Predmet
Hrvatski jezik 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Neka bude živost!

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • kazališna predstava i književni tekst
  • Ivan Gundulić, Dubravka
  • William Shakespeare, Hamlet
  • Fjodor Mihajlovič Dostojevski, Zločin i kazna

Pojedinac i svijet

Upitajte učenike o njihovu odnosu prema kazalištu, posjećivanju kazališta i gledanju kazališnih predstava koje su nastale prema književnim djelima. Usmjerite ih prema argumentiranju stavova o tome može li gledanje kazališne predstave zamijeniti čitanje književnoga predloška.

Učenicima pripremite smjernice za rad i usmjerite ih prema čitanju Gundulićeve Dubravke. Učenici mogu potražiti Gundulićevo djelo u školskoj knjižnici ili pristupiti mrežnoj stranici e-Lektire te na temelju zadanih smjernica analizirati i interpretirati književni predložak.

Usmjerite rad učenika prema kraćim ulomcima, njihovoj raščlambi na sadržajnoj i izraznoj razini, a potom prikažite isječke iz kazališne predstave koja je nastala na temelju književnoga predloška. Videozapisu možete pristupiti s pomoću mrežne stranice e-Lektire, a pojedine isječke, primjerice stihove Himne slobodi, možete prikazati s pomoću platforme YouTube.

Usmjerite učenike prema usporedbi književnoga teksta i kazališnoga prikaza na razini teme, prostora i vremena, radnje, kompozicije, likova, stilskih sredstava. Učenici usustavljuju svoja promišljanja s pomoću digitalnoga alata MindMeister. Tijekom rada učenici bilježe, dijele i dorađuju svoje ideje. Razgovarajte s učenicima o njihovu doživljavanju temeljnih ideja i tematskih određenja Gundulićeve Dubravke: ljubavi, temeljnim društvenim vrijednostima, stremljenju prema materijalnim vrijednostima, odnosu prema tradiciji. Učenici iznose svoje dojmove i viđenja iz gledišta suvremena čitatelja, pojašnjavanju zašto je i danas Gundulićev tekst zanimljiv i znakovit. Upitajte učenike o naslovu predstave, njihovim očekivanjima na temelju naslova, karakterima koji su prikazani na sceni, glumačkoj ekspresivnosti, katarzi, aktualnosti iznesenih ideja, scenskim i kostimografskim rješenjima. Potaknite ih na komentar iz pozicije suvremena gledatelja. Razgovarajte s učenicima o Gundulićevoj idealističkoj viziji sretnoga grada-države, hvalospjevu idealnome i idealiziranome društvenom poretku u kojemu vladaju božanska načela pravednosti, istinitosti, ljepote i dobrote. Upitajte učenike je li takva vizija države i njezina društvenog uređenja moguća i u stvarnosti. Učenici predstavljaju značajke književnoga teksta i uspoređuju ih s kazališnim izrazom, predstavljaju rezultate svojega rada i potom se posvećuju postupku vrednovanja.

Usmjerite učenike prema dodjeljivanju uloga i izvedbi pojedinih scena iz Gundulićeve Dubravke. Učenici mogu povezati motiv (ne)slobode, koji je prikazan u književnome tekstu i kazališnome izrazu, i suvremene migracije stanovništva: njihova temeljna ljudska i građanska prava u Republici Hrvatskoj i u Europskoj uniji.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama ranije najavite temu sata te mu pripremite pitanja o odnosu prema kazalištu, posjećivanju kazališta i gledanju kazališnih predstava, kako bi lakše argumentirao svoje stavove. Pripremite mu grafički prilagođen tekst Gundulićeve Dubravke. Učeniku s teškoćama pripremite i podsjetnik s pitanjima za analizu teksta, kao i smjernice za usporedbu književnog teksta i prikaza. Provjerite razumije li zadatak pa mu, ako je potrebno, pružite podršku u radu. Učenika s teškoćama potpitanjima potaknite na izražavanje mišljenja o tekstu i predstavi. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite služi li se navedenim digitalnim alatima MindMeister. Tijekom gledanja videozapisa učenika s teškoćama približite izvoru slike/zvuka. Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku vršnjaka u opisivanju vuzualnih informacija.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici neka istraže domete Gundulićeve pisane riječi u likovnoj i glazbenoj umjetnosti. Rezultate svojega rada mogu postaviti s pomoću digitalnoga alata Canva.

Učenici mogu istražiti koji su događaji tijekom kalendarske godine posvećeni kazalištu i kako se oni obilježavaju u Hrvatskoj i u svijetu. Potaknite učenike na to da posjete jedan takav događaj, o čemu mogu izvijestiti učenike u svojem razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pojedinac i svijet

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira i interpretira na sadržajnoj i izraznoj razini Gundulićevu Dubravku.
  • Učenik uspoređuje na sadržajnoj i izraznoj razini Gundulićevu Dubravku i kazališnu predstavu nastalu na temelju književnoga predloška.
  • Učenik se stvaralački izražava potaknut književnim tekstom i kazališnim izrazom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna umjetnost
  • Glazbena umjetnost
  • Etika, Informatika
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Cijeli je svijet pozornica

Razgovarajte s učenicima o višeznačnosti pojma dramatičan. Učenici se mogu dosjetiti svakodnevnih životnih situacija u kojima upotrebljavaju pojam dramatičan i protumačiti njegovo značenje. Svoje odgovore mogu upisati s pomoću digitalnoga alata Mentimeter. Usmjerite učenike na Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika u kojemu mogu pronaći značenje pojma dramatičan.

Uputite učenike u promišljanje o obilježjima dramskoga i kazališnoga teksta. Učenici mogu navesti dijelove dramskoga teksta i svoja mišljenja potkrijepiti primjerima iz svojega čitateljskog iskustva. Pripremite učenicima kviz s pomoću digitalnoga alata Socrative, tijekom čijeg će rješavanja provjeriti svoje spoznaje o drami.

Pripremite učenicima smjernice za rad i usmjerite ih prema čitanju Shakespeareova Hamleta. Učenici mogu potražiti Shakespeareov tekst u školskoj knjižnici ili pristupiti mrežnoj stranici e-Lektire i zatim na temelju zadanih smjernica analizirati i interpretirati književni predložak.

Usmjerite rad učenika prema kraćim ulomcima, njihovoj raščlambi na sadržajnoj i izraznoj razini, a potom prikažite isječke iz kazališne predstave koja je nastala na temelju književnoga predloška. Videozapisu možete pristupiti s pomoću platforme YouTube. Učenici uspoređuju književni tekst i kazališni prikaz na razini teme, prostora i vremena, radnje, kompozicije, likova, stilskih sredstava. Rezultate svojega rada usustavljuju s pomoću digitalnoga alata Canva. Upitajte učenike o njihovu odnosu prema temeljnim idejnim i tematskim odrednicama predstavljenima u književnome tekstu: osveti, prijateljstvu, odanosti, ljubavi, časti, izdaji, pojedinačnim ambicijama. Razgovarajte s učenicima o naslovu predstave, njihovim očekivanjima na temelju naslova, karakterima koji su predstavljeni, glumačkoj izvedbi, pobuđivanju emocija, dramskoj radnji i njezinoj aktualnosti, scenografiji, kostimografiji, njihovu komentaru iz pozicije gledatelja. Upitajte učenike o Shakespeareovu prikazu tragičnoga rastakanja društvenoga svijeta i čovjeka do čega dovodi karakterna slabost moćnoga pojedinca: hipersenzibilna neodlučnost, iracionalna ljubomora, vlastodržačka samovolja i nepromišljenost, nezasitna ambicija. Učenici mogu zaključiti o višeslojnosti ljudske naravi, morala i ponašanja te ih usporediti sa suvremenošću. Učenici predstavljaju pojedinosti iz književnoga teksta i povezuju ih s kazališnim izrazom, predstavljaju rezultate svojega rada i posvećuju se vrednovanju.

Usmjerite učenike prema izdvajanju motivacijskih citata iz književnoga teksta i kazališnoga izraza koji svjedoče o čovjekovim nazorima i vrijednostima kojima se u životu rukovodi. Učenici navode svakodnevne komunikacijske situacije tijekom kojih izgovaraju pojedine motivacijske citate. Učenici na mrežnim stranicama mogu istražiti u kojim se kontekstima primjenjuju pojedini motivacijski citati iz dramskoga djela.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama najavite temu sata i potaknite ga na to da razmisli o pojmu dramatičan, kako bi sudjelovao u uvodnoj ativnosti. Učenicima s teškoćama pripremite kratak sadržaj Hamleta. Omogućite im da videozapis pogledaju prije, kako bi lakše sudjelovali u radu na satu. Pripremite im smjernice za analizu i interpretaciju književnog djela. Omogućite im da se koriste podsjetnikom o književnom tekstu, knjževnom prikazu. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Učenika s teškoćama potpitanjima potaknite na sudjelovanju u razgovoru o književnom dijelu. Provjerite s učenikom s teškoćama zna li se koristiti digitalnim alatima: Mentimeter, Socrative, Canva. Tijekom gledanja videozapisa učenika s teškoćama približite izvoru slike/zvuka. Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku vršnjaka u opisivanju vuzualnih informacija. Pripremite pisane/ slikovne upute za njihovo korištenje. Ako je potrebno, učeniku pokažite kako se radi u zadanom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici neka istraže pojedinosti o Shakespeareovu kazalištu Globeu. Uputite ih na virtualnu šetnju Shakespeareovim Globeom. Učenici mogu predstaviti Shakespeareov kazališni i glumački rad i istražiti što se prikazuje u Shakespeareovu kazalištu danas – kakav je danas pristup izvođenju njegovih djela. Rezultate svojega rada mogu usustaviti s pomoću digitalnoga alata Lino.

Nastavna aktivnost za predmet X

Cijeli je svijet pozornica

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik se stvaralački izražava potaknut književnim tekstom i kazališnim izrazom.
  • Učenik analizira i interpretira na sadržajnoj i izraznoj razini Shakespeareov dramski tekst Hamlet.
  • Učenik uspoređuje na sadržajnoj i izraznoj razini Shakespeareova Hamleta i kazališnu predstavu nastalu na temelju književnoga predloška.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika, Informatika
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Pobunjeni pojedinac

Upitajte učenike o književnim junacima i antijunacima, njihovim sudbinama i osobinama kojima su oblikovali svoju stvarnost. Razgovarajte s učenicima o poželjnim osobinama i vrijednostima u suvremenu društvu. Učenici mogu izreći svoja mišljenja i navesti svakodnevne primjere hrabrosti, požrtvovnosti, humanosti, odgovornosti, težnji za znanjem, aktivnim djelovanjem. Učenici mogu izraditi popis osobina i vrijednosti koje su bile poželjne u prošlosti i one koje su poželjne danas. Usmjerite učenike na promišljanja o tome koje osobine i vrijednosti slijede u svojemu životu.

Upitajte učenike o književnim djelima koja su predstavljala odraz stvarnosti u vremenu u kojem su nastala. Učenici mogu izreći primjere o tome kako je stvarnost prikazana u suvremenim umjetnostima: likovnoj, glazbenoj, filmskoj te raspravljati o porukama koje ti primjeri odašilju. Usmjerite njihova promišljanja na književna djela koja su čitali, na teme koje ta književna djela predstavljaju i na svojevrstan dijalog sa stvarnošću.

Pripremite učenicima smjernice za rad i usmjerite ih na čitanje ulomaka iz romana Zločin i kazna Fjodora Mihajloviča Dostojevskoga. Učenici mogu potražiti književno djelo u školskoj knjižnici ili pristupiti mrežnoj stranici e-Lektire te na temelju zadanih smjernica analizirati i interpretirati pojedine ulomke. Usmjerite rad učenika prema kraćim ulomcima, njihovoj raščlambi na sadržajnoj i izraznoj razini, a potom prikažite isječke iz kazališne predstave koja je nastala na temelju književnoga predloška. Videozapisu možete pristupiti s pomoću platforme YouTube. Učenici uspoređuju književni tekst i kazališni prikaz na razini teme, prostora i vremena, radnje, kompozicije, likova, stilskih sredstava.

Razgovarajte s učenicima o temeljnim idejnim i tematskim određenjima književnoga teksta, koji je prikazan i u kazalištu, o iznimnome pojedincu, pravdi, društvenoj nejednakosti, društvenim vrijednostima, zločinu, moralnim dvojbama, kazni. Upitajte učenike o njihovim stavovima i suvremenim moralnim dvojbama. Razgovarajte s učenicima o kazališnome prikazu istaknutoga pojedinca, njegovim unutarnjim previranjima, zločinu i moralnim dvojbama. Učenici mogu navesti primjere dijaloga kazališnoga prikaza i stvarnosti, posebnosti pojedinih scenskih rješenja, dramaturških inovativnosti, protumačiti ulogu glazbenih dionica. Razgovarajte s učenicima o optužbi zločnačkoga individualizma i završnom pozivu na evanđeosko smirenje. Upitajte učenike o iznimnim pojedincima u suvremenosti, njihovu djelovanju i rezultatima njihova djelovanja. Učenici usustavljuju svoja promišljanja s pomoću digitalnoga alata Padlet. Usmjerite učenike prema izradi multimedijalnoga plakata u koji učenici pridodaju tekst, fotografije, crteže, videosadržaje, audiosadržaje.

Učenici mogu dramatizirati jedan događaj iz romana. Usmjerite ih na dodjeljivanje uloga, izvođenje i snimanje dramatizacije i njezino objavljivanje s pomoću platforme YouTube. Učenici predstavljaju rezultate svojega rada te se posvećuju vrednovanju.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama unaprijed najavite temu sata o knjževnim junacima i antijunacima. Dajte mu smjernice s primjerima o osobinana i vrijednostima koje trebaju zabilježiti. Pripremite mu grafički prilagođen ulomak iz djela Zločin i kazna. Omogućite mu unaprijed gledanje videozapisa te mu pripremite pitanja za usporedbu književnog i kazališnog prikaza. Provjerite razumije li zadatak i nepoznate/nove pojmove. Ako ga ne razumije, pripremite mu pisane smjernice i dajte dodatno objašnjenje. Učenika s teškoćama jasnim smjernicama i potpitanjima potaknite na sudjelovanje u razgovoru o djelu. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se digitalnim alatom Padlet. Pripremite mu pisane/ slikovne upute za njegovo korištenje. Ako je potrebno, pokažite mu kako se radi u tom digitalnom alatu. Dajte mu jasne i precizne upute za izradu multimedijskog plakata, osigurajte mu podršku vršnjaka tijekom njegove izrade.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici neka istraže plakate pojedinih kazališnih predstava, koji su nastali na temelju književnih djela, analizirajući njihov sadržaj i grafičko oblikovanje. Učenicima pripremite smjernice za rad. Učenici mogu izraditi svoj prijedlog plakata za dramatizaciju koju su postavili s pomoću platforme YouTube. Rezultate svojega rada mogu usustaviti s pomoću digitalnoga alata Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pobunjeni pojedinac

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira i interpretira na sadržajnoj i izraznoj razini roman Zločin i kazna Fjodora Mihajloviča Dostojevskoga.
  • Učenik uspoređuje na sadržajnoj i izraznoj razini ulomke iz romana Zločin i kazna Fjodora Mihajloviča Dostojevskoga i kazališnu predstavu nastalu na temelju književnoga predloška.
  • Učenik se stvaralački izražava potaknut književnim tekstom i kazališnim izrazom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika, Informatika
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dostojevski, Fjodor Mihajlovič (2003). Zločin i kazna. Zagreb: Školska knjiga.

e-Lektire. Zagreb: CARNET.

Flaker, Aleksandar (1976). Stilske formacije. Zagreb: Sveučilišna naklada Liber.

Flaker, Aleksandar (1968). Književne poredbe. Zagreb: Naprijed.

Flaker, Aleksandar; Škreb, Zdenko (1964). Stilovi i razdoblja. Zagreb: Matica hrvatska.

Frangeš, Ivo (1987). Povijest hrvatske književnosti. Zagreb. Ljubljana: Nakladni zavod Matice hrvatske. Cankarjeva založba.

Gundulić, Ivan (1996). Suze sina razmetnoga. Dubravka. Zagreb: SysPrint.

Hrvatska enciklopedija (1999-2009). Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža.

Jelčić, Dubravko (2004). Povijest hrvatske književnosti. Tisućljeće od Baščanske ploče do postmoderne. Zagreb: Naklada Pavičić.

Pandžić, Vlado (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil Inetrnational.

Shakespeare, William (2005). Hamlet. Zagreb: Školska knjiga.

Solar, Milivoj (2003). Povijest svjetske književnosti. Zagreb: golden marketing.

Solar, Milivoj (1987). Teorija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.

Škreb, Zdenko; Stamać, Ante (1986). Uvod u književnost. Teorija, metodologija. Zagreb: Globus.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Visinko, Karol (2014). Čitanje - poučavanje i učenje. Zagreb: Školska knjiga.

Visinko, Karol (2010). Pisanje - jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.