Blagoglagoljivo o glagolima
Aktivnost započnite tako da na ploču zapišete rečenicu koja će, uz glagole, sadržavati i glagolske imenice, pridjeve itd. nastale od istog korijena (primjerice „Pjevajući već ranije pjevane dijelove partiture, svojim su pjevanjem dotakli publiku koja je na kraju pjevala s njima.“). Porazgovarajte s učenicima o tome koliko često posjećuju koncerte te o tome kakvu glazbu preferiraju, a potom ih zamolite da iz rečenice izdvoje glagole u nekom glagolskom obliku.
Nakon što utvrdite da rečenica, primjerice, sadrži jedan glagolski prilog i glagol u perfektu, a da su ostale riječi istog korijena, primjerice, imenica i pridjev, pojasnite učenicima koje su gramatičke kategorije glagola.
Potom podijelite učenike u četiri grupe koje moraju sastaviti postere (svaka grupa jedan poster) u digitalnom alatu Canva, kako bi postere mogli podijeliti s ostalima.
Prva grupa predstavlja glagolski vid i infinitiv koje oprimjeruje.
Druga grupa predstavlja glagolska vremena koja oprimjeruje (navodeći uz svako vrijeme prvo lice jednine te sva lica aorista i imperfekta posebno označavajući nastavke).
Treća grupa predstavlja glagolske načine za koje navodi primjere.
Četvrta grupa predstavlja glagolske priloge i pridjeve za koje navodi primjere.
Svaka grupa mora osmisliti tekst o vlastitoj svakodnevici zasićen onom gramatičkom kategorijom ili oblikom koji ta grupa predstavlja, pri čemu moraju imati barem tri negacije uz glagolsku kategoriju / oblik koji predstavljaju. Tekstove oblikuju u Wordu kako bi ih nakon predstavljanja svog postera mogli podijeliti s ostalima koji u tekstovima traže i označavaju glagolsku kategoriju / oblik koji je grupa predstavljala.
Po završetku čitanja tekstova i označavanja traženog učenici raspravljaju o sličnostima i razlikama u njihovoj svakodnevici, količini slobodnog vremena i načinima njihova provođenja i tome slično, pri čemu tijekom razgovora valja isticati vrijednost različitosti koje se očituju u raznim učeničkim interesima.
Postupci potpore
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi, zatim razinu i intenzitet podrške, valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učenicima s teškoćama najavite temu sata i pripremite pisani podsjetnik o glagolima, kako bi bili aktivniji u uvodnom zadatku. Tijekom podjele u grupe učenika s teškoćama stavite u grupu s učenicima s kojima voli surađivati, koji su motivirani za rad i mogu mu pružiti podršku. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe, vodeći se njegovim jakim stranama. Provjerite razumije li učenik zadatak i, ako je potebno, ponovite mu upute. Možete pripremiti pisane i/ili slikovne smjernice. Ako je potrebno, produžite mu vrijeme rada. Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatom Canva te im, po potrebi, izradite pisane ili slikovne upute za njegovu uporabu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Za učenike koji žele znati više
Zainteresirani učenici mogu usporediti gramatičke kategorije glagola u hrvatskom jeziku s kategorijama u stranom jeziku koji uče.