S učenicima komentirajte izraz Nisam te vidio/vidjela sto godina! Učenici neka odgovore koje značenje ima taj izraz i što se želi naglasiti riječima sto godina.
U digitalnom alatu PowerPoint pripremite prezentaciju s lirskom pjesmom u kojoj se nalazi primjer za hiperbolu i metaforu. Jedan učenik neka se unaprijed pripremi i pročita naglas pjesmu ili pustite zvučni zapis pjesme. Nakon slušanja pjesme učenici neka iznesu svoje dojmove o pjesmi. Zatim učenicima postavite nekoliko pitanja kojima ćete provjeriti razumijevanje pjesme.
Učenici mogu raditi u paru. Učenike uputite na to da u pjesmi pronađu stihove u kojima uočavaju metaforu i zapišu ih. Nakon metafore učenici izdvajaju stihove u kojima uočavaju preuveličavanje ili hiperbolu i zapisuju ih. S učenicima razgovarajte o tome što je pjesnik postigao upotrebom metafore i hiperbole u pjesmi.
U sljedećem zadatku učenici neka dva tjedna bilježe metafore i hiperbole koje čuju u svojoj okolini, među svojim prijateljima i članovima obitelji. Na razredni pano stavite dva natpisa − metafora i hiperbola. Učenici neka na papir napišu zabilježene primjere za metaforu i hiperbolu i stave ih ispod odgovarajućeg natpisa na razrednom panou. Zajedno pročitajte zapisane metafore i hiperbole, komentirajte ih i korigirajte ako je potrebno. Uočite ponavljaju li se pojedini primjeri i koliko puta pa komentirajte njihovo značenje.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Neki učenici s teškoćama mogli bi imati teškoće u razumijevanju hiperbola i metafora. Olakšajte im razumijevanje slikovnim prikazima ili primjerima iz svakodnevnoga života.
Umjesto zapisivanja metafora ili hiperbola koje učenici čuju u svojoj okolini, zadajte im konkretan primjer koji trebaju objasniti (riječima ili slikom).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenicima možete dati nekoliko riječi o kojima se može pisati u prenesenom značenju. Učenici koji žele mogu odabrati jednu od ponuđenih riječi i napisati priču ili lirsku pjesmu u prenesenom značenju oblikujući temu prema odabranoj riječi. U priči ili pjesmi neka upotrebljavaju hiperbole. Priču ili pjesmu mogu napisati u digitalnom alatu Word.
Učenici neka u digitalnom alatu Lino napišu primjer pitanja koje rabe u razgovoru sa svojim vršnjacima, a na koje zapravo ne očekuju odgovor, već žele nešto istaknuti. S učenicima zatim razgovarajte o upotrebi takvih pitanja u svakodnevnome govoru.
U digitalnom alatu Genially napravite prezentaciju u kojoj ćete navesti nekoliko primjera iz lirskih pjesama u kojima se javlja retoričko pitanje. Usmjerenim razgovorom učenici dolaze do zaključka da se u svim primjerima javlja pitanje, ali i da nema odgovora.
Za sljedeći zadatak pripremite nekoliko retoričkih pitanja koja se koriste u svakodnevnome govoru, primjera iz lirskih pjesama, poznatih govora i sl. Učenicima pročitajte retorička pitanja i pokažite ih u prezentaciji izrađenoj u digitalnom alatu PowerPoint. S učenicima kratko komentirajte navedena retorička pitanja. Pitajte ih jesu li im poznata, jesu li ih čuli i koriste li ih u svakodnevnim situacijama. Učenike zatim podijelite u pet grupa i ponudite im pet emocija (npr. oduševljenje, sažaljenje, ljutnja, ljubav i čuđenje). Svaka grupa neka odabere jednu emociju. Učenici odabranu emociju trebaju povezati s jednim od retoričkih pitanja ponuđenih u prezentaciji. Zadatak učenika je napisati i prikazati situaciju iz svakodnevnoga života u kojoj do izražaja dolazi odabrana emocija i retoričko pitanje koje su povezali s tom emocijom.
Nakon prikaza situacija koje su osmislili, učenici neka iznesu svoje dojmove o zadatku, što im je bilo zanimljivo, što im je bilo teško, što im je predstavljalo izazov i sl. Naglasak stavite na prikaz emocija u izvedbi učenika te razgovarajte s njima o tome što se postiže retoričkim pitanjem, koja je njegova svrha i po čemu se razlikuje od "pravih" pitanja.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Rabite vizualna pomagala, poput grafikona, dijagrama ili ilustracija, kako biste vizualno prikazali retoričko pitanje i njegove moguće odgovore. Vizualni prikazi mogu pomoći učenicima da bolje razumiju apstraktne koncepte i prepoznaju različite aspekte pitanja.
Postavite retoričko pitanje u kontekst relevantne teme ili situacije. Pomaže ako učenicima pružite kontekstualne informacije kako bi bolje razumjeli svrhu pitanja i njegovu vezu s temom.
Pokažite kako se postaviti prema retoričkim pitanjima u konkretnim komunikacijskim situacijama. Modeliranje pomaže učenicima da razumiju očekivani način razmišljanja i izražavanja.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu u digitalnom alatu Wordwall izraditi kviz kojim će provjeriti razumijevanje pojmova metafora, hiperbola i retoričko pitanje.
Na početku aktivnosti povedite razgovor s učenicima o tome što ih čini sretnima. U digitalni alat Mentimeter neka napišu riječi koje za njih znače/predstavljaju sreću.
Učenike podijelite u grupe pa pogledajte najavu za animirani film Avanture male Chihiro (Spirited Away). S učenicima možete podijeliti poveznicu putem digitalne aplikacije MS Teams. Gledajući najavu, učenici neka odaberu nekoliko trenutaka iz filma koji su im se posebno svidjeli, privukli njihovu pažnju i ostavili dojam na njih. Na temelju odabranih isječaka učenici trebaju napisati priču čija će tema biti potraga za srećom. U priči trebaju upotrebljavati metafore, hiperbole i retoričko pitanje. Učenici priču pišu u digitalnom alatu Word i dijele svoj rad s drugim učenicima u digitalnom alatu ThingLink. Učenici uz svoju priču u digitalnom alatu Canva trebaju izraditi plakat na kojem će slikom prikazati jednu metaforu ili hiperbolu iz svoje priče. S učenicima pročitajte i komentirajte radove te zajedno izaberite najbolji rad. Radove učenika možete objaviti na školskoj društvenoj mreži ili na školskoj mrežnoj stranici. Učenike uputite na to da pogledaju u cijelosti animirani film Avanture male Chihiro (Spirited Away) ako žele.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učenicima s oštećenjem vida osigurajte osobu koja će im opisati viđeno u videozapisu.
Izradite podsjetnik s primjerima metafore, hiperbole i retoričkoga pitanja. Neki učenici s teškoćama mogli bi imati teškoće s razumijevanjem prenesenoga značenja.
Pomozite učenicima da izrade strukturu svoje priče prije nego počnu pisati. Možete izraditi sažetak ili plan koji sadrži uvod, razradu i zaključak. Struktura će učenicima pomoći da organiziraju svoje misli i ostanu usredotočeni tijekom pisanja.
Učenicima možete ponuditi predloške ili okvire koji ih vode kroz proces pisanja priče − upute za svaki dio priče, primjere rečenica ili fraza koje mogu rabiti ili prazna polja koja trebaju popuniti.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima: Mentimeter, ThingLink, Canva.
Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu izdvojiti primjere za hiperbole, metafore i retorička pitanja koje uočavaju u reklamnim spotovima. U digitalnom alatu Canva mogu izraditi kraći videospot u kojem će prikazati primjere iz reklamnih spotova koje su uočili.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.