Zamolite učenike da razmisle koje su im omiljene računalne igre i što igraju online. Učenici predstavljaju svoju omiljenu računalnu igru u nekoliko rečenica. Razgovarajte o igranju računalnih igara u kasnim večernjim satima i o poteškoćama s učenjem i spavanjem koje ta igra izaziva. Dotaknite se i problema igranja online igara i razgovora s nepoznatim ljudima u čavrljanju tijekom igre. Neka učenici organiziraju kratku raspravu na temu: Igranje računalnih igara oslobađa učenike od stresa. Podijelite učenike na afirmacijsku i negacijsku skupinu i iznesite osnovna pravila za održavanje kratke rasprave. Nakon što učenici iznesu svoje argumente, zajedno presudite i proglasite pobjednike – onu skupinu čiji su govornici iznijeli najbolje argumente i koji su dominirali tijekom rasprave.
U nastavku aktivnosti podijelite učenike u parove prema računalnim igrama koje su opisali na početku aktivnosti. U svakome su paru učenici koji su opisivali različite igre. Podijelite s učenicima dokument izrađen u digitalnom alatu Word u kojemu će učenici zapisati kratke upute kako se igra ta računalna igra. Parovi rade tako da jedan učenik drugome prvo usmeno opisuje kako se igra njegova omiljena igra, zatim drugi učenik opisuje kako se igra njegova igra. Učenici se dogovaraju o kojoj će računalnoj igri napisati upute za igranje pa zajedno oblikuju tekst upute. U Word dokumentu napišite podnaslov: 1. par učenika pa ispod toga izradite praznu tablicu (imenujte stupce u tablici: glagol, glagolsko lice, glagolski broj, rod, glagolsko vrijeme). Zatim taj podnaslov (zajedno s tablicom) kopirajte onoliko puta koliko imate parova učenika, samo promijenite redne brojeve parova. Učenicima omogućite zajedničko uređivanje dokumenta. Učenici mijenjaju podnaslov 1. par, 2. par itd. u svoja imena, a zatim pišu svoje upute. Nakon što napišu tekst upute, u paru izdvajaju glagole i ispunjavaju tablicu. Parovi se zatim spajaju u grupe. Zajedno analiziraju izdvojene glagole i njihove morfološke kategorije. Korigiraju rješenja ako je potrebno. Svoje ispravke pišu drugom bojom u tablicu. Važno je da grupe ne rade na tekstovima koje su oni pisali i ispunjavali, nego na tekstovima drugih parova učenika.
Nakon što učenici u grupama pročitaju sve tekstove i provjere sve tablice, komentirajte s učenicima što su novo saznali u uputama koje su čitali, jesu li se zainteresirali za neke računalne igre koje još nisu igrali i jesu li uspješno izdvajali glagole u tablice i prepoznali njihova gramatička obilježja. Učenici zaključuju u kojem je glagolskome vremenu najčešće pisan tekst upute, ali i izdvajaju glagole koji nisu napisani u prezentu, a u nekim su glagolskim licima istog oblika, tj. podsjećaju na prezent.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Osigurajte da se učenici osjećaju sigurno kako bi izrazili svoje ideje. Kreirajte ozračje u kojem se poštuju različita mišljenja i gdje se svaki učenik osjeća dobrodošlim da doprinese raspravi.
Upute za sudjelovanje u raspravi neka budu jasne i strukturirane. Postavljajte otvorena pitanja koja potiču razmišljanje i raspravu. Birajte grupu ili para koji može pružiti podršku i osjećaj sigurnosti učeniku s teškoćama te ga poticati na aktivno sudjelovanje u radu. Povežite ga s učenikom ili grupom u kojoj će se osjećati ugodno i gdje će se poštovati njegova mišljenja. Povedite računa o tome da nekim učenicima može trebati dodatno vrijeme za razmišljanje i pripremu odgovora.
Podebljajte ili stavite naglasak na ključne riječi i pojmove u tablici kako bi se učenici lakše usredotočili na njih. Povećajte veličinu fonta kako bi tekst bio čitljiviji. Povećajte razmak između redova kako bi tekst bio pregledniji. Redovito ponavljajte ključne informacije i rabite podsjetnike kako biste osigurali da su bitne informacije razumljive. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatom. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele snimaju videoupute za igranje njihove omiljene računalne igre koju poslije dijele s ostalim učenicima u razredu i koja služi za vježbu. Ostali učenici trebaju slušati i gledati videoupute i izdvojiti sve glagole te odrediti im gramatičke kategorije.
U digitalnom alatu Canva izradite plakat s najvažnijim obilježjima svršenih, nesvršenih i povratnih glagola. Podijelite taj plakat s učenicima putem digitalnog alata u kojem i inače surađujete, neka im služi kao podsjetnik i pomoć u rješavanju zadataka. Uputite učenike na mrežne inačice rječnika, primjerice na Hrvatski jezični portal i Školski rječnik hrvatskoga jezika. Učenici rade u paru. Jedan učenik u mrežnoj inačici rječnika pronalazi glagole, a drugi tim glagolima pridružuje njihove vidske parnjake. Zatim zamjenjuju uloge. Ispunjavaju tablicu s glagolima u svoje bilježnice. Zatim ispunjenu tablicu zamjenjuju s parom ispred ili iza sebe. Parovi učenika zatim određuju glagolima u tablici vid, iznad svršenih pišu slovo S, a iznad nesvršenih slovo N. Vraćaju bilježnice s obilježenim glagolima i provjeravaju jesu li njihovi suučenici dobro obilježili glagolski vid svim glagolima. Provjeriti mogu i u mrežnoj inačici rječnika.
Razgovarajte zatim s učenicima o društvenim mrežama na kojima su aktivni i o ljudima koje prate. Neka učenici opišu što najčešće gledaju i čiji ih statusi na društvenim mrežama najviše zanimaju. Izdvojite zajedno dobre i loše strane gledanja statusa drugih ljudi i praćenja njihovih objava. Zamolite učenike da svatko odabere jedan videoklip koji mu je zanimljiv, smiješan ili mu je iz nekog razloga privukao pažnju. Važno je napomenuti da ti videoklipovi imaju samo glazbu, no ne i tekst i govor.
U digitalnom alatu Lino izradite ploču na koju će učenici učitati odabrane videoklipove (ili podijeliti poveznice na videoklipove), ali i njihove opise. Prvo učenici gledaju svoj videoklip i pišu kratak opis onoga što je prikazano. Trebaju u tom opisu rabiti što više glagola. Prikazati tko što radi. Ne opisuju detalje. Objavljuju svoje opise (anonimno), a odmah nakon toga i videoklipove koje su opisivali (također anonimno). Pomiješajte videoklipove i opise. Projicirajte tu virtualnu ploču na ploči/platnu, a učenici mogu gledati i na svojim tabletima. Učenici u grupama spajaju videoklipove s njihovim opisima tako da ih uparene povlače na jedan dio ploče jedan do drugoga ili jedan ispod drugoga. Kad su svi videoklipovi i opisi upareni, odredite koja će grupa učenika raditi na kojim tekstovima. Razmjestite ih po virtualnoj ploči tako da se vidi podjela. Učenici imaju zadatak iz svakoga dodijeljenog opisa izdvojiti glagole i pridružiti svakom glagolu njegov vidski parnjak. Komentirajte učeničke radove kako nastaju i usmjerite ih u ispravljanje pojedinih glagolskih oblika ako je potrebno.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Umjesto mrežne inačice rječnika izradite interni rječnik za učenike s teškoćama. Taj rječnik možete grafički prilagoditi potrebama učenika, a smanjeni broj pojmova, olakšat će im snalaženje. U tablicu u koju će učenici upisivati glagole upišite primjere, a razliku između svršenih i nesvršenih glagola naglasite bojom ili pozadinom. Unaprijed odredite koliko glagola učenici trebaju upisati u tablicu. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje. Za aktivnost pronalaženja parnjaka glagola možete pripremiti kartice s napisanim glagolima i njihovim parnjacima, a učenici ih trebaju spojiti. Aktivnost možete dodatno olakšati bojama (par su kartice iste boje) ili izrežite kartice u obliku puzzli.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podrški učenika koji će mu opisivati videoklipove. Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele mogu u digitalnom alatu Flipgrid (u kojem prethodno izradite zadatak) snimiti/objaviti svoj videoklip s nekom smiješnom i zabavnom zgodom. Ti videoklipovi poslije mogu poslužiti ostalim učenicima za opisivanje ili za nabrajanje glagola (jer videoklipovi najčešće prikazuju samo radnju).
Uputite učenike na to da na mrežnoj stranici Hrvatske školske gramatike prouče kako se glagoli dijele prema predmetu radnje i koje glagole nazivamo povratnim glagolima. Potaknite učenike na razmišljanje o svakodnevnim situacijama u kojima rabimo povratne glagole. Neka u natuknicama izdvoje nekoliko takvih situacija.
Učenici rade u grupama. Čitaju međusobno što su zapisali u natuknicama. Odabiru jednu svakodnevnu situaciju i osmišljavaju scenarij za strip u kojem će prikazati neku svakodnevnu situaciju s pogrešnom uporabom povratnih glagola koja dovodi do nesporazuma. U grupi učenici dijele zaduženja. Dvoje učenika osmišljava dijalog u stripu, jedan je zadužen za osmišljavanje ilustracija kojima će se ta situacija prikazati i izgled likova, a jedan će sve zamišljeno oblikovati u digitalnom alatu Pixton.
Učenici putem poveznice dijele svoje stripove u digitalnom alatu za suradnju u kojem i inače surađuju (primjerice u digitalnom alatu MS Teams), a umjesto poveznice mogu podijeliti i sliku zaslona svojih stripova.
Sada učenici u svakoj grupi rade na stripu koji oni nisu napisali. Izdvajaju povratne glagole i komentiraju njihovu uporabu. Zatim pripremaju kratku dramatizaciju prikazane situacije iz svakodnevnoga života. Mogu dodati i neke svoje dijaloge ako smatraju potrebnim. Grupe učenika izvode svoje dramatizacije, a ostali učenici vrednuju njihovu izvedbu putem kratke ankete koju prethodno izradite u digitalnom alatu Forms i podijelite s učenicima prije gledanja dramatizacija.
U digitalnom alatu u kojem inače provodite nastavu na daljinu, primjerice alatu MS Teams, dogovorite s učenicima termin online sastanka. Tijekom videosastanka dogovorite s učenicima tijek i način rada te vremenske rokove za izvršavanje zadatka. Zatim nakon videosastanka u objavi podijelite poveznice i sve navedene rokove koje ste spomenuli te kratak opis zadatka.
U svojoj objavi uputite učenike na to da na mrežnoj stranici Hrvatske školske gramatike prouče kako se glagoli dijele prema predmetu radnje i koje glagole nazivamo povratnim glagolima. Potaknite učenike na razmišljanje o svakodnevnim situacijama u kojima rabimo povratne glagole. Neka u natuknicama (kao odgovor na objavu) izdvoje nekoliko takvih situacija.
Učenici zatim rade u grupama. Otvorite grupno čavrljanje svakoj grupi učenika. Učenici mogu raditi u čavrljanju ili putem videopoziva. Čitaju međusobno što su zapisali u natuknicama. Odabiru jednu svakodnevnu situaciju i osmišljavaju scenarij za strip u kojem će prikazati neku svakodnevnu situaciju s pogrešnom uporabom povratnih glagola koja dovodi do nesporazuma. U grupi učenici dijele zaduženja. Dvoje učenika osmišljava dijalog u stripu, jedan je zadužen za osmišljavanje ilustracija kojima će se ta situacija prikazati i izgled likova, a jedan će sve zamišljeno oblikovati u digitalnom alatu Pixton.
Učenici putem poveznice dijele svoje stripove u kanal ispod objave zadatka u digitalnom alatu MS Teams, a umjesto poveznice mogu podijeliti i sliku zaslona svojih stripova.
Sada učenici u svakoj grupi rade na stripu koji oni nisu napisali. Izdvajaju povratne glagole i komentiraju njihovu uporabu. Zatim pripremaju kratku dramatizaciju prikazane situacije iz svakodnevnoga života. Mogu dodati i neke svoje dijaloge ako smatraju potrebnim. Grupe učenika izvode svoje dramatizacije tijekom sljedećega videopoziva, a ostali učenici vrednuju njihovu izvedbu putem kratke ankete koju prethodno izradite u digitalnom alatu Forms i podijelite s učenicima prije gledanja dramatizacija. Tijekom izvedbe dramatizacija pripazite da su svi mikrofoni isključeni osim onih učenika koji sudjeluju u izvedbi.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Svakodnevne situacije u kojima rabimo povratne glagole učenicima slikovno prikažite. Prilikom rada u grupi osigurajte da učenik ima jasan način komunikacije s ostalim članovima grupe. Mogu se koristiti vizualna pomagala i komunikacijske aplikacije koje će pomoći učeniku da izrazi svoje ideje i razumije što drugi govore. Potičite timski rad i suradnju među učenicima. Potaknite svijest o različitostima i stvaranju inkluzivnog okruženja. Podupirite učenike da se međusobno pomažu i prepoznaju i cijene jedinstvene talente i perspektive svakoga člana grupe. Osigurajte pristup prilagođenim materijalima i resursima koji odgovaraju sposobnostima učenika.
Pohvalite uspjeh učenika s teškoćama i pružajte mu dodatnu podršku ako je potrebno.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje. Učenici s teškoćama mogu se suočiti s emocionalnim izazovima tijekom grupnoga rada. Pružite im podršku u upravljanju emocijama, rješavanju sukoba i razvoju socijalnih vještina.
Ako je potrebno, dodijelite učeniku posebnu ulogu unutar grupe koja će im pomoći da se osjećaju uključenima i doprinesu zajedničkom cilju. Na primjer, mogu biti zaduženi za organizaciju materijala ili vođenje zapisnika. Pružite različite razine aktivnosti kako bi se zadovoljile različite potrebe učenika u grupi. To može uključivati prilagođene zadatke ili proširene mogućnosti za istraživanje i kreativnost.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu odabrati jednoga pripadnika popularne kulture koji im je zanimljiv i u digitalnom alatu Pixton izraditi strip u kojem se pojavljuje kao lik. U svojem stripu trebaju pripaziti na uporabu povratnih glagola i uporabiti ih u nekoliko situacija, također, na nekoliko mjesta trebaju uporabiti vidske parnjake nekih glagola. Ti stripovi poslije mogu poslužiti ostalim učenicima za vježbu prepoznavanja glagola po vidu i pravilnu uporabu povratnih glagola.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.