Prikažite učenicima primjere Bauhaus dizajna. Predloženi su primjeri Wasilly stolac Marcela Breuera, Barcelona stolac Ludwiga Mies van der Rohea, Čajnik Marianne Brandt i Svjetiljka Wilhema Wagenfelda. Raspravite o materijalima, oblikovanju i mjerama prikazanih objekata. Također, raspravite o mjerama koje dizajner treba uzeti u obzir pri oblikovanju stolca ili čajnika. Učenicima zatim prikažite crtež proporcija ruke Albrechta Dürera. Učenici će usporediti Dürerove proporcije ruke s vlastitim proporcijama ruku na temelju crteža koji će izraditi u bilježnici rabeći obris i mjere svojih ruku.
U sljedećem će zadatku učenici izmjeriti dimenzije svojih mobitela i usporediti ih s dimenzijama svojih ruku. Izmjerit će dimenzije stolca na kojem sjede i utvrditi kako se mjere stolca povezuju s mjerama tijela. Nadalje, mjere školskog stolca usporedit će s mjerama Wasilly i Barcelona stolca.
Cjelokupna aktivnost provodi se s pomoću digitalnog alata RealtimeBoard, a učenici na bijelu ploču pojedinačno ili u paru ubacuju fotografije i bilješke tako da rezultati istraživanja budu svima vidljivi. Umjesto zaključka potaknite diskusiju u razredu na temu Predmeti u okruženju prilagođeni su našim mjerama. Tijekom diskusije inzistirajte na uporabi podataka koji su dostupni u alatu RealtimeBoard. Diskusiju završite raspravom o estetski kvalitetno oblikovanom predmetu, a učenike potaknite na uspostavu veze između mjera i estetike predmeta navođenjem predmeta iz vlastita okruženja.
Pokažite učenicima Le Corbusierov Modulor. Objasnite im da je riječ o proporcijskom sustavu koji omogućava oblikovanje predmeta i stambenog prostora na razini ruku i tijela. Učenici će izmjeriti svoju visinu i usporediti veličine ruku i visinu s Modulorom. Raspravite o sličnostima mjera s Modulorom. Učenici će zatim izmjeriti stolac, olovku i prostoriju (učionicu) koristeći se digitalnim alatom Smart Measure. Mjere će zatim uvesti u digitalni alat Geogebra kako bi mogli povećati ili smanjiti mjere predmeta, a zatim i promotriti kakve se promjene događaju u odnosu prema veličini učionice.
Projicirajte sliku Osobne vrijednosti (1952.) Renéa Magrittea kako biste raspravili s učenicima o povezanosti slike s prethodnom diskusijom. Ukažite na činjenicu da je promjena u veličinama i odnosima među prikazanim predmetima prouzročila dojam nadrealnog.
Zatim najavite zadatak vezan za Carrollovu Alisu u zemlji čudesa. U njemu se nalazi detalj o kolačiću na kojem piše Pojedi me. nakon čega se Alisa povećava i „raste“. Učenici trebaju napraviti fotografije predmeta koje će kolažirati unutar formata kako bi se dobila nadrealna situacija prouzročena promjenama veličina predmeta. Savjetuje se uporaba digitalnog alata Autodesk SketchBook koji omogućuje unošenje više fotografija koje se mogu obrađivati u slojevima, a zatim spojiti u cjelinu. Svaki učenik treba napraviti osvrt na svoj rad u bilježnici služeći se sljedećim pojmovima: veličina, nadrealno, predmet, proporcije.
Pokažite učenicima Čajnik Marianne Brandt. Ukažite im na geometrijska tijela od kojih je čajnik sastavljen. Raspravite zatim o svakodnevnim predmetima čiji se oblici mogu prevesti u geometrijska tijela. Zatim najavite zadatak u trajanju od dva tjedna koji će se djelomično provoditi u školi (skiciranje, razrada ideja), a djelomično kod kuće (rad na aplikacijama na računalu) i online (slanje radova i prezentacija).
Motivirajte učenike na izradu skica predmeta koje bi oblikovali za sebe, odnosno za osobnu upotrebu. To mogu biti skice šalica, termosica, pernica ili sličnih predmeta za svakodnevnu upotrebu. Pokažite učenicima skicu posude (1971. - 1979.) Wilhelma Wagenfelda koja je prethodila dizajnerskom rješenju, te raspravite o mediju crteža u pripremnoj fazi rada na proizvodu. Uza skice učenici trebaju navesti kratka obrazloženja namjene. Kad dovrše skiciranje u bilježnici, učenici će se koristiti jednim od predloženih alata za digitalno crtanje (3D Builder na računalima ili Cura3D) kako bi oblikovali prototipove predmeta za svakodnevnu upotrebu. Predmeti bi trebali biti povezani s mjerama učenika i temeljiti se na geometrijskim tijelima, a trebali bi imati i mogućnost određene funkcije (npr. sadržač). Gotove radove (rješenja) u odabranom programu učenici će pohraniti na računala uz objašnjenja namjene.
Na kraju praktičnog rada organizirajte tim učenika - kustosa koji će oblikovati izložbu dizajna. Zadatak kustosa jest prikupljanje objekata za izložbu, izrada koncepcije izložbe, postavljanje izložbe i pisanje uvodnog teksta. Izložbu je moguće izraditi s pomoću digitalnog alata Artsteps, a aktivnosti se mogu podijeliti u sljedeće faze:
Tijekom vrednovanja inzistirajte na realizaciji faza (skiciranje, objašnjenje, 3D oblikovanje) i valjanosti podataka (navođenje autorstva i podataka uz radove, tumačenje namjene). Sličan način vrednovanja provedite u timu kustosa.
Neka učenici osmisle radni stol koji je prilagođen njihovim potrebama. Usto, trebao bi imati mogućnost pokretanja ili promjene funkcije (npr. promjenu usmjerenja od horizontalno položene plošne istanjenosti do vertikalno postavljene istanjene plohe koja može poslužiti kao oglasna ploča).
Zadatak treba započeti nizanjem potreba pa izradom većeg broja skica i njihovim vrednovanjem te izradom nacrta s uvažavanjem vlastitih mjera, a završiti izradom 3D prototipa u digitalnom alatu Tinkercad. U ovom je zadatku naglasak na procesu pa je važno da on bude zabilježen. Učenicima pomozite shvatiti nužnost promjena tijekom procesa. Promjene mogu biti uvjetovane potrebama, materijalima, vještinama i drugim čimbenicima, a učenici trebaju razumjeti da je to sastavni dio procesa.
Marcel Breuer, Wasilly stolac
Ludwig Mies van der Rohe, Barcelona stolac
Marianna Brandt, Čajnik
Wilhem Wagenfeld, Svjetiljka
René Magritte, Osobne vrijednosti (1952.)
Albrecht Dürer, Crtež proporcija ruke
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.