške, valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Tijekom podjele u grupe učenika s teškoćama stavite u grupu s učenicima s kojima voli surađivati, koji su motivirani za rad i mogu mu pružiti podršku. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe vodeći se njegovim jakim stranama. Provjerite razumije li učenik zadatak i, ako je potebno, ponovite upute. Učeniku s oštećenjem vida omogućite podršku suučenika iz grupe koji će mu pomoći kod opisivanja vizualnih informacija. Učeniku s teškoćama možete pripremiti pisane i/ili slikovne smjernice za zadatak. Ako je potrebno, produžite mu vrijeme rada. Učenicima s teškoćama pripremite popis mrežnih stranica koje je potrebno pretražiti. Usmjerite im pažnju na bitne informacije tijekom pretraživanja. Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatima: Audicity, Animoto, Trello, Google Forms. Izradite pisane i/ili slikovne upute za njegovu uporabu. Ako se digitalnim alatoma koristite prvi put, pokažite kako se radi u tom digitalnom alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele znati više mogu u mrežnom okruženju istražiti stranicu Decameron 2020. na kojoj su priče koje su objavljivali različiti autori za vrijeme pandemije koronavirusa. O pričama mogu raspravljati na nekoj od društvenih mreža, primjerice na društvenoj mreži Yammer.
Boccaccio, Giovanni. (1996). Decameron. Zagreb: Školska knjiga.
Čale, F., Zorić M. (1974). Povijest svjetske književnosti. Talijanska književnost. Zagreb: Mladost.
Hrvatska enciklopedija (2021.) Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Leksikon stranih pisaca (2001). Giovanni Boccaccio. Zagreb: Školska knjiga.
Solar, Milivoj. (2003). Povijest svjetske književnosti. Zagreb: Golden marketing.
Solar, Milivoj. (2005). Teorija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.