Prikažite učenicima videozapis o hrvatskome narodnom preporodu s pomoću platforme YouTube. Razgovarajte s učenicima o političkome i kulturnome djelovanju, znamenitim ilircima, znakovitosti njihova rada. Upitajte učenike o nazivima pojedinih ulica, spomenicima i znamenitostima koji se nalaze u njihovu okruženju, a koji podsjećaju na preporodno vrijeme. Učenici mogu istražiti djelovanje pojedinih iliraca i izvijestiti o njihovu važnom radu i djelovanju. Učenici mogu izraditi tematsku šetnju i označiti nazive ulica, spomenike i znamenitosti u mjestu u kojemu žive te o tome izvijestite druge učenike. Učenici mogu, iz gledišta sadašnjosti, prosuditi o važnome djelovanju iliraca i njihovu znakovitu radu.
Razdijelite učenike u grupe od tri do četiri učenika i usmjerite ih prema mrežnoj stranici e-Lektire i čitanju tekstova iz hrvatskoga romantizma. Učenici, prema zadanim smjernicama za rad, analiziraju i interpretiraju, na sadržajnoj i izraznoj razini, pojedine književne tekstove iz hrvatskoga romantizma: poeziju Petra Preradovića, Pogled u Bosnu, Smrt Smail-age Čengića, donose svoja viđenja i doživljavanja književnosti hrvatskoga narodnog preporoda i ilirskoga pokreta. Učenici usustavljuju rezultate svojega rada i izrađuju interaktivnu prezentaciju s pomoću digitalnoga alata Canva. Učenici određuju trajanje hrvatskoga romantizma, povijesne okolnosti: razjedinjenost hrvatskih krajeva, provođenje germanizacije i mađarizacije, javljanje otpora i rađanje ideje o nacionalnome jedinstvu. Upitajte učenike o ostvarenju ideje tijekom hrvatskoga romantizma: predilirskome dobu, ilirskome pokretu, zabrani ilirskoga imena i Bachovu apsolutizmu. Učenici predstavljaju ilirski pokret – književni, kulturni i politički pokret, djelovanje znamenitih iliraca i njihove programatske tekstove.
Razgovarajte s učenicima o buđenju nacionalne svijesti, o književnosti koja dobiva nacionalnu i društvenu ulogu. Učenici izdvajaju temeljna obilježja književnih tekstova hrvatskoga romantizma: isticanje emocija, motiv slobode kao najveće čovjekove vrijednosti, oslobađanje od nametnutih pravila, zanimanje za jezik i folklor, veličanje narodnoga stvaralaštva. Učenici navode primjere iz književnih tekstova u kojima se ističe odnos prema domovini i njezinu narodu, subjektivnost, lirske elemente. Upitajte učenike o književnome djelovanju kao domoljubnom činu i književnosti koja pomaže u stvaranju moderne hrvatske nacije.
Usmjerite učenike prema suvremenom proznom zapisu Ivane Simić Bodrožić Hotel Zagorje i književnome oblikovanju ratne stvarnosti, pripovjedačevu odnosu prema društvu, viđenju domovine, upitanosti nad ratnom opasnošću, ugroženosti egzistencije. Učenici mogu izdvojiti kritička promišljanja o društvu i predrasudama o prognanicima i prognaništvu s kojima se pripovjedač susreće te obrazložiti svoja mišljenja o vlastitim predrasudama.
Učenici mogu istražiti, prema zadanim smjernicama za rad, časopise hrvatskoga romantizma i tekstove koji su objavljeni, a potom usustaviti svoja znanja i spoznaje s pomoću digitalnoga alata Sutori.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, s edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Potičite timski rad i suradnju među učenicima. Potaknite svijest o različitostima i stvaranju inkluzivnog okruženja. Podupirite učenike u tome da si međusobno pomažu, prepoznaju i cijene jedinstvene talente i perspektive svakog člana grupe. Osigurajte pristup prilagođenim materijalima i resursima koji odgovaraju učenikovim sposobnostima. To može uključivati jednostavnije ili složenije zadatke, vizualna pomagala ili alternativne načine izražavanja. Pomozite učenicima da postave ciljeve za grupni rad i redovito im dajte povratnu informaciju o njihovu napretku. Pohvalite njihove uspjehe i identificirajte područja koja zahtijevaju dodatnu podršku.
Ako je potrebno, učeniku dodijelite posebnu ulogu unutar grupe koja će mu pomoći u tome da se osjeća uključenim i doprinese zajedničkom cilju.
Pružite različite razine aktivnosti kako bi se zadovoljile različite potrebe učenika u grupi. To može uključivati prilagođene zadatke ili proširene mogućnosti za istraživanje i kreativnost.
Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatima Canva i Sutori. Izradite pisane ili slikovne upute za njihovo korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici neka istraže ilirski utjecaj i ilirsko djelovanje u pojedinim hrvatskim gradovima. Usmjerite ih prema kulturnome i umjetničkome djelovanju iliraca. Rezultate svojega rada mogu usustaviti s pomoću digitalnoga alata Padlet.
Učenici neka promisle o tematskome i idejnome prikazu stvarnosti u poeziji hrvatskoga romantizma, i istraže odnos prema domovini u poeziji tijekom suvremenosti. Učenici mogu usustaviti rezultate svojega rada s pomoću digitalnoga alata Book Creator. Učenici predstavljaju, na temelju zadanih smjernica za rad, odnos prema domovini tijekom prošlosti i u sadašnjosti s pomoću svoje e-knjige.
Prikažite učenicima videozapis o Augustu Šenoi s pomoću platforme YouTube i upitajte ih o vremenu u kojemu je Šempa stvarao, njegovu književnom djelovanju i njegovu odnosu prema čitatelju. Upitajte učenike o vlastitom čitateljskom iskustvu, utjecaju književnih djela na njihovo spoznavanje i doživljavanje stvarnosti, književnosti koja mijenja svjetonazore, utječe na mijenjanje čitateljskih navika i oblikovanje mišljenja.
Učenicima možete prikazati književnoteorijski članak Naša književnost i razgovarati o Šenoinu literarnom programu.
Podijelite učenike u grupe od tri do četiri učenika i usmjerite ih prema mrežnoj stranici e-Lektire i čitanju književnih tekstova iz hrvatskoga predrealizma, realizma i naturalizma: poezija Augusta Šenoe, Prijan Lovro, Posljednji Stipančići, Olga i Lina. Učenici, prema zadanim smjernicama za rad, analiziraju i interpretiraju, na sadržajnoj i izraznoj razini, književne tekstove i donose pojedina viđenja i doživljavanja stvarnosti. Učenici usustavljuju rezultate svojega rada i izrađuju interaktivnu prezentaciju s pomoću digitalnoga alata Padlet.
Učenici predstavljaju obilježja hrvatskoga predrealizma: vremensku odrednicu, povijesne okolnosti, političko djelovanje, predstavnike. Usmjerite učenike prema analizi i interpretaciji pojedinih ulomaka iz Šenoina djela.
Prva grupa učenika prikazuje Šenoino lirsko i epsko oblikovanje poezije: socijalnu tematiku, nacionalno-društvenu tematiku, tematiku hrvatske povijesti, tematiku narodnih predaja. Upitajte učenike o časopisima i tematici koja je u njima zastupljena tijekom hrvatskoga predrealizma. Druga grupa učenika prikazuje tipičnu realističku temu propadanja intelektualca seoskoga podrijetla u sukobu s malograđanskom sredinom, realističku metodu pisanja, aktualnu problematiku i tematiku, uokvirenu kompoziciju. Treća grupa učenika prikazuje povijesna zbivanja, suvremeno društvo, društveno i moralno propadanje patricijske obitelji, karakterizaciju likova, uokvirenu kompoziciju. Četvrta grupa učenika prikazuje hrvatski realizam i naturalizam: trajanje, društveno-političke okolnosti, povijesne okolnosti, novu književnu koncepciju, supostojanje različitih stilskih obilježja, regionalnost, tematiku pojedinih književnih tekstova.
Usmjerite učenike prema analizi i interpretaciji, na sadržajnoj i izraznoj razini, pojedinih književnih tekstova. Učenici trebaju navoditi primjere iz književnih tekstova koji prikazuju tematiku školovanja nadarene seoske djece u gradu i njihovu tragičnu sudbinu, suprotnosti između sela i grada, propadanja plemstva, odnosa domaćega stanovništva i stranaca, sloma tradicionalnih moralnih vrijednosti, stilska obilježja književnih tekstova. Razgovarajte s učenicima o tematici pojedinih književnih tekstova, fabuli, oblikovanju likova, kompoziciji. Usmjerite učenike prema aktualizaciji iznesene tematike i navođenju primjera u svojoj suvremenosti. Učenici predstavljaju časopise i tematiku koja je u njima zastupljena tijekom hrvatskoga realizma i naturalizma.
Usmjerite učenike prema ulomcima iz književnoga teksta Renata Baretića Osmi povjerenik, analizi motiva usamljenosti i otuđenosti tijekom suvremenosti te ironičnome prikazu stvarnosti. Učenici mogu navesti komunikacijske situacije tijekom kojih ironično komentiraju društveno ozračje i suvremena zbivanja.
Učenici izrađuju interaktivni kviz s pomoću digitalnoga alata LearningApps.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, s edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). Učenicima s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika koji će mu opisati viđeno u videozapisu, a učenicima s oštećenjem sluha pripremite transkripte.
Prilikom rada u grupi jasno definirajte ulogu i zadatke učenika s teškoćama. Osigurajte mu dovoljno vremena za izvršavanje svih zadataka.
Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatima Padlet i LearningApps. Izradite pisane ili slikovne upute za njjihovo korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici neka istraže, prema smjernicama za rad, pojedina književna djela u europskoj književnosti i raščlane njihov utjecaj na književna djela u hrvatskoj književnosti. Učenici neka usustave rezultate svojega rada i izrade interaktivnu prezentaciju s pomoću digitalnoga alata Prezi.
Učenici mogu pročitati Kumičićev članak O romanu, koji se smatra svojevrsnim hrvatskim naturalističkim manifestom, i prikazati njegovo zalaganje za naturalistički program iznesen u Zolinu romanu Eksperimentalni roman.
Razgovarajte s učenicima o umjetnosti koja mora biti sama sebi svrhom, umjetnosti koja je neovisna o društvu, umjetnosti koja ima svrhu stvaranja ljepote, umjetnosti koja ne smije imati poučnu ulogu. Učenici iskazuju svoja mišljenja o umjetnosti i njezinu temeljnom određenju.
Prikažite učenicima videozapis o najpoznatijim umjetničkim djelima hrvatske moderne, koja su predstavljena u Umjetničkome paviljonu u Zagrebu, s pomoću platforme YouTube. Razgovarajte s učenicima o prikazanoj tematici, novome umjetničkom oblikovanju, likovnome i kiparskome izrazu. Učenici mogu navesti primjere umjetničkoga oblikovanja i umjetničkoga izraza u suvremenosti, tijekom koje se donose nova umjetnička oblikovanja i novi umjetnički izrazi. Učenici prikazuju umjetničke poruke i raščlanjuju odnos prema stvarnosti.
Učenicima možete prikazati i ulomke iz Matoševe novele Moć savjesti, kojom započinje razdoblje hrvatske moderne, i izdvojiti njezina sadržajna i stilska obilježja.
Razdijelite učenike u grupe od tri do četiri učenika i usmjerite ih prema mrežnoj stranici e-Lektire i čitanju književnih tekstova iz hrvatske moderne. Učenici, prema zadanim smjernicama za rad, analiziraju i interpretiraju, na sadržajnoj i izraznoj razini, pojedine književne tekstove: poeziju Antuna Gustava Matoša, Cvijet sa raskršća, Tenu, Bijeg, Bez trećega i raščlanjuju viđenja i doživljavanja stvarnosti. Učenici usustavljuju rezultate svojega rada i izrađuju interaktivnu prezentaciju s pomoću digitalnoga alata Conceptboard.
Tijekom grupnoga rada učenici predstavljaju vremensku odrednicu, društveno-povijesni kontekst, različite književne struje, književna nastojanja, različita shvaćanja uloge književnosti, predstavnike. Usmjerite učenike prema analizi i interpretaciji pojedinih lirskih, epskih i dramskih tekstova. Prva grupa učenika, prema zadanim smjernicama za rad, prikazuje lirsku poeziju Antuna Gustava Matoša: iskazuje svoja doživljavanja i emocije, subjektivnost, izdvaja pjesničke slike, simbole, analizira pjesnički stih, pjesnički jezik. Razgovarajte s učenicima o umjetnosti kao autonomnome izražavanju ljudskoga duha. Učenici opisuju intimna i društvena proživljavanja upisana u ljubavnim, misaonim, domoljubnim, pejzažnim lirskim zapisima. Druga grupa učenika prikazuje epske tekstove: Cvijet sa raskršća, Tena, Bijeg, opisuje temeljni događaj, objektivnost, pripovijedanje, pripovjedača, fabulu, likove, epski izraz. Razgovarajte s učenicima o odnosu pojedinca i društva u pojedinim književnim tekstovima, prikazu intelektualca, njegovim unutarnjim previranjima, društvenom slomu, odnosu urbane gradske sredine i seoske sredine. Učenici navode primjere defabularizacije, retrospekcije, introspekcije, impresionističke tehnike u prikazu krajolika. Treća grupa učenika prikazuje dramski tekst Bez trećega: opisuju sukob, donose elemente napetosti, dramatičnost, prikazuju dijalošku formu, činove, prizore, didaskalije, dramski izraz. Usmjerite učenike prema izdvajanju modernističkih obilježja književnoga teksta: u oblikovanju kompozicije, prikazivanju dramaturškoga vremena i njegove kronološke odrednice.
Usmjerite učenike prema ulomcima iz proznoga zapisa Kristiana Novaka Ciganin, ali najljepši i izdvajanju motiva iz književnih tekstova hrvatske moderne i suvremenoga proznog zapisa koji svjedoče o otuđenosti i osamljenosti. Upitajte učenike o nacionalnim manjinama u Republici Hrvatskoj, poštivanju njihovih prava i sloboda te njihovu doprinosu razvoju hrvatskoga društva.
Učenici mogu, tijekom grupnoga rada, postaviti svoje umne mape, plakate, stripove, videoisječke o pojedinim književnim tekstovima u svojoj virtualnoj galeriji s pomoću digitalnoga alata ArtSteps. Učenici prikazuju rezultate svojega rada i posvećuju se vrednovanju.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, s edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Koristite se ilustracijama, grafikonima, audioknjigama, snimkama ili ispisivanjem teksta na različitim bojama papira kako biste učenicima olakšli sudjelovanje u aktivnosti.
Učenicima s teškoćama mogu pomoći povećani fontovi 14 pt+ Verdana illi Comic sans, razmak između redaka i širina margina. Možete se koristiti tehnologijom, poput posebnih alata ili čitača zaslona, koji omogućuju prilagodbu teksta učenikovim potrebama.
Podjela teksta na manje dijelove, kraće ulomke ili rečenice, dodavanje naslova i podnaslova olakšava snalaženje u tekstu i pronalaženje ključnih informacija. Povežite čitanje s konkretnim primjerima i stvarnim situacijama. Možete se koristiti ilustracijama, primjerima iz svakodnevnog života ili povezivati čitanje s prethodno stečenim znanjem učenika.
Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatima Conceptboard i ArtSteps.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici neka usporede, prema zadanim smjernicama za rad, književno djelo i kazališnu predstavu ili filmski prikaz s pomoću digitalnoga alata Sway.
Učenici mogu istražiti, prema zadanim smjernicama za rad, impresionizam u slikarstvu, književnosti i glazbi. Usmjerite učenike prema obilježjima impresionističke poetike u poeziji Vladimira Vidrića i novelistici Antuna Gustava Matoša.
e-Lektire. Zagreb: CARNET.
Flaker, Aleksandar (1976). Stilske formacije. Zagreb: sveučilišna naklada Liber.
Flaker, Aleksandar (1968). Književne poredbe. Zagreb: Naprijed.
Flaker, Aleksandar; Škreb, Zdenko (1964). Stilovi i razdoblja. Zagreb: Matica hrvatska.
Frangeš, Ivo (1987). Povijest hrvatske književnosti. Zagreb. Ljubljana: Nakladni zavod Matice hrvatske. Cankarjeva založba.
Jelčić, Dubravko (2004). Povijest hrvatske književnosti. Tisućljeće od Baščanske ploče do postmoderne. Zagreb: Naklada Pavličić.
Pandžić, Vlado (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil International.
Solar, Milivoj (1987). Teorija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.
Škreb, Zdenko; Stamać, Ante (1986). Uvod u književnost. Teorija, metodologija. Zagreb: Globus.
Visinko, Karol (2014). Čitanje - poučavanje i učenje. Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, Karol (2010). Pisanje - jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.