Predmet
Likovna kultura 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Sva lica djetinjstva

Naziv predmeta
Likovna kultura 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi

Kontrast boja – moćno izražajno sredstvo

Upoznajte učenike s pojmom kontrasta boja i postupno proširujte sadržaj prikazujući vizualne primjere. Započnite s analizom crno-bijelih djela Victora Vasarelyja. Obogatite razgovor o svijetu dramatičnog kontrasta između svijetlog i tamnog proučavajući djela Caravaggia. Pitajte učenike kako doživljavaju izražajnost spomenutog kontrasta. Istaknite ulogu svjetla u shvaćanju svijeta koji nas okružuje te razliku u značenju glagola gledati“ i „vidjeti“. Složenije kontraste boja obrazložite tijekom analize slike Salvadora Dalíja Meditativna ruža (1958.) te djela umjetnice Niki de Saint Phalle. Učenike potaknite na aktivno promatranje i komentiranje, a zatim ih uputite na rješavanje zadatka grupiranja (u obliku slagalice) te na igranje igre uparivanja na temu kontrasta boja u digitalnom alatu LearningApps.

Organizirajte učenike u četveročlane grupe i zadajte im zadatak da u spomenutoj aplikaciji, prema postojećim predlošcima, zajedno izrade jednostavan interaktivni modul (kviz ili igru) na temu kontrasta boja. Naglasite da se u kreiranju aplikacije trebaju koristiti kombinacijom fotografija predmeta odgovarajućih boja koje pronalaze u neposrednoj okolini te na internetu. Svoje grupne module neka zatim razmijene s pomoću QR kodova u aplikaciji kako bi riješili kvizove ili odigrali igre koje su osmislili učenici drugih grupa.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Upoznajte učenike s pojmom kontrasta boja i postupno proširujte sadržaj prikazujući vizualne primjere s pomoću prezentacije koju ste prethodno izradili u digitalnom alatu Prezi. Započnite s analizom crno-bijelih djela Victora Vasarelyja, a zatim im predstavite svijet dramatičnog kontrasta između svijetlog i tamnog na primjeru Caravaggia. Istaknite ulogu svjetla u shvaćanju svijeta koji nas okružuje te razliku u značenju glagola „gledati“ i „vidjeti“. Složenije kontraste boja objasnite tijekom analize djela umjetnice Niki de Saint Phalle. Učenike zatim uputite na rješavanje zadatka grupiranja (u obliku slagalice) te na igranje igre uparivanja na temu kontrasta boja u digitalnom alatu LearningApps.

Nakon toga dajte im pisanu uputu za izvršavanje sljedećeg zadatka. Neka na debljem papiru A4 formata akvarelom naslikaju koloristički izmijenjenu verziju slike Salvadora Dalíja Meditativna ruža (1958.). Prije nego što počnu slikati, neka se opredijele ili za komplementarni ili za crno-bijeli kontrast, a potaknite ih i na to da na zadatku rade promatrajući predmetno djelo. Također, neka sami odluče o tome hoće li u slučaju prikaza komplementarnog kontrasta odabrati jedan ili više parova boja.

Učenici će nakon toga izraditi jednostavan interaktivni modul prema postojećim predlošcima u digitalnom alatu LearningApps – kviz ili igru – na temu kontrasta boja. U kreiranju aplikacije koristit će se fotografijom svojega likovnog rada te kombinacijom fotografija predmeta odgovarajućih boja koje pronalaze u neposrednoj okolini te na internetu. Svoje će module zatim razmijeniti s pomoću QR kodova u aplikaciji kako bi riješili kvizove ili odigrali igre po izboru koje su osmislili ostali učenici.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte vizualna pomagala (povećalo ili velike prikaze slika) kako bi učenici s oštećenjem vida mogli jasnije vidjeti i analizirati primjere crno-bijelih djela, kao i složenije kontraste boja. Pružite dodatnu auditivnu podršku tijekom objašnjavanja pojma kontrasta boja i analize umjetničkih djela. To može uključivati ​​opisivanje slika, objašnjavanje pojedinih aspekata kontrasta boja i postavljanje pitanja koja potiču na razmišljanje.
Osigurajte jasne upute i podršku za navigaciju u alatu LearningApps. Primjerice, prikažite korake koje učenici trebaju slijediti, rabite vizualne simbole ili jednostavne tekstualne upute kako bi im se olakšalo snalaženje u alatu. Ako su zadatci u modulu prezahtjevni za određenog učenika, možete prilagoditi težinu zadataka. Možete ​​smanjiti broj pitanja ili ih pojednostavniti kako bi bila pristupačnija učenicima s teškoćama u razvoju.
Prilagodite zadatke sposobnostima učenika. Možete smanjiti broj fotografija koje trebaju rabiti za izradu interaktivnog modula ili prilagoditi složenost kviza ili igre.
Osigurajte dodatnu podršku učenicima s teškoćama u razvoju (pomoć vršnjaka ili pomoćnika u nastavi). Oni mogu dati dodatne upute i podršku tijekom izrade interaktivnog modula. Dajte učenicima dovoljno vremena za izvršavanje zadataka. Ako je potrebno, produljite vremensko ograničenje kako bi im se omogućilo da rade svojim tempom i pažljivo izrade svoje interaktivne module.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Znatiželjne učenike ohrabrite na istraživanje fenomena boje – kako ih čovjek vidi, ali i kako one nastaju u fizičkom obliku, kao proizvod kojim se koristimo u kreativnom radu. Predložite im neke od sljedećih poveznica:

U istraživanje mogu uključiti i rezultate ankete koju će provesti među ostalim učenicima u razredu, vršnjacima i članovima obitelji o tome koju boju najviše vole, a zatim neka te podatke prilože kao fun facts. Svoja saznanja i prikupljene informacije prezentirat će u obliku videozapisa koji će zatim upotrijebiti kao predložak za izradu interaktivnog modula (video s bilješkama) u aplikaciji LearningApps.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kontrast boja – moćno izražajno sredstvo

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik proučava i analizira digitalni sadržaj o kontrastu boja te rješava digitalne zadatke.
  • Učenik može analizirati likovna i vizualna umjetnička djela.
  • Učenik kreira i rješava nove interaktivne module na temu kontrasta boja na razini grupe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Moje djetinjstvo, moja likovna priča

Povedite razgovor o životnim razdobljima čovjeka s naglaskom na djetinjstvo. Potaknite učenike na razmišljanje o tome od čega je sve „satkano“ njihovo djetinjstvo na razini bitnih međuljudskih odnosa, interesa, aktivnosti, svakodnevnih doživljaja, osobnih stavova, fizičkih promjena, osjećaja, mirisa, zvukova i okusa, sjećanja, čežnji, snova, strepnji... Pitajte ih osjećaju li zahvalnost te bi li nešto mijenjali i zašto.

Nakon toga ih usmjerite na zadatak. Unaprijed pripremite nekoliko papira u boji formata A5 i podijelite ih učenicima kako bi oni na njima crnim flomasterom ilustrirali svoje osobno iskustvo djetinjstva. To iskustvo trebaju ilustrirati vodeći se navedenim kategorijama kako bi na taj način oblikovali mali crtački dnevnik koji mogu povezati spajalicom ili kvačicom, a zatim ga i listati kao knjižicu. Osim crteža kompoziciji mogu dodati riječi i/ili rečenice kako bi se dodatno predstavili, nešto posebno istaknuli ili iznijeli svoja uvjerenja, izjave i sl. Svojim će se radovima koristiti kao predlošcima za oblikovanje fotokolaža u aplikaciji Pixlr. Objasnite im da je u kreiranju likovnog rada potrebno primijeniti što više kontrasta boja, a pritom neka se posluže osobnim fotografijama iz galerije svojih mobilnih uređaja koje su unaprijed snimili u sklopu pripreme za nastavu Likovne kulture. Prema potrebi mogu snimiti i dodatne fotografije trenutačnog okruženja prijateljima, dijelove crtačkog dnevnika i sl. u svrhu kreiranja originalnog fotokolaža kojim će dočarati osobno viđenje vlastitog djetinjstva.

Gotove likovne radove neka Vam pošalju putem aplikacije po dogovoru kako biste ih mogli objaviti na digitalnom zidu prema izboru.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Koristite se vizualnim pomagalima kao podrškom u razumijevanju teme. Možete rabiti ilustracije, slike ili simbole koji će pomoći učenicima da se „vrate“ u djetinjstvo i razumiju koje aspekte djetinjstva trebaju obuhvatiti. Ako je potrebno, pojednostavnite zadatke kako bi bili pristupačniji učenicima. Primjerice, smanjite broj kategorija ili ih usmjerite na samo nekoliko ključnih aspekata djetinjstva koji su im važni.
Rabite jednostavnije formate pitanja i uputa i rasporedite ih koristeći se jasnim i preglednim formatom i kratkim rečenicama. Osim toga, izbjegavajte nepotrebne detalje.
Također, osigurajte im alternativne načine izražavanja misli i osjećaja vezanih za djetinjstvo (npr. uporabu slika, simbola, gesta ili komunikacijskih pomagala).
Učenicima kojima treba više vremena za završetak crtačkog dnevnika ili pripremu fotografija za fotokolaž, omogućite dodatno vrijeme kako bi se osjećali sigurno i imali dovoljno vremena za završetak zadatka.
Učenicima koji imaju oštećenja mišićno-koštanog sustava, osigurajte fizičku podršku i pomoć pri izradi crteža ili ilustracija. Ako je potrebno, koristite se potpornim alatima poput uvećanih papira, prilagođenih alata za crtanje ili tehničkih pomagala koja olakšavaju izradu crteža.
Prilagodite verbalne upute i osigurajte jasan opis zadatka kako bi učenici znali što se od njih tijekom snimanja fotografija očekuje. Koristite se jednostavnim jezikom i dajte konkretne smjernice kako bi im bilo lakše razumjeti i pratiti upute. Rabite, osim toga, vizualne primjere kojima ćete učenicima pokazati kako fotografije trebaju izgledati. Možete pripremiti primjere fotografija s kontrastnim bojama, različitim perspektivama ili tematskim kompozicijama kako biste ih inspirirali.
Ako učenici imaju teškoće u radu u digitalnom alatu Pixlr , pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete koristiti korak-po-korak upute ili osigurati rad u malim grupama uz asistenciju pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Moje djetinjstvo, moja likovna priča

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može kreirati predložak u obliku crtačkog dnevnika.
  • Učenik može realizirati likovni rad u digitalnoj aplikaciji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Priroda
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Introspekcija

Potaknite učenike na pozorno promatranje likovnih radova izloženih na digitalnom zidu te analizu razine uspješnosti i osobitosti individualnih rješenja. Prokomentirajte razinu vještine i kreativnosti u primjeni digitalnog alata, ali i originalnost i autentičnost likovnih priča. Pitajte ih o osobnom doživljaju učeničkih radova i emocijama koje pobuđuju. Neka učenici obrate pozornost na izbor vrsta kontrasta u likovnim radovima te neka konstatiraju koji kontrast dominira.

U nastavku aktivnosti pogledajte kratak video o stvaralaštvu Joana Miróa: Joan Miro: Brief biography and paintings. Nakon toga usmjerite učenike na analizu i utvrđivanje pojmova vezanih za kontrast boja na primjeru najzanimljivijih i istodobno najprikladnijih umjetničkih djela prezentiranih u videu. Zatim neka vrednuju vlastite likovne priče služeći se kriterijima osmišljenim u digitalnom alatu Mentimeter. Primijenite oblak riječi i prezentaciju s mogućnošću davanja višestrukih odgovora.

Na kraju predložite učenicima da razmisle o tome na koji bi način mogli objediniti svoje fotokolaže i upotrijebiti ih za oblikovanje, primjerice, svojevrsnog razrednog spomenara, jedinstvene uspomene koja bi dodatno dokumentirala njihovo djetinjstvo uz razredne fotografije koje tradicionalno dobivaju svake školske godine. Potaknite raspravu i zabilježite konstruktivne ideje. Pristupite učenicima kao da su Vaši likovni suradnici pa zajedno izdvojite najbolje prijedloge, osmislite okvirno novi likovni zadatak i pripadajuće nastavne aktivnosti koje biste mogli realizirati na nekim budućim satima Likovne kulture.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Služite se jednostavnim jezikom te jasnim i kratkim uputama. Razložite pojmove i kriterije kako bi ih učenici s teškoćama lakše razumjeli. Koristite se, također, konkretnom i vizualnom terminologijom. Možete pripremiti vizualne kartice s primjerima različitih kontrasta boja i rabiti ih kao vizualne reference tijekom razgovora i analize. Osigurajte im vodstvo i demonstraciju tijekom analize likovnih radova. Pokažite učenicima kako promatrati i usporediti različite radove, kako prepoznati kontraste boja i kako primijeniti kriterije vrednovanja. Dajte im dovoljno vremena za razmišljanje i obradu informacija tijekom analize i vrednovanja. Usto, neka imaju dovoljno vremena za proučavanje radova, razmišljanje o kriterijima i donošenju vlastitih zaključaka. Učenicima s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku potporu ili podršku pomoćnika u nastavi koji će im detaljno opisati likovne radove. Koristite se bogatim opisom likovnih elemenata, boja, oblika i kompozicije kako biste im olakšali stvaranje slike onoga o čemu govorite.

Osigurajte da video ima opciju titlova ili ponudite učenicima pisanu verziju biografije Joana Miróa i opisa njegovih djela kako bi mogli pratiti sadržaj vlastitim tempom.

Ako učenici imaju teškoće u radu u digitalnom alatu Mentimeter, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete se koristiti korak-po-korak uputama, osigurati im rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi. Vodite računa o tome da prikaz na digitalnom alatu bude jasan i dovoljno velik za čitanje. Ako učenici preferiraju vizualni prikaz umjesto teksta, rabite grafičke elemente, slike ili ikone kao dio prezentacije u alatu Mentimeter. Prilagodite broj kriterija potrebama učenika kako bi ih evaluacija manje opteretila, ali i dalje im bila korisna. Ako učenici imaju poteškoća s finom motorikom, osigurajte im veće tipke ili mogućnost odabira odgovora s pomoću dodirnog zaslona.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Introspekcija

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može vrednovati vlastiti likovni rad i utvrditi znanje s pomoću kriterija zadanih u digitalnom alatu.
  • Učenik može opisati i usporediti svoje likovne radove i radove drugih učenika te uputiti na zanimljiva rješenja ili moguća poboljšanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.