Predmet
Povijest 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Sloboda je rođena u blatu

Naziv predmeta
Povijest 4

Razred
4. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Domovinski rat
  • Oluja
  • Bljesak
  • Milošević
  • Gotovina

A rat je počeo jer...

Ovom će aktivnošću učenici opisati i navesti uzroke početka Domovinskog rata u Hrvatskoj koristeći se digitalnim alatom Mindomo.
Pogledajte s učenicima kratki film o govoru Slobodana Miloševića u povodu obljetnice bitke na Kosovu polju. Pitajte ih protiv koga je zapravo usmjeren njegov govor? Na što poziva Slobodan Milošević? Što je htio postići? Na koje bitke i buduće bitke misli Milošević? Raspravljajte o učeničkim odgovorima.
Nakon toga učenici pretražuju dostupne digitalne izvore znanja o uzrocima zbog kojih je počeo rat u Hrvatskoj. U digitalni alat Mindomo upisuju uzroke koji su potaknuli rat i to tako da svaki učenik uvrštava jedan uzrok u umnu mapu. Svaki uzrok treba biti opisan i smislen. Nakon što učenici istraže uzroke, odaberite učenika da predstavi izraženu umnu mapu.
Nakon toga organizirajte debatu u razredu postavljajući pitanje: Je li se rat u Hrvatskoj mogao izbjeći? Jedan dio razreda neka bude afirmacijska grupa, a drugi dio negacijska grupa. Pobjeđuje grupa koja ima bolja, jasnija i konkretnija stajališta i argumente.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima.
Tijekom prikazivanja kratkog filma o govoru Slobodana Miloševića vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u gledanju videozapisa. Tom je učeniku važno unaprijed najaviti gledanje videozapisa. Učeniku s oštećenjem vida važno je osigurati mjesto s kojeg će dobro vidjeti videozapis te usmeno opisati vizualni sadržaj. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje potrebno je češće usmjeravati na sadržaj rada (tihom govornom uputom, dodirom po ruci ili ramenu). Pripremite učeniku s teškoćama unaprijed pitanja koja ćete postavljati u raspravi i smjernice o promatranju videozapisa, kako bi znali na što trebaju usmjeriti pozornost tijekom gledanja.
Neka digitalni izvori znanja budu prilagođeni učeniku s teškoćama. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, omogućite prilagodbu teksta na računalu, uvećanje, prilagodbu kontrasta i svjetline ili upotrebu programa za čitanje teksta naglas. Za učenika s teškoćama učenja izvori znanja trebaju biti dostupni u pisanom obliku koji je grafički i vizualno prilagođen, sa slikama i fotografijama koje će dodatno objašnjavati sadržaj te, prema potrebi, omogućite upotrebu programa za čitanje teksta naglas. Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Mindomo te osigurajte detaljne, ali jasne i jednostavne upute kako bi učenik znao što se od njega očekuje. Ako je učeniku lakše, neka umnu mapu izradi na papiru ili u nekome drugome digitalnom alatu.
Potrebno je učenika s teškoćama potaknuti na sudjelovanje u razgovoru i raspravi ako to želi te mu prilagoditi pristup tijekom vođenja rasprave i razgovora. Učeniku s teškoćama postavljajte pitanja na koja će znati odgovoriti i ponudite mu pozitivnu povratnu informaciju, nemojte isticati pogreške ako ih je učinio. Nakon rasprave omogućite učeniku s teškoćama podsjetnik s najvažnijim podatcima. Omogućite da se učenik s teškoćama unaprijed pripremi za sudjelovanje u debati, odredite koja će biti njegova uloga te koje će stajalište i argumente zastupati.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu u digitalnom alatu Prezi izraditi prezentaciju o Slobodanu Miloševiću.

Nastavna aktivnost za predmet X

A rat je počeo jer...

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi i opisuje uzroke Domovinskog rata.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Teška vremena stvaraju hrabre ljude

U ovoj će aktivnosti učenici navesti najvažnije osobe koje su sudjelovale u Domovinskom ratu u Hrvatskoj i opisati njihovo djelovanje tijekom rata te ih prikazati s pomoću digitalnog alata Book Creator.
Za početak pitajte učenike kako bi oni definirali što je to hrabrost te koga bi istaknuli kao primjer hrabrosti iz svojeg života i zašto baš tu osobu. Neka potkrijepe svoje odgovore i stajališta. Odgovore možete zapisati na ploču.
Zatim podijelite učenike u četiri grupe. Svaka grupa treba istražiti jednog dionika Domovinskog rata: primjerice, Antu Gotovinu, Blagu Zadru, Sinišu Glavaševića i Rudolfa Perešina. Nastavnik može odabrati i neke druge dionike koje smatra važnima. Svaka će grupa predstaviti jednu osobu i to tako da u digitalnom alatu Book Creator izradi malu knjigu koja će imati tri poglavlja. Prvo poglavlje uključuje razdoblje djelovanja navedenih osoba do početka rata 1990., drugo poglavlje uključuje razdoblje Domovinskog rata i ulogu koju je osoba imala u ratu, a treće poglavlje uključuje djelovanje osobe nakon rata i nasljeđe koje je osoba ostavila. Učenici se u istraživanju mogu koristiti dostupnim mrežnim izvorima o navedenim osobama. Nakon toga organizirajte predstavljanja knjiga u razredu. Učenici su autori koji su došli predstaviti knjigu.
Nakon predstavljanja, možete organizirati virtualno glasovanje za najbolju knjigu s pomoću digitalnog alata Google forms u kojem ćete izraditi anketu u kojoj učenici glasaju za najbolju knjigu.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe, o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti potporu i motivirati ga. Važno je obratiti pozornost i na to da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete oblikovati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Neka učenik s teškoćama ima unaprijed dogovoren zadatak te neka ostali članovi grupe budu o tome obaviješteni. Grupni rad treba biti strukturiran i uloge trebaju biti jasno određene, posebno ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Ograničite vrijeme za provedbu zadataka, ali vodite računa o tome da učenik s teškoćama ima dovoljno vremena za obavljanje svih zadanih aktivnosti. Definirajte osnovne pojmove te opširno, ali jasno i jednostavno objasnite što je učenikov zadatak. Provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Materijal s pomoću kojeg će učenici istraživati dionike Domovinskog rata (primjerice, Antu Gotovinu, Blagu Zadru, Sinišu Glavaševića, Rudolfa Perešina) treba biti prilagođen potrebama učenika s teškoćama. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, omogućite prilagodbu teksta na računalu, uvećanje, prilagodbu kontrasta i svjetline ili upotrebu programa za čitanje teksta naglas. Učeniku s oštećenjem vida možete omogućiti i audiozapis sadržaja. Tijekom izrade knjige u digitalnom alatu Book Creator omogućite učeniku s teškoćama potporu vršnjaka, a prema potrebi izradu knjige u nekome drugome digitalnom alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu u digitalnom alatu Prezi izraditi prezentaciju o vukovarskom heroju Jean-Michelu Nicolieru služeći se dostupnim digitalnim izvorima znanja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Teška vremena stvaraju hrabre ljude

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi neke od najvažnijih sudionika Domovinskog rata i opisuje njihovo djelovanje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Rat je pakao!

U ovoj će aktivnosti učenici navesti i opisati najvažnije bitke koje su se vodile u Domovinskom ratu koristeći se digitalnim alatom Tiki-toki.
Podsjetite se najvažnijih osoba koje ste spomenuli u vezi s Domovinskim ratom, posebno se osvrnite na trenutke u kojima su se istaknule. Nakon toga podijelite učenike u parove. Zadatak je svakog para, služeći se dostupnim izvorima o Domovinskom ratu, opisati bitku, događaj ili specifičnost Domovinskog rata. Svaki događaj koji učenici navedu treba sadržavati datum i kratak opis koji je naveden na vremenskoj crti u digitalnom alatu Tiki-toki. Neka jedan po jedan učenik u paru pristupi alatu s pomoću pametnog telefona, tableta ili računala te zajedno s kolegom izradi vremensku crtu. Zatim parovi u razredu predstavljaju odabranu bitku ili događaj.
Nakon toga pitajte učenike je li tko iz njihovih obitelji sudjelovao u navedenim događajima ili bitkama. Ako jest, neka o tome ispričaju u razredu. Učenici koji ispričaju priču, neka je napišu služeći se digitalnim alatom Microsoft Word te podjele u virtualnoj razrednoj grupi. Na osnovi tih priča razgovarajte s učenicima o važnosti očuvanja vrijednosti Domovinskog rata.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome s kojim će učenikom u paru biti učenik s teškoćama. Neka to bude učenik koji će ga motivirati i poticati te koji će mu moći pružiti potporu u radu. Zadaće učenika trebaju biti jasno određene, a učeniku s teškoćama možete omogućiti da se unaprijed pripremi za aktivnost. Važno je da učenik s teškoćama ravnopravno sudjeluje u radu, u skladu sa svojim sposobnostima te da ima prikladnu potporu. Češće provjerite rad para u kojem je učenik s teškoćama. Jasno strukturirajte i raspodijelite poslove učenicima u parovima, posebno ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Ograničite vrijeme za provedbu zadataka, ali vodite računa o tome da učenik s teškoćama ima dovoljno vremena za obavljanje svih zadanih aktivnosti. Definirajte osnovne pojmove te opširno, ali jasno i jednostavno objasnite što je učenikov zadatak. Provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Materijal s pomoću kojeg će učenici istraživati Domovinski rat, bitke, događaje i specifičnosti treba biti prilagođen potrebama učenika s teškoćama. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, omogućite prilagodbu teksta na računalu, uvećanje, prilagodbu kontrasta i svjetline ili upotrebu programa za čitanje teksta naglas. Pri izradi vremenske crte neka učenik s teškoćama ima jasan zadatak i potporu tijekom upotrebe digitalnog alata Tiki-toki. Ako je potrebno, omogućite izradu vremenske crte na papiru ili u nekome drugome digitalnom alatu. Potaknite učenika s teškoćama da predstavi rad ako to želi. Vodite računa o tome da učenik s teškoćama ima dovoljno vremena sudjelovati u aktivnostima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu u digitalnom alatu Prezi izraditi prezentaciju o tragediji u Škabrnji služeći se dostupnim digitalnim izvorima znanja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Rat je pakao!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi i opisuje najvažnije bitke Domovinskog rata.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

„Slobodan Milošević“, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=40945 (3. 6. 2023.)

„Bitka na Kosovu polju i Slobodan Milošević“, preuzeto s: https://www.youtube.com/watch?v=Mk6ml9EBVvg (3. 6 .2023.)

„Ante Gotovina“, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=22851 (3. 6. 2023.)

„Blago Zadro“, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=66655 (3. 6. 2023.)

„Siniša Glavašević“, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=22221 (3. 6. 2023.)

„Domovinski rat“, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=15884 (3. 6. 2023.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.