Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o slobodi govora: zašto postoji, gdje je granica slobode govora, tko je postavlja i zašto. Neka učenici u digitalni alat Conceptboard zapišu svoja neposredna iskustva, komentare, ideje. Zatim usmjerite razgovor na pojam licentia poetica. Podsjetite učenike na to što taj pojam znači te ih potaknite neka iznesu svoj stav o tome smiju li pjesnici u svome stvaranju, ako žele postići određeni stilski ili metrički učinak, odstupiti od uobičajenih gramatičkih, pravopisnih, poetičkih ili drugih pravila.
Pokažite im zatim prezentaciju oblikovanu s pomoću digitalnog alata Prezi s najznačajnijim pjesnicima hrvatske moderne i njihovim poetikama. Dajte im neka poslušaju audiosnimke pjesama: Antuna Gustava Matoša, Vladimira Vidrića, Vladimira Nazora, Dragutina Domjanića dostupne na digitalnoj platformi e-lektire.
Zatim podijelite učenike u grupe, po četiri učenika u svakoj grupi. Prvi im je zadatak usporediti poeziju Janka Polića Kamova s poezijom pjesnika hrvatske moderne. Važno je da uoče što je to na stilsko-jezičnoj, sadržajnoj i idejnoj razini novo, drugačije, revolucionarno u poeziji Janka Polića Kamova u odnosu na tradicionalnu hrvatsku poeziju. U digitalni alat OneNote, u kojemu ste im podijelili različite pjesme, učenici bilježe i uspoređuju motive, odnos lirskog subjekta prema svijetu, opisuju strukturu, ali i stil pjesama. Mogu to učiniti i u obliku Vennova dijagrama oblikovanog u digitalnom alatu ClassTools. Neka u poeziji Janka Polića Kamova istraže i razlike u odnosu na standardnojezičnu normu (sintaktička ponavljanja, novotvorenice, kolokvijalni idiomi, gomilanje veznika) te od tradicionalne ritmičko-stilske organizacije pjesme (ritmizirajuća proza, slobodni stih). Rezultate svoga istraživanja učenici trebaju objediniti u infografiku oblikovanu u digitalnom alatu Canva radnog naziva Janko Polić Kamov − totalno drukčiji od drugih i poslati na razredni Padlet.
S pomoću digitalnog alata Prezi predstavite im i na koji su način Kamovljevi suvremenici doživljavali njegovu poeziju kako biste učenike potaknuli na razgovor o tome zašto je recepcija njegove poezije godinama bila negativna. Zatražite zatim od učenika da u digitalnom alatu Lino napišu teze u obranu poezije Janka Polića Kamova i svakako ih komentirajte.
Aktivnost možete završiti raspravom u digitalnom alatu Kialo o neshvaćenima i neprilagođenima, drugima i drugačijima, njihovim potrebama i pravima, toleranciji, načinima na koje ih možemo i trebamo zaštititi. Učenici mogu iznositi svoja neposredna iskustva o tome jesu li ikada bili u manjini i/ili drugačiji te kako su se tada osjećali.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi, zatim razinu i intenzitet podrške, valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujete se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama najavite temu sata kako bi se mogao pripremiti za uvudnu aktivnost i iznijeti mišljenje o slobodi govora. Učenicima s teškoćama osigurajte objašnjenje eventualnih nepoznatih riječi. Uz audiosnimke pripremite im i pisane tekstove pjesama izabranih pjesnika. Prilagodite pjesme koje dijelite u digitalnome alatu. Ako učeniku s teškoćama to više odgovara, ispišite mu zadane pjesme. Veličina fonta Ariel ili Calibri treba biti najmanje 14pt. Također, treba povećati razmak među riječima i prored. Poravnanje teksta je lijevo.
Učeniku s teškoćama pripremite smjernice za analizu te objasnite eventualne nepoznate pojmove vezane uz poeziju. Tijekom podjele u grupe učenika s teškoćama stavite u grupu s učenicima s kojima voli surađivati, koji su motivirani za rad i mogu mu pružiti podršku. Unutar grupe jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama, vodeći se njegovim jakim stranama. Potaknite njegovu aktivnost unutar grupe. Učeniku s oštećenjem vida omogućite podršku suučenika unutar grupe koji će mu pomoći u primanju vizualnih informacija.
Provjerite razumiju li učenici s teškoćama zadatak i, ako je potebno, ponovite upute. Možete pripremiti pisane i/ili slikovne smjernice, kao i produžiti vrijeme rada. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatom: Conceptboard, Xmind, Canva, OneNote, ClassTools, Padlet, Lino, Kialo. Izradite pisane ili slikovne upute za njegovu uporabu. Ako se digitalnim alatom koristi prvi put, pokažite mu kako se radi u tom digitalnom alatu. Potaknite učenika s teškoćama na sudjelovanje u završnoj aktivnosti tako da mu date smjernice u vezi s tim o kojim bi primjerima mogao iznijeti svoje iskustvo.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
U digitalnom alatu PowerPoint prikažite izabrane odlomke iz teksta Lirika lizanja i poezija pljuckanja Antuna Gustava Matoša. Zatražite od učenika neka komentiraju što to Matoš zamjera Kamovu. Predstavite učenicima pojam čitateljski horizont očekivanja te im u istom digitalnom alatu prikažite neke primjere iz književne povijesti.
Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o tome koliko su važni naslovi književnih djela, odnosno u kojoj mjeri, a prema njihovu čitateljskom iskustvu, odražavaju ideju djela.
Zatražite zatim od učenika da na mrežnim stranicama Hrvatske enciklopedije potraže naslove pjesničkih zbirki Janka Polića Kamova te da zatim na digitalni alat Mentimeter pošalju svoje asocijacije, refleksije, očekivanja od naslova Psovka i Ištipana hartija. Podijelite učenicima nekoliko Kamovljevih pjesama napisanih u Wordu ili zatražite da s pomoću svojih digitalnih uređaja pristupe portalu e-Lektire, potraže pjesme i mnekoliko pjesama krasnoslove prema vlastitome izboru. Razgovarajte o tome koliko su se njihova očekivanja ispunila, opravdavaju li naslovi ideje pjesničkih zbirki. U drugom dijelu aktivnosti razvrstajte učenike u grupe od po četiri člana u grupi i potaknute ih na to da iz odabranih pjesma, koje su im dostupne u razrednoj OneNote bilježnici, izdvoje najčešće motive (blud, bunt, smrt, krik, kaos, izopćenost, sloboda, laž, anarhija, nered, revolt, ludnica, prevrat…), ali i obilježja Kamovljeve poezije na razini jezika i stila (tuđice, neologizmi, ironija, groteska, satira, ritmizirana proza…). Zatražite od učenika da sastave popis stvari/pojava/institucija koje lirski subjekt negira i/ili osporava (građanski moral, društvena laž, crkva, tradicija, vlast, ljepota…). Razgovarajte s učenicima o mogućim razlozima Kamovljeva bunta.
Zamolite učenike da s pomoću digitalnog alata Canva oblikuju plakat pod naslovom Janko Polić Kamov – buntovnik s razlogom. Savjetujte im neka iskoriste boje, stihove, motive, misli kojima će najbolje prikazati etičke i estetske vrijednosti Kamovljeve poezije. Svoje plakate mogu poslati na razredni Padlet, usporediti ih i komentirati. Aktivnost je dobra za otvaranje rasprave o pojedincima koji jasno i glasno kažu što bi trebalo promijeniti u zajednici u kojoj žive. Učenici trebaju navesti neke od njih te objasniti svoj izbor, ali i u digitalnom alatu OneNote zapisati s kojim su stvarima, pojavama ili idejama nezadovoljni te za koje se to pozitivne društvene vrijednosti zalažu. Aktivnost možete završiti Slam trenutkom. Podsjetite učenike na to što je to slam-poezija te ih motivirajte u tome da se okušaju u pisanju i izvođenju slam-pjesama u kojima će izraziti bunt, svoje nezadovoljstvo društvom. S pomoću mobilnih uređaja učenici mogu snimiti pojedinačne izvedbe, ponovno ih preslušati i odabrati najbolje koje se mogu objaviti na digitalnoj platformi YouTube.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi, zatim razinu i intenzitet podrške, valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujete se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama možete pripremite neke naslove pjesama koje treba pretražiti ili mu pokažite kako i što točno treba pretraživati na mrežnim stranicama. Pripremite mu grafički prilagođene Kamovljeve pjesme. Veličina fonta Ariel ili Calibri treba biti najmanje 14pt. Također treba povećati razmak među riječima i prored. Poravnanje teksta je lijevo. Učeniku pružite podršku asocijacijama ili potpitanjima tijekom pretraživanja pjesama ili krsnoslova po vlastitom izboru. Tijekom podjele u grupe učenika s teškoćama stavite u grupu s učenicima s kojima voli surađivati, koji su motivirani za rad i mogu mu pružiti podršku. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe, vodeći se njegovim jakim stranama. Potaknite njegovu aktivnost unutar grupe. Učeniku s oštećenjem vida omogućite podršku suučenika unutar grupe koji će mu pomoći u doživljavanju vizualnih informacija, izradi plakata. Provjerite razumiju li učenici s teškoćama zadatak i, ako je potebno, ponovite upute. Možete pripremiti pisane i/ili slikovne upute. Ako je potrebno, produžite vrijeme rada. Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatom: Canva, OneNote, Padlet, Mentimeter. Izradite pisane ili slikovne upute za njegovu uporabu. Ako se prvi put služite digitalnim alatom, pokažite učeniku kako se radi u tom digitalnom alatu. Potaknite učenika s teškoćama na to da sudjeluje u završnoj aktivnosti, dajte mu smjernice u vezi s primjerima o kojima bi mogao iznijeti svoje iskustvo.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Predložite učenicima čitanje drame Kamov smrtopis Slobodana Šnajdera, a zatim u digitalnom alatu MyWeJIT potaknite raspravu o tome na koji je način Slobodan Šnajder prikazao Kamovljevu životnu dramu. Učenici u mrežnom okruženju mogu istražiti i gdje i kada je ta drama uprizorena.
Na početku aktivnosti putem digitalnog alata za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu (npr. MS Teams) razgovarajte s učenicima o tome koliko su važni naslovi književnih djela, odnosno u kojoj mjeri, a prema njihovu čitateljskom iskustvu, odražavaju ideju djela.
Zatražite zatim od učenika da na mrežnim stranicama Hrvatske enciklopedije potraže naslove pjesničkih zbirki Janka Polića Kamova te da na Whiteboardu podijele svoje asocijacije, refleksije, očekivanja od naslova Psovka i Ištipana hartija. U zajedničkom prostoru za rad podijelite učenicima nekoliko Kamovljevih pjesama napisanih u Wordu ili ih zatražite da s pomoću svojih digitalnih uređaja pristupe portalu e-Lektire, potraže pjesme i uvježbaju krasnoslovljenje jedne pjesme prema vlastitome izboru koju mogu snimiti i podijeliti u zajedničkom prostoru za rad. Razgovarajte o tome koliko su se njihova očekivanja ispunila, opravdavaju li naslovi ideje pjesničkih zbirki.
U drugom dijelu aktivnosti razvrstajte učenike u virtualne sobe od po četiri člana i potaknite ih na to da iz odabranih pjesma, koje su im dostupne u razrednoj OneNote bilježnici, izdvoje najčešće motive (blud, bunt, smrt, krik, kaos, izopćenost, sloboda, laž, anarhija, nered, revolt, ludnica, prevrat…), ali i obilježja Kamovljeve poezije na razini jezika i stila (tuđice, neologizmi, ironija, groteska, satira, ritmizirana proza…). Od učenika zatražite da sastave popis stvari/pojava/institucija koje lirski subjekt negira i/ili osporava (građanski moral, društvena laž, crkva, tradicija, vlast, ljepota…). Razgovarajte s učenicima o mogućim razlozima Kamovljeva bunta.
Zamolite učenike da s pomoću digitalnog alata Canva oblikuju plakat pod naslovom: Janko Polić Kamov – buntovnik s razlogom. Savjetujte ih neka iskoriste boje, stihove, motive, misli kojima će najbolje prikazati etičke i estetske vrijednosti Kamovljeve poezije. Svoje plakate mogu poslati na razredni Padlet, usporediti ih i komentirati. Ta je aktivnost dobra za otvaranje rasprave o pojedincima koji jasno i glasno kažu što bi trebalo promijeniti u zajednici u kojoj žive. Učenici trebaju navesti neke od njih te objasniti svoj izbor, ali i u digitalnom alatu OneNote zapisati s kojim su stvarima, pojavama ili idejama nezadovoljni te za koje se to pozitivne društvene vrijednosti zalažu.
Aktivnost možete završiti Slam trenutkom. Podsjetite učenike na to što je to slam-poezija te ih motivirajte na to da se okušaju u pisanju i izvođenju slam-pjesama u kojima će izraziti svoj bunt, svoje nezadovoljstvo društvom. S pomoću mobilnih uređaja učenici mogu snimiti pojedinačne izvedbe, ponovno ih preslušati i odabrati najbolje, koje je zatim moguće objaviti u zajedničkom virtualnom prostoru.
Na početku aktivnosti pokažite učenicima vremensku lentu oblikovanu u digitalnom alatu Tiki-Toki na kojoj je prikazan slijed književnih poetika od europskog modernizma preko hrvatske moderne pa sve do avangarde. Zatim ih podijelite u grupe (četiri učenika u grupi) i zadajte im neka iz pjesama Janka Polića Kamova izdvoje motive (pobuna, revolt, borba, sloboda…), uoče specifična jezična i stilska obilježja (neologizme, kolokvijalizme, učestalu uporabu nekih glagolskih oblika), opišu metriku (slobodan stih), prepoznaju slobodarski i antikonformistični senzibilitet lirskoga subjekta. Nakon što su učenici u digitalni alat Colaborize Classroom zapisali svoja zapažanja neka zaključe kojoj je poetici bliža poetika Janka Polića Kamova: poetici hrvatske moderne ili avangardnoj poetici. Podsjetite ih i na činjenicu da avangarda doživljava svoj puni zamah nakon 1910. godine, godine Kamovljeve smrti.
Povedite razgovor o umjetnicima, znanstvenicima, povijesnim osobama koje su bile ispred svoga vremena. Učenici na digitalni alat Mentimeter šalju svoje primjere, uspoređuju ih i komentiraju, raspravljaju o frazi tragedija genija odnosno o veličanju osrednjosti. Podsjetite ih i na poznate iz popularne kulture koji su bile vrlo talentirani, ali su umrli mladi (Klub 27).
Sljedeći je zadatak učenika podijeljenih u grupe, osmisliti i realizirati radijsku emisiju u kojoj će ukratko predstaviti Janka Polića Kamova kao društveno angažiranog pjesnika, prethodnika avangardnih stremljenja u umjetnosti, vizionara i pjesnika prokletnika. Prije pisanja scenarija radijske emisije uputite učenike na to da na mrežnim stranicama istraže pjesnikovu biografiju, njegov nekonvencionalan život i tragičnu smrt, osvrte različitih književnih kritičara na Kamovljevu poeziju, ali i ostala njegova književna djela (drame, novele, roman Isušena kaljuža). Članovi grupe međusobno mogu podijeliti zadatke, odabrati relevantne informacije, pjesme Janka Polića Kamova koje će krasnosloviti te se dogovarati o glazbi, šumovima, uvodnoj najavi, naslovu emisije s pomoću digitalnog alata Tricider. Predložite im da emisija bude avangardna, odnosno u skladu s likom i djelom Janka Polića Kamova. Emisiju mogu snimiti i obraditi u digitalnom alatu Audacity, a zatim je učitati na digitalnu platformu SoundCloud. Komentirajte s učenicima koliko su njihove radijske emisije uspjele predstaviti Janka Polića Kamova umjetnikom ispred svog vremena.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi, zatim razinu i intenzitet podrške, valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujete se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama možete unaprijed poslati grafički prilagođenu vremensku lentu. Objasnite mu je i tako omogućite njegovo lakše snalaženje. Kod izrade vremenske lente pazite na kontrast između pozadine i boje slova. Tijekom podjele u grupe učenika s teškoćama stavite u grupu s učenicima s kojima voli surađivati, koji su motivirani za rad i mogu mu pružiti podršku. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe, vodeći se njegovim jakim stranama. Potaknite njegovu aktivnost unutar grupe. Učeniku s oštećenjem vida omogućite podršku suučenika unutar grupe koji će mu pomoći s obzirom na vizualne informacije, izradu plakata. Provjerite razumiju li učenici s teškoćama zadatak i, ako je potebno, ponovite upute. Možete pripremiti pisane i/ili slikovne smjernice. Ako je potrebno, produžite vrijeme rada. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatom Tiki-Toki, Mentimeter, Tricider, Audacity, SoundCloud. Izradite pisane ili slikovne upute za njegovu uporabu. Ako digitalni alata upotrebljavate prvi put, pokažite kako se u tom digitalnom alatu radui. Potaknite učenika s teškoćama na to da sudjeluje u završnoj aktivnosti tako da mu date neke smjernice o kojim bi primjerima mogao iznijeti svoje iskustvo.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenicima koji žele znati više predložite gledanje dokumentarnog filma Vitez crne psovke Bernadina Modrinića na digitalnoj platformi YouTube. Učenici u digitalnom alatu OneNote trebaju zabilježiti najvažnije informacije. Razgovarajte o tome na koji je način autor filma pristupio Janku Poliću Kamovu.
Asino, Rosalba (2007.) Antun Gustav Matoš prema Janku Poliću Kamovu: je li Matoš doista ispravno ocijenio Kamova. U Prešućeno, zabranjeno, izazovno u hrvatskoj književnosti i kazalištu. Nikola Batušić, ur. Zagreb ‒ Split: Hrvatski književni krug. 294‒318
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Gašparović, Darko (1988.) Kamov, apsurd, anarhija, groteska. Zagreb: Cekade.
Rogić Musa, Tea (2010). Metaforika u Psovci Janka Polića Kamova – prilog poetičkom konstituiranju FLUMINENSIA, god. 22, br. 1, str. 7-24
Solar, Milivoj (2005). Teorija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga.
Visinko, Karol. (2010). Jezično izražavanje u nastavi Hrvatskoga jezika – Pisanje. Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.