Motivirajte učenike za rad tako što ćete im prikazati fotografiju na kojoj je ilustracija pod nazivom Le Grenouille autora Clauda Moneta iz 1869. godine. Uputite ih da nekoliko trenutaka promotre fotografiju te ih upitajte je li im se svidjela ilustracija, što je na njoj prikazano, koje boje i motivi dominiraju i slično. Objasnite im da prikazana ilustracija pripada novom smjeru u slikarstvu, koji se pojavio u drugoj polovici 16. stoljeća u Francuskoj pod nazivom impresionizam i koji je bio posve suprotan od dotadašnjeg umjetničkog smjera. Također im napomenite kako su impresionisti prirodu slikali na potpuno drukčiji način od svojih prethodnika; nisu je prikazivali statičnom i nepromjenjivom, nego su je nastojali prikazati živom i pokretnom. Istaknite učenicima da impresioniste u početku nisu prihvaćali kritičari i publika jer se, među ostalim, smatralo da je u njihovim djelima teško pronaći neku poruku s obzirom na to da su likovna djela iz prijašnjih razdoblja uglavnom prikazivala povijesne događaje ili osobe. Potaknite učenike na razmišljanje zbog čega ljudi teže prihvaćaju novo i nepoznato te potaknite raspravu o toj temi. Istaknite im da je jedan od razloga neprihvaćanja sigurno strah od nepoznatog i strah od promjene, no upravo je ta želja za promjenom utjecala i potaknula mnoge ljude na istraživanja i dovela do mnogih otkrića koja su utjecala na svakidašnji život ljudi. Zatim uputite učenike da se prisjete nekih važnih promjena u životu ljudi u 19. stoljeću te istaknite da su se te promjene očitovale i u raznim umjetničkim granama (književnosti, slikarstvu, glazbi). Objasnite im da impresionizam nije bio jedini novi smjer koji se pojavio u 19. stoljeću, nego su se uz njega pojavili i realizam te modernizam.
Motivirajte učenike za daljnji rad tako što ćete ih podijelite u tri grupe (sami odaberite broj članova grupa koji mora biti približan kao i način grupiranja učenika). Podsjetite ih na pravila rada u grupama: svi učenici jednako sudjeluju u zadatku, kritičko promišljanje i argumentiranje i drugo. Zamolite učenike da unutar grupa izaberu predstavnika koji će ostalim učenicima u razredu predstaviti obavljeni zadatak. Pripremite smjernice učenicima za rad u grupama. Predlažem sljedeće tekstualne predloške: Realizam, Impresionizam, Moderna, Što je realizam? Tri najutjecajnija umjetnika, Osnove povijesti umjetnosti: Impresionizam, Moderna u hrvatskoj književnosti. Uz navedene predloške, uputite učenike da se koriste mrežnim preglednicima.
Zatim grupama podijelite zadatke. Sve tri grupe trebaju u digitalnom alatu Sway izraditi prezentacije o dodijeljenom umjetničkom smjeru: realizmu, modernizmu i impresionizmu. Trebaju istaknuti najvažnije odrednice navedenih smjeova i njihove predstavnike u slikarstvu, književnosti, umjetnosti na području Europe i Hrvatske.
Nakon što su učenici izradili prezentacije, predstavnici grupa ih predstavljaju. Nakon toga potaknite raspravu među učenicima o realizmu, impresionizmu i moderni u Europi i Hrvatskoj.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa tijekom pružanja potpore treba uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno je temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Tijekom prikaza i promatranja fotografije pobrinite se da je svi učenici dobro vide i da je svjetlost u učionici prikladna. Učenicima s oštećenjem vida omogućite pregled fotografija na tabletu te prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu. Također je važno da učenici s oštećenjem vida dobiju bitne informacije i opširne opise fotografije. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite pregled fotografije unaprijed i pojednostavnite pitanja. Učenicima s motoričkim teškoćama potrebno je osigurati potporu drugog učenika tijekom upotrebe digitalne tehnologije, omogućite pregled fotografije s vlastitog računala ako je potrebno. U početnu raspravu nakon prikaza fotografije nastojte uključiti sve učenike, osim ako se učenik osjeća nesigurno i nelagodno. Učeniku s teškoćama postavljajte pitanja za koja pretpostavljate da zna odgovorit. Apstraktne pojmove nastojte objasniti na stvarnim primjerima ako učenicima s intelektualnim teškoćama nisu jasni.
Tijekom podjele učenika u grupe vodite računa o tome da pripremite točnu raspodjelu poslova za svakog člana i to u skladu s mogućnostima učenika s teškoćama kako bi on mogao doći do izražaja i aktivno sudjelovati, ali i imati potporu drugih učenika. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), omogućite mu zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem. Tijekom prezentacije rada grupe neka njezin predstavnik bude učenik koji pokaže zanimanje za izlaganje. Ako je to učenik s intelektualnim teškoćama, dajte mu dovoljno vremena za pripremu i prezentaciju rada. Smjernice za zadatak prilagodite učeniku s teškoćama tako da su rečenice pojednostavnjene, konkretne i jasne. Smjernice trebaju biti jezično i grafički prilagođene. Pri izradi prezentacije u digitalnom alatu Sway potičite aktivno sudjelovanje svih učenika ovisno o rasporedu poslova svakog člana grupe. Potičite međusobnu suradnju i potporu učenicima s teškoćama.
Tijekom predstavljanja radova grupa neka učenik s teškoćom sudjeluje ako se osjeća spremnim. Omogućite mu dovoljno vremena i dobru pripremu za prezentaciju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici u parovima istražuju, a zatim u digitalnom alatu Sway izrađuju prezentaciju o Antunu Gustavu Matošu, najistaknutijem predstavniku hrvatske moderne. Nakon toga prozovite nekoliko parova da predstave svoj zadatak.
Potaknite motivaciju kod učenika tako što ćete im prikazati fotografiju na kojoj je ilustracija Eiffelova tornja iz 1889. godine. Pitajte učenike znaju li naziv građevine prikazane na fotografiji te kojeg je grada ona simbol. Zatim ih pitajte što označuje pojam simbol grada, potaknite ih da ga objasne svojim riječima, te znaju li možda simbol ili simbole grada u kojem žive. Objasnite im da je Eiffelov toranj, simbol grada Pariza, odnosno građevina po kojoj je Pariz poznat u svijetu. Sagrađen je kako bi poslužio kao luk na ulazu u prostor Velike svjetske izložbe u Parizu koja se održavala 1889. godine. Velika svjetska izložba održana je u godini u kojoj je slavljena 100. godišnjica početka Francuske revolucije te je iz velikih svjetskih izložbi nastala tradicija održavanja EXPO-a (Svjetske izložbe) koja se zadržala do danas. Pitajte učenike je li u njihovu gradu ili okolici bila postavljena neka izložba i jesu li je razgledali. Ako jesu, što im se najviše svidjelo te bi li ponovno željeli posjetiti neku izložbu i slično. Potaknite učenike na razmišljanje. Pitajući ih zašto je važno čuvati umjetnička djela, potaknite raspravu o toj temi.
Zatim motivirajte učenike za daljnji rad tako što ćete ih pitati koji je smisao njihova života; bez čega ne mogu zamisliti život, što im daje snagu i motivaciju za život i djelovanje... Potaknite ih da svoja promišljanja zapišu u digitalnom alatu Padlet kako bi svi učenici mogli vidjeti što su drugi zapisali, a zatim zajednički komentirati zapisano. Možete ih i pitati smatraju li da svi ljudi imaju isti smisao za život te o čemu to, prema njihovu mišljenju, ovisi. Potaknite razumijevanje i toleranciju kod učenika o tome kako su svi ljudi različiti te tako imaju i različite pokretače za život i djelovanje.
Objasnite učenicima da se u drugoj polovici 19. stoljeća pojavio novi umjetnički smjer pod nazivom modernizam. I njegovi su predstavnici također tragali za smislom života i nisu se mogli zadovoljiti samo znanstvenim objašnjenjima čija je primjena bila sve veća u praktičnom životu ljudi. Istaknite učenicima kako se početkom modernizma smatra 1857. godina, kada je objavljena pjesnička zbirka Cvjetovi zla ,francuskog pjesnika Charlesa Baudelairea. U to je vrijeme ta zbirka javno osuđena jer pjesnik nije kao dotada prikazao samo lijepu stranu života tadašnjeg doba, nego i onu suprotnu. Potaknite raspravu među učenicima pitajući ih vole li oni više čitati samo o lijepim stvarima života ili o stvarnome prikazu života te neka potkrijepe svoje odgovore.
Motivirajte učenike za daljnji rad tako što ćete ih podijeliti u grupe. Predlažemo tri grupe; pri biranju članova u grupe (sami odaberite na koji ćete način to učiniti), vodite računa o tome da sve grupe imaju podjednaki broj članova. Podsjetite učenike na pravila rada u grupama: grupe biraju po jednog predstavnika, treba biti jednaki omjer zadataka svih članova, potrebno je poštovati tuđe mišljenje i slično. Svaka grupa treba u digitalnom alatu Canva izraditi plakat o dobivenoj temi (1. grupa – Slikarstvo modernizma; predlažemo Pabla Picassa, Gustava Klimta i Henria Matissea, 2. grupa – Književnost modernizma; predlažemo Antona Čehova, Charlesa Baudelairea, Gustava Flauberta, 3. grupa – Građevine modernizma; predlažemo Looshaus u Beču, Tvornicu turbina AEG i Guggenheimov muzej). Uputite učenike na istraživanje i upotrebu mrežnih preglednika tijekom izrade prezentacije. Nakon što učenici izrade plakate u digitalnom alatu Canva, preuzmite grupne radove i ujedinite ih u digitalnom alatu Artsteps. Zatim prozovite predstavnike grupa da predstave svoje radove te potaknite raspravu među učenicima o navedenoj virtualnoj izložbi. Pitajte ih jesu li su oni kada posjetili neku likovnu izložbu, što ih se posebno dojmilo, njihovo mišljenje o modernizmu u slikarstvu, umjetnosti i književnosti te jesu li i danas, u 21. stoljeću, njihovi predstavnici aktualni i slično.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno je temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Tijekom prikazivanja fotografije vodite računa o tome da je svi učenici dobro vide, da su detalji jasno prikazani te da je svjetlost u učionici prikladna. Učenicima s oštećenjem vida u ovoj aktivnosti omogućite tablet ako je potrebno, prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu te uvećanje fotografije. Osim prilagodbe prikaza fotografije, važno je da učenici s oštećenjem vida dobiju sve bitne informacije te da im se usmeno objašnjavaju zadatci. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite pregled fotografije unaprijed, pojednostavnite zadatak te im unaprijed iznesite očekivanjima.
Motivirajte učenike da sudjeluju u raspravi postavljajući pitanja. Važno je pridobiti pozornost svih učenika, a posebno učenika s teškoćama tako što će im pitanja biti jasna i razumljiva. Također, provjerite razumijevanje učenika i pružite im dodatno objašnjenje ako je potrebno. Imajte na umu da će učenicima s teškoćama katkad biti potrebno više vremena za obavljanje zadatka i odgovaranje na postavljena pitanja.
Provjerite snalazi li se učenik s teškoćama u digitalnom alatu Padlet u kojem će zapisati svoja promišljanja te mu osigurajte pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Potičite potporu drugog učenika u upotrebi digitalnog alata. U raspravu ne uključujte učenike s izraženom anksioznošću ako sami ne pokažu zanimanje.
Tijekom podjele u grupe vodite računa o sastavu tako da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti potporu i koji ga motiviraju. Unaprijed podijelite uloge unutar grupe i to u skladu s potrebama i jakim stranama učenika s teškoćama kako bi svaki učenik dao svoj doprinos grupi i aktivno sudjelovao. Za upotrebu digitalnog alata Canva i izradu plakata unaprijed pripremite dodatne upute za upotrebu koje će učeniku s intelektualnim teškoćama jasno i konkretno davati smjernice za provedbu zadatka. Učeniku s oštećenjem vida omogućite potporu drugog učenika koji će opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Potičite suradnju učenika kako bi svaki učenik da doprinos ovisno o ulozi koju je dobio i u skladu sa sposobnostima i jakim stranama učenika s teškoćama tako da i on aktivno sudjeluje.
Tijekom prezentacije plakata grupe neka njezin predstavnik bude učenik koji samostalno pokaže zanimanje za izlaganje. Ako je to učenik s teškoćama, dajte mu dovoljno vremena za pripremu i prezentaciju rada te za uključivanje u završnu raspravu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici u parovima istražuju razvoj modernizma u Hrvatskoj. Nakon toga izrađuju prezentaciju u digitalnom alatu Sway.
Motivirajte učenike za rad tako što ćete im prikazati fotografiju zgrade iz razdoblja historizma i fotografiju zgrade iz razdoblja secesije. Predlažem da navedene fotografije prikažete u prezentaciju u u alatu PowerPoint, koji nudi mogućnost prikaza obiju fotografija na jednom slajdu. Zamolite učenike da nekoliko trenutaka promotre fotografije zgrada te ih pitajte jesu li im se svidjele zgrade, prepoznaju li možda jednu od zgrada s fotografija, što uočavaju na njima, imaju li neke sličnosti, koje su razlike u načinu gradnje i slično. Objasnite im da lijeva zgrada pripada umjetničkom obliku historizmu koji se pojavio u 19. stoljeću te kojemu je jedno od glavnih obilježja zanimanje za prošlosti i čuvanje spomenika kulture. Napomenite učenicima kako je u razdoblju historizma porastao broj gradova i počeli su se širiti te su razne bolnice, muzeji, kazališta i operne kuće izgrađene u gradovima upravo u stilu historizma (različita obilježja iz prijašnje povijesti poput jonskih, dorskih stupova, različita barokna obilježja gradnje i dr.). Također im navedite obilježja historizma te najpoznatije umjetnike i građevine iz toga razdoblja. Potaknite učenike na razmišljanje te ih pitajte zašto se čuvaju stare građevine, znaju li možda za neku organizaciju koja se bavi očuvanjem građevina iz prošlosti, postoji li u njihovoj blizini neka građevina ili zgrada iz prošlosti te koje osjećaje budi u njima, sviđaju li im se više moderne građevine ili starije i slično. Potaknite raspravu među učenicima te ih upozorite da potkrijepe svoja mišljenja.
Zatim im objasnite da druga fotografija prikazuje građevinu iz razdoblja secesije, smjera u umjetnosti koji se pojavio nakon historizma, kojemu su glavna obilježja dinamičnost i asimetričnost te oblici prikazani kao da će svaki trenutak oživjeti. Dodatno im ukratko objasnite glavna obilježja secesije te najpoznatije građevine i umjetnike iz tog razdoblja.
Zatim motivirajte učenike na daljnji rad tako što ćete ih podijeliti u četiri grupe (sami odaberite broj učenika koji mora biti približan i način uvrštavanja učenika u grupe). Dvije grupe imaju zadatak istražiti i zatim izraditi prezentaciju u PowerPointu o historističkim građevinama u Hrvatskoj, a druge dvije grupe trebaju izraditi prezentaciju o secesijskim građevinama u Hrvatskoj. Unaprijed pripremite smjernice prema kojima će učenici izraditi zadane prezentacije. Predlažem sljedeće predloške: Historizam, Secesija, Secesija, Historizam.
Također učenike uputite da se u istraživanju, uz spomenute predloške, koriste i mrežnim preglednicima. Podsjetite učenike na pravila rada u grupama: svi učenici jednako sudjeluju u izradi zadataka, poštovanje mišljenja svih članova grupe, kritičko promišljanje... Također zamolite svaku od grupa da izabere predstavnika koji će ostalim grupama predstaviti izrađeni zadatak. Nakon što svaka grupa završi izradu prezentacije, prozovite predstavnike grupa koji će predstaviti rad svoje grupe. Zatim potaknite raspravu među učenicima na osnovi prikazanih radova.
Potaknite učenike na daljnji rad tako što će im prikazati videozapis (od 4:25 do 6:27) o hrvatskoj slikarici Slavi Raškaj. Nakon što ga učenici pogledaju, pitajte ih je li im se svidio, o kome se govori u njemu te koje je tjelesno oštećenje imala slikarica Slava Raškaj. Potaknite učenike na razmišljanje te ih pitajte što misle je li lako živjeti ljudima koji su gluhonijemi, na koje sve zapreke u životu nailaze, koliko je, prema njihovu mišljenju, današnje društvo osjetljivo ili senzibilizirano na gluhonijeme ljude, jesu li se oni kad susreli s gluhonijemom osobom i, ako jesu, na koji način su s njom komunicirali. Potaknite raspravu među učenicima na osnovi tih pitanja. Objasnite im da je potrebno razvijati osjetljivost i empatiju prema ljudima koji imaju bilo kakvu vrstu tjelesnog oštećenja te im pomoći ako je potrebno.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno je temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Tijekom prikaza fotografija u alatu PowerPoint pobrinite se da svi učenici dobro vide fotografije i da je svjetlost u učionici prikladna. Ako je potrebno, učenicima s oštećenjem vida omogućite pregled fotografija na tabletu te prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu te uvećanje fotografija. Također je potrebno da učenici s oštećenjem vida dobiju važne informacije i opširne opise slika. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite pregled fotografije unaprijed i pojednostavnite zadatak. Učenicima s motoričkim teškoćama potrebno je osigurati pregled fotografije na vlastitom računalu, ako je potrebno. U početnu raspravu i debatu nakon prikaza fotografija nastojte uključiti sve učenike, osim ako se učenik osjeća nesigurno i nelagodno. Učeniku s teškoćama postavljajte jasna i konkretna pitanja na koja pretpostavljate da bi mogao ponuditi odgovor. Objasnite apstraktne pojmove i provjerite razumiju li ih.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe. Podijelite unaprijed zadaće unutar grupe kako bi svaki učenik dao doprinos, na primjer, učenik s teškoćama bit će zadužen za uvodni dio prezentacije. Važno je da učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u grupi koja je motivirajuća, kako bi mu drugi učenici pomogli da usmjeri pozornost na zadatak. Ako je riječ o učeniku s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno je unaprijed najaviti rad u grupi te omogućiti da samostalno odabere grupu u kojoj će sudjelovati. Ako je riječ o učeniku s intelektualnim teškoćama, pojednostavnite upute i pripremite grafički i jezično prilagođene smjernice. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija i disgrafija), pri podjeli uloga omogućite mu zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem. Tijekom predstavljanja rada grupe neka predstavnik bude učenik koji samostalno pokaže zanimanje, ne inzistirajte na tome da to bude učenik kojemu izlaganje izaziva nelagodu i stres (primjerice učenik s jezičnim teškoćama). Ako je to učenik s intelektualnim teškoćama, omogućite mu dovoljno vremena za pripremu i prezentaciju rada.
Unaprijed najavite videozapis te uz njega pripremite predložak za praćenje sadržaja koji će učenik s teškoćom pročitati prije gledanja. Učenicima s intelektualnim teškoćama i poremećajem aktivnosti i pažnje važno je označiti i istaknuti ključne riječi s pomoću kojih će pratiti videozapis. Potrebno je usmjeriti ih na sadržaj rada tijekom gledanja. Učeniku s oštećenjem vida potrebno je osigurati primjereno mjesto sjedenja, vlastito računalo ili tablet. Važno je da učenik s oštećenjem vida dobro čuje sadržaj te da mu se opišu važni dijelovi vizualnog sadržaja. Učenicima s oštećenjem sluha omogućite predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa. Potičite uključivanje u raspravu postavljajući jednostavna i konkretna pitanja koja su razumljiva i učenicima s teškoćama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici u parovima istražuju o najpoznatijem slikaru austrijske secesije Gustavu Klimtu. Pritom se koriste digitalnim preglednicima. Nakon toga izrađuju plakat u digitalnom alatu Canva.
Fotografija Claude-Monet.com, La Grenouillère, 1869 by Claude Monet, ,
Članak Enciklopedija.hr, Realizam,
Članak Enciklopedija.hr, Impresionizam,
Članak Enciklopedija.hr, Moderna,
Članak Moderna-galerija.hr, Što je realizam? 3 najutjecajnija umjetnika
Članak Eferrit, Osnove povijesti umjetnosti: impresionizam
Članak Glazbena škola Ivana Matetića Ronjgova Rijeka, Moderna u hrvatskoj književnosti
Fotografija Povijest.hr, View of Exposition Universelle (Universal Exhibition), Paris, France, 1889
Fotografija Kofer, Zagrebačka katedrala
Fotografija Wikiwand, Zgrada bečke secesije
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.