Za početak sata, učenici neka - pomoću digitalnog alata Kahoot - ponove prethodna geografska znanja o reljefu (oblici reljefa, procesi kojima se reljef oblikuje).
Nakon što su učenici ponovili nastavne sadržaje koje su već usvojili, gledaju kratak videozapis koji opisuje postanak Zemlje, nastanak prve atmosfere te hlađenje Zemljine površine. Nastavnik video može pronaći na kanalu YouTube, a učenicima ga može podijeliti putem platforme Google Classroom ili Teams. Kada učenici pogledaju taj videozapis, prikažite im i grafički prikaz koji prikazuje podjelu geološke prošlosti od nastanka Zemlje do danas. Potom, koristeći se tabletima u digitalnom alatu Canva, a na temelju videozapisa i grafičkog prikaza geološke prošlosti Zemlje, učenici trebaju izraditi lentu vremena u kojoj će navesti najvažnije događaje od nastanka Zemlje do njezinog današnjeg oblika (nastanak Zemlje, nastanak prve atmosfere, hlađenje Zemljine kore, nastanak oceana).
Putem alata Google Classroom ili Teams, učenicima potom podijelite sliku koja prikazuje unutarnju građu Zemlje. Neka u paru, koristeći se internetskim pretraživačem i udžbenikom, istraže unutarnju građu Zemlje. Kada istraže zadano, koristeći se alatom Canva, učenici trebaju izraditi plakat u koji će umetnuti lentu vremena koju su već izradili, sliku unutarnje građe Zemlje na kojoj će označiti unutarnju jezgru, vanjsku jezgru, plašt te Zemljinu koru.
Kada učenici izrade plakat, svoje primjere mogu ostaviti u alatu Google Classroom ili Teams.
Najbolje radove možete formativno vrednovati.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – edukacijskim rehabilitatorima, psiholozima, logopedima - promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
Provjerite zna li učenik upotrebljavati digitalne alate Kahoot, Canva, Google Classroom i Teams. Ako je potrebno, omogućite mu podsjetnik na korištenje navedenim alatima.
Pri kreiranju pitanja u kvizu rabite više pitanja zatvorenog tipa.
U dogovoru s učenikom smjestite ga bliže izvoru sadržaja. Pripazite da izvor svjetlosti nije izravno usmjeren ka platnu. Pobrinite se da prostorija bude u tišini, a jačina zvuka bude primjerena. Bude li potrebno, omogućite transkript videa ili dodatne opise vizualnih sadržaja učenicima s teškoćama.
Učeniku omogućite podsjetnik s ključnim pojmovima koji će mu pomoći i pri ispunjavanju lente vremena. Unaprijed pripremite i uručite učeniku lentu vremena kako ne bi izgubio previše vremena na njezinu izradu.
Učenika s teškoćama smjestite u par s učenikom će ga na njega djelovati motivirajuće te će mu pružiti dodatnu podršku. To može biti učenik s kojim je već prije uspješno surađivao. Omogućite mu podsjetnik s elementima zadatka kako bi ga uspješnije izvršio. Češće provjeravajte napredak para u kojem se nalazi učenik s teškoćama. Budite mu dostupni za pružanje dodatne podrške.
Pripremite i ispišite model Zemljine građe kako bi učenik uspješnije ispunio zadatak u digitalnom alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Istražite što su zone diskontinuiteta te gdje se nalazi Moho sloj i po kome je dobio ime. Napravite plakat u alatu Canva koji ćete zatim predstaviti u razredu.
Sat započnite ponavljanjem. Učenicima u digitalnom alatu Wizer.me kreirajte zadatak u kojem ćete postaviti grafički prikaz koji prikazuje unutarnju građu Zemlje. Neka učenici na grafičkom prikazu označe unutarnju jezgru, vanjsku jezgru, plašt i Zemljinu koru (oceansku i kontinentalnu).
Neka potom otvore digitalnu kartu svijeta i promotre prostor istočne obale Južne Amerike i zapadne Afrike te prostor Crvenog mora. Pitajte ih slažu li se navedeni prostori kao slagalice, odnosno bi li se taj prostor mogao spojiti.
Učenici potom u paru, koristeći se stolnim ili prijenosnim računalom, promatraju grafičke prikaze koji prikazuju podjelu Pangee na Gondvanu i Lauraziju te daljnu podjelu tih kontinenata kroz geološku prošlost. Potom trebaju, koristeći se udžbenikom i internetskim pretraživačem, istražiti globalnu tektoniku ploča i pojam litosfera. Navedene grafičke prikaze i podatke koje istraže, trebaju sažeti u umnu mapu koju će izraditi u alatu Popplet. Središnji naslov umne mape treba biti Litosferne ploče i njihovo kretanje.
Drugi dio zadatka čine granice i kretanje na granicama litosfernih ploča. Učenici trebaju nadopuniti svoje umne mape tako što će imenovati konstruktivne, destruktivne i konzervativne granice i gibanja koja se javljaju na navedenim granicama. Za svaki primjer učenici u umnu mapu trebaju umetnuti grafički prikaz koji mogu pronaći koristeći se internetskim pretraživačem. Uz navedene granice, učenici u umnoj mapi trebaju odrediti koji reljefni oblici nastaju gibanjima na granicama (srednjooceanski hrptovi, dubokomorski jarci).
Kada učenici izrade svoje umne mape, trebaju ih poslati - koristeći se platformama Google Classroom ili Teams - susjednom paru koji njihove mape vrednuje prema unaprijed pripremljenim kriterijima koje ćete također ostaviti na navedenim platformama. Učenici koji vrednuju rad susjednog para, trebaju napraviti eventualne ispravke ili nadopune umnih mapa te ih vratiti susjednom paru.
Potom neke od radova možete prikazati na pametnom ekranu ili pomoću projektora prikazati na platnu. Rad učenika možete formativno vrednovati.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – edukacijskim rehabilitatorima, psiholozima, logopedima - promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
Provjerite zna li učenik upotrebljavati digitalne alate Wizer, Popplet, Google Classroom i Teams. Ako je potrebno, omogućite mu podsjetnik na korištenje navedenim alatima.
Grafički sadržaji u uvodnog zadatku neka budu primjerene veličine. Isto vrijedi i za prikaz karte svijeta.
Pri postavljanju pitanja rabite jednostavne rečenice s učenicima poznatim rječnikom.
Učenike s teškoćama smjestite u par s učenikom će ga na njega djelovati motivirajuće te će mu pružiti dodatnu podršku. To može biti učenik s kojim je već prije uspješno surađivao. Omogućite mu podsjetnik s elementima zadatka kako bi ga uspješnije izvršio. Češće provjeravajte napredak para u kojem se nalazi učenik s teškoćama. Budite mu dostupni za pružanje dodatne podrške.
Učeniku izdvojite dijelove u udžbeniku u kojem se nalaze tražene informacije. Uputite ga na mrežne stranice na kojima se nalaze izvori informacija. Umjesto toga, možete i unaprijed pronaći dijelove teksta na mrežnim stranicama i uručiti ih učeniku.
Ovaj zadatak zahtijeva puno različitih aktivnosti kod učenika. Ako mu je zadatak prezahtjevan, možete mu pripremiti dijelove teksta iz kojih će izvući tražene ključne pojmove, kao i grafičke prikaze.
Svakako podsjetite učenike na koncept izrade umne mape.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Pogledajte film „San Andreas“. Na temelju njega istražite gdje se nalazi taj rasjed i neka učenici o njemu naprave plakat koristeći se alatom Canva. Možete organizirati i gledanje filma u školi i, na taj način, popularizirati geografiju.
Na početku sata, učenike potaknite da, koristeći se stolnim ili prijenosnim računalima, otvore mrežnu stranicu EMSC. Neka pogledaju koji su se potresi dogodili toga dana i koja je bila njihova jačina. Potom s učenicima ponovite što treba učiniti u slučaju potresa koristeći se letkom Ravnateljstva civilne zaštite.
Potom ih podijelite u grupe po tri učenika. Neka u svakoj grupi budu učenici s različitim razinama prethodno usvojenih geografskih sadržaja. Svaka grupa, koristeći se stolnim ili prijenosnim računalom, u alatu Canva treba izraditi plakate na temu seizmizma, vulkanizma i orogeneze. U uvodnome dijelu plakata trebaju opisati teoriju globalne tektonike ploča. Središnji dio plakata sadrži tablicu koja se sastoji od tri obavezna retka: seizmizam, vulkanizam, orogeneza. Tablica treba sadržavati i tri stupca. U prvi stupac učenici upisuju značenje svakog navedenog pojma, u drugi stupac trebaju opisati na kojim granicama litosfernih ploča i kojim pokretima nastaju reljefni oblici kao posljedica navedenih procesa, a u trećem stupcu trebaju biti primjeri (aktivni vulkani u svijetu, Himalaja, područje pogođeno potresima i cunamijima). U završnom dijelu plakata, neka učenici prikažu prostor Pacifičkog vatrenog prstena.
Potom izaberite nekoliko skupina koje će prikazati svoje plakate i prezentirati jedan od procesa (seizmizam, vulkanizam i orogenezu). Rad učenika možete formativno vrednovati.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – edukacijskim rehabilitatorima, psiholozima, logopedima - promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
Pružite dodatnu podršku učeniku prilikom pretraživanja mrežne stranice EMSC. Omogućite im uvećani font i usmjerite ih na dio mrežne stranice na kojoj se nalaze tražene informacije.
Prilikom prikazivanja letka Ravnateljstva civilne zaštite dajte učenicima uvećani prikaz ili letak grafički prilagodite (nestilizirani i uvećani font, lijevo poravnanje po margini, dvostruki prored) i ispišite ga.
Kod usmenog izlaganja koristite se kraćim rečenicama uz jednostavan rječnik. Povežite što više sadržaja sa svakodnevnim životom.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Prilikom podjele zadataka u grupi, neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj se učenik s teškoćama nalazi. Isto tako, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti. Omogućite mu podsjetnik s elementima zadatka, tj. s informacijama koje treba pronaći u izvorima i te koje treba uvrstiti u prezentaciju. Usmjerite ga na izvore sadržaja u kojima će pronaći tražene informacije.
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatom Canva. Dajte mu podsjetnik na to kako se njime služiti. Provjerite grafičku prilagodbu navedenog alata.
Učenika s teškoćama potaknite i ohrabrite za usmeno izlaganje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Istražite koji su nama najbliži aktivni vulkani i kada su zadnji puta eruptirali ili izbacivali vulkanski materijal. U alatu Canva učenici trebaju izraditi plakat na tu temu i predstaviti ga u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.