Motivirajte učenike za rad potičući razgovor o uređajima/izumima kojima se svaki dan koriste. Prozovite nekoliko učenika da istaknu tri uređaja koja im olakšavaju svakidašnji život te objasne zašto su ih izdvojili. Pitajte učenike postoje li negativne posljedice velike proizvodnje i upotrebe različitih izuma, npr. klimatizacijskih uređaja, mobitela, kućanskih uređaja i slično. Potaknite ih da razmisle o društvenom otuđivanju, onečišćenju okoliša kao primjerima negativnih posljedica. Pitajte ih jesu li čuli, primjerice, od svojih djedova i baka kako su ljudi nekad živjeli i svaki se dan snalazili bez svih izuma i uređaja kojima danas raspolažemo. Ukratko objasnite učenicima promjene na području znanosti i tehnologije u međuratnom razdoblju te njihove posljedice. Podijelite učenike u grupe. Prema vlastitom izboru odaberite broj grupa prema području znanstvenih i tehnoloških izuma koje će učenici istraživati. Grupe možete odrediti različitim papirićima u boji koje učenici izvlače i svrstavaju se u grupu koja proučava promjene u prometu (zrakoplovi, automobili), fizici, medicini, razvoju medija i slično. Predlažem teme: prvi prekooceanski let, izum nuklearne bombe, Radijska postaja Zagreb, izum penicilina i slično. Unaprijed pripremite smjernice s pomoću kojih će učenici istraživati nove izume i njihove izumitelje te posljedice samih izuma. Učenici će zadatak obaviti istražujući dostupnu znanstvenu literaturu i povijesne izvore. Uputite učenike da tijekom grupnog rada obrate pozornost na ravnopravnu podjelu poslova i aktivno sudjelovanje svih članova. Nakon što učenici prouče materijal, s pomoću smjernica zapisat će ključne podatke o izumiteljima i izumima te uočene posljedice. Grupni rad prikazat će izradom plakata u digitalnom alatu Canva. Prozovite grupe da predstave svoj rad. Nakon toga potaknite učenike da zaključe kojim je izumom i u kojoj mjeri čovječanstvo napredovalo ili nazadovalo te kako su navedene promjene utjecale na svakidašnji život ljudi. Potaknite učenike da zauzmu stajalište o odgovornosti velikih izumitelja za posljedice njihovih izuma.
Organizirajte sastanak izrađujući poveznicu kojom učenici pristupaju digitalnom alatu MS Teams. Motivirajte učenike za rad potičući razgovor o uređajima/izumima kojima se svaki dan koriste. U digitalnom alatu Mentimeter unaprijed postavite pitanje: Koja tri uređaja ti svaki dan olakšavaju život? Podijelite s učenicima zaslon i zajednički pratite odgovore. Prozovite nekoliko učenika da objasne svoje odgovore. Pitajte učenike postoje li negativne posljedice velike proizvodnje i upotrebe različitih izuma, primjerice, klimatizacijskih uređaja, mobitela, kućanskih uređaja i slično. Potaknite ih da razmisle o društvenom otuđivanju, onečišćenju okoliša kao primjerima negativnih posljedica. Pitajte učenike jesu li čuli, primjerice, od svojih djedova i baka kako su ljudi nekad živjeli i svaki se dan snalazili bez svih izuma i uređaja kojima danas raspolažemo. Ukratko im objasnite promjene na području znanosti i tehnologije u međuratnom razdoblju te njihove posljedice. Za grupni rad koristite se funkcijom soba za suradnju (breakout rooms). Ukratko objasnite učenicima mnoge promjene nastale na području znanosti i tehnologije u međuratnom razdoblju te njihove posljedice. Prema vlastitom izboru odaberite broj grupa prema području znanstvenih i tehnoloških izuma koje će učenici istraživati. Predlažem teme: prvi prekooceanski let, izum atomske bombe, Radijska postaja Zagreb, izum penicilina i slično. Unaprijed pripremite materijal i smjernice prema dostupnoj znanstvenoj literaturi i povijesnim izvorima s pomoću kojih će učenici istraživati nove izume i njihove posljedice. Uputite učenike da tijekom grupnog rada obrate pozornost na ravnopravnu podjelu uloga i aktivno sudjelovanje svih članova. Unaprijed pripremljeni materijal i smjernice dodijelite svakoj grupi putem opcije chat. Nakon što učenici prouče dodijeljeni materijal, s pomoću smjernica zabilježit će ključne podatke o izumiteljima i izumima te njihove posljedice. Grupni će rad učenici prikazati izradom plakata u digitalnom alatu Canva. Prozovite grupe da predstave rad. Podijelite zaslon s učenicima kako bi i ostali učenici mogli pratiti predstavljanje rada grupe. Nakon toga potaknite učenike da zaključe kojim je izumom i u kojoj mjeri čovječanstvo napredovalo ili nazadovalo te kako su navedene promjene utjecale na svakidašnji život ljudi. Potaknite učenike da zauzmu stajalište o odgovornosti velikih izumitelja za posljedice njihovih izuma.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Tijekom opredjeljivanja u grupe, detaljno i konkretno objasnite upute. Učeniku s intelektualnim teškoćama konkretno objasnite zadatak s navedenim primjerom. Unaprijed podijelite zadaće unutar grupe i to u skladu s potrebama i jakim stranama učenika s teškoćama kako bi svaki učenik dao doprinos grupi i aktivno sudjelovao. Za upotrebu digitalnog alata Canva i izradu plakata unaprijed pripremite dodatne upute za upotrebu koje će učeniku s intelektualnim teškoćama jasno i konkretno davati smjernice za provedbu zadatka. Učeniku s oštećenjem vida omogućite potporu drugog učenika koji će opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (poput disleksije ili disgrafije), omogućite mu zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem.
Tijekom predstavljanja radova grupa i razgovora na kraju sata neka učenik s teškoćama sudjeluje ako se osjeća spremnim. Omogućite mu dovoljno vremena i dobru pripremu za prezentaciju i iznošenje mišljenja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će istražiti postoji li znanstvenik ili izumitelj podrijetlom iz njihova kraja, a djelovao je u 20. stoljeću. Ako ne postoji, učenici će odabrati istaknute osobe koje su pridonijele razvoju tehnologije i znanosti u 20. stoljeću (Oton Kučera, Ferdinand Budicki, Zlata Bartl). Odabranu osobu predstavit će izradom digitalnog plakata u alatu Canva.
Motivirajte učenike za rad tražeći neka zamisle situaciju da ne postoji električna struja te da opišu kako bi izgledala njihova svakidašnjica i čime bi se koristili za rasvjetu. Prozovite nekoliko učenika da iznesu svoj opis zamišljene situacije. Pitajte ih znaju li kome možemo zahvaliti postojanje električnog svjetla i žarulje. Pitanjima ih kratko podsjetite na ulogu Thomasa Edisona i Nikole Tesle u elektrifikaciji. Napomenite da je jedna od Teslinih ideja bila besplatna električna energija za sve. Pitajte učenike je li danas električna energija besplatna. Potaknite kratku debatu pitajući ih je li Teslina ideja provediva i zašto ona nije zaživjela. Uputite učenike na pravila debate te na međusobno slušanje i poštovanje tuđeg mišljenja. Ukratko im objasnite da se u međuratnom razdoblju sve više upotrebljava električna energija i da se širi proizvodnja uređaja na električni pogon te da se otvara pitanje gradnje električnih elektrana. Potaknite ih na razmišljanje o tome gdje se i kako proizvodi električna energija. Prikažite učenicima videozapis koji prikazuje izgradnju Hooverove brane i hidroelektrane izgrađene u međuratnom razdoblju. Prozovite nekoliko učenika da iznesu svoje dojmove te dvije pozitivne i dvije negativne strane izgradnje brane. Zatim učenike podijelite u grupe. Učenici će grupnim radom istražiti prve primjere elektrifikacije u svijetu i Hrvatskoj. Unaprijed pripremite materijale i smjernice s pomoću kojih će istražiti zadanu temu. Predlažem sadržaje Nikola Tesla, Prvi cjeloviti višefazni elektroenergetski sustav na svijetu – Krka Šibenik. Učenici pristupaju digitalnom alatu Coggle i izrađuju umnu mapu kojom će prikazati izdvojene činjenice o prvim hidrocentralama u svijetu. Prozovite nekoliko grupa da predstave svoj rad. Potaknite učenike na razmišljanje o vrstama elektrana i izvorima kojima se koriste u proizvodnji energije. Ukratko im objasnite da je u radu termoelektrana potrebno izgaranje fosilnih goriva (plin, ugljen, nafta) te ih potaknite da razmisle o ekološkim problemima, ali i onim zdravstvenim koji nastaju kao posljedica rada termoelektrana. Pitajte učenike znaju li što su obnovljivi izvori energije i zašto se njihova upotreba naziva zelenom proizvodnjom energije. Potaknite ih da prepoznaju prednosti upotrebe obnovljivih izvora energije ističući globalnu opasnost od neekološkog djelovanja.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Najavite gledanje videozapisa o Nikoli Tesli te o izgradnji Hooverove brane i hidroelektrane izgrađene u međuratnom razdoblju kako bi učenici s poremećajem iz autističnog spektra bili unaprijed pripremljeni na aktivnost. Učeniku s intelektualnim teškoćama omogućite pregled videomaterijala unaprijed i pripremite konkretne smjernice kako bi znao na što treba obratiti pozornost. Pripremite mu konkretna pitanja koja planirate postavljati tijekom rasprave i prozovite ga ako je spreman sudjelovati u iznošenju svojih dojmova.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe. Ako je riječ o učeniku s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno je unaprijed najaviti rad u grupi te organizirati rad uz potporu u obliku vizualnog rasporeda. Omogućite učeniku da sam odabere grupu u kojoj želi sudjelovati. Ako je riječ o učeniku s intelektualnim teškoćama, potrebno je pojednostavniti upute, zadatak objasniti na primjeru koristeći se pisanim ili slikovnim prikazima s istaknutim ključnim pojmovima. Također je potrebno omogućiti potporu drugih učenika te dodatno objasniti upotrebu digitalnog alata Coggle. Podijelite zadaće članovima grupe tako da svaki učenik aktivno sudjeluje, kao i učenik s teškoćama i to u skladu sa svojim mogućnostima i jakim stranama. Vodite računa o tome da je materijal učeniku s teškoćama dostupan unaprijed te da je grafički i vizualno prilagođen, posebice ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja ili oštećenjem vida. Omogućite učeniku tiskani materijal ili upotrebu programa za čitanje naglas. Ako se učenik ne snalazi u digitalnom alatu Coggle, omogućite izradu umne mape u nekome drugome digitalnom alatu (primjerice Canva) ili na papiru.
U predstavljanju radova grupa neka učenik s teškoćama sudjeluje ako se osjeća spremnim, omogućite mu dobru pripremu za prezentaciju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će istražiti na koji se način mjesto u kojem žive opskrbljuje električnom energijom, postoje li elektrane koje se koriste obnovljivim izvorima energije, odnosno je li u planu ulaganje u obnovljive izvore energije. Svoje istraživanje prikazat će izradom prezentacije u digitalnom alatu Office 365, programu PowerPoint.
Motivirajte učenike za rad postavljajući pitanje o čemu ovisi njihova sreća. Potaknite raspravu pitajući ih ovisi li njihova sreća o posjedovanju materijalnih stvari ili je čine nematerijalne kao što je druženje s prijateljima, obiteljski ručak i slično. Prozovite nekoliko učenika da iznesu svoje mišljenje. Potaknite učenike na razmišljanje o uzrocima načina života koji čini pretjerano posjedovanje materijalnoga, provođenje slobodnog vremena u trgovačkim centrima i sl. Neka zaključe je li u povijesti uvijek bilo tako te zašto je praćenje trendova nadvladalo tradicionalne vrijednosti. Potaknite učenike da oblikuju stajalište o stvaranju sustava vrijednosti zasnovanog na potrošnji dobara i usluga. Kratko im objasnite pojam konzumerizam i uzroke njegova nastanka u međuratnom razdoblju te ih potaknite da u uzrocima konzumerizma prepoznaju posljedice Prvoga svjetskog rata na psihološko stanje društva i na gospodarstvo. Zatim učenike podijelite u grupe. Unaprijed pripremite smjernice s pomoću kojih će usvojiti značenje pojma konzumerizam, uočiti njegov razvoj u 20. stoljeću, utjecaj na ljude, utjecaj medija na razvoj konzumerizma te prepoznati primjer konzumerizma iz svoje okoline i svakidašnjice (npr. obilježavanje posebnih datuma ili blagdana). Učenici će zadatak obaviti istražujući dostupnu znanstvenu literaturu i povijesne izvore. Učenicima projicirajte fotografije reklama i reklamiranja konzumerizma (npr. djela Andyja Warhola), koje možete preuzeti s pomoću digitalnog alata Pixabay radi poštovanja autorskih prava. Nakon što učenici prouče sadržaj i zabilježe svoja zapažanja s pomoću navedenih smjernica, u digitalnom alatu Pixton izradit će strip kojim će prikazati usvojeni sadržaj, ali i iskazati svoje stajalište o konzumerizmu. Potaknite učenike da stripom prikažu potrošačke navike ljudi u konkretnim situacijama, npr. proslavi Božića ili obredu vjenčanja. Ujedinite učeničke radove s pomoću digitalnog alata Artsteps i organizirajte virtualnu izložbu. Uz učitavanje vizualnog sadržaja, alat nudi i upisivanje tekstualnoga. Uputite učenike da uz svoje izloške iznesu ili komentiraju rad drugih grupa. Potaknite ih na zaključak da su masovna proizvodnja, konzumerizam i ekološki problemi povezani. Učenici trebaju osvijestiti da pretjerana potrošnja, masovna proizvodnja i kratka upotreba potrebnih i nepotrebnih dobara postaju globalni ekološki problem.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
U uvodnom razgovoru motivirajte učenike na sudjelovanje i nastojte zadobiti njihovu pozornost na početku sata. Pozornost učenika s teškoćama možete zadobiti izravnim obraćanjem, jasnim i jednostavnim uputama te kontaktom lice u lice. Potičite uključivanje u razgovor o uzrocima načina života i unaprijed im pripremite pitanja koja ćete postavljati te ključne pojmove kako bi bili sigurniji ako se uključuju u razgovor. Neka predložak s pitanjima i ključnim pojmovima bude jezično i grafički prilagođen učenicima s teškoćama. Učeniku s intelektualnim teškoćama, ako se javi, postavljajte pitanja na koja će znati odgovoriti na način da doživi uspjeh. Nemojte isticati pogreške ako ih je učinio. Ne inzistirajte na sudjelovanju učenika kojima javni nastup izaziva nelagodu ili stres te učenika s jezičnim teškoćama. Pri objašnjavanja novih i apstraktnih pojmova nastojte ih objasniti na jednostavan način i povezati s primjerima iz svakidašnjeg života kako bi bili što jasniji učenicima s intelektualnim teškoćama.
Podijelite učenike u grupe tako da učenik s teškoćama ima potporu ostalih članova grupe, pripremite točne zadaće za svakog člana kako bi svi jednako sudjelovali i kako učenici s teškoćama ne bi bili pasivni promatrači. Češće provjeravajte rad grupe u kojoj je učenik s teškoćama, potičite suradnju i sudjelovanje učenika s teškoćama. Ako je riječ o učeniku s intelektualnim teškoćama, potrebno je pojednostavniti upute te zadatak objasniti na konkretnom primjeru koristeći se pisanim ili slikovnim prikazima. Za digitalni alat Pixton unaprijed pripremite dodatne upute za upotrebu koje će učeniku jasno i konkretno dati smjernice za izradu stripa. Učeniku s oštećenjem vida omogućite potporu drugog učenika koji će opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi i izrade stripa. Pri postavljanju virtualne izložbe s pomoću digitalnog alata Artsteps, učeniku s oštećenjem vida omogućite pregled putem tableta, s mogućnošću uvećanja prikaza.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će istražiti tko je bio Victor Lebow i koja je njegova uloga u razvoju konzumerizma nakon Drugoga svjetskog rata. Svoje zaključke prikazat će izradom prezentacije u digitalnom alatu Canva.
Natuknica Lindbergh, Charles Augustus, pristupljeno 31.7.2023.
Natuknica Fleming, Alexander, pristupljeno 31.7.2023.
Natuknica Oppenheimer, Robert, pristupljeno 31.7.2023.
Goldstein, Ivo. Hrvatska 1918 - 2008. Zagreb. Znanje. 2008.
Natuknica Nikola Tesla, pristupljeno 8. srpnja 2023.
Videozapis TV kalendar, izvor: YouTube, pristupljeno 29. svibnja 2023.
Članak Prvi cjeloviti višefazni elektroenergetski sustav na svijetu – Krka Šibenik, pristupljeno 8. srpnja 2023.
Članak Konzumerizam - društveni fenomen i nova ovisnost, pristupljeno 31.7.2023.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.