Na početku aktivnosti s učenicima napravite vježbu kreativnog izražavanja. Vježba se izvodi u parovima. Jedan učenik u paru u dvije minute priopćava drugome učeniku odabrane pojedinosti iz vlastita života. Učenik koji sluša nastoji što bolje zapamtiti sve što je čuo i vidio pamteći mimiku, geste, pokrete, položaj tijela, način govora i pojedinosti sadržaja. Zatim učenik koji je slušao preuzima ulogu učenika koji je govorio i u 1. licu ponavlja njegovu biografiju te nastoji prenijeti sve što je uočio oponašajući govor, držanje, gestikulaciju i sve ostalo što je čuo i vidio. Nakon toga, na isti način, učenik koji je prvi slušao predstavlja svoju biografiju učeniku koji je prvi govorio. Ponavljaju sve kao i prvi put, samo mijenjaju uloge. Parovi se zatim razdvajaju i svaki se učenik pridružuje novom učeniku i predstavlja se biografijom učenika s kojim je prvotno bio u paru. Učenici nakon toga mogu pred svima izgovoriti biografiju svoga suigrača iz prvoga para.
Učenike podijelite u grupe. Učenicima u digitalnom alatu Word pripremite ulomak iz novele. U digitalnom alatu PowerPoint učenicima pripremite pitanja s pomoću kojih će odrediti obilježja novele u zadanom ulomku. Učenici čitaju ulomak, odgovaraju na pitanja i tako prepoznaju obilježja novele koja zapisuju u bilježnicu. Slijedi usporedba i korekcija rezultata. Učenici čitaju što su zabilježili. Komentirajte s učenicima njihove bilješke te usuglasite odgovore tamo gdje postoje odstupanja u rezultatima.
U sljedećem zadatku učenici se prisjećaju vježbe s početka aktivnosti i biografije koju su trebali upamtiti. Učenici trebaju napisati novelu na temelju biografije svoga para. Napomenite učenicima da će njihove biografije poslužiti samo kao predložak oko kojega će se razvijati izmišljena radnja te da oni zapravo nisu likovi u noveli, već će njihova biografija poslužiti za osmišljavanje fiktivnoga lika. Tekst koji učenici pišu treba imati obilježja novele. Učenici koji žele mogu pročitati svoj rad naglas. Najbolji rad ili nekoliko njih možete izložiti na razrednom panou ili u školskoj knjižnici.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Uvodna aktivnost mogla bi biti prezahtjevna za neke učenike s teškoćama. Za rad u paru s učenikom s teškoćama izaberite učenika koji mu je blizak i s kojim se druži i izvan škole. Dodatna emocionalna uključenost pomoći će učeniku pri pamćenju informacija. Aktivnost pamćenja i prepričavanja biografije možete pomoći vizualnom podrškom. Odaberite učenika koji brzo i lijepo crta te ono što govori može prikazati sličicama. Sličice će poslije pomoći učeniku s teškoćama za prepričavanje biografije.
Svoju biografiju učenik može ispričati uz podsjetnik koji ste unaprijed pripremili. Vodite učenika kroz strukturiranje aktivnosti kako bi lakše razlučio bitne od nebitnih informacija.
Učenicima s teškoćama mogu pomoći povećani fontovi 14 pt+, Verdana illi Comic Sans, razmak između redaka i širina margina. Možete rabiti tehnologiju, poput posebnih softvera ili čitača zaslona, koji omogućuju prilagodbu teksta prema potrebama učenika.
Pomozite učenicima da izrade strukturu za svoj sastav prije nego što počnu pisati. To može uključivati izradu sažetka ili plana koji sadrži uvod, razradu i zaključak. Struktura će im pomoći da organiziraju svoje misli i ostanu usredotočeni tijekom pisanja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu odabrati jednu novelu i dramatizirati tekst. Mogu pripremiti i monolog glavnoga lika te ga izvesti pojedinačno. Tekst mogu napisati u digitalnom alatu Word. Napisani tekst mogu uvježbati i napraviti predstavu koju mogu izvesti na školskoj priredbi.
S učenicima povedite razgovor o ljudskim osobinama. U digitalnom alatu Mentimeter učenici neka navedu nekoliko osobina za koje misle da bi ih svaki čovjek trebao imati. Učenici neka iznesu i svoje mišljenje o tome zašto su kod nekih ljudi izražene osobine koje doživljavamo kao negativne, zašto se neki ljudi tako ponašaju, što ih motivira na takvo ponašanje i sl.
U digitalnom alatu Genially pripremite rečenice ili ulomke iz novele u kojima do izražaja dolaze osobine lika. Učenike podijelite u grupe. Učenici trebaju pročitati zadane rečenice ili ulomke iz novele i na temelju pročitanoga izraditi umnu mapu o karakterizaciji lika u digitalnom alatu MindMeister. Osobine lika koje pronađu trebaju razvrstati ovisno o tome pripadaju li psihološkoj, etičkoj ili socijalnoj karakterizaciji lika. Učenici svoje umne mape dijele u digitalnom alatu MS Teams. Slijedi pregled umnih mapa i razgovor o osobinama koje su učenici naveli.
Nakon razgovora o osobinama lika s učenicima zaigrajte igru u kojoj učenici predstavljaju lika iz novele i trebaju odgonetnuti koja je njihova osobina. Učenici neka sjednu u krug. Za igru izradite obruč za glavu od kartona ili čvršćeg papira na koji ćete staviti papirić s osobinom lika. Učenik koji ima obruč na glavi ne smije vidjeti koju je osobinu dobio, već postavljanjem pitanja treba odgonetnuti koja je njegova osobina. Ostali učenici vide koja je osobina napisana na papiriću. Učenik koji pogađa osobinu može postavljati pitanja poput: Pripada li moja osobina socijalnoj karakterizaciji?, Je li moja osobina pozitivna?... Učenici na pitanja učenika koji pogađa osobinu odgovaraju s Da. ili Ne. Igra je završena kad učenici odgonetnu sve osobine lika.
Na kraju aktivnosti učenici neka iznesu svoje dojmove o igri. Mogu navesti što im se u igri svidjelo, što im je predstavljalo izazov i što im je bilo teško.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Uvodnu aktivnost možete prilagoditi tako da napišete više različitih osobina, a učenik ih razvrstava na pozitivne i negativne.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Rečenice ili tekst za čitanje grafički prilagodite (povećajte font, prorede, lijevo poravnajte tekst, svaku rečenicu stavite u novi red).
Pomozite učenicima da razumiju strukturu umne mape i kako organizirati svoje ideje. Možete rabiti jasne upute, primjere i modele kako bi im pružili smjernice. Učenicima s teškoćama može biti potrebno više vremena i fleksibilnosti za izradu umne mape. Osigurajte im dovoljno vremena za razmišljanje, planiranje i organiziranje ideja.
Za završnu igru učenicima izradite podsjetnik s pitanjima koje trebaju postaviti da bi lakše došli do rješenja. Igru posebno prilagodite ako učenik ima teškoće u socijalnoj komunikaciji. Ohrabrite ga za sudjelovanje, a za pogađanje odaberite pozitivnu osobinu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu istražiti koji su najpoznatiji hrvatski književnici novelisti. U digitalnom alatu Sway mogu izraditi prezentaciju o nekoliko odabranih književnika, napisati kratku biografiju, navesti najpoznatije novele te likove i citate iz tih novela.
Na početku aktivnosti učenicima predstavite nekoliko različitih likova iz novela u digitalnom alatu Genially. Uz ime lika navedite naslov i autora novele. Pitajte učenike jesu li im možda neki likovi poznati i jesu li čitali koju od navedenih novela. Ako jesu, recite im da za sljedeći zadatak trebaju odabrati novelu s kojom se još nisu susreli. Učenici zatim u paru istražuju zadane likove iz novela na mreži. Ako ste učenicima ponudili likove iz novela koje su ekranizirane, uputite ih na videosadržaje koje mogu pronaći na mrežnoj stranici YouTube.
Učenici na temelju istraživanja u paru odabiru lik koji im se čini zanimljiv, čiji su im stavovi bliski, s kojima se mogu poistovjetiti i sl. Učenici zatim čitaju u cijelosti novelu iz koje je odabrani lik. Za vrijeme čitanja novele učenici rade detaljnu analizu lika – vanjski izgled i karakterizaciju kako bi dobili što bolju sliku o liku i saznali što više o njemu.
U sljedećem zadatku učenici izrađuju profil odabranoga lika na društvenoj mreži u digitalnom alatu Fakebook. Učenici će svom liku dodijeliti fotografiju koju mogu pronaći na mreži, a koja po njihovu mišljenju najbolje odgovara opisu lika. U objavama na društvenoj mreži do izražaja trebaju doći osobine lika. Učenici mogu dodijeliti liku i neke osobine koje nisu izražene u noveli, a s kojima ga učenici povezuju prema vlastitu doživljaju.
Učenici će pogledati profile likova koje su izradili drugi učenici te će ih komentirati. Usporedite profile istih likova. Razgovarajte s učenicima o tome koliko su slični, a koliko različiti njihovi doživljaji istih likova.
U digitalnom alatu u kojem inače provodite nastavu na daljinu, primjerice alatu MS Teams, dogovorite s učenicima termin online sastanka. Tijekom videosastanka s pomoću opcije dijeljenja zaslona učenicima predstavite nekoliko različitih likova iz novela u digitalnom alatu Genially. Uz ime lika navedite naslov i autora novele. Pitajte učenike jesu li im možda neki likovi poznati i jesu li čitali koju od navedenih novela. Ako jesu, recite im da za sljedeći zadatak trebaju odabrati novelu s kojom se još nisu susreli. Učenici zatim istražuju zadane likove iz novela na mreži. Ako ste učenicima ponudili likove iz novela koje su ekranizirane, uputite ih na videosadržaje koje mogu pronaći na mrežnoj stranici YouTube.
Učenici rade u paru u zajedničkom čavrljanju. Na temelju istraživanja odabiru lik koji im se čini zanimljiv, čiji su im stavovi bliski, s kojima se mogu poistovjetiti i sl. Zatim čitaju novelu iz koje je odabrani lik u cijelosti. Za vrijeme čitanja novele učenici rade detaljnu analizu lika – vanjski izgled i karakterizaciju kako bi dobili što bolju sliku o liku i saznali što više o njemu.
U sljedećem zadatku učenici izrađuju profil odabranoga lika na društvenoj mreži u digitalnom alatu Fakebook. Učenici će svom liku dodijeliti fotografiju koju mogu pronaći na mreži, a koja po njihovu mišljenju najbolje odgovara opisu lika. U objavama na društvenoj mreži do izražaja trebaju doći osobine lika. Učenici mogu dodijeliti liku i neke osobine koje nisu izražene u noveli, a s kojima ga učenici povezuju prema vlastitu doživljaju.
Učenici objavljuju svoje profile u kanalu u digitalnom alatu MS Teams. Ostali učenici gledaju profile likova koje su izradili drugi učenici te ih komentiraju. Usporedite profile istih likova. Organizirajte videopoziv tijekom kojega razgovarajte s učenicima o tome koliko su slični, a koliko različiti njihovi doživljaji istih likova.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Prilagodite izbor čitanja novele sposobnostima i interesima svakog učenika. To može uključivati izbor novele koja odgovara njihovim interesima ili prilagodbu pitanja za razumijevanje teksta.
Grafički organizatori mogu pomoći učenicima vizualizirati ključne elemente priče, likove, radnju i odnose između njih.
Pružite dodatne materijale koji sadrže sažetke, analize likova ili pitanja za razumijevanje teksta. Ti materijali mogu pomoći učenicima da bolje razumiju ključne elemente novele.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenicima ponudite za čitanje novelu koja se bavi tematikom socijalne nepravde. Učenici neka napišu komentar u kojem će se osvrnuti na nanesenu nepravdu te upozoriti društvo na položaj najranjivijih skupina društva. Učenici komentar mogu napisati u digitalnom alatu Fodey.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.