Prije aktivnosti pripremite listić s KWL tablicom. Tablica je podijeljena u tri stupca od kojih se u prvi odgovara na pitanje Što već znam o temi?, u drugi Što želim doznati o temi?, a u treći Što sam doznao/doznala o temi?. Gotove predloške koje možete prilagoditi temi možete pronaći i doraditi na poveznici https://www.edrawmax.com/article/kwl-charts-examples.html.
Na početku aktivnosti potaknite učenike da u paru razgovaraju o sljedećim pitanjima: Što je pop, a što „rock”-glazba?, Što ti znači glazba?, Koliko često slušaš glazbu?, Koje izvođače voliš i zbog čega?. Uputite ih na to da usporede svoje odgovore te da nakon razgovora komentiraju što je slično, a što različito u njihovu poimanju glazbe, njihovim glazbenim ukusima te mišljenju o tome što je pop i rock-glazba. Možete namjerno podijeliti u parove učenike za koje znate da imaju različite ukuse da budu u situaciji čuti drugačije mišljenje. Nakon razgovora u paru i iznošenja sličnosti i razlika ostalim učenicima u razredu, učenicima podijelite listiće s KWL tablicom. Uputite ih na to da popune prva dva stupca listića, odnosno da odgovore na pitanja: Što znam o pop i „rock”-glazbi? te Što želim doznati o pop i „rock”-glazbi?. Nakon toga učenici neka pročitaju/slušaju tekst o pop i rock-glazbi s poveznice https://www.skole.hr/uspon-rock-i-pop-glazbe/ te zapišu bilješke u treći stupac listića pritom odgovarajući na pitanje Što sam novo doznao/doznala o pop i „rock”-glazbi?. Nakon čitanja/slušanja teksta o pop i rock-glazbi uputite učenike na to da svoja zapažanja i bilješke razmijene u paru. Potaknite ih da razgovaraju o tome što su novo doznali te što bi još voljeli o toj temi doznati (što su u drugome stupcu napisali), a nije o tome ništa rečeno u tekstu. S obzirom na to što bi još voljeli doznati podijelite ih u grupe i potaknite da u grupama istražuju na internetu i pronađu odgovore na svoja pitanja. Svoje zaključke i zapažanja neka iznesu u razredu.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Prilagodite format KWL tablice i dajte dodatne upute kako bi se bolje prilagodili potrebama učenika s teškoćama. Ako je potrebno, možete koristiti slike ili simbole kako biste pomogli učenicima s teškoćama da razumiju i ispunjavaju tablicu. Možete učenicima dati listić s tvrdnjama u vezi s pop i „rock”-glazbom. Učenici te tvrdnje trebaju razvrstati na principu KWL tablice − To znam., To ne znam., Želio bi saznati više o tome. ili To sam danas naučio.
Ako je potrebno, prilagodite pitanja u sekciji "Što želim saznati". Uz pitanja možete dodati vizualne podražaje ili se koristiti konkretnijim primjerima. Pomozite učenicima u pronalaženju informacija o temi koju istražuju. Pružite im prilagođene materijale, kao što su knjige ili članci prilagođeni njihovu čitateljskom razumijevanju. Također, možete rabiti vizualna pomagala, kao što su grafikoni, slike ili videozapisi kako biste im pomogli u razumijevanju i usvajanju informacija.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenike koji žele možete potaknuti na to da u digitalnom alatu Kahoot izrade kviz o pop i rock-glazbi. Potaknite ih na to da uključe novije izvođače, one koje trenutno slušaju i koji su popularni, ali i one koji su postali neizostavan dio popularne kulture u svijetu i Hrvatskoj, primjerice grupe i izvođače The Beatles, Parni valjak, Josipu Lisac i sl. Kviz možete odigrati kao uvod u neku novu aktivnost.
Za ovu aktivnost unaprijed pripremite memorijske kartice s fotografijama koje prikazuju osobe iz različitih supkultura (svaku fotografiju, odnosno supkulturu stavite na jednu karticu), nazivima te kratkim opisom i/ili osnovnim informacijama o pojedinoj supkulturi. Uz svaki opis i/ili informacije o određenoj supkulturi navedite i jedno pitanje za raspravu o pojedinoj skupini. Navedene kartice možete izraditi u digitalnom alatu Canva. Pripremite onoliko setova memorijskih kartica koliko budete imali grupa učenika.
Na početku aktivnosti upitajte učenike znaju li što je supkultura te poznaju li neke supkulture koje su trenutno popularne među mladima ili neke koje su nekada bile popularne. Učenici neka iznose svoja razmišljanja. Nakon toga potaknite učenike na to da u digitalnome alatu Mentimeter zapišu koje su pojedinosti specifične za pojedine supkulture prema njihovu znanju i/ili mišljenju. Za svaku supkulturu koju ste izdvojili na memorijskim karticama postavite zasebno pitanje u alatu Mentimeter. Možete uključiti neke od sljedećih supkultura: pankere, gasere, k-poppere, hipstere, gejmere, skejtere i sl. Razgovarajte o onome što su učenici zapisali za svaku pojedinu supkulturu, pokušajte prepoznati stereotipe i predrasude u njihovim komentarima te suptilno upozoriti na njih. Nakon toga učenike podijelite u grupe te svakoj gupi dajte jedan set memorijskih kartica. Objasnite im na koji će način igrati igru memorije te čemu služi pitanje za raspravu na svakom paru kartica. Potaknite učenike na to da raspravljaju u grupama potaknuti pitanjima na karticama te na internetu istražuju o glazbi koju pripadnici pojedine supkulture slušaju, njihovu načinu odijevanja i djelovanja te filozofiji pojedine supkulture. Također ih uputite na to da zaključke i pojedinosti o pojedinim supkulturama zapišu u svoje bilježnice. Nakon isteka vremena za raspravu uputite učenike na to da rezultate rada u grupi predstave ostalim učenicima u razredu.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Tekst na memorijskim karticama grafički i sadržajno prilagodite potrebama učenika s teškoćama. Učenicima s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku podršku, učenika koji će im opisati fotografije.
Postavljajte pitanja koristeći jednostavne i jasne riječi kako biste osigurali da učenici razumiju što se od njih traži. Izbjegavajte složene rečenice.
Možda će biti potrebno pružiti dodatne primjere ili koristiti vizualne materijale kako bi se pomoglo u razumijevanju pitanja.
Neki učenici s teškoćama trebat će dodatno vrijeme kako bi obradili pitanje i smislili odgovor. Budite strpljivi i omogućite im dovoljno vremena da organiziraju svoje misli i pruže odgovor.
Vizualna pomagala, poput grafikona, slika ili dijagrama, mogu biti korisna pri postavljanju pitanja učenicima s teškoćama. Ona mogu pružiti dodatnu podršku i olakšati razumijevanje pitanja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenike koji žele možete potaknuti da intervjuiraju neku osobu koja pripada određenoj supkulturi. Možete im pomoći da osmisle pitanja i da pronađu osobu koja je voljna govoriti. Možete ih uputiti na to da intervju može biti i anoniman, primjerice Jedan dan s gejmerom. Ponudite im da svoj rad ili zapišu u obliku pisanoga intervjua ili da ga snime i urede u audioobliku kao radijski intervju ili da ga snime kao videoprilog. Radove možete prikazati u razredu, rabiti za školski list / radijsku emisiju i/ili neku školsku svečanost kojom predstavljate učenike koji žele više.
Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o tome kakvu glazbu vole slušati, koji su im omiljeni izvođači. Potaknite ih na to da izraze svoj stav o tome zašto vole slušati nekog izvođača te što znaju o njegovu životu i njegovoj glazbi. Ako iz razgovora zaključite da jako malo znaju o životu i radu izvođača kojeg vole, potaknite ih na to da istraže o tome, a učenike koji znaju o životu i stvaranju izvođača kojeg vole slušati potaknite na to da zaključe da su im neki događaji u životu bili inspiracija za stvaranje. Također, s učenicima možete razgovarati o tome što sve može inspirirati glazbenike na stvaranje te ima li i među njima netko tko ima potrebu izražavati se na taj način. Nakon uvoda učenike uputite na to da će u obliku sastavka trodijelne strukture pisati biografiju svojeg omiljenog izvođača prema unaprijed dogovorenim kriterijima. Upoznajte ih s kriterijima te im dajte dovoljno vremena za prikupljanje podataka, pisanje radne verzije te pisanje završnoga uratka. Po završetku pisanja biografije, učenike podijelite u parove. Učenici neka razmijene svoje uratke te ih čitaju i vrednuju uz pomoć rubrika koje možete izraditi u digitalnom alatu Word. Za svako suučeničko vrednovanje pružite podršku te uputite na ono što je učenik napravio odlično i na čemu još može raditi.
Zatim neka učenici svoje uratke postave na Padlet. Uputite učenike na zajedničko mrežno mjesto te na to da pročitaju biografije ostalih učenika u razredu. Nakon toga potaknite učenike na to da rješavanjem anonimne ankete izrađene u MS Forms alatu odaberu najuspješniji rad. Također, možete ih potaknuti na to da komentiraju koji im se izvođači čine zanimljivima, a nisu ih dotad slušali, čiji im se život čini težak, a čiji zanimljiv i sl. Nakon toga učenike potaknite na to da u digitalnom alatu Make Beliefs Comix u grupama u obliku stripa izrade pet najuspješnije napisanih biografija prema rezultatima ankete. Svoje uratke neka postave na Padlet. Učenici neka komentiraju i usporede pisane uratke s izrađenim stripovima.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Neka se učenici unaprijed pripreme za ovu aktivnost. Tekstove vezane uz biografiju njihova omiljenog glazbenika prilagodite grafički i sadržajno ako je potrebno.
Pomozite učenicima da izrade strukturu za svoj sastav prije nego počnu pisati. Neka izrade sažetak ili plan koji sadrži uvod, razradu i zaključak. Struktura će im pomoći da organiziraju svoje misli i ostanu usredotočeni tijekom pisanja.
Pružite učenicima predloške ili okvire koji ih vode kroz proces pisanja sastava. Ti predlošci mogu uključivati upute za svaki dio sastava, primjere rečenica ili fraza kojima se mogu koristiti, ili prazna polja koja trebaju popuniti. Možete im pomoći i započetim rečenicama.
Za pisanje biografije osigurajte učenicima dovoljno vremena.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenike koji žele više potaknite na to da u suradnji s učiteljicom/učiteljem Glazbene kulture organiziraju Večer slušanja glazbe koju volimo. Možete ih potaknuti na to da pripreme neke od tekstova pjesama koje će se slušati te neke aktivnosti koje će uključivati učenike koji budu sudjelovali u tome događaju.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.