Aktivnost počnite raspravom o novcu i kapitalu. Pokušajte olujom ideja defiirati pojmove: novac i kapital. Neka učenici navedu svoja razmišljanja, a njihove zaključke napišite na ploči. Zatim podijelite učenike u četiri grupe. Svaka grupa istražuje jednu ekonomsku teoriju: 1. merkantilizam, 2. kameralizam, 3. fiziokratizam 4. ekonomski liberalizam. Svaka grupa izrađuje konceptualnu mapu ekonomske teorije u digitalnom alatu Coggle. Konceptualna mapa treba uključivati sljedeće elemente: naziv gospodarske teorije, područje u kojem se pojavila i posebnosti te vodeće osobe. Nakon što grupe završe rad, glasnogovornici grupa predstavljaju mape u razredu. Raspravite s njima rezultate, potaknite učenike da uoče razlike i sličnosti te da navedu što su prepoznali u različitim ekonomskim teorijama. Na kraju aktivnosti postavite pitanje učenicima: Koliko se razlikuje rani kapitaizam u odnosu prema današnjem kapitalizmu?
Započnite aktivnost preko platforme MS Teams u plenarnom načinu rada. Aktivnost počnite raspravom o novcu i kapitalu. Pokušajte olujom ideja definirati pojmove: novac i kapital. Neka učenici navedu svoja razmišljanja, a njihove zaključke napišite na ploči. Zatim podijelite učenike u četiri grupe pomoću mogućnosti alata breakout rooms.. Svaka grupa istražuje jednu ekonomsku teoriju: 1. merkantilizam, 2. kameralizam, 3. fiziokratizam 4. ekonomski liberalizam. Svaka grupa izrađuje konceptualnu mapu ekonomske teorije u digitalnom alatu Coggle. Neka svi članovi grupe pristupe alatu pomoću pametnog telefona, tableta ili računala te suradnički kreiraju sadržaj. Konceptualna mapa treba uključivati sljedeće elemente: naziv gospodarske teorije, područje u kojem se pojavila i posebnosti te vodeće osobe. Nakon što grupe završe rad, vratite se u plenarni način rada te uputite glasnogovornike grupa da predstave mape razredu. Raspravite s njima rezultate, potaknite učenike da uoče razlike i sličnosti te da navedu što su prepoznali u različitim ekonomskim teorijama. Na kraju aktivnosti postavite pitanje učenicima: Koliko se razlikuje rani kapitalizam u odnosu prema današnjem kapitalizmu?
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te obilježjima teškoće koji ima.
Uključite učenika s teškoćama u uvodni razgovor o novcu i kapitalu. Objasnite osnovne pojmove te omogućite učeniku da se unaprijed pripremi za sudjelovanje u razgovoru. Upotrebljavajte jasne i jednostavne pojmove te postavljajte pitanja na koja će učenik s teškoćama moći odgovoriti.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati te u kojoj će biti aktivni sudionik koji će dati doprinos radu grupe. Učeniku s teškoćama pripremite jasne i jednostavne upute, objasnite što se od njega očekuje te unaprijed dogovorite zadaće unutar grupe. Ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje, važno je da grupni rad bude strukturiran i da zadaće učenika budu jasno određene. Učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija) omogućite pisane upute praćene vizualnim materijalom koje će biti njemu prilagođene. Upute dodatno objasnite, a pisani dio neka bude uvećan, pisan jednostavnijim fontom, s dvostrukim proredom, lijevo poravnan te neka razmak između riječi bude veći. Objasnite nepoznate pojmove i pripremite smjernice korak po korak za rad u grupi. Prema potrebi, omogućite učeniku i liste praćenja s pomoću kojih će pratiti svoj napredak. Provjerite snalazi li se učenik u digitalnom alatu Coggle te osigurajte potporu vršnjaka u upotrebi alata za rješavanje zadatka.
Potaknite učenika s teškoćama da predstavi rad grupe ako to želi. Neka se učenik osjeća sigurnim te vodite računa o tome da dobije pozitivnu povratnu informaciju za svoj rad. Učeniku s teškoćama osigurajte dovoljno vremena za obavljanje zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Darovitim učenicima i učenicima zainteresiranima za povijest i/ili tu temu zadajte neka istraže o neoliberalnoj ekonomiji – ekonomska doktrina nastala početkom sedamdesetih godina 20. st. pod utjecajem britanske premijerke Margaret Thatcher i američkoga predsjednika Ronalda Reagana. rezultate istraživanja prikazat će s pomoću alata Prezi.
Na početku aktivnosti uputite učenike da s pomoću asocijacija i natuknica u alatu Mentimeter zapišu pojmove koje ih asociraju na gospodarstvo. Zatim pročitajte upisane asocijacije i komentirajte ih te pitajte učenike što se podrazumijeva pod nazivom temeljni gospodarski problemi. Zaključite raspravu pitanjem koje su gospodarske i društvene posljedice premještanja trgovine sa Sredozemlja na Atlantski ocean. Nakon toga podijelite učenike u parove i najavite im da će izraditi Vennov dijagram. (U Vennovu se dijagramu s pomoću krugova koji se preklapaju prikazuju sličnosti, razlike i odnosi među konceptima, idejama, kategorijama ili grupama. Sličnosti među grupama predstavljaju se preklapajućim dijelovima krugova, a razlike dijelovima krugova koji se ne preklapaju.) Zadatak je učenika istražiti i zabilježiti kakvo je bilo gospodarsko stanje u Francuskoj i Engleskoj u 18. st. te ga usporediti s Hrvatskom. Je li hrvatsko gospodarstvo ukorak pratilo svjetsko? Predložite učenicima da se koriste alatom za izradu Vennova dijagrama ClassTools. Za kraj, pitajte ih koje gospodarske grane danas prevladavaju u Hrvatskoj? Koje su tvornice bile otvorene u Hrvatskoj u 19. stoljeću i početkom 20. stoljeća? Koje od njih postoje danas?
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te obilježjima teškoće koji ima. Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Mentimeter te, prema potrebi, demonstrirajte aktivnost. Neka učenik s teškoćama ima dovoljno vremena kako bi mogao napisati pojam koji ga asocira na gospodarstvo. Potaknite učenika da sudjeluje u razgovoru. Upotrebljavajte jasne i jednostavne pojmove, dodatno objasnite nejasne pojmove te dajte učeniku s teškoćama dovoljno vremena da se uključi u razgovor.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji će ga poticati i motivirati te koji će mu biti potpora. Važno je da učenik s teškoćama ravnopravno sudjeluje u radu, u skladu sa svojim sposobnostima te da ima prikladnu potporu. Češće provjerite rad para s učenikom s teškoćama. Jasno strukturirajte i odredite zadaće unutar parova, posebno ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Ograničite vrijeme za provedbu zadataka, ali vodite računa o tome da učenik s teškoćama ima dovoljno vremena za obavljanje svih zadanih aktivnosti. Definirajte osnovne pojmove (Vennov dijagram) te detaljno, ali jasno i jednostavno objasnite što je učenikov zadatak. Provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Neka učenik bez teškoća bude potpora učeniku s teškoćama u upotrebi digitalnog alata ClassTools. Prema potrebi, raščlanite zadatak na korake i pripremite učeniku s teškoćama liste praćenja kako bi mogao pratiti napredak.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Darovitim učenicima i učenicima zainteresiranima za povijest i/ili tu temu zadajte da istraže Osijek kao industrijsko središte s kraja 19. st. i početkom 20. st. Neka rezultate prikažu s pomoću alata Prezi.
Na početku aktivnosti uputite učenike da s pomoću asocijacija i natuknica u alatu Mentimeter zapišu koliko je prosvjetiteljstvo imalo utjecaja na gospodarske i ekonomske teorije. Zatim pročitajte upisane asocijacije i komentirajte ih. Zaključite raspravu pitajući učenike kako su nove ekonomske teorije utjecale na gospodarski razvoj. Nakon toga podijelite učenike u grupe i najavite im da će izraditi fanzin, odnosno publikaciju o osobama koje su pridonijele razvoj gospodarstva i ekonomskih doktrina. Svakoj grupi dodijelite određenu osobu, a zadatak im je da ispitaju i zabilježe razvoj ekonomske teorije i oporavak gospodarstva iz gledišta dodijeljene osobe. Prva grupa neka istraži o Nikoli Škrlecu Lomničkom, druga grupa o Adamu Smithu, treća grupa neka istraži Francoisa Quesnaya, četvrta grupa neka istraži o Josephu von Sonnenfelsu i peta grupa neka istraži o Ivanu Kapistranu Adamoviću. Nakon što su učenici prikupili podatke, a svaka grupa predstavila svoje istraživanje, uputite ih da zajedno, kombinacijom fotografija, ilustracija i teksta, izrade fanzin koristeći se alatom za obradu teksta Word. Nakon izrade fanzina, umnožite ga i postavite u školskom prostoru kao izložbu. Za kraj, pitajte učenike s kojim se problemima danas susreće gospodarstvo?
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te obilježjima teškoće koji ima.
Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Mentimeter te, prema potrebi, demonstrirajte aktivnost. Neka učenik s teškoćama ima dovoljno vremena kako bi mogao upisati odgovor na postavljeno pitanje. Potaknite učenika i da sudjeluje u razgovoru. Upotrebljavajte jasne i jednostavne pojmove, dodatno objasnite nejasne pojmove te dajte učeniku s teškoćama dovoljno vremena da se uključi u razgovor. Omogućite učeniku s teškoćama da se unaprijed pripremi za sudjelovanje u aktivnosti tako što ćete mu najaviti temu razgovora.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati i poticati na sudjelovanje u aktivnostima. Tijekom rada u grupi neka učenik s teškoćama ima specifičan zadatak koji je unaprijed dogovoren. Učeniku s teškoćama pripremite jasne smjernice za sudjelovanje u zadatku, ako je potrebno i liste praćenja s pomoću kojih će učenik pratiti vlastiti napredak. Osigurajte da su učeniku dostupne mrežne stranice te da postoji mogućnost prilagodbe s obzirom na teškoću. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja, osigurajte mu vizualnu i grafičku prilagodbu teksta koji će učenik istraživati. Tekst treba biti uvećan, pisan jednostavnijim fontom, razmak između riječi veći, a prored treba biti dvostruki. Također je potrebno obratiti pozornost na to da ne postoje pozadinske slike koje će odvraćati pozornost i otežavati čitanje. Pružite učenicima potporu u podjeli poslova unutar grupe, vodeći računa o tome da učenik s teškoćama ima zadatak koji će moći obaviti, a koji će biti jednako važan kao i zadatci ostalih članova grupe.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Darovitim učenicima i učenicima zainteresiranima za povijest i/ili tu temu zadajte da istraže o ekonomskim doktrinama koje s pojavljuju u 20. i 21. stoljeću. Neka rezultate prikažu s pomoću alata Prezi.
"Laissez faire, laissez passer" preuzeto s: https://www.bib.irb.hr/516924 (31.7.2023.)
"Europski merkantilizam i dalmatinski merkantilisti", preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/clanak/392000 (31.7.2023.)
"Ekonomski liberalizam i ekonomska znanost", preuzeto s : https://www.bib.irb.hr/250240 (31.7.2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.