Predmet
Hrvatski jezik 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Rat, poguba ljudske naravi

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • rat
  • antiratna tematika
  • interpretacija teksta
  • analiza teksta
  • društveni kontekst
  • usporedba tekstova
  • pripovijetka
  • roman
  • drama

Rat je onima mio, koji ga iskusili nisu

Pripremite i projicirajte u razredu ulomke nekih od antologijskih ratnih filmova – primjerice Spašavanje vojnika Ryana (početna scena), Apokalipsa danas (prizor napada napalmom uz zvuke Wagnera), Broj 55, Rambo, 300, potom vojnih skečeva Montyja Pythona, ratnih epizoda Crne Guje ili ulomke iz humorističnog serijala 'Allo, 'Allo

Učenici komentiraju na koji je način obrađen motiv ratnog sukoba, kakav je stav autora prema ratu i na koji se način u prikazanim ulomcima taj stav očituje. Na mreži istražuju primjere sedme umjetnosti u kojima se rat glorificira, kao i one u kojima se protiv rata žestoko prosvjeduje. Podijelivši se u parove, učenici oblikuju vlastiti kritički stav prema odabranome – izdvajaju pozitivne odnosno negativne aspekte predloška koncentrirajući se na ton, ideju i ključnu stilsku osobitost. Problematiziraju uzroke i posljedice sukoba te mogućnosti njihova nenasilna rješavanja u skladu s ishodima međupredmetne teme Zdravlje. Ulomke dijele i javno komentiraju na zidu alata Padlet.

Nakon predstavljenih ulomaka i iznesenih (kritičkih) stavova parovi na mreži nastoje razvrstati predloške prema usredotočenosti na fabulu, odnosno junaka-individualca u središtu sukoba te njegove junačke ili antijunačke osobitosti. Osvrću se kritički iznoseći vlastiti dojam o pogledanom te ističu pozitivne i negativne učinke odabranoga autorskog pristupa. Odabrane je filmske ulomke potrebno i stilski (formalno) analizirati, prisjećajući se svih dosadašnjih znanja iz medijske kulture. Svoja zapažanja učenici pojedinačno bilježe u obliku umne mape koristeći se alatom Coggle i prezentiraju ostatku razreda te javno nagovaraju kolege na pomnije gledanje odabranog predloška.

Razred komentira potrebu i aktualnost umjetničke obrade takvih tema, kao i po njihovu mišljenju najpogodnije i najdojmljivije primjere.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, s edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Učeniku s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku podršku – učenika koji će mu opisivati scene iz filmova.

Potičite učenike na postavljanje pitanja, analiziranje informacija, razumijevanje različitih perspektiva. Ohrabrite ih u tome da kritički razmišljaju o onome što čitaju, gledaju ili doživljavaju.

Potaknite učenike na to da razlože djelo, tekst ili situaciju na manje dijelove, kako bi ih bolje razumjeli. Potičite ih u tome da identificiraju ključne elemente, teme, poruke ili argumente te ih analiziraju na temelju relevantnih kriterija.

Stvorite sigurno i podržavajuće okruženje u kojem će učenici osjećati da mogu slobodno izražavati svoje mišljenje. Ohrabrite ih u tome da argumentiraju svoje stavove i da se koriste primjerima kako bi podržali svoje tvrdnje. Potaknite učenike na to da prepoznaju i cijene različite perspektive. Raspravljajte o tome kako različiti ljudi mogu imati različita mišljenja i kako to obogaćuje razumijevanje neke teme. Potičite ih u tome da saslušaju tuđa mišljenja i da razmotre argumente s kojima se ne slažu.

Organizirajte aktivnosti u kojima učenici mogu vježbati argumentaciju i raspravljati o različitim temama.

Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatima: Padlet i Coggle. Možete im izraditi slikovne upute za njihovo korištenje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresiranijim učenicima zadajte da naprave vlastiti izbor antiratnih djela te ih preporuče razredu nastojeći ih zainteresirati za moguću izbornu lektiru.

Nastavna aktivnost za predmet X

Rat je onima mio, koji ga iskusili nisu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izdvaja pojedinosti koje su ga se dojmile i potaknule na razmišljanje.
  • Učenik izražava svoj literarni doživljaj teksta.
  • Učenik analizira povezanost tekstova prema obradi književne teme, uporabi književnih tehnika, zajedničkim motivima i predodžbama.
  • Učenik uspoređuje različite medijske tekstove i kritički procjenjuje kako su u njima prikazane informacije, ideje, stavovi i mišljenja i kako utječu na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest
  • Etika
  • Vjeronauk

Tko se tuče, taj se ne voli

Podijelite na mreži odabrane ulomke Ionescova Nosoroga, Hašekova Dobrog vojnika Švejka, Hemingwayovih ratnih pripovjedaka, Brechtove Majke Hrabrost, Harmsovih Sasvim običnih besmislica i Remarqueova romana Na zapadu ništa novo. Podijeljeni u grupe učenici odabiru po jedan ulomak i uspoređuju ga s odgovarajućim videoulomkom, pronalaze u njemu što više sličnosti i razlika, i tematskih/sadržajnih i stilskih, posebno se usredotočujući na način na koji je u njima obrađena ratna tematika.

Zapažanja bilježe u obliku plakata (Piktochart) koje dijele na zajedničkom zidu u alatu Padlet. Potom možete pokrenuti raspravu u obliku izvannastavne (domaće) aktivnosti koristeći se alatom MyWeJIT u kojem učenici mogu iznositi i dodatno brusiti svoje stavove o po njima najprimjerenijem i najučinkovitijem načinu obrade (anti)ratne tematike i o izražavanju prosvjeda protiv rata, kao i o potrebama i razlozima da se to čini.

Svakoj grupi zadajte da iz svoga literarnog predloška izdvoji jedan motiv koji će nastojati povezati sa svojom sadašnjošću − pronaći na koji se način on očituje u aktualnim vijestima i objavama trenutno dostupnima na najpopularnijim mrežnim portalima. Povežite sadržaj ulomka s nastavom povijesti i zadajte učenicima da izdvoje i povežu tri motiva za koje procjenjuju da su zajednički prošlim i aktualnim vremenima te za koje smatraju da najsnažnije pronose antiratnu poruku.

Učenici mogu oblikovati, potaknuti pročitanim tekstovima, i vlastitu antiratnu poruku − stvaralačku obradu odabranog ulomka − ili u obliku pjesme uz glazbenu pratnju ili u korelaciji s likovnom umjetnošću, kao što sugerira Kurikul. Radove mogu snimiti alatom Audacity (glazbena obrada) ili prezentirati alatom Canva (vizualna obrada) te ih podijeliti u zajedničkoj razrednoj grupi na mreži.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, s edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...)

Grafički prilagodite tekstove koje će učenici čitati. Koristite se fontom za disleksiju ili fontom Verdana, Comic sans. Povećajte font na 14pt, povećajte prorede, lijevo poravnajte tekst, svaku rečenicu stavite u novi red.

Pažljivo birajte grupu u koju ćete uključiti učenika s teškoćama, a njemu jasno definirajte zadatke i ulogu u grupi.

Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatima: Piktochart, MyWeJIT, Audacity i Canva. Izradite pisane ili slikovne upute za njihovo korištenje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte zainteresiranim učenicima neka, podijeljeni u dvije grupe, pripreme vlastiti izbor antiratnih glazbenih brojeva odnosno djela likovne umjetnosti koja tematiziraju rat. Mogu ih usporediti s tekstnim predlošcima iz aktivnosti i predstaviti razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tko se tuče, taj se ne voli

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izdvaja pojedinosti koje su ga se dojmile i potaknule na razmišljanje.
  • Učenik analizira povezanost tekstova prema obradi književne teme, uporabi književnih tehnika, zajedničkim motivima i predodžbama.
  • Učenik interpretira na osnovi usporedbe hrvatske i svjetske književne tekstove na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove.
  • Učenik analizira književni tekst s obzirom na povijesni, društveni i kulturni kontekst.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest
  • Glazbena umjetnost
  • Likovna umjetnost
  • Etika
  • Vjeronauk

Ako imaš više metaka, ne znači da si u pravu

Zadajte učenicima neka podijeljeni u grupe napišu kraći predložak za mogući filmski uradak s antiratnom tematikom na početku ga žanrovski odredivši prema sklonostima grupe. Na satu oblikuju temeljne dramske silnice, likove i skicu fabule, a potom u virtualnom okruženju nastavljaju razrađivati scenarij. Proces možete nadgledati u razrednom portfoliju koji možete izraditi alatom Mahara. Pritom svaka grupa dijeli radne inačice svojih tekstova i detaljno razvija knjigu snimanja.

Učenicima zadajte da vrhunac dramske napetosti proizlazi iz sukoba zaraćenih moćnika, a obrat moraju nastojati ostvariti osmislivši na neki način nenasilno rješenje sukoba, u skladu s ishodima međupredmetne teme Zdravlje. Pokušaj mirenja može ili ne mora uspjeti, ovisi o finalnoj žanrovskoj odrednici uratka, kako će je zamisliti autorski tim. Jasno je da je riječ o pojednostavljenoj inačici scenarija, ovisno o ambicijama učenika, koja može biti poticajna angažirajući učenike na razradi ideje oko koje su se entuzijastički okupili. Učenici trebaju, prema vlastitom iskustvu u svakdonevnom snimanju različitih videouradaka, oblikovati malo usmjereniju knjigu snimanja, vodeći računa o dosadašnjim spoznajama kao gledatelj, ali i kao kritički analitičar videoradova.

Nakon što naprave knjigu snimanja koristeći se alatom Book Creator, učenici se timski dogovaraju za snimanje, podijelivši uloge prema zadatcima na filmskom setu. Videoradove mogu montirati koristeći se alatom Kizoa, a predstavljanje radova organizirajte kao svečanu razrednu premijeru sa svim potrebnim glamurom i (naknadnim) pisanim osvrtom na događaj i radove.

Na premijeri možete simulirati antiratne prosvjede problematizirajući društvenu odgovornost i mogućnosti djelovanja pojedinaca u zajednici na podizanju svijesti o temeljnim demokratskim vrijednostima. Zadajte učenicima da u skladu s ishodima međupredmetne teme Građanski odgoj - grupe organizirano izraze svoj antiratni stav u obliku javno vidljivih poruka, prosvjedujući javno ili, primjerice, metodom iznenadno pojavljujućeg prozora (simulirajući agresivan diskurs mrežnih marketinših poruka) kojima su "hakirali" pojedine izvedbe i slično.

Grupama-gledateljima zadajte da napišu kritičke osvrte na viđeno, nastojeći svoje stavove utemeljeno obrazložiti. Ti se kritički osvrti potom mogu priložiti radovima u istu mapu u portfoliju.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, s edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...)

Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatima: Mahara i Book Creator.

Izradite pisane ili slikovne upute za njihovo korištenje.

Osigurajte da se učenici osjećaju sigurno, kako bi izrazili svoje ideje. Kreirajte atmosferu u kojoj se poštuju različita mišljenja i u kojoj se svaki učenik osjeća dobrodošlim da doprinese raspravi.

Upute za sudjelovanje u raspravi neka budu jasne i strukturirane. Postavljajte otvorena pitanja koja potiču razmišljanje i raspravu. Učenicima s teškoćama rad u grupi li paru može pružiti podršku i osjećaj sigurnosti, a također ih potiče na to da aktivno sudjeluju u raspravi. Povežite ih s partnerom ili grupom u kojoj će se osjećati ugodno i gdje će se poštovati njihova mišljenja.

Nekim učenicima može trebati dodatno vrijeme za razmišljanje i pripremu svojih odgovora.

Za pisanje kritičkog osvrta izradite predložak koji će pomoći učenicima u organizaciji ideja i misli.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte ambicioznijim učenicima da, u korelaciji s predmetom Povijest, istraže neke od najpoznatijih mirovnih pregovora kojim su okončani ratni sukobi u povijesti, uvjete i okolnosti koji su doveli do mirenja sukobljenih strana, kao i prethodne neuspjele pokušaje mirenja. Spoznaje mogu implementirati u kreativni uradak unutar aktivnosti kao moguće rješenje svojih (zamišljenih) dramskih raspleta.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ako imaš više metaka, ne znači da si u pravu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut tekstom.
  • Učenik oblikuje radove služeći se različitim tehnikama, oblicima izražavanja i medijima.
  • Učenik predstavlja svoj rad individualno ili timski.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest
  • Etika
  • Vjeronauk
  • Građanski odgoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Alerić, M. i Gazdić-Alerić, T. (2013). Hrvatski u upotrebi. Zagreb: Profil.

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Nemec, K. (2022). Narativne strategije. Zagreb: Matica hrvatska i Akademija za umjetnost i kulturu, Osijek.

Silić, J. i Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika za gimnazije i visoka učilišta. Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.