U digitalnom alatu Mentimeter postavite pitanje Na što vas asocira riječ strip? tako da odgovori budu prikazani u obliku oblaka riječi. Potaknite učenike na to da stvore asocijativni niz od najmanje deset pojmova/asocijacija uz polaznu riječ strip. Asocijacije mogu biti naslovi stripova, imena autora, teme, pristupi, izražajna sredstva… Projicirajte prikupljene asocijacije na ploči ili platnu. Pročitajte neke istaknute riječi, a učenici tijekom razgovora objašnjavaju razloge zbog kojih su odabrali određene stripove, autore ili druge asocijacije. Potaknite razgovor o stripovima kako biste istražili interese učenika, utjecaj medija i njihovo prethodno znanje o stripu kao „devetoj umjetnosti“.
U dogovoru s knjižničarkom/knjižničarom pripremite nekoliko stripova poznatih i omiljenih hrvatskih autora (mogu to biti stripovi Ivice Bednjanca, Matije Pisačića, Krešimira Zimonića, Darka Macana, Dubravka Matakovića…). Aktivnost možete provesti i tijekom posjeta mjesnoj/gradskoj knjižnici.
Učenici rade u grupama. Svaka grupa ima dva ili više stripova dvaju različitih autora. Čitaju i listaju stripove i uočavaju njihova osnovna obilježja. U digitalnom alatu Word izradite tablicu s pomoću koje će učenici analizirati navedene stripove. Ispišite taj dokument i podijelite učenicima. Učenici u tablicu trebaju zapisati imena autora i naslove stripova koje čitaju, a zatim tumačiti izražajna sredstva stripa (kvadrat/sličica, tabla, kadar, plan, rakurs, oblačić, onomatopeja…).
Grupe predstavljaju rezultate svojega rada tako da se članovi grupa izmiješaju i tvore nove grupe u kojima su članovi koji su čitali različite stripove. Učenici unutar novih grupa razgovaraju o pročitanim stripovima i objašnjavaju njihova izražajna sredstva. Uočavaju sličnosti i razlike između pročitanih stripova. Donose zajedničke zaključke o pročitanim/predstavljenim stripovima.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Za uvodnu aktivnost, igru asocijacija, možete ponuditi više riječi, a učenici mogu odabirati one koje ih asociraju na strip. Vodite računa o veličini oblačića u koje učenici upisuju riječi.
Pažljivo birajte strip koji će čitati učenici s teškoćama. Birajte one koji imaju manje teksta i pregledniji su.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Tekst koji ćete ispisati učenicima s teškoćama grafički prilagodite tako što ćete povećati prorede i font na 14 pt, rabiti tip slova Verdana, Comic Sans i ostaviti dovoljno mjesta za pisanje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu odabrati jednoga poznatoga autora stripova i predstaviti njegov rad. Mogu izraditi prezentaciju u digitalnom alatu PowerPoint u kojoj će navesti kratku biografiju autora, naslovnice njegovih najpoznatijih stripova, nekoliko kadrova iz odabranoga stripa i tumačenje izražajnih sredstava u tim kadrovima. Svoje prezentacije predstavljaju ostalim učenicima iz razreda i potiču ih na čitanje predstavljenih stripova odabranoga autora.
U digitalnom alatu Genially izradite interaktivnu prezentaciju u kojoj ćete predstaviti različite žanrove stripa (povijesni, pustolovni, kriminalistički, vestern, ratni, ZF, humoristični, satirični, fantastični…). U prezentaciju ugradite poveznice na različite izvore, primjere stripova određenog žanra, fotografije autora i naslovnica stripova. Možete dodati i intervjue s poznatim autorima stripova. Učenici tijekom određenog roka pregledavaju prezentaciju, čitaju i gledaju sve priložene tekstove.
Podijelite učenike u grupe i svakoj grupi zadajte zadatak da na mreži istraži i pronađe nekoliko stripova najpoznatijih i najboljih autora koji pripadaju određenom žanru, da ih usporede i otkriju što im je zajedničko. Učenici prema pogledanoj prezentaciji izrađuju vlastitu interaktivnu prezentaciju u digitalnom alatu Genially u koju uvrštavaju naslovnice ili table stripa istoga žanra, a različitih autora. Uspoređuju navedene stripove i trude se u prezentaciji predstaviti pojedini žanr što privlačnije budućim čitateljima. Grupe dijele poveznice na prezentacije s ostalim učenicima, zatim učenici u grupama pregledavaju prezentacije ostalih grupa i upoznaju se s pojedinim žanrom stripa.
U nastavku aktivnosti učenici rade u paru. Dijele se prema žanru stripa koji im se najviše sviđa i koji im je najzanimljiviji. Učenici u parovima stvaraju svoj strip – jedan član para je crtač, a drugi autor teksta. Nacrtane stripove parovi fotografiraju i objavljuju na zajedničkome mrežnome mjestu, primjerice u digitalnom alatu Padlet. Prilikom izrade virtualne ploče omogućite učenicima opciju sviđanja/ne sviđanja stripa. Svi parovi označavaju stripove koji im se najviše sviđaju.
Nakon čitanja i predstavljanja svih stripova proglasite najbolje izrađen strip, ali i autora najbolje napisanoga teksta stripa. Prokomentirajte s učenicima najzastupljenije žanrove i teme njihovih stripova.
U digitalnom alatu Genially izradite interaktivnu prezentaciju u kojoj ćete predstaviti različite žanrove stripa (povijesni, pustolovni, kriminalistički, vestern, ratni, ZF, humoristični, satirični, fantastični…). U prezentaciju ugradite poveznice na različite izvore, primjere stripova određenog žanra, fotografije autora i naslovnica stripova. Možete dodati i intervjue s poznatim autorima stripova. Podijelite s učenicima poveznicu na prezentaciju putem digitalnog alata u kojem provodite nastavu na daljinu, primjerice alata MS Teams. Učenici tijekom određenog roka pregledavaju prezentaciju, čitaju i gledaju sve priložene tekstove.
Podijelite zatim učenike u grupe i svakoj grupi zadajte zadatak da na mreži istraži i pronađe nekoliko stripova najpoznatijih i najboljih autora koji pripadaju određenom žanru, da ih usporede i otkriju što im je zajedničko. Grupama otvorite zajedničko čavrljanje i svakoj grupi kopirajte upute i zadatak. Učenici prema pogledanoj prezentaciji izrađuju vlastitu interaktivnu prezentaciju u digitalnom alatu Genially u koju uvrštavaju naslovnice ili table stripa istoga žanra, a različitih autora. Uspoređuju navedene stripove i trude se u prezentaciji predstaviti pojedini žanr što privlačnije budućim čitateljima. Grupe dijele poveznice na prezentacije s ostalim učenicima, zatim učenici u grupama pregledavaju prezentacije ostalih grupa i upoznaju se s pojedinim žanrom stripa.
U nastavku aktivnosti učenici rade individualno. Odabiru žanr stripa koji im se najviše sviđa i koji im je najzanimljiviji i stvaraju svoj strip. Crtaju nekoliko kvadrata stripa u kojemu je izražen žanr stripa. Nacrtane stripove fotografiraju i objavljuju u kanalu u digitalnom alatu MS Teams na za to predviđeno mjesto. Učenici označavaju stripove koji im se najviše sviđaju.
Nakon čitanja svih stripova i određenog roka za označavanje oznakom „sviđa mi se“ pojedinih stripova dogovorite s učenicima termin online sastanka na kojem proglasite najbolje izrađen strip, ali i autora najbolje napisanoga teksta stripa. Prokomentirajte tijekom videopoziva s učenicima najzastupljenije žanrove i teme njihovih stripova.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Za učenike s oštećenjem vida osigurajte podršku, osobu koja će mu opisivati viđeno na prezentaciji. Za neke učenike smanjite broj podataka na prezentaciji, izbjegavajte puno teksta, birajte jednostavnije primjere stripa. Za rad u grupi učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu i zadatak u skladu s njegovim sposobnostima.
Za završni zadatak unaprijed odredite broj polja za crtanje filma. Učenicima možete pomoći tako da im zadate priču, rečenice koje će oni ilustrirati. Uvećajte oblačiće za upisivanje teksta. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima te izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele odabiru strip koji će pretvoriti u digitalnu inačicu i objaviti na dogovorenome mjestu na mreži (npr. na mrežnim stranicama škole). Odabrani strip pretvaraju u digitalni u digitalnom alatu ToonDoo. Odabiru predložak za izradu stripa, likove, pozadine, rekvizite, okvire za tekst, a prema želji dodaju i nekoliko novih stripovskih kvadrata.
Razgovarajte s učenicima o problemima s kojim se u današnje vrijeme susreću mladi. Razgovarajte i o tome jesu li ti problemi mladih postojali i u prošlosti ili se s vremenom mijenjaju. Podijelite s učenicima poveznice na mrežne inačice stripa iz serijala Zlatka Krešimira Zimonića kao i na tekstove o tome serijalu. Učenicima donesite i tiskane inačice stripa.
Učenici rade u grupama. Dvije grupe istražuju i čitaju mrežne izvore, a dvije do tri grupe čitaju tiskane izvore stripa. Učenici analiziraju sadržaj, temu i glavne misli stripa, uočavaju i komentiraju probleme glavne junakinje, a zatim istražuju izražajna sredstva stripa i zaključuju o njihovoj estetskoj vrijednosti i svrsi. Promišljaju o godini nastanka određenoga stripa i povezuju s temom stripa.
Sve grupe odabiru jedan strip (ili njegov dio) koji im se najviše svidio. Na temelju stripa koji su odabrali, u grupi pišu dramatizaciju u kojoj će naglasiti suvremenu tinejdžersku problematiku. Jednu od uloga namjenjuju Zlatki – stripovskoj junakinji, no ostale uloge mogu namijeniti i samima sebi. Učenici u grupama dijele uloge, pripremaju i osmišljavaju kostime, scenografiju i uvježbavaju novonastali dramski tekst. Dogovaraju vrijeme kada će odglumiti premijeru svojih dramskih prizora i određuju snimatelja (člana ostalih grupa) koji će snimiti njihovu glumu. Taj videozapis objavljuju na mrežnim stranicama škole ili u razrednom kanalu u digitalnom alatu MS Teams.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učenicima s perceptivnim teškoćama zadatak čitanja stripa mogao bi biti prezahtjevan. Odaberite samo jednu sličicu ili strip prilagodite tako da izrežete sličicu po sličici i lijepite je jednu ispod druge s većim razmacima. Tekst koji piše u oblačiću možete napisati uz sličicu i grafički ga prilagoditi.
Prilikom rada u grupi osigurajte da učenik s teškoćama ima priliku preuzeti odgovornost za zadatke koji su primjereni njegovim sposobnostima i interesima. Pratite napredak učenika i redovito pružajte povratne informacije. Identificirajte njihove uspjehe i pružite podršku za razvoj vještina.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za njihovo korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele osmišljavaju svoju stripovsku junakinju/junaka po uzoru na Zlatku. Crtaju strip u kojem će prikazati suvremene probleme mladih i način na koji će njihova junakinja / njihov junak te probleme riješiti. Svoje stripove objavljuju na vidljivome mjestu u školi.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.