Predmet
Likovna umjetnost 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Od mjere do predmeta preko proporcija

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • proporcije
  • antropometrija
  • predmet
  • industrijski dizajn

Izmjerimo sebe, izmjerimo svijet

Prikažite učenicima primjere Bauhaus dizajna. Predloženi su primjeri Wasilly stolac Marcela Breuera, Barcelona stolac Ludwiga Mies van der Rohea, Čajnik Marianne Brandt i Svjetiljka Wilhema Wagenfelda. Raspravite o materijalima, oblikovanju i mjerama prikazanih objekata. Također, raspravite o mjerama koje dizajner treba uzeti u obzir pri oblikovanju stolca ili čajnika. Učenicima zatim prikažite crtež proporcija ruke Albrechta Dürera. Učenici će usporediti Dürerove proporcije ruke s vlastitim proporcijama ruku na temelju crteža koji će izraditi u bilježnici rabeći obris i mjere svojih ruku.

U sljedećem će zadatku učenici izmjeriti dimenzije svojih mobitela i usporediti ih s dimenzijama svojih ruku. Izmjerit će dimenzije stolca na kojem sjede i utvrditi kako se mjere stolca povezuju s mjerama tijela. Nadalje, mjere školskog stolca usporedit će s mjerama Wasilly i Barcelona stolca.

Cjelokupna aktivnost provodi se s pomoću digitalnog alata RealtimeBoard, a učenici na bijelu ploču pojedinačno ili u paru ubacuju fotografije i bilješke tako da rezultati istraživanja budu svima vidljivi. Umjesto zaključka potaknite diskusiju u razredu na temu Predmeti u okruženju prilagođeni su našim mjerama. Tijekom diskusije inzistirajte na uporabi podataka koji su dostupni u alatu RealtimeBoard. Diskusiju završite raspravom o estetski kvalitetno oblikovanom predmetu, a učenike potaknite na uspostavu veze između mjera i estetike predmeta navođenjem predmeta iz vlastita okruženja.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Koristite se velikim slikama i vizualnim materijalima koji prikazuju primjere Bauhaus dizajna, poput fotografija Wasilly stolca, Barcelona stolca, Čajnika Marianne Brandt i Svjetiljke Wilhema Wagenfelda. Pobrinite se da su slike jasne, dobro osvijetljene i kontrastne kako bi ih učenici što lakše razumjeli. Tijekom davanja uputa ili vođenja aktivnosti koristite se jasnom i strukturiranom formom. To može uključivati korak-po-korak upute ili vizualne vodiče koji će olakšati praćenje instrukcija i postupaka. Kako bi se učenicima olakšalo usvajanje tih koncepata, rabite jednostavan i razumljiv jezik. Povežite primjere s njihovim svakodnevnim iskustvima i objasnite kako se materijali, oblikovanje i mjere povezuju s funkcionalnošću i estetikom objekata. Osigurajte im dovoljno vremena za izradu crteža proporcija svoje ruke. Ako je potrebno, prilagodite vrijeme ili ponudite dodatnu podršku ako neki učenici imaju poteškoća s motoričkim vještinama.
Dajte jasne upute učenicima o tome kako provesti mjerenja i kako usporediti rezultate. Možete unaprijed pripremiti i predloške s uputama i mjestom za ispunjavanje podataka mjerenja. Ako neki učenici imaju poteškoće s matematikom ili razumijevanjem dimenzija (diskalkulija), prilagodite zadatke koristeći se vizualnim i manipulativnim materijalima ili pružite dodatnu podršku učenicima koji je trebaju.
Osigurajte pristupačno sučelje alata RealtimeBoard (omogućite prilagodbu veličine fonta, kontrasta boja i stilova prikaza). Organizirajte aktivnosti na ploči u alatu RealtimeBoard tako da zadate jasan redoslijed dodavanja fotografija i bilježaka kako bi se olakšalo praćenje procesa istraživanja. Ako neki učenici imaju poteškoća s pisanjem (disgrafija) ili organizacijom misli, prilagodite zadatak pružanjem dodatne podrške pomoćnika u nastavi ili alternativnih načina izražavanja, poput usmenog izvješća ili dijagrama. Dopustite učenicima uporabu alternativnih oblika komunikacije tijekom diskusije o vezi između mjera i estetike predmeta. To može uključivati verbalnu komunikaciju, pisanje ili uporabu simbola i vizualnih prikaza kako bi izrazili svoje mišljenje i ideje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Izmjerimo sebe, izmjerimo svijet

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istraživačkim radom proučava proporcije povezujući ih s odgovarajućim likovnim primjerima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Je li tako bilo Alisi kad je ušla u zemlju čudesa?

Pokažite učenicima Le Corbusierov Modulor. Objasnite im da je riječ o proporcijskom sustavu koji omogućava oblikovanje predmeta i stambenog prostora na razini ruku i tijela. Učenici će izmjeriti svoju visinu i usporediti veličine ruku i visinu s Modulorom. Raspravite o sličnostima mjera s Modulorom. Učenici će zatim izmjeriti stolac, olovku i prostoriju (učionicu) koristeći se digitalnim alatom Smart Measure. Mjere će zatim uvesti u digitalni alat Geogebra kako bi mogli povećati ili smanjiti mjere predmeta, a zatim i promotriti kakve se promjene događaju u odnosu prema veličini učionice.

Projicirajte sliku Osobne vrijednosti (1952.) Renéa Magrittea kako biste raspravili s učenicima o povezanosti slike s prethodnom diskusijom. Ukažite na činjenicu da je promjena u veličinama i odnosima među prikazanim predmetima prouzročila dojam nadrealnog.

Zatim najavite zadatak vezan za Carrollovu Alisu u zemlji čudesa. U njemu se nalazi detalj o kolačiću na kojem piše Pojedi me. nakon čega se Alisa povećava i „raste“. Učenici trebaju napraviti fotografije predmeta koje će kolažirati unutar formata kako bi se dobila nadrealna situacija prouzročena promjenama veličina predmeta. Savjetuje se uporaba digitalnog alata Autodesk SketchBook koji omogućuje unošenje više fotografija koje se mogu obrađivati u slojevima, a zatim spojiti u cjelinu. Svaki učenik treba napraviti osvrt na svoj rad u bilježnici služeći se sljedećim pojmovima: veličina, nadrealno, predmet, proporcije.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Koristite se vizualnim materijalima poput slika, dijagrama ili modela kako biste učenicima prezentirali Le Corbusierov Modulor. Te vizualne materijale možete prilagoditi potrebama učenika (rabite veće slike ili jasne kontraste boja). Kad objašnjavate Modulor, koristite se jasnim i razumljivim jezikom. Podijelite koncept na manje dijelove i povežite ga s učeničkim svakodnevnim iskustvima. Rabite primjere i ilustracije kako biste im pomogli u boljem razumijevanju uporabe Modulora za oblikovanje predmeta i stambenih prostora. Neka učenici imaju priliku individualno raditi na zadatku i prilagoditi ga svojim sposobnostima i interesima. Možete im omogućiti da odaberu predmete koje će mjeriti ili da istraže različite aspekte promjene veličine. Kako bi učenici mogli bolje uočiti promjene u veličini predmeta u odnosu na veličinu učionice, koristite se vizualnim materijalima poput dijagrama ili grafikona. Pri uporabi alata Geogebra za vizualizaciju promjena u usporedbi s različitim veličinama, obratite pažnju na prilagođavanje materijala potrebama učenika (rabite veće fontove ili jasne kontraste boja).
Učenicima s oštećenjem vida osigurajte taktilne mjernice, poput taktilne mjerne trake ili taktilne oznake, koje će im omogućiti da izmjere predmete koristeći svoj dodir. Taktilne mjernice mogu biti izrađene od materijala koji se lako prepoznaje poput gume, reljefa ili teksturiranih materijala. Učenici se mogu koristiti svojim rukama ili prstima za mjerenje dimenzija predmeta. Ako učenici imaju pristup pomoćniku u nastavi, surađujte s njim kako bi učenicima pružili taktilnu podršku tijekom mjerenja. Pomoćnik može pomagati u manipulaciji predmetima i davanju taktilnih povratnih informacija o dimenzijama i promjenama u veličini.
Ako učenici imaju teškoće pri radu s digitalnim alatima poput alata Geogebra ili Smart measure pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete izraditi korak-po-korak upute ili osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi. Osigurajte pristupačno sučelje u alatu Autodesk Sketchbook dajući učenicima mogućnost prilagodbe veličine fonta, kontrasta boja i stilova prikaza. Na taj će način učenici s teškoćama vida bolje vidjeti i lakše raditi u alatu. Pružite jasne i detaljne upute (po koracima) za kolažiranje fotografija u alatu Autodesk Sketchbook.
Prilagodite zadatke i teme kolaža individualnim interesima i sposobnostima učenika. Dopustite im da odaberu predmete ili teme koje ih posebno zanimaju kako bi se povećala njihova motivacija i angažiranost. Neka učenici prezentiraju svoje radove onako kako im najbolje odgovara. To može uključivati usmeni izvještaj, pisanu prezentaciju ili uporabu vizualnih pomagala poput dijaprojekcija ili galerija slika.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Je li tako bilo Alisi kad je ušla u zemlju čudesa?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje važnost mjerenja i ulogu proporcija pri oblikovanju predmeta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Od geometrije do predmeta

Pokažite učenicima Čajnik Marianne Brandt. Ukažite im na geometrijska tijela od kojih je čajnik sastavljen. Raspravite zatim o svakodnevnim predmetima čiji se oblici mogu prevesti u geometrijska tijela. Zatim najavite zadatak u trajanju od dva tjedna koji će se djelomično provoditi u školi (skiciranje, razrada ideja), a djelomično kod kuće (rad na aplikacijama na računalu) i online (slanje radova i prezentacija).

Motivirajte učenike na izradu skica predmeta koje bi oblikovali za sebe, odnosno za osobnu upotrebu. To mogu biti skice šalica, termosica, pernica ili sličnih predmeta za svakodnevnu upotrebu. Pokažite učenicima skicu posude (1971. - 1979.) Wilhelma Wagenfelda koja je prethodila dizajnerskom rješenju, te raspravite o mediju crteža u pripremnoj fazi rada na proizvodu. Uza skice učenici trebaju navesti kratka obrazloženja namjene. Kad dovrše skiciranje u bilježnici, učenici će se koristiti jednim od predloženih alata za digitalno crtanje (3D Builder na računalima ili Cura3D) kako bi oblikovali prototipove predmeta za svakodnevnu upotrebu. Predmeti bi trebali biti povezani s mjerama učenika i temeljiti se na geometrijskim tijelima, a trebali bi imati i mogućnost određene funkcije (npr. sadržač). Gotove radove (rješenja) u odabranom programu učenici će pohraniti na računala uz objašnjenja namjene.

Na kraju praktičnog rada organizirajte tim učenika - kustosa koji će oblikovati izložbu dizajna. Zadatak kustosa jest prikupljanje objekata za izložbu, izrada koncepcije izložbe, postavljanje izložbe i pisanje uvodnog teksta. Izložbu je moguće izraditi s pomoću digitalnog alata Artsteps, a aktivnosti se mogu podijeliti u sljedeće faze:

  1. prikupljanje radova
  2. definiranje tlocrtnog rješenja izložbe
  3. postavljanje radova
  4. postavljanje legendi uz radove
  5. postavljanje uvodnog teksta
  6. objavljivanje izložbe
  7. najava izložbe na stranici škole.

Tijekom vrednovanja inzistirajte na realizaciji faza (skiciranje, objašnjenje, 3D oblikovanje) i valjanosti podataka (navođenje autorstva i podataka uz radove, tumačenje namjene). Sličan način vrednovanja provedite u timu kustosa.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Neka učenici svoje aktivnosti oblikovanja prototipa povežu s vlastitim svakodnevnim iskustvima, prepoznajući praktičnost i funkcionalnost predmeta koje stvaraju (primjerice, držač za mobitel, držač boce vode, organizator školskih materijala). Također, potaknite ih na razmišljanje o materijalima koji bi se mogli upotrebljavati za izradu prototipa, kao i o namjeni i mjerama koje bi bile relevantne za njihove svakodnevne potrebe.
Pružite jasne i detaljne vizualne upute za uporabu alata za digitalno crtanje i stvaranje prototipa. Koristite se koracima s ilustracijama i tekstom kako biste olakšali praćenje postupka stvaranja prototipa. Ako je potrebno, prilagodite postavke alata za digitalno crtanje kako bi odgovarale potrebama učenika. To može uključivati prilagodbu osjetljivosti dodira ili dodavanje većih kontrolnih gumba za lakšu manipulaciju. Učenicima s motoričkim izazovima može biti korisno rabiti dodatne pomoćne alate za upravljanje digitalnim alatima. Na primjer, mogu upotrebljavati ergonomske miševe s prilagodljivim držačem ili druga pomagala koja olakšavaju precizno upravljanje.
Ako je učeniku izazovno rabiti alat za digitalno crtanje zbog oštećenja vida, razmislite o alternativnim metodama izrade prototipa (ručno oblikovanje ili modeliranje uporabom drugih materijala kao što su glina, papir ili karton). Osigurajte učenicima dovoljno vremena za rad na prototipovima. Uzimajući u obzir individualne potrebe i izazove učenika, omogućite im fleksibilno vrijeme kako bi mogli raditi svojim tempom i osigurati kvalitetan rad. Također, omogućite rad u parovima, malim grupama ili suradnju s pomoćnikom u nastavi kako bi učenik s teškoćama u razvoju mogao sudjelovati u onom dijelu stvaranja prototipa u kojem ga njegova teškoća najmanje ometa. Primjerice, učenik s oštećenjem vida može dati važan doprinos u osmišljavanju ideje, odnosno u predlaganju predmeta, materijala i slično.
Ako učenici imaju teškoće u radu u digitalnom alatu Artsteps, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete izraditi korak-po-korak upute ili osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici osmisle radni stol koji je prilagođen njihovim potrebama. Usto, trebao bi imati mogućnost pokretanja ili promjene funkcije (npr. promjenu usmjerenja od horizontalno položene plošne istanjenosti do vertikalno postavljene istanjene plohe koja može poslužiti kao oglasna ploča).

Zadatak treba započeti nizanjem potreba pa izradom većeg broja skica i njihovim vrednovanjem te izradom nacrta s uvažavanjem vlastitih mjera, a završiti izradom 3D prototipa u digitalnom alatu Tinkercad. U ovom je zadatku naglasak na procesu pa je važno da on bude zabilježen. Učenicima pomozite shvatiti nužnost promjena tijekom procesa. Promjene mogu biti uvjetovane potrebama, materijalima, vještinama i drugim čimbenicima, a učenici trebaju razumjeti da je to sastavni dio procesa.

Nastavna aktivnost za predmet X

Od geometrije do predmeta

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik provodi istraživanje praktičnim radom i prezentira rezultate u odgovarajućem mediju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Marcel Breuer, Wasilly stolac

Ludwig Mies van der Rohe, Barcelona stolac

Marianna Brandt, Čajnik

Wilhem Wagenfeld, Svjetiljka

René Magritte, Osobne vrijednosti (1952.)

Albrecht Dürer, Crtež proporcija ruke

Kuća zajedničkog stanovanja

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.