Nastavnik će pripremiti seriju kratkih videoisječaka koje će umetnuti u alatu Sway (MS Office365), a koji prikazuju članove društva u situacijama u kojima se mogu uočiti primjeri gomila (konvergirajuće kolektivno ponašanje). To mogu biti ljudi na političkom skupu, publika u kazalištu, šetači na gradskom trgu, ljudi koji ispijaju kavu na terasi café bara itd. Neka u videoisječcima budu grupe nogometnih navijača u što različitijim verzijama gomila prema H. Blumeru (slučajna - npr. stoje u redu dok kupuju ulaznice, čekaju tramvaj, ekspresivna - npr. gledaju utakmicu s tribina, drže zapaljene baklje, aktivna - npr. fizički se obračunavaju s drugim navijačima). Nastavnik će postavljati pitanja o tome što učenici uočavaju na snimkama te mogu li procijeniti kontekst društvenih situacija. Zatim će se pitanjima usredotočiti samo na snimke koje prikazuju navijače u raznim društvenim situacijama i nastojati od učenika dobiti objašnjenje po čemu su sudionici tih navijačkih gomila drugačiji te što mogu pretpostaviti o stupnju interakcije među sudionicima u tim snimkama.
Potom će nastavnik učenicima u paru dati radni list koji prikazuje jednostavnu siluetu ledenjaka kojem je vrh iznad površine, a veći dio ledenjaka uronjen je ispod površine vode. U prostor vidljivog dijela ledenjaka unijet će vizualna obilježja navijača (odjeća, frizura, navijački rekviziti, simboli, demografske značajke…). U prostor koji je ispod površine učenici će unositi nevidljive elemente supkulture za koje pretpostavljaju da se odnose na navijače (vrijednosti, norme, uvjerenja, socioekonomski položaj, specifično jezično izražavanje…). Parovi učenika najprije će samostalno unijeti svoja opažanja, a potom će zajednički raspraviti unesene sadržaje. Tijekom rasprave nastavnik će naglasiti da se u primjerima opažanja učenika radi o generalizacijama jer nije nužno da svaki navijač ima značajke koje su navodili.
Nastavnik će podijeliti učenike u nekoliko grupa i svakoj dodijeliti jednu navijačku skupinu koju će istražiti. Svoja saznanja će unijeti u jedan od predložaka u alatu Sway. Učenici će predstaviti navijačke skupine u razredu i međusobno ih usporediti. Pritom mogu uzeti u obzir brojnost registriranih članova navijačkog kluba, simbole, slogane, tipično ponašanje na tribinama, slaganje ili neslaganje s upravom kluba, ophođenje sa suparnicima, ponašanje navijača izvan stadiona i sl. Nakon predstavljanja navijačkih skupina moći će zaključiti o sličnostima i razlikama između navijačkih skupina, bilo u Hrvatskoj ili u svijetu. Po završetku će nabrojati značajke navijačke supkulture koje je čine drugačijom od dominantne kulture u kojoj žive.
Nastavnik će započeti sastanak u alatu Teams (MS Office365) gdje će, dijeleći zaslon, učenicima pokazati seriju kratkih videoisječaka koje će umetnuti u alatu Sway, a koji prikazuju članove društva u situacijama u kojima se mogu uočiti primjeri gomila (konvergirajuće kolektivno ponašanje). To mogu biti ljudi na političkom skupu, publika u kazalištu, šetači na gradskom trgu, ljudi koji ispijaju kavu na terasi café bara, itd. Među snimkama neka budu grupe nogometnih navijača u što različitim verzijama gomila prema H. Blumeru (slučajna - npr. stoje u redu dok kupuju ulaznice, čekaju tramvaj, ekspresivna - npr. gledaju utakmicu s tribina, drže zapaljene baklje, aktivna - npr. fizički se obračunavaju s drugim navijačima). Nastavnik će postavljati pitanja o tome što učenici uočavaju na snimkama te mogu li procijeniti kontekst društvenih situacija. Zatim će se pitanjima usredotočiti samo na snimke koje prikazuju navijače u raznim društvenim situacijama i nastojati od učenika dobiti objašnjenje po čemu su sudionici tih navijačkih gomila drugačiji te što mogu pretpostaviti o stupnju interakcije među sudionicima u tim snimkama.
Potom će nastavnik na sastanku podijeliti učenike u parove i svakom paru proslijediti radni list kao Word dokument koji prikazuje jednostavnu siluetu ledenjaka kojem je vrh iznad površine, a veći dio ledenjaka uronjen je ispod površine vode. U prostor vidljivog dijela ledenjaka unijet će vizualna obilježja navijača (odjeća, frizura, navijački rekviziti, simboli, demografske značajke…). U prostor koji je ispod površine učenici će unositi nevidljive elemente supkulture za koje pretpostavljaju da se odnose na navijače (vrijednosti, norme, uvjerenja, socioekonomski položaj, specifično jezično izražavanje…). Kad završe s unosom, parovi učenika će ostatku razreda predstaviti svoje opise, a potom će zajednički raspraviti unesene sadržaje.
Nakon toga, nastavnik će podijeliti učenike u nekoliko grupa i svakoj dodijeliti jednu navijačku skupinu koju će istražiti. Svoja saznanja unijet će u jedan od predložaka u alatu Sway. Učenici će predstaviti navijačke skupine u razredu i usporediti ih međusobno. Pritom mogu uzeti u obzir brojnost registriranih članova navijačkog kluba, simbole, slogane, tipično ponašanje na tribinama, slaganje ili neslaganje s upravom kluba, ophođenje sa suparnicima, ponašanje navijača izvan stadiona i sl. Nakon predstavljanja navijačkih skupina moći će zaključiti o sličnostima i razlikama između navijačkih skupina, bilo u Hrvatskoj ili u svijetu. Po završetku će nabrojati značajke navijačke supkulture koje je čine drugačijom od dominantne kulture u kojoj žive.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskih rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije iz videoisječaka koje ćete prikazivati učenicima u uvodnom dijelu aktivnosti.
Provjerite s učenikom razumije li korištenje zadanog alata Sway. Ako je potrebno, zorno mu prikažite korake odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutim alatom te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik na rad s alatom. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Učenik s teškoćama neka bude u paru s učenikom s kojim se inače druži i dobro surađuje. Radni list izrađen u alatu Word, koji dajete učeniku s teškoćama, treba biti grafički oblikovan u skladu s učenikovim potrebama (npr. jasni slikovni prikazi, dovoljno mjesta za pisanje, označeno mjesto za početak, mogućnost pisanja velikim tiskanim slovima i sl.)
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu, prema potrebi, pružiti podršku. Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik prilikom izvođenja zadatka u grupi. Prilikom podjele navijačkih skupina za istraživanje, možete provjeriti s učenikom s teškoćama ima li poseban interes za određenu skupinu te, ako takav interes postoji, dopustite mu da izabere grupu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Nastavnik će pripremiti seriju fotografija koje prikazuju grafite s područja Hrvatske. Neka budu različitih sadržaja (tagovi – potpisi, figurativne slike, duhoviti, politički slogani, kratka pitanja itd.). Jedan od izvora fotografija može biti mrežna stranica dijeljenja fotografija zagrebačkih grafita. Učenici će interpretirati fotografije i dati svoj sud o umjetničkoj vrijednosti grafita. Zatim će raspravljati o grafitima kao vandalskom činu ili načinu obogaćivanja javnog prostora. Učenici će zajednički (po mogućnosti, konsenzusom) odrediti kriterije (norme) za određivanje (ne)prihvatljivih grafita. Pritom neka uzmu u obzir potencijalnu motivaciju grafitera, neka promisle kojoj publici je grafit namijenjen i kakav će učinak imati. U raspravi se mogu osvrnuti na svoje mjesto stanovanja i imenovati specifične grafite iz svoje okoline. Neka procijene starost grafita iz čega mogu pokušati zaključiti koliko se ta supkulturna scena promijenila unatrag nekoliko desetljeća.
Slijedi upoznavanje s radom umjetnika pod imenom Banksy. Učenici će istražiti njegove grafite i lokacije diljem svijeta. Analizom sadržaja mogu pokušati zaključiti koje poruke umjetnik šalje svojoj publici. Također, neka pokušaju zaključiti može li se iz globalne rasprostranjenosti njegovih djela uočiti utjecaj jednih kultura na druge. Uzimajući u obzir podrijetlo umjetnika i brojne lokacije na kojima je ostavio trag, učenici će raspraviti je li riječ o difuziji kao mehanizmu kulturne promjene.
Nastavnik će učenike podijeliti u grupe i zadati da skiciraju grafite koji u sebi sadrže poruku protiv društvene nepravde. Završene grafite će potom skenirati/fotografirati i učitati u alat Artsteps gdje će izraditi digitalnu izložbu grafita (s odgovarajućom pozadinom). Izložbu učenici mogu učiniti javno dostupnom na mrežnim stranicama svoje škole.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskih rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije vezane uz grafite. Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik prilikom izvođenja zadataka.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu, prema potrebi, pružiti podršku. Možete unaprijed najaviti učeniku s teškoćama kojeg je umjetnika predviđeno istraživati unutar ove aktivnosti, što će učeniku s teškoćama osigurati dodatno vrijeme za pripremu istraživačkog rada.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li korištenje zadanog alata Artsteps. Ako je potrebno, zorno mu prikažite korake odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutim alatom te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad s njime. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
U aktivnosti skiciranja grafita omogućite učeniku s teškoćama način izražavanja koji će odgovarati njegovim sposobnostima. Bude li potrebe, neka učenik upotrijebi i digitalne alate koji će pospješiti izvođenje zadatka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici će pogledati video u kojem će proučiti lokacije na kojima su bojama osvježene vodene pumpe u mnogim zagrebačkim kvartovima. Na sličan način mogu potaknuti ljude u svojoj lokalnoj zajednici/školi na pokretanje akcije oslikavanja određene površine koja će obogatiti neki zaboravljeni prostor i pridobiti stanovnike na druženje na tom lokalitetu.
Nastavnik će učenicima postaviti zadatak da na papir napišu značajke svojeg identiteta. Kad svatko napiše interese i aktivnosti za koje smatra da čine njihov identitet, primjenom tehnike razmijeni misli u paru, po dvoje vršnjaka međusobno će raspraviti viđenja svojih identiteta. Takva razmjena misli će im pomoći oblikovati ideje.
Nastavnik će podijeliti učenike u grupe od kojih će svaka istražiti medijske sadržaje i potencijalne uzore mladima u njima. Jedna grupa može potražiti najgledanije serije i izvući likove iz njih, druga se može usredotočiti na filmske hitove, treća na informativni program TV kanala, četvrta na najistaknutije vijesti na internetskim portalima, peta na najpraćenije influencere na raznim društvenim mrežama, šesta na najuspješnije sportaše, sedma najpopularnije videoigre, itd. Grupe će ukratko predstaviti rezultate svojih analiza i nastojati zaključiti u kojoj mjeri mediji promiču oponašanje idola, potrošnju, nasilje, senzacionalizam, opsjednutost slavom i osigurava li se pripadnost grupi kroz životni stil prihvaćanja trendova koji se većinski reklamiraju u medijima.
Učenici će stvoriti igru Kako se oduprijeti potrošački orijentiranom društvu? U alatu ClassTools izabrat će opciju QR Treasure Hunt Generator gdje će kreirati pitanja s višestrukim izborom. Generirane QR kodove postavit će po raznim mjestima u školi i potaknuti učenike na sudjelovanje u utrci za točnim odgovorima. Pitanja se mogu baviti sadržajima kao što su aktivno bavljenje sportom umjesto pasivnog praćenja sporta i klađenja, kako ne biti dio lanca brze mode kao potrošač, već osviješteno kupovati i nositi odjeću, ne odavati se porocima zbog vršnjačkog pritiska, već mudro birati kvalitetne oblike zabave, izbjegavati noćne izlaske sa sadržajima koji nas ne ispunjavaju itd. Za najbrže igrače s točnim odgovorima mogu se predvidjeti nagrade/medalje s titulama (npr. Osviješteni potrošač, Pojedinac koji misli svojom glavom itd.)
Po završetku igre učenici će pokušati odgovoriti na pitanje je li važnije imati ili biti i je li pojedinac ono što posjeduje.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskih rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Poželjno je da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom s kojim se inače druži koji će ga potaknuti na razgovor o značajkama identiteta.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu, prema potrebi, pružiti podršku. Potaknite grupu u kojoj je učenik s teškoćama da odabere mrežne stranice koje omogućavaju inkluzivan pristup (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično). Omogućite učeniku s teškoćama da odabere grupu u koju će se uključiti prema vlastitom istraživačkom interesu.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li korištenje zadanog alata ClassTools. Ako je potrebno, zorno mu prikažite korake odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutim alatom te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad s njime. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik prilikom igranja igre u digitalnom alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici mogu pogledati izlaganje književnice Elif Shafak i njezino tumačenje razlika između osobnog i kolektivnog identiteta. Učenici za sebe mogu nastojati procijeniti u kojoj mjeri njihov identitet odražava očekivanja društva i o tome mogu napisati esej.
Matić Tandarić, M. (2021.), Životni stilovi adolescenata u potrošački orijentiranome društvu
Krolo, K. (2019.), Hajdučka demokracija se isplati
Mustapić, M., Perasović, B. (2020.), Ultrasi između stigme i društvenoga aktivizma
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.