Pozdravite učenike. Razgovarajte o stajalištu Katoličke Crkve prema društvenim i političkim promjenama u prošlosti i danas. Potaknite učenike da navedu primjere. Neka se prisjete koje su se društvene i političke promjene dogodile u Europi u drugoj polovici 19. stoljeća. Ako se ne mogu sami prisjetiti, podsjetite ih na pojavu liberalizma, komunizma, socijalizma, nacionalizma i sličnih ideja. Pitajte ih što misle kakvo će stajalište Crkva zauzeti prema tim idejama. Podijelite učenike u parove te im zadajte da istraže djelovanje pape Pija IX. s naglaskom na encikliku Quanta cura i njezin dodatak Syllabus Errorum. Neka jedan učenik u paru s pomoću pametnog telefona, tableta ili prijenosnog računala pristupi alatu Mindomo te će zajedno izraditi umnu mapu kojom će prikazati zadanu temu. Unaprijed dogovorite koje dijelove mapa treba sadržavati. U istraživanju neka se posebno usmjere na stajalište Svetog Oca o modernim idejama i dijelovima iz njegova životopisa koji su mogli utjecati na oblikovanje njegova mišljenja. Nakon završetka prozovite nekoliko parova da predstave svoje umne mape. Raspravite o tome je li papa Pio IX. bio za ili protiv novih ideja i zašto. Za kraj raspravite s učenicima o tome kakvo stajalište oni imaju o novim idejama i kako se odnose prema njima u svakidašnjem životu.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te obilježjima teškoće koji ima.
Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluju u razgovoru o stajalištu Katoličke Crkve prema društvenim i političkim promjenama u prošlosti i danas. Unaprijed najavite temu razgovora te omogućite učeniku s teškoćama da se pripremi za razgovor. Pripremite mu materijal za učenje koji će biti prilagođen njegovim potrebama, ovisno o teškoćama koje ima. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, pripremite mu audiozapis s najvažnijim činjenicama i smjernicama za uključivanje u razgovor. Pri uključivanju učenika u razgovor tijekom nastavnog sata vodite računa o tome da se osjeća sigurnim, dajte mu pozitivne povratne informacije te postavljate pitanja na koja će moći ponuditi odgovor.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome s kojim će učenikom u paru biti učenik s teškoćama. Neka to bude učenik koji će ga motivirati i poticati te koji će mu moći pružiti potporu u radu. Neka uloge učenika budu jasno određene, a učeniku s teškoćama možete omogućiti da se unaprijed pripremi za aktivnost. Važno je da učenik s teškoćama ravnopravno sudjeluje u radu, u skladu sa svojim sposobnostima te da ima prikladnu potporu. Češće provjerite rad para u kojem je učenik s teškoćama. Jasno strukturirajte i odredite zadaće unutar parova, posebno ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Ograničite vrijeme za provedbu zadataka, ali vodite računa o tome da učenik s teškoćama ima dovoljno vremena za obavljanje svih zadanih aktivnosti. Definirajte osnovne pojmove te opširno, ali jasno i jednostavno objasnite što je učenikov zadatak. Provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Materijal s pomoću kojeg će učenici istraživati djelovanje pape Pija IX. treba biti prilagođen potrebama učenika s teškoćama. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, omogućite prilagodbu teksta na računalu, uvećanje, prilagodbu kontrasta i svjetline ili upotrebu programa za čitanje teksta naglas. Učeniku s oštećenjem vida možete omogućiti i audiozapis materijala. Pri izradi umne mape neka učenik s teškoćama ima jasan zadatak i potporu tijekom upotrebe digitalnog alata Mindomo. Ako je potrebno, omogućite izradu umne mape na papiru ili u nekome drugome digitalnom alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Zadajte učenicima da istraže ulogu papinstva u revolucijama i borbama za ujedinjenje Italije 1848. – 1871. te rezultate prikažu s pomoću alata Prezi.
Pozdravite učenike i pitajte ih jesu li čuli za kršćanski socijalizam. Raspravite o tome što je neobično u spoju kršćanstva i socijalizma u 19. stoljeću. Ako niste obradili prethodnu aktivnost, ukratko objasnite učenicima djelovanje pape Pija IX. i njegov Popis pogrešaka. Podijelite učenike u grupe i zadajte im da prouče djelovanje pape Lava XIII., a osobito encikliku Rerum Novarum. Neka učenici s pomoću pametnog telefona, tableta ili prijenosnog računala pristupe alatu MS Word. Za svaku grupu izradite dokument koji će suradnički uređivati i podijelite ga s ostalim učenicima u razredu. Svaka grupa treba izraditi jednu stranicu novina koje izvještavaju o objavi enciklike. Dogovorite se koje dijelove stranica treba sadržavati (naslov, sliku, tekst reportaže, komentare stručnjaka, izjave građana…) kako bi bila što cjelovitija. Uputite učenike da se najprije dogovore o koncepciji stranice te zatim podijele posao unutar grupe tako da jedna osoba bude zadužena za jedan dio sadržaja. Nakon što izrade stranicu, prozovite predstavnike grupa da izlože svoje uratke te ih komentirajte. Za kraj raspravite o stajalištu Crkve danas prema radnicima i njihovim pravima.
Započnite aktivnost preko platforme MS Teams u plenarnom načinu rada. Pozdravite učenike i pitajte ih jesu li čuli za kršćanski socijalizam. Raspravite o tome što je neobično u spoju kršćanstva i socijalizma u 19. stoljeću. Ako niste obradili prethodnu aktivnost, ukratko objasnite učenicima djelovanje pape Pija IX. i njegov Popis pogrešaka. Podijelite učenike u grupe pomoću mogućnosti alata breakout rooms i zadajte im da prouče djelovanje pape Lava XIII., a osobito encikliku Rerum Novarum. Neka učenici s pomoću pametnog telefona, tableta ili prijenosnog računala pristupe alatu MS Word. Za svaku grupu izradite dokument koji će suradnički uređivati i podijelite ga s ostalim učenicima u razredu. Svaka grupa treba izraditi jednu stranicu novina koje izvještavaju o objavi enciklike. Dogovorite se koje dijelove stranica treba sadržavati (naslov, sliku, tekst reportaže, komentare stručnjaka, izjave građana…) kako bi bila što cjelovitija. Uputite učenike da se najprije dogovore o koncepciji stranice te zatim podijele posao unutar grupe tako da jedna osoba bude zadužena za jedan dio sadržaja. Nakon što izrade stranicu vratite se u plenarni način rada te prozovite predstavnike grupa da izlože svoje uratke te ih komentirajte. Za kraj raspravite o stajalištu Crkve danas prema radnicima i njihovim pravima.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te obilježjima teškoće koji ima.
Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje u razgovoru o kršćanskom socijalizmu. Unaprijed najavite temu razgovora te omogućite učeniku s teškoćama da se pripremi za razgovor. Pripremite mu materijal za učenje koji će biti prilagođen njegovim potrebama, ovisno o teškoćama koje ima. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, pripremite mu audiozapis s najvažnijim činjenicama i smjernicama za uključivanje u razgovor. Pri uključivanju učenika u razgovor vodite računa o tome da se osjeća sigurnim, dajte mu pozitivne povratne informacije te postavljate pitanja na koje će moći ponuditi odgovor.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe, o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti podršku i motivirati ga. Važno je obratiti pažnju i na to da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete oblikovati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Neka učenik s teškoćama ima unaprijed dogovoren zadatak te neka ostali članovi grupe budu obaviješteni o tome. Grupni rad treba biti strukturiran i uloge trebaju biti jasno određene, posebno ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Primjerice, neka zadatak učenika s teškoćama bude zapisivanje u digitalnom alatu MS Word ili pretraživanje mrežnih izvora na kojima su informacije važne za zadatak. Zadatak učenika s teškoćama treba biti u skladu s njegovim sposobnostima, osigurati mu uspješnost i aktivno sudjelovanje u radu grupe. Potaknite učenika s teškoćama da predstavi rad grupe ako to želi. To može učiniti i u paru s drugim učenikom iz grupe. Vodite računa o tome da učenik s teškoćama ima dovoljno vremena za sudjelovanje u aktivnostima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Zadajte učenicima da istraže razvoj kršćanskog socijalizma na hrvatskim područjima na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće te rezultate predstave s pomoću alata MS PowerPoint.
Aktivnost počnite prikazivanjem fotografije đakovačke katedrale i pitajte učenike prepoznaju li građevinu. Ukratko im objasnite važnost te katedrala i istaknite ulogu Josipa Jurja Strossmayera u njezinoj izgradnji. Podijelite učenike u grupe i zadajte im da istraže lik i djelo J. J. Strossmayera. Služeći se alatom Kizoa, trebaju snimiti kratak dokumentarni film (koji traje od 90 do 120 sekunda) o Strossmayeru. Dogovorite se o temi filma (djetinjstvo, obrazovanje, kulturni rad, teološka stajališta, politička djelatnost…) i dijelovima koji će pratiti sadržaj (fotografije, citati, intervjui sa „stručnjacima“). Uputite ih da u grupi podijele posao tako da svatko radi nešto drugo: naracija, pronalazak vizualnih elemenata, glumljenje stručnjaka itd. Prije realizacije neka izrade plan snimanja i scenarij prema kojemu će raditi. Nakon snimanja i uređivanja filma neka ga preuzmu i podijele s vama putem alata One Drive. Preuzmite filmove i prikažite ih jedan po jedan. Tijekom projekcija učenici čiji se film ne prikazuje preuzet će ulogu stručnog suda koji će ocjenjivati film prema dogovorenim kriterijima (sadržaj, zabavnost, montaža, informativnost…). Nakon projekcije svakog filma ocjenjivački će sud dati stručni komentar. Nakon svih projekcija odaberite najbolji videozapis prema komentarima stručnog ocjenjivačkog suda. Za kraj raspravite o tome možemo li Strossmayera smatrati jednim od velikana hrvatskog naroda i zašto.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te obilježjima teškoće koji ima.
Tijekom prikazivanja fotografije đakovačke katedrale vodite računa o tome da učenik s teškoćama sudjeluje u aktivnosti i može dobro promotriti fotografiju. Ako je riječ o učeniku s motoričkim teškoćama, neka se smjesti tako da ima izravan pogled na fotografiju. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, omogućite upotrebu vlastitog računala (kako bi mogao uvećati fotografiju, prilagoditi kontrast u svjetlinu) ili upotrebu povećala. Vodite računa o tome da se učeniku usmeno prenesu sve potrebne vizualne informacije.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati te u kojoj će biti aktivni sudionik koji će dati doprinos radu grupe. Učeniku s teškoćama pripremite jasne i jednostavne upute, objasnite što se od njega očekuje te unaprijed dogovorite poslove unutar grupe. Ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje, važno je da grupni rad bude strukturiran i da zadaće učenika budu jasno određene. Učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija) omogućite pisane upute praćene vizualnim materijalom koje će biti njemu prilagođene. Upute dodatno objasnite, a pisani dio uputa neka bude uvećan, pisan jednostavnijim fontom, s dvostrukim proredom, lijevo poravnan te neka razmak između riječi bude veći. Objasnite nepoznate pojmove i pripremite smjernice korak po korak za rad u grupi. Prema potrebi, omogućite učeniku i liste praćenja s pomoću kojih će pratiti svoj napredak. Neka svi članovi grupe imaju unaprijed dogovoren zadatak i neka uloge budu jasno podijeljene (primjerice, učenik s teškoćama bit će zadužen za pronalazak vizualnih dijelova filma). Ako se učenik s teškoćama ne osjeća sigurnim glumiti ili je riječ o učeniku s teškoćama u usmenom izražavanju, omogućite mu da obavi druge aktivnosti unutar grupe. Osigurajte dovoljno vremena i potporu vršnjaka. Češće provjerite rad grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnim alatima Kizoa i One Drive i na osnovi toga podijelite što će koji učenik raditi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Zadajte učenicima da dodatno istraže Strossmayerovu ulogu u izgradnji đakovačke katedrale te rezultate predstave s pomoću alata Mindomo.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.