Predmet
Hrvatski jezik 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Moć je slast?

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • ep
  • epski spjev
  • Ivan Mažuranić, Smrt Smail-age Čengića
  • predavanje

Autoritet i moć

Zamolite učenike da na stranicama Hrvatske enciklopedije pročitaju značenja pojmova autoritet i moć. U digitalnom alatu Coggle svaki učenik zasebno izrađuje mapu sažimajući informacije o tim pojmovima iz enciklopedijskih članaka. Na temelju izrađenih umnih mapa u manjim grupama učenici zatim kratko komentiraju vrste autoriteta (tradicionalni, karizmatski i racionalni) i vrste moći (legitimna, nagradna, prisilna, referentna moć i snaga stručnjaka). Možete se koristiti i drugim podjelama moći i autoriteta.

Podijelite učenike u četiri grupe:

  1. članovi prve grupe prisjetit će se i istražiti osnovne podatke o povijesnim osobama koje su bile autoriteti
  2. članovi druge grupe prisjetit će se književnih likova koji su predstavljali autoritete
  3. članovi treće grupe prisjetit će se i istražiti osnovne podatke o povijesnim osobama koje su imale neku od navedenih vrsta moći
  4. članovi četvrte grupe prisjetit će se književnih likova koji su imali neku od navedenih vrsta moći.

Svaka grupa treba izdvojiti povijesne osobe ili književne likove čije je djelovanje bilo usmjereno na dobrobit ljudi, a moć i autoritet bili su im usklađeni s moralnim vrijednostima. Nakon što se usuglase u grupama učenici izrađuju popis povijesnih osoba ili književnih likova koji imaju navedena obilježja. Potom se trebaju dogovoriti o tome da svaki član grupe s popisa odabere povijesnu osobu ili književni lik o kojemu će pripremiti izlaganje.

Namjena izlaganja treba biti informiranje (o životu i djelovanju osobe ili književnoga lika) i dokazivanje (zašto je djelovanje povijesne osobe ili književnoga lika s pozicije moći ili autoriteta bilo moralno i ispravno). Uputite učenike na to da informacije o književnom liku ili povijesnoj osobi mogu pronaći u relevantnoj literaturi i provjerenim izvorima. Objasnite im da je na kraju izlaganja važno navesti izvore informacija i uputite ih na to kako ih trebaju citirati tijekom predavanja.

Nakon prikupljanja informacija učenici ih trebaju organizirati u strukturu (uvod, razrada i zaključak) i izraditi nacrt izlaganja.

Objasnite učenicima kriterije dobrog izlaganja: pripremljenost i uvježbanost, stručnost, uspostavljanje kontakta s publikom, jezična i nejezična sredstva s pomoću kojih će se privući pozornost publike i ostvariti namjena predavanja (informiranje i dokazivanje), govorenje usklađeno s govornim pravilima hrvatskoga standardnog jezika.

Nakon što pripreme izlaganje učenici ga snimaju u digitalnom alatu Flipgrid. Zatim slušaju i gledaju izlaganja ostalih učenika i šalju im povratne informacije prema rubrici za vrednovanje koju ste im pripremili i postavili u digitalnom alatu Flipgrid.

Na kraju aktivnosti učenici mogu usustaviti informacije koje su zapazili slušajući izlaganja i zaključiti o zajedničkim kvalitetama književnih likova i povijesnih osoba, vrstama moći i autoriteta koje su imali, razlikama i sličnostima između povijesnih osoba i književnih likova s obzirom na odnos prema moći i autoritetu ili nekoj sličnoj temi.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Tijekom planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje postupaka podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Učeniku s teškoćama dajte podršku u pretraživanju zadanih pojmova. Pripremite im pisane/slikovne smjernice za izradu umne mape.

Učenika s teškoćama stavite u grupu učenika s kojima dobro surađuje i koji su motivirani za rad. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe, vodeći se njegovim jakim stranama i mogućnostima. Potaknite pozitivnu atmosferu unutar grupe. Motivirajte učenika s teškoćama na aktivno sudjelovanje u zadatku. Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih digitalnih alata: Coggle, Flipgrid. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Pronađite znanstveno-popularni tekst iz područja društvenih ili umjetničkih znanosti (npr. ekonomije, psihologije, povijesti, filozofije…) koji je tematski povezan s pojmovima autoritet i moć i koji je znanstveno relevantan i objavljen u pouzdanom izvoru. Pročitajte ga zajedno s učenicima i zadajte im da s pomoću smjernica izdvoje glavne ideje i informacije iz teksta, uoče jezična sredstva kojima autor iskazuje svoje gledište o temi, prepoznaju autorovo gledište, namjenu i svrhu teksta te razlikuju mišljenja i stavove autora od činjenica u tekstu.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Na početku aktivnosti putem digitalnog alata za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu (npr. MS Teams) zamolite učenike da na stranicama Hrvatske enciklopedije pročitaju značenja pojmova autoritet i moć. U digitalnom alatu Coggle svaki učenik zasebno izrađuje umnu mapu sažimajući informacije o tim pojmovima iz enciklopedijskih članaka i na temelju izrađenih umnih mapa u manjim grupama kratko komentiraju vrste autoriteta (tradicionalni, karizmatski i racionalni), kao i vrste moći (legitimna, nagradna, prisilna, referentna moć i snaga stručnjaka). Možete se koristiti i drugim klasifikacijama moći i autoriteta.

Rasporedite učenike u radne sobe u kojima će surađivati i komunicirati te s njima podijelite zadatke i smjernice za rad:

  1. članovi prve grupe prisjetit će se i istražiti osnovne podatke o povijesnim osobama koje su bile autoriteti
  2. članovi druge grupe prisjetit će se književnih likova koji su predstavljali autoritete
  3. članovi treće grupe prisjetit će se i istražiti osnovne podatke o povijesnim osobama koje su imale neku od navedenih vrsta moći
  4. članovi četvrte grupe prisjetit će se književnih likova koji su imali neku od navedenih vrsta moći.

Svaka grupa treba izdvojiti povijesne osobe ili književne likove čije je djelovanje bilo usmjereno na dobrobit ljudi, a moć i autoritet usklađeni s moralnim vrijednostima. Nakon što se usuglase u grupama, izrađuju popis povijesnih osoba ili književnih likova koji imaju navedena obilježja. Potom se trebaju dogovoriti u vezi s tim da svaki član grupe s popisa odabere povijesnu osobu ili književni lik o kojemu će pripremiti izlaganje.

Namjena izlaganja treba biti informiranje (o životu i djelovanju osobe ili književnoga lika) i dokazivanje (zašto je djelovanje povijesne osobe ili književnoga lika s pozicije moći ili autoriteta bilo moralno i ispravno). Uputite učenike na to da informacije o književnom liku ili povijesnoj osobi mogu pronaći u relevantnoj literaturi i provjerenim izvorima. Objasnite im da je na kraju izlaganja važno navesti izvore informacija i uputite ih na to kako da ih citiraju tijekom izlaganja.

Nakon prikupljanja informacija učenici ih trebaju organizirati u strukturu (uvod, razrada i zaključak) i izraditi nacrt izlaganja.

Objasnite učenicima kriterije dobrog izlaganja: pripremljenost i uvježbanost, stručnost, uspostavljanje kontakta s publikom, jezična i nejezična sredstva s pomoću kojih će privući pozornost publike i ostvariti namjenu izlaganja (informiranje i dokazivanje), govorenje usklađeno s govornim pravilima hrvatskoga standardnog jezika.

Nakon što pripreme izlaganje učenici ga uvježbavaju u grupama, a potom snimaju u digitalnom alatu Flipgrid. Nakon toga slušaju i gledaju predavanja ostalih učenika i šalju im povratne informacije prema rubrici za vrednovanje koju ste im pripremili i postavili u digitalnom alatu Flipgrid.

Na kraju aktivnosti učenici u zajedničkom prostoru za rad mogu usustaviti informacije koje su zapazili slušajući predavanja te zaključiti o zajedničkim kvalitetama književnih likova i povijesnih osoba, vrstama moći i autoriteta koje su imali, razlikama i sličnostima između povijesnih osoba i književnih likova s obzirom na odnos prema moći i autoritetu ili nekoj sličnoj temi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Autoritet i moć

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izrađuje nacrt predavanja u skladu s temom, svrhom, namjenom i funkcionalnim stilom predavanja.
  • Učenik istražuje informacije služeći se različitim pouzdanim izvorima.
  • Učenik govori u skladu s namjenom predavanja (informiranje i dokazivanje).
  • Učenik navodi bibliografske jedinice i citira stručnu literaturu.
  • Učenik u govorenju primjenjuje govorna pravila hrvatskoga standardnoga jezika uvažavajući verbalne i neverbalne vrednote govorenoga jezika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest
  • Filozofija
  • Psihologija
  • Sociologija
  • Osobni i socijalni razvoj, Učiti kako učiti

Svaka sila za vremena

U digitalnom alatu One Note pripremite smjernice i pitanja za učenike koji će im pomoći u čitanju i razumijevanju epskoga spjeva Smrt Smail-age Čengića Ivana Mažuranića. Za svakog učenika pripremite dio bilježnice u kojem će tijekom čitanja voditi bilješke prema vašim smjernicama i pitanjima.

Nakon cjelovito pročitanoga književnog teksta u digitalnom alatu Tricider učenicima postavite pitanja koja će ih potaknuti na to da promisle o vrsti moći i autoriteta Smail-age Čengića te opravdanosti njegovih postupaka. Neka ga usporede s povijesnim osobama i književnim likovima koji su također bili u poziciji moći i/ili autoriteta.

Da bi utvrdili redoslijed događaja u epskom spjevu, zadajte učenicima sljedeće zadatke: mogu odabrati pisanje bloga o događajima iz književnoga teksta iz pozicije Novice u Microsoft Swayu, pisanje vijesti o događajima iz književnoga teksta u digitalnom alatu Fodey ili izraditi „lažni“ profil na Facebooku s pomoću digitalnoga alata ClassTools na kojem iz pozicije nepoznatog lika iz književnog teksta izvještavaju o događajima. Čitaju uratke svih učenika i uspoređuju ih.

Nakon toga u paru analiziraju postupke likova i karakteriziraju ih. Određuju temu i motive književnoga teksta.

Na kraju aktivnosti iz književnoga teksta izdvajaju citate koji su ih se dojmili, tematski ih povezuju sa slikama koje pronalaze na servisu Pixabay i od njih izrađuju bedževe s pomoću digitalnoga alata ClassTools.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Tijekom planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje postupaka podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Učeniku s teškoćama grafički prilagodite materijal za čitanje. Možete im smanjiti sadržaj spjeva koji trebaju pročitati. Pripremite im grafički prilagođene bilješke za dio spjeva koji ste im zadali za čitanje.

Učeniku s teškoćama omogućite rad u paru tijekom izvođenja zadatka. Provjerite razumije li učenik zadatak i omogućite mu dodatno vrijeme za rad. Motivirajte učenika s teškoćama na aktivno sudjelovanje u zadatku. Provjerite razumije li učenik uporabu digitalnih alata: Tricider, Fodey, ClassTools, Pixabay. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici čitaju enciklopedijsku natuknicu u Hrvatskoj književnoj enciklopediji o epskom spjevu Ivana Mažuranića Smrt Smail-age Čengića, analiziraju kako je prikazana karakterizacija likova i tijek radnje te ih uspoređuju s vlastitim uratcima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Svaka sila za vremena

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik primjerima iz teksta potkrepljuje svoje mišljenje i stavove.
  • Učenik tumači slijed događaja i opisuje likove iz književnog teksta Smrt Smail-age Čengića Ivana Mažuranića.
  • Učenik izražava literarni doživljaj teksta.
  • Učenik objašnjava univerzalnost teme epskoga spjeva Smrt Smail-age Čengića Ivana Mažuranića.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Moćni trio

Učenicima pripremite nastavni listić s odabirom stihova iz epova Judita Marka Marulića, Osman Ivana Gundulića i Smrt Smail-age Čengića Ivana Mažuranića.

Podijelite ih u 4 grupe:

  1. grupa istražit će jezik epova, jezična sredstva i stilska sredstva
  2. grupa istražit će obilježja epske vrste (poziciju pripovjedača, epske tehnike: invokacija, in medias res, usporavanje radnje, vrstu stiha)
  3. grupa istražit će povijesni kontekst nastanka epova, književna razdoblja u kojima su nastali i obilježja književne poetike u odabranim stihovima
  4. grupa analizirat će kompoziciju epova i usporediti tematiku, likove i motive epova.

Uputite učenike na to da informacije i ideje organiziraju s pomoću digitalnoga alata Gliffy. Za izvršavanje zadatka pripremite im dodatne materijale i izvore ili ih uputite na njih.

Nastavak aktivnosti odvija se s pomoću metode svjetskog kafića (world cafe). Nakon što dovrše prethodni zadatak članovi grupa dogovaraju se tko će biti domaćin njihove grupe, a ostali članovi bit će gosti u drugim grupama. Uloga je domaćina da ukratko predstavi zadatak grupe i na temelju zajedničkih bilješki izvijesti goste o zaključcima grupe, potiče goste na razgovor o zaključcima i na izradu Vennova dijagrama s pomoću kojega će usporediti sva tri epa na temelju znanja koja su dobili od domaćina. Također trebaju analizirati pozicije moći glavnih likova svih triju epova. Nakon toga domaćinu dolaze novi gosti kojima predstavlja zadatak i sažima zaključke grupe i prijedloge prethodnih gostiju. Novi gosti dopunjuju dijagram bogatiji za znanja koja su stekli u posjetu prethodnoj grupi. Domaćin ponavlja postupak i kod sljedeće grupe gostiju, sve dok se u grupu ne vrate članovi koji su rješavali zadatak.

Na kraju aktivnosti članovi grupa analiziraju Vennove dijagrame koji su izradili gosti, dorađuju ih i na temelju njih izrađuju plakate u digitalnom alatu Canva.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Tijekom planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje postupaka podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Učeniku s teškoćama grafički prilagodite nastavni listić, podijelite ga u grupu s učenicima s kojima se dobro slaže i koji mu mogu pružiti podršku u radu. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe. Provjerite razumije li učenik zadatak i omogućite mu dodatno vrijeme za rad. Motivirajte učenika s teškoćama na aktivno sudjelovanje u zadatku. Provjerite razumije li učenik uporabu digitalnog alata Canva. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu istražiti epove iz povijesti hrvatske književnosti i usporediti ih s epovima koje su analizirali u ovoj aktivnosti.

Nastavna aktivnost za predmet X

Moćni trio

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje epove na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove.
  • Učenik uočava univerzalne teme i predodžbe u epovima nastalim u različitim razdobljima.
  • Učenik u zaključuje o sličnostima i razlikama između književnih poetika i književnopovijesnih razdoblja na uspoređivanim epovima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Učiti kako učiti

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Frangeš, Ivan (1994). Smrt Smail-age Čengića Ivana Mažuranića. Zagreb: Školska knjiga.

Gundulić, Ivan (2017). Osman. Zagreb: Matica hrvatska.

Hrvatska književna enciklopedija (2010-2012). Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža.

Marulić, Marko (2021). Judita. Zagreb: Matica hrvatska.

Mažuranić, Ivan (1999). Smrt Smail-age Čengića. Zagreb: Matica hrvatska.

Pandžić, Vlado (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil International.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Visinko, Karol (2014). Čitanje – poučavanje i učenje. Zagreb: Školska knjiga.

Visinko, Karol (2010). Pisanje - jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.