Započnite sat projekcijom slike Piera della Francesce Bičevanje Krista (1455. - 1460.). Učenicima recite da u bilježnice navedu podatke o djelu, skiciraju kompoziciju i međusobno provjere skice kako bi utvrdili sličnosti i razlike u interpretacijama.
Postavite sljedeću tezu: Arhitektonski elementi kadriraju narativne cjeline. S učenicima zatim diskutirajte i pitajte ih slažu li se ili ne s postavljenom tezom. Ukažite im na dvije tematske i vremenski odvojene cjeline unutar projicirane slike, a zatim ih uputite i na arhitektonske elemente koji odjeljuju događaj iz prošlosti - linearnom perspektivom dubinski koncipiran prostor s prikazom bičevanja Krista - i sadašnjosti - tri lika u prvom planu za koje se pretpostavlja da su naručitelji slike. Učenici će zabilježiti natuknice vezane za prikazivanje i upotrebu arhitekture u projiciranom djelu.
Pokažite učenicima isječke iz filmova režisera Stanleyja Kubricka u kojima je vidljiv specifičan način kadriranja uz uporabu linearne perspektive. Pitajte ih o poveznicama koje uočavaju u prikazima filma, arhitekture i likovne umjetnosti u viđenim kadrovima.
Pripremite učenike za rad u paru i zadajte im izvedbu vježbe kadriranja u razredu. Učenici će snimiti portrete kadrirane unutar ploče ili vrata. Zatim će snimiti niz fotografija koristeći se arhitekturom i slažući narativne nizove na razini rečenice (primjerice, osoba promatra dvije osobe koje razgovaraju). Učenici će svoje radove postaviti koristeći se digitalnim alatom Padlet. Neka zatim u razredu promotre galeriju radova i rasprave o pojmovima kadriranja, naracije i kompozicije.
Projicirajte trailer za film Početak (2010.). Učenici će izraditi skice triju različitih kadrova. Raspravite s njima o kontinuitetu jer čak i ako učenici nisu skicirali uzastopne kadrove, kontinuitet se uspostavlja nizanjem. Navedite ih na to da svoje skice usporede sa stripom. Dalje, raspravljajte s njima o ulozi arhitekture u traileru filma i usmjerite ih na odnose arhitektura - pozadina, arhitektura - kadriranje i arhitektura - motiv. U filmu se pažnja gledatelja usmjerava na prostorne i konstruktivne elemente arhitekture. S učenicima raspravite o toj temi koristeći se pritom sljedećim pojmovima: prostorija, unutarnji i vanjski prostor, konstrukcija i gravitacija.
Tijekom gledanja trailera učenici trebaju izdvojiti dijelove u kojima je naglašena arhitektura u kontekstu konstrukcije te dijelove s naglašenom dekonstrukcijom kako bi se raspravljalo o tome na koji način navedeno utječe na gledatelje i njihov doživljaj prostora.
Učenici će zatim u školskoj zgradi snimiti isti motiv, primjerice, hodnike ili stepenice, i to tako da fotografija daje privid konstrukcije i dekonstrukcije, a svoje će radove objaviti s pomoću digitalnog alata Padlet.
Usmjerite učenike na istraživanje nadrealizma i promatranje sljedećih nadrealističkih djela:
Usto, neka istraže i animirani film na kojem su zajedno radili Walt Disney i Salvador Dali:
Učenici će objasniti kako je postignut privid nadrealnog u djelima Magrittea i Ernsta te Dalija i Disneyja. Svoja zapažanja vezana za prikazivanje arhitekture učenici trebaju zapisati na ploču u alatu Stoodle. Zatim neka pogledaju trailer za film Početak (2010.) kako bi raspravili o slaganju ili neslaganju s tezom:
Prostor u filmu Početak (Inception) ostavlja dojam nadrealnog, što može biti uvjetovano temom snova koja je ključna za nadrealizam i konkretan film.
Potaknite učenike na fotografiranje arhitekture škole. Fotografije neka prevedu u nadrealizam koristeći se digitalnim alatom Autodesk SketchBook. Svoja rješenja mogu postaviti na bijelu ploču u alatu Stoodle kako bi ih lakše usporedili s djelima nadrealističkih autora. U razgovoru prokomentirajte utjecaje nadrealističkih slikara i filma Početak na učeničke radove.
Projicirajte primjere sa stranice Daniel Liebeskind architecture. Pitajte učenike što prikazana arhitektonska rješenja čini neobičnima. Motivirajte ih na tumačenje i argumentiranje pojma konstrukcije na primjeru djela Daniela Liebeskinda. Proučavajući njegova djela, raspravljajte o relaciji konstruktivno - dekonstruktivno te o materijalima i prostornim elementima.
Neka u digitalnom alatu Tinkercad izrade dva rješenja odnosa nosača i tereta - tradicionalan način s primjenom skeletne konstrukcije i korekciju istog primjera s elementima dekonstrukcije. Primjere mogu izložiti s pomoću digitalnog alata Padlet kako bi svima bili vidljivi, a zatim učenici mogu na temelju radova raspraviti o statici i inovativnosti rješenja.
Učenici će provesti istraživanje prikaza arhitekture u filmovima Star Wars 1, Matrix 1 i Peti element, a u razredu raspravite o tome uklapa li se koncepcija izmišljenih gradova u konstruktivan ili dekonstruktivan sustav.
Piero della Francesca, Bičevanje Krista (1455. - 60.)
Stanley Kubrick, One point perspective
Rene Magritte, Dvorac u Pirinejima (1959.)
Max Ernst, Europa nakon kiše (1940.-42.)
Walt Disney i Salvador Dali, Destino (prikazan 2003.)
Trailer za film Početak (2010.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.