Predmet
Informatika 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Malo ti, malo ja

Naziv predmeta
Informatika 7

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • komunikacija
  • komunikacijski kanali
  • autorska prava
  • citiranje
  • kibernetičko (elektroničko) nasilje
  • internetski bonton

Informacije naše svagdašnje

Razgovarajte s učenicima o tome kako se u prošlosti komuniciralo, kako se dolazilo do informacija i kako su se one dijelile. Postupno, u razgovoru, dođite do današnjeg trenutka, u kojemu nam tehnologija omogućuje rad na zajedničkom dokumentu i to tako da se osoba s kojom surađujemo može nalaziti na drugom kraju svijeta.
Neka se učenici prisjete kako su ljudi u prošlosti komunicirali dimnim signalima, crtežima na zidovima pećina, slikovnim pismom i drugim različitim pismima. Slali su golubove pismonoše i koristili se telefonom, telegramom, radijem, televizijom, telefaksom, tiskom, zemaljskom poštom, komunikacijom pomoću satelita i slanjem e-pošte. Pitajte ih jesu li čuli za forume i kojim se sve društvenim mrežama koriste.
Komentirajte koliko je vremena u prošlosti trebalo proći kako bi se došlo do željene informacije ili koliko je vremena trebalo proći kako bi se pronašla poruka, ostavljena, primjerice, na zidovima pećine. Pitajte učenike: Kako se tada znalo što ta poruka znači i je li uopće aktualna i istinita? Koliko je vremena bilo potrebno da pismo dođe na adresu u nekom gradu, a tek da bude isporučeno na adresu u, primjerice, Francuskoj, Australiji, Kini i sl.? Što mislite, kako je tadašnjim ljudima bilo živjeti u neznanju o tome kako je član obitelji koji se nalazio u tim državama? Zahvaljujući razvoju tehnologije i komunikacijskih kanala, danas mnogo lakše, jednostavnije i brže komuniciramo. Poruke i elektronička pisma za nekoliko sekundi bivaju isporučeni osobi kojoj se želimo javiti. Odjedanput možemo komunicirati s više osoba istodobno, služeći se zajedničkim elektroničkim pismima, porukama ili videopozivima.
Neka učenici u paru prouče sve načine na koje se komuniciralo tijekom povijesti, a one kojih se prisjete, neka zapišu na ploču izrađenu u alatu Padlet. Neka zatim u paru, koristeći se alatom PowerPoint, izrade prezentaciju o odabranom načinu komuniciranja. Prezentaciju neka urede prema vlastitim željama te primijene sve što su dosad naučili o izradi prezentacija (odabir dizajna, umetanje slika, videozapisa, poveznica, odabir prijelaza i animacija, a trebaju primijeniti i pravila za izradu dobre prezentacije – odabir veličine fonta, odnos boja pozadine i boje fonta, preporučena količina sadržaja na slajdu i sl.). Nakon što izrade prezentaciju, neka je predstave razrednom odjelu.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje u raspravi o zadanoj temi postavljajući mu jednostavna potpitanja.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li način korištenja zadanih alata Padlet i PowerPoint. Ako je potrebno, pokažite mu i objasnite korake, odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutih alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u njima. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Učenik s teškoćama neka bude u paru s učenikom s kojim se inače druži i s kojim dobro surađuje. Potaknite vršnjačku podršku u paru prilikom izrade prezentacije u alatu PowerPoint.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici u paru intervjuiraju članove svoje uže i šire obitelji o komunikacijskim kanalima koji su bili dostupni kada su oni bili njihove dobi, kojima su se bili u mogućnosti koristiti. Ako je neki član obitelji radio u inozemstvu ili bio pomorac, neka ispriča kako se i koliko komuniciralo u razdoblju u kojem nije bilo interneta (e-pošte i videopoziva) i neka se prisjeti različitih zanimljivosti. Dobivene rezultate učenici zapisuju u dokumentu izrađenom u digitalnom alatu Word Online u paketu Office 365. Na sljedećem ih satu pokazuju ostalim učenicima iz razrednog odjela i s njima ih komentiraju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Informacije naše svagdašnje

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje servise koji omogućuju dijeljenje informacija.
  • Učenik analizira servise za dijeljenje informacija u prošlosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik (medijska pismenost)
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Jedan tebi, jedan meni, dva tebi, dva meni…

Podijelite učenike u grupe. Zamolite ih da se prijave na svoj račun u paketu Office 365 i otvore novi dokument u digitalnom alatu Word Online. Neka svaka grupa istraži jedan od načina komunikacije spomenutih u prethodnoj aktivnosti. Neka učenici istraže koje sve mogućnosti nudi odabrana aplikacija, mogu li se u njoj dijeliti dokumenti i ako mogu, o kojim je vrstama dokumenata riječ. Neka istraže i koliko dokumenti mogu biti veliki, je li odabrana aplikacija besplatna ili se plaća (godišnje/mjesečno/trajno) i koliko se plaća ako je odgovor potvrdan. Pitajte ih koriste li se tom aplikacijom i njihovi ukućani i što misle o njoj, ili se koriste nekom drugom, koja pruža jednake ili bolje mogućnosti.
Sve pronađene informacije – tekst, fotografije, videozapise (ako postoje, primjerice, upute za uporabu aplikacije ili nekih njezinih mogućnosti) neka objedine u taj dokument izrađen u alatu Word Online.
Podsjetite učenike na autorska prava te pravilno navođenje izvora i licencija preuzetih sadržaja kojima će se koristiti u svom dokumentu, ali i na potrebu citiranja ako preuzmu dio teksta bez izmjena.
Neka članovi grupa zatim međusobno podijele stvorene dokumente, pregledaju ih i, koristeći se komentarima, dogovore što će od prikupljenih materijala iskoristiti u zajedničkom dokumentu izrađenom u alatu Word Online.
Predstavnik grupe neka ostalim učenicima ukratko prikaže što je grupa pripremila (dok se dokument projicira pomoću projektora ili na pametnoj ploči/zaslonu) .

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Pri podjeli učenika u grupe učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koji mu, ako je potrebno, mogu pružiti podršku. Pri odabiru mrežnih stranica potaknite grupu da se koristi onim stranicama koje omogućavaju inkluzivni pristup (promjenu fonta, kontrasta, svjetline i sl.). Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije povezane s multimedijskim sadržajem.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li kako se koristiti zadanim alatom Word. Ako je potrebno, pokažite mu i opišite korake, odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutim alatom te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u njemu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik u ostvarivanju zadataka.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici u alatu Canva trebaju izraditi zajednički bilten (engl. newsletter) o internetskom bontonu (engl. netiquette). U njega unose pravila ponašanja na internetu te primjere dobrog i lošeg ponašanja (primjerice, cyberbullying – kibernetičko (elektroničko) nasilje) te kako loše ponašanje može utjecati na učenika žrtvu i njegovo mentalno zdravlje i samopouzdanje te stvaranje i održavanje prijateljstava.

Nastavna aktivnost za predmet X

Jedan tebi, jedan meni, dva tebi, dva meni…

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira servise prikladne za dijeljenje određenih informacija.
  • Učenik primjenjuje pravila odgovornog ponašanja na internetu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik (medijska pismenost)
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Povijest

Udružimo znanje!

U ovoj aktivnosti član odabrane grupe otvara novu prezentaciju u digitalnom alatu PowerPoint Online i dijeli je s ostalim grupama. U tu prezentaciju članovi dodaju dogovorene prikupljene materijale: fotografije, tekst, videozapise i/ili poveznice te je uređuju prema unaprijed dogovorenim pravilima (ujednačuju font za naslov, podnaslove, tekst, poravnanje, prijelom teksta i slike, margine, stupce i sl.). Neka dokument oblikuju kao novine ili časopis.
Osim što sve materijale trebaju objediniti u jednu zajedničku prezentaciju, na prvi slajd neka dodaju snimku izrađenu pomoću opcije Cameo, u kojoj ukratko objašnjavaju što je sve obuhvaćeno tom prezentacijom, a na zadnji snimku u kojoj zahvaljuju na gledanju prezentacije.
Prisjetite se vremena nastave na daljinu i komentirajte s učenicima koliko im je tada bilo teško i jesu li se snašli, a komentirajte i kako ste vi osjećali. Postavite im sljedeća pitanja: Jeste li tražili pomoć od učitelja ili u obitelji? Jeste li se u vrijeme nastave na daljinu prvi put susreli s dijeljenjem dokumenata i mapa? Kojim ste se sve alatima za dijeljenje koristili? Koliko vam je dijeljenje dokumenata i mapa olakšalo ili otežalo praćenje nastave? Jeste li doživjeli koje neugodno iskustvo? Kakvo? Jeste li stečena znanja primijenili i na organizaciju i dijeljenje osobnih mapa i dokumenata s članovima obitelji? Smatrate li da će vam znanje koje ste stekli o dijeljenju dokumenata i mapa biti potrebno i u budućnosti ili mislite da će se pojaviti neka tehnologija koja će nam još više olakšati svakodnevnu komunikaciju i dijeljenje dokumenata? Neka u prezentaciju izrađenu u alatu PowerPoint dodaju kratak, zajednički osvrt.
Na zadnjoj stranici zajedničkog dokumenta upisuju se članovi po grupama te dijele taj dokument s učiteljem koji će ga projicirati pomoću projektora ili na pametnoj ploči/zaslonu. Učitelju dodjeljuju ulogu gledatelja (opcija viewer) te mu onemogućuju uređivanje dijeljenog dokumenta. Predstavnik grupe prikazuje prezentaciju ostalim učenicima iz razrednog odjela.
Završni, zajednički dokument neka izvezu u PDF formatu i u formatu MOV.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pri podjeli učenika u grupe učenika s teškoćom smjestite u grupu s učenicima s kojima ima dobar odnos i koji će mu pružiti potrebnu podršku. Učeniku s teškoćama jasno odredite zadatak unutar grupe vodeći računa o njegovim jakim stranama.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li korištenje zadanim alatom PowerPoint. Ako je potrebno, pokažite mu i objasnite korake, odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutim alatom te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u njemu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik prilikom ostvarivanja zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Budući da su učenici u prethodnoj aktivnosti, u dijelu Za one koji žele znati više, proučavali internetski bonton, u ovoj aktivnosti trebaju istražiti kako se postavlja privatnost na društvenim mrežama i servisima kojima se koriste i zbog čega je postavljanje privatnosti važno.
Neka učenici u zajedničku prezentaciju izrađenu u alatu PowerPoint Online umetnu i ono što su pripremili o internetskom bontonu, kao i informacije o postavljanju privatnosti, ali neka materijale istaknu drukčije od ostalog teksta (neka promijene font, boju pozadine prezentacije, dodatno urede umetnute fotografije – dodaju obrube i efekte, umetnu broj stranica i sl.).
Nakon što prezentaciju prikažu ostalim učenicima u razrednom odjelu, neka cijeli dokument izvezu u PDF formatu te ga objave na mrežnim stranicama škole (primjerice, tijekom obilježavanja Dana sigurnijeg interneta).

Nastavna aktivnost za predmet X

Udružimo znanje!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik odgovorno komunicira i dijeli informacije na internetu.
  • Učenik argumentirano opisuje prednosti dijeljenja informacija i njihova brzog širenja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik (medijska pismenost)
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.