Predmet
Hrvatski jezik 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Tko si ti i gdje živiš?

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • plan pisanja
  • etape u procesu pisanja
  • opis osobe
  • portret lika
  • opis prostora

Kakva ti je to kuća?

Na mrežnoj stranici Pixabay pronađite fotografije različitih interijera i eksterijera. Ispišite ih i neke fotografije izrežite na dva ili četiri dijela. Ispišite dovoljno fotografija za četiri grupe učenika. Učenike podijelite u grupe i podijelite im izmiješane dijelove fotografija. Učenici u grupama slažu dijelove fotografija u cjelinu i razgovaraju o tome što je prikazano na fotografijama. Usmeno opisuju interijere i eksterijere koje su složili u svojoj grupi i predstavljaju ostalim grupama svoje fotografije.

Nastavljaju rad u grupama i razgovaraju o tomu što je potrebno za dobar opis i kako treba izgledati plan opisa. Promatraju interijere i eksterijere prikazane na fotografijama i dogovaraju kojim bi redoslijedom opisali koji detalj na fotografijama. Izrađuju umnu mapu u kojoj izdvajaju sve detalje koje je potrebno spomenuti u opisu kako bi što bolje predočili prizor na fotografiji. Svaki učenik u grupi odabire jedan detalj i uz njega piše što više pridjeva. Nakon što dovrše umne mape, grupe predstavljaju svoje planove opisa ostalim grupama. Komentiraju planove opisa i korigiraju ih ako je potrebno.

U nastavku aktivnosti učenici rade individualno. Učitajte sve fotografije koje su učenici opisivali u grupama na zajedničko mrežno mjesto, primjerice u kanalu u digitalnom alatu MS Teams. Svaku fotografiju objavite posebno. Svaki učenik odabire jednu fotografiju interijera i jednu eksterijera koju dosad nije opisivao (nije bila u njegovoj grupi). Piše plan opisa na temelju odabranih fotografija. Neka učenici svoje planove fotografiraju i objave u kanalu kao odgovor na fotografiju koju opisuju. (Učenici koji žele mogu planove opisa pisati i digitalno, izravno kao odgovor ispod fotografije koju opisuju.)

Učenici ponovno rade u grupama u kojima su radili na početku aktivnosti. S pomoću plana opisa koji su zajedno sastavili na temelju fotografija koje su dobili na početku aktivnosti vrednuju planove opisa učenika koji su opisivali njihove fotografije. Kao odgovor ispod objavljenoga plana opisa pišu što je dobro u predloženom planu i što bi eventualno trebalo popraviti.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Na mrežnoj stranici Pixabay pronađite fotografije različitih interijera i eksterijera. U digitalnom alatu u kojem inače provodite nastavu na daljinu, primjerice MS Teams, u razrednom kanalu objavite učenicima zadatak i priložite odabrane fotografije. Svaki učenik odabire jednu i kao odgovor na objavu kratko je opisuje.

Podijelite zatim učenike u grupe tako da svakoj grupi učenika otvorite grupno čavrljanje. Možete ih podijeliti i prema fotografijama koje su odabrali i kratko opisali.

Učenici u grupama organiziraju videopoziv i razgovaraju o tomu što je potrebno za dobar opis i kako treba izgledati plan opisa. Promatraju interijere i eksterijere prikazane na fotografijama i dogovaraju kojim bi redoslijedom opisali koji detalj na fotografijama. Bilježe u zajednički dokument u digitalnom alatu Word i izdvajaju sve detalje koje je potrebno spomenuti u opisu kako bi što bolje predočili prizor na fotografiji. Svaki učenik u grupi odabire jedan detalj i uz njega piše što više pridjeva. Nakon što dovrše svoje bilješke, grupe predstavljaju svoje planove opisa ostalim grupama na online sastanku cijeloga razreda. Grupe se prilikom predstavljanja planova opisa služe opcijom dijeljenja zaslona. Ostali učenici komentiraju planove opisa i korigiraju ih ako je potrebno.

U nastavku aktivnosti učenici rade individualno. Svaki učenik odabire jednu fotografiju interijera i jednu eksterijera (objavljenu na početku aktivnosti) koju dosad nije opisivao (nije bila u njegovoj grupi). Piše plan opisa na temelju odabranih fotografija. Neka učenici svoje planove fotografiraju i objave u kanalu kao odgovor na opis zadatka. (Učenici koji žele mogu planove opisa pisati i digitalno, izravno kao odgovor ispod fotografije koju opisuju.)

Učenici ponovno rade u grupama u kojima su radili na početku aktivnosti. S pomoću plana opisa koji su zajedno sastavili na temelju fotografija koje su dobili na početku aktivnosti vrednuju planove opisa učenika koji su opisivali njihove fotografije. Kao odgovor ispod objavljenoga plana opisa pišu što je dobro u predloženom planu i što bi eventualno trebalo popraviti.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Za učenike s oštećenjem vida možete pripremiti model interijera koji će opisivati. U grupnom radu učeniku s teškoćama jasno definirajte ulogu i zadatke. Izradite podsjetnik na plan opisa i pridjeve s primjerima, odnosno plan pisanja. Prilikom samostalnoga rada učenici se mogu koristiti istim podsjetnikom, a zadatak im možete olakšati započetim rečenicama ili slikom koju trebaju opisati u svakoj rečenici. Možete se poslužiti i grafičkim organizatorima ili potpitanjima.

Prema potrebi učenici mogu pisati u većem crtovlju, s označenim mjestom za početak pisanja.

Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima: Pixabay, MS Teams, Word. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele mogu u računalnoj igri po izboru osmisliti svoj idealni interijer i eksterijer, primjerice kuću i dvorište uz tu kuću, fotografirati sliku zaslona i podijeliti s ostalim učenicima kao predložak za pisanje plana opisa ili opisa interijera i eksterijera.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kakva ti je to kuća?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik piše plan opisa interijera i eksterijera prema zadanoj fotografiji.
  • Učenik izdvaja motive na fotografiji i opisuje ih pridjevima.
  • Učenik razgovara u grupi o motivima prikazanima na zadanoj fotografiji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Pogodi koga ti opisujem!

Dogovorite s učenicima da donesu fotografije sebe kad su bili manji (3 – 6 godina). Učenici mogu fotografije poslati i putem digitalnog alata za suradnju, primjerice mogu ih učitati na virtualnu ploču u digitalnom alatu Padlet. Kada izrađujete virtualnu ploču, u postavkama postavite da učenici objavljuju na ploču anonimno kako se ne bi znalo koja je čija fotografija. Fotografije koje ste dobili ispisane skenirajte i učitajte na virtualnu ploču. Pomiješajte ih i presložite na ploči.

Učenici rade u paru. Svakom paru dodijelite dvije fotografije pazeći pritom da to ne bude fotografija tih učenika. Učenici usmeno opisuju osobu (dijete) s fotografije, a drugi član para bilježi pojedinosti opisa. Svaki učenik opisuje jednu dodijeljenu fotografiju. Učenik koji bilježi pojedinosti opisa te pojedinosti zapisuje kao komentar ispod fotografije. Kad svi učenici dovrše svoje opise, parovi se spajaju u grupe.

Učenici zatim u grupama proučavaju redoslijed opisivanja koje nisu pisali članovi pojedine grupe i predlažu kojim bi redoslijedom trebalo opisivati tu osobu s fotografije da bi opis bio bolji. Svoja zapažanja zapisuju ispod komentara u kojem su napisane bilješke tijekom usmenog opisivanja.

Zatim učenici individualno čitaju sve komentare koji se nalaze ispod fotografije koju su opisivali. U novom komentaru pišu opis onako kako bi trebao izgledati nakon svih korekcija i komentara. Čitaju svoje opise, a ostali učenici u razredu pogađaju na temelju opisa i fotografije čija je to fotografija iz djetinjstva.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Pažljivo birajte učenika koji će biti par učeniku s teškoćama. Unaprijed odredite tko će od njih opisivati, a tko zapisivati opis (ovisno o funkcioniranju učenika s teškoćama). Pripremite plan opisa kako bi učenik s teškoćama lakše strukturirao svoje misli. Osigurajte dovoljno vremena i provjeravajte napredak učenika.

Tekst koji će učenici na kraju čitati prilagodite tako da povećate font i prorede. Rabite font Verdana ili Comic Sans, svaku rečenicu stavite u novi red, a ključne riječi istaknite podebljanjem.

Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatom Padlet. Izradite pisane ili slikovne upute za njegovo korištenje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele pišu opis učenika iz razreda po izboru (onako kako trenutno izgleda). Svoje opise pišu pazeći na redoslijed opisivanja. Opise objavljuju na virtualnoj ploči u digitalnom alatu Padlet u kojemu su i opisi fotografija učenika iz djetinjstva. Ostali učenici u razredu na temelju tih opisa pogađaju o kojoj se osobi radi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pogodi koga ti opisujem!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik bilježi pojedinosti opisa slušajući opis osobe.
  • Učenik usmeno opisuje osobu s fotografije.
  • Učenik piše opis osobe pazeći na redoslijed opisivanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj

To što si popularan ne znači da te prepoznajem

U digitalnom alatu Genially izradite interaktivnu prezentaciju s fotografijama odabranih poznatih i slavnih osoba (pripadnika popularne kulture). Uz fotografije postavite poveznice na nekoliko različitih medijskih tekstova o tim osobama. Podijelite prezentaciju s učenicima putem digitalnog alata za suradnju kojim se i inače koristite u nastavi, primjerice putem digitalnog alata MS Teams.

Učenici rade u grupama. Komentiraju pročitane tekstove i razgovaraju o tome što navedene osobe čini popularnima i po čemu su slavne. Iznose svoje mišljenje o popularnosti i slavi. Zaključke razgovora grupe predstavljaju ostalim učenicima u razredu.

U nastavku aktivnosti učenici nastavljaju rad u grupama. Odabiru nekoliko osoba o kojima su čitali u prezentaciji i pišu opis te osobe slijedeći strukturu pisanja opisa i redoslijed pojedinosti koje se opisuju. Mogu se dogovoriti da svaki član grupe piše opis jedne osobe ili da svi zajedno rade na svim opisima. Grupe ne otkrivaju koga opisuju.

Svoje opise proširuju tako da svaki učenik samostalno istraži medijske članke o još nekoliko poznatih osoba (pripadnika popularne kulture). Pišu kratke opise i tih osoba. Objedinjuju svoje opise na zajedničkom mrežnom mjestu (u digitalnom alatu u kojem grupa surađuje, primjerice alatu MS Teams), a zatim kopiraju te opise u digitalni alat Match the Memory i izrađuju igru memorije. Kartice se u igri sastoje od opisa osobe (nastalog u prethodnim dijelovima aktivnosti) i imena i prezimena opisane osobe. Grupe dijele poveznice na svoje igre s ostalim učenicima u razredu. Učenici individualno igraju sve igre i trude se na temelju opisa prepoznati opisanu osobu.

Nakon provedenih aktivnosti razgovarajte s učenicima o tome je li bilo teško prepoznati neke osobe i povezati ime s opisom u igri memorije i zašto. Učenici donose zaključke o tome što bi trebalo napraviti drugačije prilikom opisivanja u nekim primjerima. Također, učenici donose zaključke o tome prepoznaju li sve predstavljene pripadnike popularne kulture i na temelju čega.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu i zadatak u grupi vodeći računa o njegovu funkcioniranju. Učenik može čitati članke o samo jednoj popularnoj osobi. Tekstove prilagodite grafički i sadržajno. Preoblikujte izvorni tekst na rečenice s ključnim informacijama. Izostavite višekratno ponavljanje ili neključne informacije. Zamijenite riječi zahtjevnije za čitanje i razumijevanje odabirom alternativnih riječi kako bi smisao i bit rečenice u tekstu bilo lakše razumjeti. Promijenite red riječi u rečenici ako je potrebno. Objasnite novi pojam unutar teksta, na marginama stranice ili kao “saznaj više”, unutar zasebnog pojmovnika. Podebljajte ključne pojmove unutar rečenica na način da se njihovim čitanjem razumije bitna poruka rečenice i teksta.

Tekst u igri memorije bit će potrebno prilagoditi. Uz ime i prezime, možete dodati i fotografiju osobe o kojoj se govori.

Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima Genially, MS Teams, Match the Memory.

Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele u digitalnom alatu Genially mogu izraditi igru escape room s opisima popularnokulturnih osoba za koje oni smatraju da zaslužuju biti poznate i slavne. Ostali učenici igrajući igru prelaze iz jedne u drugu razinu otkrivajući nešto više o svakoj pojedinoj osobi. Ključ za izlazak iz igre upisati je ime i prezime opisane i predstavljene osobe.

Nastavna aktivnost za predmet X

To što si popularan ne znači da te prepoznajem

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik čita medijske tekstove o poznatim osobama i uspoređuje vlastito i tuđe mišljenje o popularnosti i slavi.
  • Učenik opisuje osobu na temelju teksta i fotografije.
  • Učenik izrađuje igru memorije na temelju opisa osobe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.