Predmet
Hrvatski jezik 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Rješenje za sve jezične probleme

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 7

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • suvremeni jezični priručnici
  • upoznavanje suvremene leksikografije
  • brojnost jezičnih priručnika
  • online jezični portali

Kad je pri ruci, sve znam!

Prije provođenja aktivnosti pripremite igru asocijacije u kojoj ćete učenike navoditi na naslove izdanja važnih za povijest hrvatskoga jezika od 16. do 20. stoljeća, primjerice Rječnik pet najuglednijih europskih jezika, Osnove ilirskoga jezika u dvije knjige, Kratku osnovu horvatsko-slavenskoga pravopisanja i sl. U igru asocijacije (kao pojmove u pojedinim poljima) možete uključiti imena izdanja, autora, godine izdanja, mjesto gdje je priručnik tiskan i sl. Rješenja stupaca neka navode na konačno rješenje, pojam koji povezuje nazive svih jezičnih priručnika, primjerice pojam jezični priručnik. Igru asocijacije možete izraditi u digitalnom alatu PowerPoint.

Na početku aktivnosti uputite učenike na to da će igrati igru asocijacije. Učenici otvaraju polja i pogađaju pojmove. Nakon što su otkrili rješenja svakoga pojedinoga stupca, učenici otkrivaju i konačno rješenje – jezični priručnik. S učenicima razgovarajte o važnosti jezičnih priručnika nekada i sada. Potaknite ih na to da razmisle zašto su jezični priručnici nekada bili važni i koliko su oni uopće bili dostupni za čitanje i korištenje. Uputite ih na posebnosti svakoga od tih priručnika. Zatim im pokažite suvremene jezične priručnike: Hrvatski pravopis, Rječnik hrvatskoga jezika i Gramatiku hrvatskoga jezika. Uputite učenike na to da u svoje bilježnice zapišu osnovne podatke o tim jezičnim priručnicima. Nakon toga učenike podijelite u grupe. Svakoj grupi zadajte jedan online jezični portal (Hrvatski pravopis, Hrvatski jezični portal, Hrvatska školska gramatika) te ih uputite na to da istraže što mogu doznati na tome portalu, čemu on služi, kada bi posegnuli za njim i sl.

Učenici rade u grupama i bilježe osnovne informacije. Nakon završetka rada u grupi, učenici neka predstave zadani online jezični priručnik na pametnoj ploči ili projekcijskom platnu te na ploču zabilježe osnovne informacije o njemu. Ostali učenici neka prate i u bilježnicu zapišu podatke o online jezičnim priručnicima koje nisu istražili.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Možete se koristiti vizualnim elementima kako biste pomogli učenicima s teškoćama shvatiti asocijacije. Umjesto riječi možete rabiti slike koje predstavljaju pojmove koje želite da učenici povežu. Možete rabiti veće fontove ili posebne boje za pojedine riječi kako bi ih učenici lakše uočili.

Ako je potrebno, produžite vrijeme za razmišljanje ili odgovaranje na asocijacije. Učenicima s teškoćama može trebati više vremena za obradu informacija ili pronalaženje odgovarajućih veza. Prilagođavanje vremenskih ograničenja omogućuje im da se usredotoče na zadatak bez pritiska.

Podijelite učenike u male grupe i potaknite ih na to da rade u timovima. To će im omogućiti suradnju i međusobnu podršku tijekom igre. Učenici s teškoćama mogu se osjećati ugodnije i sigurnije u grupi u kojoj mogu izraziti svoje ideje i razmijeniti znanje s drugim učenicima.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele više uputite na to da detaljnije istraže neki od digitalnih jezičnih portala. U digitalnome alatu Canva neka pripreme infografički plakat o tome digitalnome jezičnome portalu. Ispišite njihove infografičke plakate te ih postavite ne vidljivo mjesto u razredu kao podsjetnik.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kad je pri ruci, sve znam!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik imenuje izdanja važna za povijest hrvatskoga jezika.
  • Učenik prepoznaje suvremene jezične priručnike.
  • Učenik zapisuje podatke o suvremenim jezičnim priručnicima.
  • Učenik u grupi pretražuje jezični portal na mreži.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest
  • Učiti kako učiti

„Online” ili na papiru, znam da sam na miru!

Za ovu aktivnost unaprijed pripremite kartice s pitanjima i/ili zadatcima i/ili najčešćim jezičnim pogreškama koje ste pronašli na nekim mrežnim stranicama, novinama, časopisima, trgovinama i sl. i koje je moguće riješiti uz pomoć online jezičnih portala. Kartice možete pripremiti u digitalnom alatu Canva. Na svakoj kartici uz jezični problem navedite i poveznicu na online jezični portal na kojemu mogu pronaći odgovor ili rješenje, primjerice na Hrvatski pravopis, Hrvatski jezični portal, Hrvatsku školsku gramatiku i sl.

Na početku aktivnosti na pametnoj ploči učenicima pokažite zadatak gdje ćete navesti nekoliko tvrdnji o jezičnim priručnicima od kojih će neke biti točne, a neke netočne, primjerice U Rječniku hrvatskoga jezika objašnjene su glasovne promjene. T N ili U Hrvatskome pravopisu možeš doznati pravila o sastavljenom i rastavljenom pisanju riječi. T N.

Potaknite učenike na to da pročitaju rečenice te daju objašnjenje za svaku točnu tvrdnju, a svaku netočnu isprave i komentiraju svoj ispravak. Zatim razgovarajte o važnosti jezičnih priručnika te znanja o tome kako se njima služiti. Istaknite učenicima kako ne možemo znati svako pravilo, ali se možemo naučiti služiti priručnicima i upotrijebiti ih kada se za to pokaže potreba. Također, istaknite kako su danas jezični priručnici mnogobrojni i dostupni ne samo u papirnatom već i u digitalnom i online obliku. Nakon razgovora o važnosti jezičnih priručnika, podijelite učenicima kartice s pitanjima i/ili zadatcima i/ili najčešćim jezičnim pogreškama koje je moguće riješiti uz pomoć online jezičnih portala. Uputite ih na to da se na svakoj kartici nalazi po jedno pitanje, zadatak i/ili jezična pogreška te poveznica na online jezični portal gdje je potrebno pronaći odgovor i/ili rješenje. Učenicima zadajte vrijeme tijekom kojega trebaju sva rješenja zapisati u svoje bilježnice. Učenicima podijelite onoliko kartica koliko mislite da u zadanome vremenu mogu riješiti, po mogućnosti barem tri za koje je potrebno istraživati na trima različitim jezičnim portalima. Nakon što vrijeme istekne, učenici neka svoje bilježnice razmijene sa suučenikom te uz pomoć pripremljenih smjernica i rješenja koje možete prikazati na pametnoj ploči ili projekcijskom platnu isprave napisano jedan drugome. Nakon toga možete zajedno komentirati rezultate i uočiti koja su im pitanja bila najteža te neku od sljedećih aktivnosti započeti zadatkom kojim ćete ponoviti navedeno.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Smanjite broj riječi i poveznica u uvodnoj aktivnosti. Prilagodite font (14 pt, Verdana, Sans Serifni i slični fontovi).

Dajte učenicima dovoljno vremena za rješavanje zadataka. Kartice s pitanjima i/ili zadatcima i/ili najčešćim jezičnim pogreškama koje je moguće riješiti uz pomoć online jezičnih portala također grafički prilagodite i prema potrebi smanjite broj pitanja.

Upotrijebite jednostavan jezik i izbjegavajte suvišne informacije. Razmislite o koracima ili instrukcijama koje su potrebne da biste izvršili zadatak i prenesite ih na najjednostavniji način.

Dajte konkretan primjer kako bi učenici mogli bolje razumjeti što se od njih traži. Možete koristiti stvarne situacije, primjere iz svakodnevnoga života.

Koristite se različitim načinima komunikacije i poučavanja kako biste zadovoljili različite stilove učenja. To može uključivati ​​usmena objašnjenja, pisane upute, pokazivanje ili čak korištenje tehnologije, poput računalnih programa ili aplikacija.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele više potaknite na to da osmisle pravopisni kviz za sve zainteresirane. Neka osmisle oglas za prijave (primjerice za sve učenike od 5. do 8. razreda ili samo za učenike 7. razreda). Učenici neka se prijavljuju kao ekipe po principu pub kvizova. Nakon toga učenici neka osmisle pitanja koja mogu urediti u digitalnom alatu Genially. Kviz mogu održati jednom u nastavnoj godini ili jednom mjesečno. S lokalnom zajednicom i stručnom službom škole pokušajte dogovoriti simbolične nagrade za najbolje ekipe.

Nastavna aktivnost za predmet X

„Online” ili na papiru, znam da sam na miru!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik pretražuje portal da bi riješio zadatak.
  • Učenik objašnjava svoje odgovore.
  • Učenik vrednuje rad suučenika.
  • Učenik komentira svoje odgovore i odgovore drugih učenika te ispravlja pogreške.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj

Na mladima hrvatski jezik ostaje

Za ovu aktivnost pripremite nekoliko neknjiževnih tekstova koji se bave problemima suvremenoga jezika, primjerice o pretjeranoj uporabi anglizama u jeziku, jezičnih pogrešaka u medijima i reklamama, ekonomičnosti jezika u dopisivanju putem pametnih telefona ili pak pozitivnim primjerima, primjerice o korištenju društvenih mreža da bi se uputilo na pravilnu uporabu jezika i sl. Neke od tekstova o predloženim temama možete pronaći na sljedećim poveznicama: https://www.medijskapismenost.hr/kratice-smajlici-brojevi-umjesto-rijeci-jezik-i-pravopis-na-internetu/, https://studentski.hr/zabava/zanimljivosti/engleski-nas-svagdasnji-anglizmi-u-hrvatskom-jeziku ili https://belizagrebgrad.com.hr/drustvene-mreze-u-sluzbi-boljeg-sluzenja-hrvatskim-jezikom-jezikomat-rjesava-jezicne-dvojbe-na-instagramu-i-youtubeu/. Nakon svakoga teksta navedite nekoliko pitanja kojima ćete učenike potaknuti na raspravu, promišljanje i uspoređivanje. Navedene tekstove ili neke druge koje odaberete možete oblikovati u digitalnom alatu Canva.

Na početku aktivnosti učenike uputite na to da pročitaju nekoliko neknjiževnih tekstova koji se bave suvremenim hrvatskim jezikom. Nakon što učenici samostalno pročitaju tekstove u sebi, podijelite ih u grupe. Potaknite učenike na to da raspravljaju o problemima koji su u tekstovima navedeni, kao i o pozitivnim primjerima. Također, učenike uputite da razgovaraju o pitanjima navedenim nakon tekstova te da izraze svoj stav i mišljenje o temama koje se spominju. Nakon toga potaknite ih na to da razgovaraju i predlože kako bi se problemi navedeni u tekstovima mogli riješiti, a kako bi navedeni pozitivni primjeri mogli imati više pratitelja i imati veći medijski prostor. Uputite učenike na to da svoja zapažanja, bilješke, zaključke te prijedloge bilježe u online okruženju u digitalnom alatu za suradnički rad Collaborize Classroom. Učenici neka predstave rezultate svojega rada u razredu uz pomoć pametne ploče. Nakon što svi učenici predstave svoja zapažanja i zaključke, usporedite ih te uočite sličnosti i razlike.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Tekstove koje će učenici čitati grafički i sadržajno prilagodite (font veći od 14 pt, Verdana, lijevo poravnanje, veći proredi).

Svaku rečenicu pišite u novi red, razlomite složene rečenice na više jednostavnih. Podebljanjem istaknite bitno. Učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu i zadatak u grupi. Ne postavljajte vremenska ograničenja za rješavanje zadataka.

Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele više potaknite na to da osmisle savjete koji bi mogli poslužiti za rješavanje jednoga problema kojim ste se u aktivnosti bavili. Savjete neka grafički urede u digitalnom alatu Canva i spreme ih kao fotografije na računalo. Sve savjete neka objedine u digitalnom alatu Artsteps i prikažu ih kao virtualnu izložbu za sve učenike škole. Virtualna izložba može se objaviti na mrežnim stranicama škole.

Nastavna aktivnost za predmet X

Na mladima hrvatski jezik ostaje

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik čita tekstove te ih uspoređuje.
  • Učenik raspravlja na zadanu temu u grupi.
  • Učenik navodi pozitivne i negativne učinke medijskoga teksta.
  • Učenik predlaže rješenja navedenih problema.
  • Učenik predstavlja rezultate rada u grupi.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Engleski jezik
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.