Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o njihovima iskustvima s putovanja. Pitajte ih kakva putovanja vole, organizirana ili individualna, planirana ili iznenadna, putovanja na kojima će se odmoriti ili ona na kojima će doživjeti neku avanturu. Vole li putovati sami ili u društvu, u popularna turistička odredišta ili na manje poznata mjesta. Pitajte ih i što misle o ljudima koji se upuštaju u opasne avanture, o ovisnicima o adrenalinu, ljubiteljima opasnosti. Aktivnost možete provesti i s pomoću digitalnog alata Google Forms.
Nakon što raspravite navedena pitanja možete krenuti s grupnim radom. Učenike ste, s pomoću digitalnog alata ClassTools, podijelili u grupe (četiri učenika u grupi) i metodom obrnute učionice dali im smjernice za istraživačke zadatke koje će, dogovarajući se na digitalnom alatu Tricider, odraditi prije nastavnoga sata. Jedna će grupa na mrežnim stranicama istražiti život i običaje u antičkoj Itaci, druga ulogu i položaj žena, treća s pomoću digitalnog alata NatGeo MapMaker ucrtati rutu Odisejeva putovanja, četvrta u digitalnom alatu Canva njegov profil koji može odgovarati profilima na društvenim mrežama (porijeklo, status veze, obitelj, interesi, osjećaji, aktivnosti), peta izazove s kojima se Odisej susreo na putu kući.
Nakon što svaka grupa predstavi rezultate svoga rada podijelite im različita pjevanja Homerove Odiseje. Zatražite da na temelju teksta (motivi, opisi, simboli, stilska izražajna sredstva, formulaičan način izražavanja), s pomoću infografike oblikovane u digitalnom alatu Piktochart, predstave Odisejeve osobine, ciljeve, ideale, poroke, odnos prema ženama, obitelji i prijateljima te ga usporede, prema istim kriterijima, s nekim od suvremenih heroja (to mogu biti stvarni ili stripovski heroji). Učenici na digitalni alat Mentimeter mogu poslati i svoja razmišljanja o tome koje bi Odisej ideje, vrijednosti i stavove, da je influencer, prenio svojim pratiteljima.
U istim grupama učenici trebaju i aktualizirati neki od motiva iz Odiseje. Neke od aktivnosti koje im možete predložiti su: Penelopin feministički manifest, Odisejev ratni dnevnik s opisima ratnih stradanja, parole, transparenti ili hashtagovi kojima se traže jednaka prava za mornare, služavke i sluge, Odisejeva obitelj; nekoliko recepata za sretnu obitelj sa sastojcima i načinima pripreme, Vodič za turiste iz budućnosti ili top deset stvari koje nikako ne biste smijeli raditi u Odisejevo vrijeme. Nakon što prezentiraju aktivnost za koju su se odlučili, razgovarajte s učenicima o tome koliko su se društvene norme i obrasci ponašanja tijekom povijesti promijenili.
Predložite učenicima projekt Odiseja. Možete im ponuditi sljedeće aktivnosti: oblikovanje stripa ili društvene igre s preprekama do cilja, Escape Room (prepoznavanje likova, otkrivanje raspleta), izrađivanje igraćih karti s likovima iz Odiseje. Učenici u mrežnom okružju mogu istraživati životinje i biljke u Odiseji, intertekstualne veze s drugim tekstovima, utjecaj Odiseje na umjetnost i popularnu kulturu, toponime nazvane prema likovima iz Odiseje, mogu predstaviti bogove koji se pojavljuju u Odiseji, organizirati raspravu o temi prerušavanja ili maski koje gotovo svakodnevno nosimo na licu.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Tijekom planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje postupaka podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama unaprijed najavite temu sata, tj. razgovor o putovanjima, kako bi se mogao pripremiti. Ne inzistirajte na tome da učenik s teškoćama odgovara na pitanja ako to ne želi.
Učenika s teškoćama podijelite u grupu učenika s kojima dobro surađuje te koji su motivirani za rad. Unutar grupe odredite vršnjaka koji će mu pomoći u opisivanju vizualnih informacija. Tijekom podjele različitih zadataka grupi vodite se interesima i mogućnostima učenika s teškoćama koji je u toj grupi. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe, vodeći se njegovim jakim stranama i mogućnostima. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak. Osigurajte dovoljno vremena za rad te mu, ako je potrebno, produžite vrijeme. Potaknite pozitivnu atmosferu unutar grupe. Motivirajte učenika s teškoćama na aktivno sudjelovanje u zadatku. Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: ClassTools, Tricider, NatGeo MapMake, Canva, Piktochart, Mentimeter, e-Laboratorij. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Predložite učenicima neka pročitaju knjigu Arthura C. Clarka i/ili neka pogledaju film američkoga filmskog redatelja Stanleya Kubricka 2001.:Odiseja u svemiru. U digitalnom alatu Kialo mogu raspravljati o odisejama novoga doba.
Aktivnost započnite dramskom metodom Vjetar puše. Tom ćete metodom opustiti učenike, a i gotovo neprimjetno saznati njihove stavove, interese ili mišljenja. Učenici će sjesti u krug, a vi ćete izvan kruga izgovarati različite tvrdnje. Svi koji se slažu s tvrdnjama ustaju sa svoga stolca i mijenjaju mjesta. Dakle, vjetar puše za one koji se ne srame svojih osjećaja…, vjetar puše za one koji puno razmišljaju…, vjetar puše za one koji vole putovati…, vjetar puše za one koji radije čitaju poeziju od proze…, vjetar puše za one koji i sami ponekad pišu…
Usmjerenim razgovorom pripremite učenike za putovanje u središte pjesme. Za putovanje će im trebati mobilni uređaj s pomoću kojega će pristupiti mrežnoj stranici na kojoj se nalazi Utjeha kaosa, Antologija suvremenog hrvatskog pjesništva, a trebat će im i prtljaga. Učenici, služeći se različitim mrežnim stranicama ili tiskanim izvorima, trebaju u digitalnom alatu Canva pripremiti podsjetnik na književnoteorijske pojmove koji će im poslužiti pri interpretaciji i analizi lirskih pjesama. U istome digitalnom alatu oblikuju i Vodič za putovanje antologijom Utjeha kaosa koji sadrži bilješke o organizatoru putovanja (uredniku antologije) te najvažnije informacije o samom putovanju (broj pjesama u zbirci, razdoblje njihova objavljivanja, kriteriji odabira, koliko je pjesnika zastupljeno u zbirci). Recite im da su sada spakirali prtljagu i da kreću na put. Podsjetite ih i na to da je svaka pjesma u zbirci neko odredište na koje putuju. Predložite im da otputuju u tri pjesnička odredišta, odnosno u tri različite pjesme, triju različitih pjesnika.
Nakon što su izabrali pjesme trebaju ih poput putnika osvojiti (osjetiti njihovu atmosferu, izdvojiti i opisati pjesničke slike, kao što na putovanjima osjećaju mirise, čuju zvukove, vide boje… objasniti motive, opisati jezik i stil), a zatim u digitalnom alatu Emaze oblikovati pjesničku razglednicu. Digitalna pjesnička razglednica treba sadržavati ime pjesnika i naslov pjesme, sažetu interpretaciju i citat koji po njihovu mišljenju najbolje odražava ideju pjesme. Na razglednicama trebaju biti i fotografije koje učenici odabiru s digitalnog alata Pixabay, a koje su vizualni iskaz odabranih pjesama. Gotove razglednice mogu poslati elektroničkom poštom svojemu paru iz klupe i/ili na razredni Padlet. Recite im da je njihovo putovanje pjesničkom zbirkom završeno. Možete im, ako želite, zadati i pisanje recenzije, odnosno vezanog teksta u kojemu će ocijeniti pjesme kojima su putovali ili priručnika za buduće putnike pjesmom.
Pročitajte i pogledajte razglednice, komentirajte motive, jezik, stil, izbor citata i fotografija. S obzirom na to da je u zbirci zastupljeno puno manje pjesnikinja (samo 6 od 33 pjesnička imena) raspravljajte u digitalnom alatu Kialo o tome, a možete savjetovati učenicima neka na portalu BEK Besplatne Elektroničke Knjige pročitaju nekoliko pjesmama suvremenih hrvatskih pjesnikinja.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Tijekom planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje postupaka podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama unaprijed najavite temu sata. Objasnite mu uvod u aktivnost Vjetar puše. Ako je u razredu učenik s oštećenjem organa i ogranskih sustava, umjesto dizanja sa stolice osmislite neki drugi način na koji on može biti igrač u toj igri.
Učeniku s teškoćama pripremite pisane/slikovne smjernice po koracima za izvršenje zadatka. Možete mu omogućiti rad u paru s vršnjakom koji na njega poticajno djeluje i koji mu može pomoći. Učeniku s teškoćama pripremite grafički prlagođen materijal za izvršenje zadatka. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak. Osigurajte mu dovoljno vremena za rad. Ako je potrebno, produžite mu vrijeme rada. Motivirajte učenika s teškoćama na aktivno sudjelovanje u zadatku. Provjerite razumije li učenik uporabu digitalnih alata: Pixabay, Padlet, Emaze, Canva, Kialo. Ako za učenika izrađujete pisane smjernice / upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike neka na mrežnim stranicama istraže književnu manifestaciju Dani Franje Horvata Kiša na kojoj se biraju najbolji Hrvatski književni putopisi. Dosadašnje pobjednike i njihove putopise mogu predstaviti s pomoću digitalnog alata Prezi.
Aktivnost putem digitalnog alata za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu (npr. MS Teams) započnite dramskom metodom Vjetar puše koju ćete prilagoditi virtualnom okruženju. Njome ćete opustiti učenike i saznati njihove stavove, interese ili mišljenja. Učenici će upaliti kamera u zajedničkom prostoru za suradnju i komunikaciju, vi izgovarajte različite tvrdnje. Svi koji se slažu s tvrdnjama ustaju sa svoga stolca i njišu tijelom poput stabla na vjetru. Dakle, vjetar puše za one koji se ne srame svojih osjećaja;…vjetar puše za one koji puno razmišljaju; …vjetar puše za one koji vole putovati;… vjetar puše za one koji radije čitaju poeziju od proze… vjetar puše za one koji i sami ponekad pišu…
Pripremite učenike za putovanje i uputite ih da pristupe mrežnoj stranici na kojoj se nalazi Utjeha kaosa, Antologija suvremenog hrvatskog pjesništva, a trebat će im i prtljaga. Služeći se različitim mrežnim stranicama ili tiskanim izvorima učenici trebaju u digitalnom alatu Canva pripremiti podsjetnik književnoteorijskih pojmova koji će im poslužiti pri interpretaciji i analizi lirskih pjesama. U istome digitalnom alatu oblikuju i Vodič za putovanje antologijom Utjeha kaosa koji sadrži bilješke o organizatoru putovanja (urednik antologije) te najvažnije informacije o samom putovanju (broj pjesama u zbirci, razdoblje njihova objavljivanja, kriteriji odabira, koliko je pjesnika u zbirci). Recite im da su sada spakirali prtljagu i kreću na put. Podsjetite ih i da je svaka pjesma u zbirci neko odredište na koje putuju. Predložite im da otputuju na tri pjesničke destinacije, odnosno u tri različite pjesme, tri različita pjesnika.
Nakon što su izabrali pjesme, trebaju ih poput putnika osvojiti (osjetiti njihovu atmosferu, izdvojiti i opisati pjesničke slike kao što na putovanjima osjećaju mirise, čuju zvukove, vide boje… objasniti motive, opisati jezik i stil), a zatim u digitalnom alatu Emaze kreirati pjesničku razglednicu. Digitalna pjesnička razglednica treba sadržavati ime pjesnika i naslov pjesme, sažetu interpretaciju i citat koji po njihovu mišljenju najbolje odražava ideju pjesme. Na razglednicama trebaju biti i fotografije koje učenici odabiru s digitalnog alata Pixabay, a koje su vizualni iskaz odabranih pjesama. Gotove razglednice mogu poslati u zajednički prostor za suradnju i komunikaciju ili na razredni Padlet. Recite im da je njihovo putovanje pjesničkom zbirkom završeno. Možete im, ako želite, zadati i pisanje recenzije odnosno vezanog teksta u kojemu će ocijeniti pjesme kojima su putovali ili priručnika za buduće putnike pjesmom.
Pročitajte i pogledajte razglednice, komentirajte motive, jezik, stil, izbor citata i fotografija. S obzirom na to da je u zbirci zastupljeno puno manje pjesnikinja (samo 6 od 33 pjesnička imena), diskutirajte u digitalnom alatu Kialo o ovom problemu, a možete savjetovati učenicima neka na portalu BEK Besplatne Elektroničke Knjige pročitaju nekoliko pjesmama suvremenih hrvatskih pjesnikinja.
Na početku aktivnosti na digitalnom alatu Kialo započnite raspravu o odnosu društvenih mreža i putovanja. Pitajte učenike koliko često objavljuju slike s putovanja na društvenim mrežama te zašto to čine? Komentirajte i frazu ego putovanje. Naime, radi se o putovanju kojemu je sklona generacija milenijalaca koji putuju ne zbog užitaka, iskustava i avantura, već zbog objavljivanja fotografija na društvenim mrežama. Razgovarajte i o kulturi selfija na putovanjima, hrani koja se ne jede, već fotografira, o djelovanju utjecajnika na odabir turističkog odredišta. Pitajte učenike o tome gledaju li putopisne dokumentarce odnosno vlogove, slušaju li podcaste o putovanjima, čitaju li tiskane putopise i/ili putopise na društvenim mrežama, znaju li što je to iterologija.
Provjerite poznaju li učenici suvremene hrvatske putopisce, a zatim ih razvrstajte u grupe (četiri člana u grupi). U digitalnom alatu Wizer podijelite svakoj grupi odabrane ulomke knjige Ljubav oko svijeta Davora Rostuhara. Učenici trebaju zaključiti na koji je način autor povezao ljubav i putovanja, kamo je putovao, kako je predstavio različite običaje, kulture i društvene odnose te kojim se stilom pri tomu služio. U digitalnom alatu Canva mogu izraditi turistički vodič u kojemu će informacije sažeti u zanimljivosti o određenoj temi, ljudima ili mjestima.
Učenike svakako potaknite i na raspravu o pitanjima koja se problematiziraju u knjizi, kao što su: Tražimo li u partneru svoj odraz?, Oblikuje li društvo naš izbor?, Postoje li granice ljubavi?, odnosno Što je s dogovorenim brakovima? Taj dio aktivnosti možete odraditi i metodom barometar stavova s pomoću digitalnog alata Mentimeter. Postavit ćete teze, a učenici će glasati za određenu tezu sa: slažem se ili ne slažem se, odnosno niti se slažem niti se ne slažem. S obzirom na broj glasova za određenu tezu razgovarajte s učenicima o njihovim stavovima. Nakon rasprave ponovite aktivnost kako biste provjerili je li netko od učenika promijenio stav.
Zatražite od učenika da osmisle vlog s poticajem na čitanje knjige Ljubav oko svijeta. U vlogu trebaju navesti tri razloga zbog kojih tu knjigu vrijedi pročitati. Članovi grupe dogovaraju se o tekstu, fotografijama, glazbi i efektima, a nakon snimanja vloga montiraju ga s pomoću digitalnog alata Animoto. Ostali učenici u komentarima ispod vloga procjenjuju koliko je vlog informativan, insprativan i vizualno zanimljiv.
Možete im zadati i projektni zadatak. Predložite im neka otputuju u svoju okolicu, istraže svadbene običaje i predstave ih vlogom.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Tijekom planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje postupaka podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama unaprijed najavite temu sata te mu pripremite pitanja za raspravu o društenim mrežama i putovanjima, kako bi mogao razmisliti i aktivnije sudjelovati. Učeniku s teškoćama grafički prilagodite ulomke koje će raditi na satu. Povećajte font slova najmanje 14pt, koristite se fontom Arial ili Calibri, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Učenika s teškoćama stavite u grupu učenika s kojima dobro surađuje i koji su motivirani za rad. Unutar grupe odredite vršnjaka koji će mu pomoći u opisivanju vizualnih informacija. Ako je u grupi učenik s oštećenjem vida, osigurajte mu podršku suučenika koji će mu opisivati vizualne informacije. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe vodeći se njegovim jakim stranama i mogućnostima. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak. Osigurajte mu dovoljno vremena za rad, ako je potrebno produžite mu vrijeme rada. Potaknite pozitivnu atmosferu unutar grupe. Motivirajte učenika s teškoćama na aktivno sudjelovanje u zadatku. Provjerite razumije li učenik uporabu digitalnih alata: Wizer, Canva, Mentimeter, Animoto. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Istražite i pogledajte neke od filmova kojima su tema ljubav i putovanja. Predlažemo: Praznik u Rimu, Doktor Živago, Izgubljeni u prijevodu, Ponoć u Parizu, Pariz, Texas... Napišite recenzije tih filmova i pošaljite ih na razredni Padlet.
Biti, Vladimir (2000). Pojmovnik suvremene književne i kulturne teorije. Zagreb: Matica hrvatska.
Duda, Dean (1998). Priča i putovanje: hrvatski romantičarski putopis kao pripovjedni žanr. Zagreb: Matica hrvatska.
Duda, Dean (2012). Kultura putovanja. Zagreb: Naklada Ljevak
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Homer (2003). Odiseja. Zagreb: Školska knjiga.
Mićanović, Miroslav (2006). Utjeha kaosa. Zagreb: Filozofski fakultet, Zagrebačka slavistička škola.
Rostuhar, Davor (2021). Ljubav oko svijeta. Zagreb: Klub za enciklopedizam i kulturu
Solar, Milivoj (2005). Teorija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.