Koristeći se OneNote digitalnom bilježnicom učenicima pripremite KWL tablicu s tri stupca: Znam, Želim znati i Naučio/la sam. Uputite ih da u prvi stupac napišu što znaju (ili misle da znaju) o početcima sociologije i sociološkim klasicima, a u drugi što žele znati o njima. Treći stupac (Naučio/la sam) učenici će ispuniti na kraju aktivnosti.
Zatim podijelite učenike u tri grupe i svakoj dodijelite jednog klasika sociologije: E. Durkheima, M. Webera i K. Marxa. Rabeći udžbenik i pretražujući internetske izvore učenici u grupama istražuju informacije o klasičnim sociološkim autorima. Možete ih uputiti da posjete stranicu Enciklopedija.hr i ondje pronađu članke o klasicima sociologije. Grupa koja prikuplja informacije o E. Durkheimu može pogledati i videolekciju u kojoj se tumači njegova studija o samoubojstvu (od 1:22 do 8:15). Učenici u grupama popunjavaju treći stupac KWL tablice (Što sam naučio/la?), a nakon isteka određenog vremena, predstavnik svake grupe neka ukratko izloži što su sve doznali o klasiku sociologije kojim su se bavili.
Povedite raspravu s učenicima i potaknite ih da navedu različite probleme s kojima se susreću u društvenom životu. Upitajte ih kako nam klasične sociološke perspektive mogu pomoći da bolje razumijemo društvene interakcije i odnose u društvu. Kako nam doprinosi klasičnih autora pomažu da povežemo osobne probleme s društvenim procesima i institucijama te da, na taj način, upotrijebimo sociološku imaginaciju?
U nastavku aktivnosti uputite svaku grupu da sastavi pitanja za kviz provjere znanja o klasicima sociologije. Kviz mogu pripremiti u alatu Kahoot.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskih rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Prilikom pripreme KLW tablice učeniku s teškoćama možete u jednom stupcu, npr. u stupcu Znam, unaprijed upisati podatke koji će mu služiti kao podsjetnik i time mu olakšati daljnji rad.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu, prema potrebi, pružiti podršku. Možete unaprijed najaviti učeniku s teškoćama kojeg će klasika sociologije istraživati kako bi imao dovoljno vremena za pripremu.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije iz videolekcije tekuće aktivnosti.
Provjerite s učenikom razumije li korištenje zadanim alatima OneNote i Kahoot. Ako je potrebno, zorno mu prikažite korake odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem tog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad s alatom. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik prilikom izvođenja zadataka. Bude li potrebe, učeniku s teškoćama produljite vrijeme za igranje kviza uzimajući u obzir njegove perceptivne, kognitivne, senzoričke, motoričke i koncentracijske snage za provođenje planirane aktivnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Predložite učenicima da pomoću udžbenika ili videolekcije (od 9:17) istraže više o Harriet Martineau. Upitajte ih kako se njena perspektiva razlikovala u odnosu na ostale klasike sociologije. Neka analiziraju i vrednuju kakva bi sociologija bila da su žene u početcima razvoja discipline bile ravnopravne muškarcima. Bi li danas sociološko znanje bilo bogatije i što smo propustili? Učenici mogu snimiti kratak edukativni video na tu temu, koristeći se alatom Kizoa.
Predložite učenicima nekoliko društvenih problema koje žele aktivno rješavati. To mogu biti problemi siromaštva, rata i terorizma, nasilničkog ponašanja, korupcije, predrasuda i diskriminacije itd. Teme predložite u digitalnom alatu KwikSurveys, a neka razred glasanjem odabere jednu zajedničku temu na kojoj želi raditi. Neovisno o odabranoj temi podijelite razred u grupe tako da svaka grupa (ovisno o broju učenika) obradi problem iz drugačije perspektive. Perspektive birajte tako da budu prilagođene temi. Primjerice, ako se obrađuje tema predrasuda i diskriminacije, prva grupa može naglasiti žensko iskustvo, druga perspektivu neke nacionalne manjine, a treća perspektivu siromašnih radnika. Izradite tablice za svaku grupu u alatu MS Word tako da članovi grupe mogu zajednički surađivati, ali i da u istom dokumentu mogu vidjeti i radove drugih grupa. Općenito, važno je voditi računa o tome da učenici shvate važnost multiperspektivnosti u analizi društvenih fenomena koja će im pomoći u razumijevanju temeljnih socioloških perspektiva.
Po završetku uvodne aktivnosti, iskoristite Tackk za pripremu i dijeljenje materijala koji će sadržavati opise ključnih značajki triju temeljnih perspektiva u sociologiji – funkcionalizma, konfliktne perspektive i interakcionizma. Neka učenici u istim grupama iz uvodne aktivnosti procijene kako različite teorijske perspektive u sociologiji interpretiraju odabrani društveni problem. Pripremite im tablicu u alatu MS Excel u koju će učenici upisivati navedene razlike. Na kraju, s učenicima raspravite koja sociološka perspektiva - po njihovom mišljenju - najbolje objašnjava odabrani društveni problem. Neka svoje odgovore detaljno argumentiraju i istaknu prednosti i nedostatke svih triju socioloških perspektiva.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskih rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu, prema potrebi, pružiti podršku. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz spektra autizma, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa i temi koja mu je bliska.
Provjerite s učenikom razumije li korištenje zadanim alatima KwikSurveys, MS Word i MS Excel. Ako je potrebno, zorno mu prikažite korake odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutim alatom te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad s alatom.
Materijali koje ćete pripremiti u digitalnom alatu Tackk, trebaju biti prilagođeni učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova).
U raspravi o sociološkom perspektivama potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje postavljajući mu jednostavna pitanja i potaknite ga da upotrebljava materijale koje ste mu pripremili.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Predložite učenicima da detaljnije istraže feminizam. Kao uvodni zadatak možete im predložiti igru Europskog instituta za ravnopravnost spolova koja se odnosi na usporedbu položaja muškaraca i žena u Europskoj uniji s obzirom očekivano trajanje života, plaću, utjecaj na političke odluke itd. Po završetku istraživanja neka rasprave razlikuje li se i kako muška i ženska perspektiva u interpretaciji suvremenog društva. Neka izrade edukativni digitalni strip u alatu ToonDoo o važnosti rodne ravnopravnosti u društvu. Mogu ga podijeliti na internetskim stranicama škole.
Nastavnik će, na početku sata, učenicima zadati da pročitaju članak o demografskom starenju hrvatskog stanovništva kako bi se upoznali s aktualnim trendovima. Zatim će podijeliti učenike u dvije grupe.
Prva grupa će u alatu Meta-Chart pripremiti grafikone koji prikazuju kretanje stanovništva koristeći se podatcima od četiri popisa stanovništva u Hrvatskoj dostupnih na mrežnoj stranici Državnog zavoda za statistiku. Izrađene grafikone predstavit će ostatku razreda.
Druga će grupa pročitati intervju koji govori o izumiranju Hrvatske. U digitalnom alatu ConceptBoard, u obliku mentalne mape, analizirat će čimbenike koji doprinose kasnijem stvaranju potomstva, rađanju manjeg broja djece te iseljavanju iz Hrvatske. Svoju infografiku će predstaviti ostatku razreda.
Potom će zajedno raspraviti osobne želje vezane uz karijeru, obiteljsku situaciju i društveni položaj u budućnosti. Nastavnik će postavljati pitanja da bi usmjerio učenike da predvide trendove na društvenim područjima kao što su tržište rada i obrazovni sustav za 50 godina. Na taj će način povezati osobno iskustvo i društvene procese te aktivirati sociološku imaginaciju. Svoje prognoze o budućem stanju u Hrvatskoj mogu u parovima unijeti u alat Padlet. Ostali učenici će na unesene sadržaje moći davati komentare u obliku prijedloga kako izbjeći neželjene posljedice.
Izražavanjem osobnih afiniteta i planiranjem svoje budućnosti, učenici će uočiti kako njihove odluke imaju utjecaj na demografsko stanje u Hrvatskoj, odnosno da osobni odnosi imaju dalekosežne posljedice na društvo općenito.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskih rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s teškoćama možete unaprijed dati da pročita članak o demografskom starenju hrvatskog stanovništva kako bi imao dovoljno vremena upoznati se s temom i aktivnije sudjelovati u izvršavanju zadataka. Nakon pročitanog članka, provjerite s učenikom s teškoćama je li sve razumio ili mu je potrebno nešto dodatno pojasniti.
Provjerite razumije li korištenje zadanim alatima Meta-Chart, ConceptBoard i Padlet. Ako je potrebno, zorno mu prikažite korake odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutog alata te pripremite grafički oblikovane pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad s njime.
Razmislite koje su jake strane učenika s teškoćama i koji od zadanih dvaju alata preferira za korištenje (Meta-Chart ili ConceptBoard). U skladu s time, uključite ga u grupu učenika koji će mu, prema potrebi, rado pružiti podršku.
Ako je učeniku s teškoćama izazovan javni nastup zbog prirode njegovih teškoća, nemojte ustrajati na javnom izlaganju, osim ako sam učenik nema tu želju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zainteresirani učenici u svojoj će okolini pronaći osobu starije životne dobi s kojom će provesti dubinski intervju. Učenici trebaju pripremiti pitanja kojima će potaknuti osobu da promisli o tome kakva su bila njezina životna očekivanja dok je bila mlada te što se sve u društvu promijenilo od vremena njezine mladosti. Intervju, uz pristanak sugovornika, mogu snimiti i objaviti na mrežnim stranicama škole.
Uz to, učenici mogu pripremiti vremensku kapsulu tako što će pripremiti upitnik s pitanjima za svoje vršnjake u vezi predviđanja za sebe i društvo u idućih 20 godina. Ispunjene upitnike pohranit će u školi i otvoriti ih po isteku vremena pri obilježavanju obljetnice mature. Učenici će moći usporediti ranija očekivanja s postojećom situacijom.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.