Na početku aktivnosti pokažite učenicima sliku s kraticom SPQR i pitajte ih za njezino značenje. Povedite razgovor o uređenju rimske države i ulozi senata kao najvišeg političkog tijela. Spomenite i objasnite pojam album, patres conscripti i sl. Uputite učenike na provjerene mrežne stranice kao što je, primjerice, Senat, na kojima pronalaze informacije o ulozi senata u modernom svijetu. Ukratko komentirajte demokratski i nedemokratski oblik vlasti i ohrabrite učenike da navedu neke primjere iz povijesti. Pitajte ih na koji to način „narod“ vlada državom te naglasite važnost slobodnih demokratskih izbora, ravnopravnost, slobodu izražavanja i sl.
Ponudite učenicima latinski tekst Cicero: In Catilinam I, 1. Neka tekst ima praznine koje učenici trebaju popuniti odgovarajućim riječima. Riječi koje nedostaju trebaju biti navedene ispod samog teksta, a na kraju učenicima ponudite i prijevod latinskog teksta. Na početku govora, u tekstu, pojavljuje se pojam „konzul“ pa učenike potaknite da na provjerenim mrežnim stranicama provjere ulogu i funkciju konzula u rimskoj državi. Povedite razgovor o magistraturama, cursus honorum, višim, nižim i izvanrednim magistratima. Učenike podijelite u tri grupe i recite im da će prva grupa istraživati više magistrate, druga grupa niže, a treća grupa izvanredne magistrate.
Učenici u grupama uspoređuju nekadašnje izvršne ovlasti s današnjima, kao i različite obveze koje su magistrati imali, a informacije zapisuju u digitalni alat Coggle u obliku mentalne mape. Nastavnik dijeli poveznicu služeći se prethodno dogovorenom zajedničkom društvenom mrežom. Predstavnik grupe pred cijelim razredom prezentira otkrića svoje grupe.
Podijelite svim učenicima poveznicu na, primjerice, stranicu e-Vlada ili na stranicu Ustrojstvo državne uprave (ministarstva) i zadajte im da za početak u paru odrede koje bi ministarstvo (ili neka druga institucija) odgovaralo određenim funkcijama u cursus honorum. Primjerice, neka usporede ulogu cenzora i ulogu Ministarstva financija jer je jedan od najvažnijih poslova Ministarstva priprema državnog proračuna odnosno upravljanje novcem poreznih obveznika. Neka parovi ukratko iznesu svoja zapažanja, a svi zajedno komentirajte rezultate usporedbe.
Potaknite raspravu o tome koje osobine ličnosti, moralne vrijednosti i motivacijske dimenzije treba imati osoba za obavljanje pojedinih od tih dužnosti i neka ih učenici zatim povežu s, primjerice, funkcijom sudca, upravitelja grada i sl. Pitajte ih koju bi funkciju oni voljeli obnašati i zašto. Na kraju neka u grupama osmisle i napišu životopis (CV) za odabranog magistrata odnosno za funkciju koju bi voljeli obnašati. Ohrabrite ih da životopis pišu iz perspektive rimskog građanina. Sugerirajte im da smisle i latinsko ime te osobe te da, primjerice, uz vještine spomenu i vrline koje su ti magistrati morali imati – gravitas, pietas, dignitas... Isto tako, mogu staviti rimski datum rođenja ako su obradili rimski kalendar i pritom moraju paziti na to da se za određenu magistraturu morao imati određeni broj godina.
Ponudite im predložak za životopis, primjerice, CV – primjeri. Primjere napisanih životopisa učenici dijele u digitalnom alatu Padlet, u kojemu mogu provesti i vršnjačko vrednovanje (ostavljanjem komentara, zvjezdice i sl.).
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. U postupke prilagodbe važno je uključiti i stručni tim škole (edukacijskog rehabilitatora, psihologa, pedagoga, logopeda) kako bi se što bolje odgovorilo na potrebe učenika s teškoćama.
Motivirajte učenika s teškoćom da sudjeluje u raspravi. Važno je pridobiti njegovu pozornost, češće provjeravati razumije li zadatak i usmjeriti ga na sadržaj rada verbalnom uputom ili laganim dodirom.
U uvodnom dijelu omogućite da učenik s teškoćom sudjeluje u razgovoru. Prilikom prikazivanja slike vodite računa da je učenik s teškoćom može dobro vidjeti. Pripremite sliku posebno za učenika s teškoćama, a ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, neka slika bude prikladne veličine. Objasnite osnovne pojmove i istaknite ključne riječi, a po potrebi omogućite učeniku s teškoćom da se unaprijed pripremi za sudjelovanje u razgovoru o zadanoj temi.
Neka tekst Cicero: In Catilinam I, 1 bude vizualno i grafički prilagođen učeniku s teškoćom. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja, neka tekst bude uvećan, jednostavnijeg fonta (Arial, Verdana, Calibri), većeg razmaka između riječi i dvostrukog proreda. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, omogućite mu pregled teksta na računalu s mogućnošću uvećanja teksta te prilagodbe kontrasta i svjetline. Neka riječi za nadopunjavanje teksta budu ponuđene učeniku.
Prilikom podjele u grupe vodite računa o strukturi grupe, o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti podršku i motivirati ga, a važno je obratiti pozornost i na to da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete formirati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Detaljno, ali jasno i jednostavno, objasnite učenicima što se od njih očekuje. Neka učenik s teškoćom ima unaprijed dogovoren zadatak u grupi te neka ostali članovi grupe budu s time upoznati. Omogućite učeniku s teškoćom potporu drugog učenika te češće provjeravajte rad te grupe. Pripremite učeniku pisane i vizualne upute, provjerite snalaženje u digitalnom alatu Coggle te omogućite korištenje nekim drugim alatom za izradu mentalne mape ili neka učenik izradi mentalnu mapu na papiru.
Prilikom rada u paru i usporedbe tijela državne uprave u RH i rimskoj državi pripremite za učenika detaljne, ali jasne i jednostavne smjernice o tome što treba proučiti i kojim se izvorima služiti da na najbolji način dođe do informacija. Istaknite ključne riječi te češće provjerite rad para.
Potaknite učenika s teškoćom da sudjeluje u raspravi i omogućite mu da se unaprijed za to pripremi. Istaknite teme i ključne riječi o kojima ćete razgovarati tijekom rasprave. Omogućite da učenik s teškoćom zadatak u kojem treba napisati životopis napravi u paru s vršnjakom ili mu omogućite detaljne upute sa smjernicama koje će ga voditi u rješavanju zadatka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Na početku aktivnosti prisjetite se osnovnih naziva i funkcija koje su obnašali magistrati tako da odigrate unaprijed pripremljen kviz u digitalnom alatu Wordwall. Projicirajte i prikaz ustrojstva Rimske republike kako biste ponovili osnovna obilježja određenih državnih funkcija, primjerice, prikažite riječi senat, narodna skupština, edil, kvestor, pretor, diktator, konzuli i sl., a zatim zadajte učenicima da poredaju državne funkcije od najviše do najniže. Pritom im skrenite pozornost na neravnopravnost žena u starom Rimu i njihovu nemogućnost obavljanja javnih funkcija.
Najavite učenicima rad u grupi u kojoj će snimati podcast, jednostavan audioprogram, kao što je talk show, u kojemu će nastupiti jedan od magistrata. Ideja je vrlo slična radijskoj emisiji, a podcast trebaju snimiti na svom pametnom mobitelu kako bi ga svi učenici poslije mogli poslušati na svom telefonu ili računalu. Pazite da broj grupa bude paran jer ćete ih poslije izmiješati.
Uputite učenike da u grupama snime kratki podcast s jednim od magistrata, primjerice, da snime razgovor s cenzorom. Ohrabrite ih da demokratski biraju magistraturu izvlačenjem papirića. Pazite da svaka grupa ima nekog drugog magistrata. Neka jedan učenik iz grupe bude jedan od magistrata, primjerice, cenzor, a ostali ga učenici pripremaju za intervju ponavljajući mu već poznate pojmove, zadatke i dužnosti te magistrature. Uputite učenike na temeljito istraživanje obveza koje je njihov magistrat imao i potaknite ih da se pritom koriste provjerenim mrežnim izvorima. Neka se magistrat u svom intervjuu koristi i latinskim izrekama, a učenici mu zajednički mogu smisliti latinsko ime. Učenici, podijeljeni u grupe od tri do pet učenika, biraju voditelja, osmišljavaju pitanja i zapisuju cijeli razgovor u bilježnicu. Zatim svoj razgovor snimaju u nekom od digitalnih alata za snimanje zvučnog zapisa ili pametnim telefonom.
Uputite učenike da kolekcije snimki pohrane u digitalnom alatu Wakelet, u kojem se može spremati, organizirati, prezentirati i dijeliti snimljeni sadržaj. Nastavnik kreira mapu u digitalnom alatu, dijeli poveznicu na jednoj od zajednički dogovorenih društvenih mreža i pomaže s pohranjivanjem snimki.
Nakon što pohranite snimke na mjesto koje je pomoću poveznice dostupno svim učenicima, spojite grupe tako da učenicima kažete da će grupa A i grupa B raditi zajedno, da će grupa C i grupa D raditi zajedno itd. Zadatak je preslušati tuđe podcaste. Primjerice, grupa A sluša podcast grupe B i zapisuje u bilježnicu obveze i dužnosti koje magistrat grupe B spominje u razgovoru. Zatim grupa B sluša podcast grupe A i bilježi obveze i dužnosti magistrata grupe A.
Nakon što grupe preslušaju podcaste, učenici na provjerenim mrežnim stranicama traže i biraju posao 21. stoljeća za koji smatraju da magistrat iz određene grupe ima kvalitete i sposobnosti – primjerice, oglas za financijskog savjetnika povezuju s određenim obvezama koje je, primjerice, ispunjavao cenzor.
Snimljeni razgovori pohranjuju se u digitalnom alatu Wakelet. Nastavnik kreira kolekciju, dijeli sadržaj s učenicima i svi slušaju snimljene razgovore za posao te ističu važne strane jednog takvog razgovora – međusobnu komunikaciju, svladavanje nervoze, motivaciju za posao, stjecanje znanja o konkretnoj tvrtki te osobne interese.
Pohvalite učenike za rad i suradnju, a aktivnost možete i formativno vrednovati te prigodno podijeliti sa zainteresiranim strankama na određeni datum, primjerice, uoči Međunarodnog dana rada.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. U postupke prilagodbe važno je uključiti i stručni tim škole (edukacijskog rehabilitatora, psihologa, pedagoga, logopeda) kako bi se što bolje odgovorilo na potrebe učenika s teškoćama.
Motivirajte učenika s teškoćom da sudjeluje u raspravi. Važno je pridobiti njegovu pozornost, češće provjeravati razumije li zadatak i usmjeriti ga na sadržaj rada verbalnom uputom ili laganim dodirom.
Prilagodite učeniku s teškoćom kviz koji ste pripremili u digitalnom alatu Wordwall. Neka pitanja budu jasna i konkretna, s ponuđenim odgovorima, a ako je potrebno, pojmove poredajte hijerarhijski i omogućite učeniku upotrebu podsjetnika. Uz riječi koje je potrebno poredati hijerarhijski, prikažite i sličice ili fotografije kako bi učenicima bilo lakše prisjetiti se gradiva.
Prilikom podjele u grupe vodite računa o strukturi grupe, o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti podršku i motivirati ga, a važno je obratiti pozornost i na to da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete formirati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Detaljno, ali jasno i jednostavno, objasnite učenicima što se od njih očekuje. Neka učenik s teškoćom ima unaprijed dogovoren zadatak u grupi te neka ostali članovi grupe budu s time upoznati. Omogućite učeniku s teškoćom potporu drugog učenika te češće provjeravajte rad te grupe. Pripremite smjernice za snimanje podcasta, navedite ključne riječi, izvore literature kojom se mogu služiti u istraživanju te po potrebi ponudite moguća pitanja koja će učenici postavljati tijekom snimanja. Učeniku s teškoćom možete unaprijed najaviti aktivnost i omogućiti mu da se pripremi za sudjelovanje. Pripremite učeniku smjernice te ga uputite u rad u digitalnom alatu Wakelet.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Potaknite učenike da napišu oglas za posao na koji se trebaju javiti zainteresirani učenici koji smatraju da imaju potrebne kvalitete potrebne za obavljanje tog posla. Uputite ih na konkretne, suvremene funkcije – predsjednik razreda, blagajnik razreda, predsjednik Vijeća učenika. Ohrabrite ih da organiziraju i razgovor sa stvarnom osobom iz svog okružja koja obavlja sličan posao, primjerice, s voditeljem poslovnice, menadžerom za odnose s javnošću, organizatorom događaja (engl. event manager) i sl. kako bi doznali više detalja o samim poslovima.
Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o različitim poslovima koje bi voljeli obavljati, a dotaknite se i njihovih omiljenih influencera i vlogera. Porazgovarajte o videoblogerima koji stvaraju i objavljuju videozapise na platformama društvenih medija. Pitajte ih što vlog čini privlačnim. Naglasite da se vlogeri često koriste duhovitim komentarima u svojim predstavljanjima, a različite fotografije koje prate videozapise pridonose estetici i privlačnosti samog vloga.
Najavite im rad u grupama. Svaka grupa treba predstaviti jednog magistrata s pomoću vloga. Učenici izvlače papiriće kako bi se pokrile sve funkcije. Neka se sami podijele u grupe ovisno o tome koji posao ili magistrat predstavljaju. Neka se u grupama organiziraju po ulogama. Učenici među sobom biraju redatelja, snimatelja, scenarista, scenografa. Potaknite ih da pripreme magistrata za snimanje i da osmisle scenarij. Uputite ih da sastave prijedlog teksta za scenarij s pomoću ključnih riječi, a da dio govora svakako treba biti na latinskome kako se ne bi izgubila jezična komponenta aktivnosti. Dio teksta koji izgovaraju na latinskome treba biti kratak i može uključivati prethodno obrađene gramatičke strukture (AcI, NcI, PKP, PKA i sl.). Ohrabrite ih da snime mjesto na kojem magistrati obavljaju različite dužnosti – primjerice, zgradu suda, gradski trg, poreznu upravu, zgradu gradske uprave, zgradu sabora i sl. kako bi priča bila vjerodostojnija. Neka iznesu svoje stavove, iskustva, neka govore o sebi i neka dijele savjete kako se može najbolje obavljati taj posao, koje su osobine i kvalitete poželjne i sl. Ako se radi o većinom ženskim razredima, ohrabrite ih da se užive u muške uloge i posebno ih pohvalite za trud. U konačnici, sama snimka trajat će nekoliko minuta, ali razumljivo je da zahtijeva prethodno iscrpno istraživanje o različitim magistratima kako bi se dobio kvalitetan uradak.
Prijedlozi za vlog mogu biti različiti: cenzor ispred zgrade porezne uprave govori o tome kako zaraditi novac (što je ujedno i najčešća tema vlogera), upravitelj grada ispred gradske vijećnice govori o svojim dužnostima i organizaciji života u gradu, edili na glavnom gradskom trgu govore o organizaciji nekog festivala, javnih igara i sl. Potaknite ih na snimanje „vloga u hodu“ sa scenama iz svakodnevnog života, uz kreativnost, originalne ideje i samopouzdanje koji krase svakog uspješnog vlogera. Recite im da tako promoviraju sebe i svoj grad, šire poznanstva, stvaraju prijateljstva, zarađuju i promoviraju svoj rad. Njihovo ime postaje prepoznatljivo u online svijetu i ističu se svojom originalnošću. Učenici se snimaju svojim pametnim uređajima. Radove dijele uz nastavnikovu pomoć tako da im on šalje poveznicu na digitalni alat Kizoa, u kojemu trebaju otvoriti unaprijed pripremljenu praznu radnu površinu i učitati vlastiti videouradak. Te se uratke zatim može objaviti na zajedničkim društvenim mrežama ili na razrednom odnosno školskom mrežnom sjedištu kako bi se učenike potaknulo na razvijanje što pozitivnijeg stava prema sebi i drugima. Recite im da je potrebno biti i organiziran, uporan i spreman na naporan rad jer je potrebno mnogo radnih sati za izradu kvalitetnog videozapisa koji traje samo nekoliko minuta.
Nakon što zajednički pogledate sve radove (možete upriličiti i svečanu projekciju vlogova u razredu), pomoću izlaznih kartica birajte najuspješniji vlog prema zadanim kriterijima – zanimljivost i edukativnost izlaganja, duljina videozapisa, kvaliteta videozapisa, dodatni elementi (fotografije, glazba i sl.).
Učeničke radove spremite u razrednu bilježnicu izrađenu u alatu One Note/Class Notebook, a po potrebi ih podijelite na neke prigodne datume – primjerice, na Dan otvorenih vrata.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. U postupke prilagodbe važno je uključiti i stručni tim škole (edukacijskog rehabilitatora, psihologa, pedagoga, logopeda) kako bi se što bolje odgovorilo na potrebe učenika s teškoćama.
Motivirajte učenika s teškoćom da sudjeluje u raspravi. Važno je pridobiti njegovu pozornost, češće provjeravati razumije li zadatak i usmjeriti ga na sadržaj rada verbalnom uputom ili laganim dodirom. U uvodnom razgovoru potaknite učenika s teškoćom da izrazi svoje mišljenje i da sudjeluje u razgovoru s drugima ako se osjeća ugodno. Omogućite mu da se unaprijed pripremi za razgovor.
Prilikom podjele u grupe vodite računa o strukturi grupe, o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti podršku i motivirati ga, a važno je obratiti pozornost i na to da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete formirati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Detaljno, ali jasno i jednostavno, objasnite učenicima što se od njih očekuje. Neka učenik s teškoćom ima unaprijed dogovoren zadatak u grupi te neka ostali članovi grupe budu s time upoznati. Omogućite učeniku s teškoćom potporu drugog učenika te češće provjeravajte rad te grupe. Pripremite učeniku s teškoćom smjernice za sudjelovanje u zadatku snimanja vloga. Neka te smjernice budu pisane i praćene vizualnim materijalom te neka tekst bude grafički i vizualno prilagođen potrebama učenika. Jasno definirajte ulogu učenika s teškoćom, neka po potrebi radi u paru s nekim od vršnjaka. Dajte detaljne, ali jasne i jednostavne upute i za korištenje digitalnim alatom Kizoa, u koji će učenici učitati svoje videozapise. Istaknite ključne riječi i činjenice, a možete pripremiti i listu praćenja pomoću koje će učenik s teškoćom pratiti koji su dijelovi zadatka realizirani.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.