Upoznajte učenike s pojmom kontrasta boja i postupno proširujte sadržaj prikazujući vizualne primjere. Započnite s analizom crno-bijelih djela Victora Vasarelyja. Obogatite razgovor o svijetu dramatičnog kontrasta između svijetlog i tamnog proučavajući djela Caravaggia. Pitajte učenike kako doživljavaju izražajnost spomenutog kontrasta. Istaknite ulogu svjetla u shvaćanju svijeta koji nas okružuje te razliku u značenju glagola „gledati“ i „vidjeti“. Složenije kontraste boja obrazložite tijekom analize slike Salvadora Dalíja Meditativna ruža (1958.) te djela umjetnice Niki de Saint Phalle. Učenike potaknite na aktivno promatranje i komentiranje, a zatim ih uputite na rješavanje zadatka grupiranja (u obliku slagalice) te na igranje igre uparivanja na temu kontrasta boja u digitalnom alatu LearningApps.
Organizirajte učenike u četveročlane grupe i zadajte im zadatak da u spomenutoj aplikaciji, prema postojećim predlošcima, zajedno izrade jednostavan interaktivni modul (kviz ili igru) na temu kontrasta boja. Naglasite da se u kreiranju aplikacije trebaju koristiti kombinacijom fotografija predmeta odgovarajućih boja koje pronalaze u neposrednoj okolini te na internetu. Svoje grupne module neka zatim razmijene s pomoću QR kodova u aplikaciji kako bi riješili kvizove ili odigrali igre koje su osmislili učenici drugih grupa.
Upoznajte učenike s pojmom kontrasta boja i postupno proširujte sadržaj prikazujući vizualne primjere s pomoću prezentacije koju ste prethodno izradili u digitalnom alatu Prezi. Započnite s analizom crno-bijelih djela Victora Vasarelyja, a zatim im predstavite svijet dramatičnog kontrasta između svijetlog i tamnog na primjeru Caravaggia. Istaknite ulogu svjetla u shvaćanju svijeta koji nas okružuje te razliku u značenju glagola „gledati“ i „vidjeti“. Složenije kontraste boja objasnite tijekom analize djela umjetnice Niki de Saint Phalle. Učenike zatim uputite na rješavanje zadatka grupiranja (u obliku slagalice) te na igranje igre uparivanja na temu kontrasta boja u digitalnom alatu LearningApps.
Nakon toga dajte im pisanu uputu za izvršavanje sljedećeg zadatka. Neka na debljem papiru A4 formata akvarelom naslikaju koloristički izmijenjenu verziju slike Salvadora Dalíja Meditativna ruža (1958.). Prije nego što počnu slikati, neka se opredijele ili za komplementarni ili za crno-bijeli kontrast, a potaknite ih i na to da na zadatku rade promatrajući predmetno djelo. Također, neka sami odluče o tome hoće li u slučaju prikaza komplementarnog kontrasta odabrati jedan ili više parova boja.
Učenici će nakon toga izraditi jednostavan interaktivni modul prema postojećim predlošcima u digitalnom alatu LearningApps – kviz ili igru – na temu kontrasta boja. U kreiranju aplikacije koristit će se fotografijom svojega likovnog rada te kombinacijom fotografija predmeta odgovarajućih boja koje pronalaze u neposrednoj okolini te na internetu. Svoje će module zatim razmijeniti s pomoću QR kodova u aplikaciji kako bi riješili kvizove ili odigrali igre po izboru koje su osmislili ostali učenici.
Znatiželjne učenike ohrabrite na istraživanje fenomena boje – kako ih čovjek vidi, ali i kako one nastaju u fizičkom obliku, kao proizvod kojim se koristimo u kreativnom radu. Predložite im neke od sljedećih poveznica:
U istraživanje mogu uključiti i rezultate ankete koju će provesti među ostalim učenicima u razredu, vršnjacima i članovima obitelji o tome koju boju najviše vole, a zatim neka te podatke prilože kao fun facts. Svoja saznanja i prikupljene informacije prezentirat će u obliku videozapisa koji će zatim upotrijebiti kao predložak za izradu interaktivnog modula (video s bilješkama) u aplikaciji LearningApps.
Povedite razgovor o životnim razdobljima čovjeka s naglaskom na djetinjstvo. Potaknite učenike na razmišljanje o tome od čega je sve „satkano“ njihovo djetinjstvo na razini bitnih međuljudskih odnosa, interesa, aktivnosti, svakodnevnih doživljaja, osobnih stavova, fizičkih promjena, osjećaja, mirisa, zvukova i okusa, sjećanja, čežnji, snova, strepnji... Pitajte ih osjećaju li zahvalnost te bi li nešto mijenjali i zašto.
Nakon toga ih usmjerite na zadatak. Unaprijed pripremite nekoliko papira u boji formata A5 i podijelite ih učenicima kako bi oni na njima crnim flomasterom ilustrirali svoje osobno iskustvo djetinjstva. To iskustvo trebaju ilustrirati vodeći se navedenim kategorijama kako bi na taj način oblikovali mali crtački dnevnik koji mogu povezati spajalicom ili kvačicom, a zatim ga i listati kao knjižicu. Osim crteža kompoziciji mogu dodati riječi i/ili rečenice kako bi se dodatno predstavili, nešto posebno istaknuli ili iznijeli svoja uvjerenja, izjave i sl. Svojim će se radovima koristiti kao predlošcima za oblikovanje fotokolaža u aplikaciji Pixlr. Objasnite im da je u kreiranju likovnog rada potrebno primijeniti što više kontrasta boja, a pritom neka se posluže osobnim fotografijama iz galerije svojih mobilnih uređaja koje su unaprijed snimili u sklopu pripreme za nastavu Likovne kulture. Prema potrebi mogu snimiti i dodatne fotografije trenutačnog okruženja prijateljima, dijelove crtačkog dnevnika i sl. u svrhu kreiranja originalnog fotokolaža kojim će dočarati osobno viđenje vlastitog djetinjstva.
Gotove likovne radove neka Vam pošalju putem aplikacije po dogovoru kako biste ih mogli objaviti na digitalnom zidu prema izboru.
Potaknite učenike na pozorno promatranje likovnih radova izloženih na digitalnom zidu te analizu razine uspješnosti i osobitosti individualnih rješenja. Prokomentirajte razinu vještine i kreativnosti u primjeni digitalnog alata, ali i originalnost i autentičnost likovnih priča. Pitajte ih o osobnom doživljaju učeničkih radova i emocijama koje pobuđuju. Neka učenici obrate pozornost na izbor vrsta kontrasta u likovnim radovima te neka konstatiraju koji kontrast dominira.
U nastavku aktivnosti pogledajte kratak video o stvaralaštvu Joana Miróa: Joan Miro: Brief biography and paintings. Nakon toga usmjerite učenike na analizu i utvrđivanje pojmova vezanih za kontrast boja na primjeru najzanimljivijih i istodobno najprikladnijih umjetničkih djela prezentiranih u videu. Zatim neka vrednuju vlastite likovne priče služeći se kriterijima osmišljenim u digitalnom alatu Mentimeter. Primijenite oblak riječi i prezentaciju s mogućnošću davanja višestrukih odgovora.
Na kraju predložite učenicima da razmisle o tome na koji bi način mogli objediniti svoje fotokolaže i upotrijebiti ih za oblikovanje, primjerice, svojevrsnog razrednog spomenara, jedinstvene uspomene koja bi dodatno dokumentirala njihovo djetinjstvo uz razredne fotografije koje tradicionalno dobivaju svake školske godine. Potaknite raspravu i zabilježite konstruktivne ideje. Pristupite učenicima kao da su Vaši likovni suradnici pa zajedno izdvojite najbolje prijedloge, osmislite okvirno novi likovni zadatak i pripadajuće nastavne aktivnosti koje biste mogli realizirati na nekim budućim satima Likovne kulture.
Osigurajte da video ima opciju titlova ili ponudite učenicima pisanu verziju biografije Joana Miróa i opisa njegovih djela kako bi mogli pratiti sadržaj vlastitim tempom.
Salvador Dalí, Meditativna ruža (1958.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.