U uvodnom dijelu aktivnosti razgovorom s učenicima definirajte proces globalizacije. Također, neka objasne sintagmu „globalno selo“ i navedu nekoliko primjera iz svakodnevnog života u kojima osjećaju utjecaje globalizacije i povezanih procesa u različitim društvenim sferama (prehrana, kultura, sport, politika, gospodarstvo i sl.). Zatim utvrdite uzroke globalizacije i zapišite ih na školsku ploču.
Nakon toga učenike podijelite u osam grupa s podjednakim brojem članova. Svaka grupa treba imati računalo ili tablet. Pripremite upute za izradu digitalnog sadržaja u tiskanom obliku i podijelite ih svakoj grupi. Prva grupa, služeći se tekstom u udžbeniku i mrežnom stranicom Svjetske brodarske organizacije, treba analizirati prostorni raspored vodećih svjetskih pomorskih luka za teretni promet i trend kretanja teretnog prometa u vodećim svjetskim lukama za prikazano razdoblje te objasniti povezanost globalizacije i porasta pomorskog prometa u suvremenom razdoblju. Druga grupa treba analizirati utjecaj zračnog prometa na globalizaciju služeći se tekstom u udžbeniku i izvješćem američke Središnje obavještajne agencije u kojem su navedene vodeće svjetske zračne luke putničkog i teretnog prometa za recentno razdoblje. Treća grupa treba analizirati utjecaj cestovnog prometa na globalizacijske procese na primjeru zemalja Europske unije koristeći se statističkim podatcima Eurostata o robnom prijevozu u zemljama članicama za dostupno razdoblje te tekstom u udžbeniku. Četvrta grupa treba analizirati utjecaj željezničkog prometa na globalizaciju koristeći se tekstom u udžbeniku te objasniti važnost integralnog i intermodalnog u prijevozu tereta i putnika. Peta grupa treba analizirati utjecaj telekomunikacijskog prometa na globalizaciju te navesti uzroke porasta korisnika interneta u posljednjim desetljećima na temelju teksta u udžbeniku i podataka Svjetske banke. Šesta grupa treba analizirati utjecaj međunarodne trgovine na globalizaciju, odnosno navesti sporazume i organizacije koje su omogućili slobodnu trgovinu na globalnoj razini te opisati udio trgovine u svjetskom BDP-u u drugoj polovini 20. stoljeća i suvremenom razdoblju koristeći se tekstom u udžbeniku i podatcima Svjetske banke. Navedene grupe trebaju izraditi prezentaciju u alatu MS PowerPoint u sustavu Office 365. Budu li učenici preuzimali podatke sa zadanih mrežnih poveznica, upozorite ih da navedu izvore. Također, mogu uvrstiti i grafičke priloge preuzete s mrežne stranice Flickr.
Ostale dvije grupe trebaju izraditi kviz u alatu Socrative na temelju sadržaja u udžbeniku i mrežnih poveznica koje ste zadali grupama. Neka svaka grupa izradi kviz na temelju sadržaja triju grupa (primjerice, prva grupa treba izraditi kviz o utjecaju pomorskog, željezničkog i cestovnog prometa na globalizaciju, a druga grupa kviz o utjecaju zračnog i telekomunikacijskog prometa te trgovine). U završnom dijelu aktivnosti grupe trebaju izložiti svoj uradak pomoću projicirane prezentacije, a grupe zadužene za izradu kviza nakon svakog bloka izlaganja trebaju podijeliti kviz na predmetni kanal u aplikaciji MS Teams.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Potaknite učenike na razmišljanje postavljanjem dodatnih potpitanja. Omogućite im asocijacije ili vizualne prikaze koji će ih potaknuti na razmišljanje.
Neka učenik s teškoćama ima zaseban tablet ili računalo.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Prilikom podjele zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Isto tako, provjeravajte njegovo sudjelovanje u aktivnosti. Omogućite učeniku podsjetnik s koracima zadatka. Podsjetnik možete izraditi u obliku kartice u alatu Word.
Samostalno pretraživanje mrežnih stranica može biti izazovno za učenike s teškoćama. Ovisno o njihovim mogućnostima, uputite ih na točan dio mrežnog izvora u kojemu se nalaze potrebne informacije ili uručite učeniku ispisane dijelove teksta iz mrežnih izvora koji su grafički prilagođeni.
Potaknite učenika na usmeno izražavanje i pohvalite svako njegovo zalaganje.
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatima MS PowerPoint, Socrative i MS Teams. Omogućite mu podsjetnik o njihovu korištenju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenicima zadajte da odaberu tri primjera iz životne svakodnevice za koje smatraju da su posljedica globalizacije (primjerice, glazba, odjevni stil, prehrana). Neka istraže iz kojih dijelova svijeta potječu odabrani primjeri te na temelju istraživanja izrade plakat u alatu Canva. Izradom plakata prikazat će osnovna obilježja i informacije o odabranim primjerima i navesti koji je tip prometa omogućio njihovu dostupnost. Radove neka podijele s ostalim učenicima na društvenoj mreži MS Teams.
U uvodnom dijelu aktivnosti učenicima projicirajte nekoliko logotipa globalnih multinacionalnih kompanija različitih gospodarskih djelatnosti. Prozovite nekoliko učenika koji će imenovati prikazane kompanije te navesti i opisati njihove proizvode ili djelovanje. Razgovorom učenike usmjerite na zaključak kako je riječ o multinacionalnim kompanijama te im najavite da će se u nastavku aktivnosti detaljnije upoznati s načinom rada navedenih kompanija.
Zatim učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Zadajte učenicima da na mrežnoj stranici Hrvatske enciklopedije pročitaju tekst koji definira multinacionalne kompanije i navodi njihova zajednička obilježja. Također, učenici kao dopunski izvor spoznaja mogu upotrijebiti i školski udžbenik ako im je tekst na zadanoj mrežnoj stranici apstraktan. Na temelju pročitanog sadržaja parovi trebaju izraditi prezentaciju u alatu za izradu digitalnog sadržaja Canva kojom će objasniti što su multinacionalne kompanije te opisati način njihova poslovanja.
Unaprijed pripremite smjernice i upute za izradu prezentacije i podijelite ih učenicima na početku rada. Mogu biti u tiskanom obliku ili u obliku dokumenta podijeljenog na aplikaciji MS Teams. Njima odredite sadržaj koji će parovi uvrstiti u uradak (primjerice, definiranje multinacionalnih kompanija, određivanje središnjice, način poslovanja i proizvodnje u domaćim i inozemnim postrojenjima, financiranje i investicije, obilježja radne snage i sl.). Neka prilikom izrade prezentacije prouče tablični prikaz vodećih multinacionalnih kompanija prema prometu koji mogu pronaći u školskom udžbeniku, s obzirom na to da na mrežnim stranicama postoje različiti izvori koji prikazuju popis s njihovim nazivima prema različitim kriterijima. Također, otegotna je okolnost što pojedini relevantni izvori nisu besplatni. Vodeće kompanije s popisa učenici trebaju uvrstiti i navesti u prezentaciji te odrediti sektor djelatnosti kojima pripadaju i izvesti zaključak. U uputama naglasite da navedu izvore kojima su se koristili za izradu prezentacije i neka uvrste slikovne priloge koje mogu pronaći na mrežnoj stranici Flickr.
Nakon što parovi završe s izradom, uradak dijele s nastavnikom pomoću aplikacije MS Teams na vrednovanje. Ako bude dovoljno vremena, nasumce odredite jedan par koji će usmeno izložiti uradak pomoću kreiranog sadržaja te nakon izlaganja povedite raspravu s razrednim odjelom o pozitivnim i negativnim utjecajima multinacionalnih kompanija na različite dijelove svijeta. U suprotnom pripremite kviz u alatu Socrative na temelju sadržaja koji ste odredili u uputama za izradu prezentacije te ga podijelite s učenicima na rješavanje i provjeru usvojenih ishoda.
Uspostavite videopoziv s učenicima pomoću aplikacije MS Teams. U uvodnom dijelu aktivnosti razgovarajte s učenicima o utjecajima globalizacije na svjetsko gospodarstvo. Neka se osvrnu oko sebe i pronađu nekoliko primjera proizvoda koji imaju podrijetlo iz drugih dijelova svijeta. Raspravite o načinima na koji su ti proizvodi dospjeli u njihovo kućanstvo. Nakon što analizirate utjecaj globalizacije na svjetski promet i trgovinu, provjerite jesu li učenici upoznati s radom multinacionalnih kompanija i njihovim obilježjima. Nakon kraće rasprave uputite ih na čitanje teksta u školskom udžbeniku te neka pojedinačno u bilježnicu zapišu obilježja multinacionalnih kompanija. Nakon što istekne dogovoreni rok za rad, prozovite nekoliko učenika koji će pročitati odgovore. Zatim im zadajte da, služeći se bilješkama, izrade korjeniti grafički organizator u alatu Coggle koji će nakon izrade podijeliti predmetnim kanalom u aplikaciji Teams. U završetku aktivnosti učenike uputite na rješavanje kviza koji ćete unaprijed izraditi u aplikaciji.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite učenikove teškoće te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa i češćim davanjem povratnih informacija te ga potaknite na sudjelovanje u različitim aktivnostima.
U dogovoru, učenika s teškoćama smjestite bliže izvoru sadržaja. Prikazani logotipi neka budu prikladne veličine kako bi učenik uspješno percipirao njihov izgled. Po potrebi dajte učeniku dodatni usmeni opis vizualnih sadržaja.
Učenika s teškoćama smjestite u par s učenikom koji će na njega djelovati motivirajuće i koji će mu pružiti dodatnu podršku. To može biti učenik s kojim je već prije uspješno surađivao. Češće provjeravajte napredak para u kojemu se nalazi učenik s teškoćama.
Učenika usmjerite na dijelove sadržaja u kojima se nalaze tražene informacije. Ako pretražuje mrežne izvore, prilagodite veličinu prikazanih sadržaja. Ako je potrebno, izdvojite dijelove izvora, grafički ih prilagodite te ispisane uručite učenicima.
Smjernice s uputama za izradu prezentacije grafički prilagodite (nestilizirani i uvećani font, poravnanje po lijevoj margini, dvostruki prored, naglašeni ključni pojmovi, upute jedna ispod druge i sl.).
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatima Canva, Socrative i MS Teams. Omogućite mu podsjetnik o njihovu korištenju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenicima zadajte da pomoću školskog udžbenika prouče popis vodećih multinacionalnih kompanija prema prometu za referentnu godinu te odaberu jednu kompaniju za koju će izraditi prezentaciju u alatu MS PowerPoint u paketu Office 365. U prezentaciji trebaju ukratko opisati djelovanje kompanije i navesti osnovne informacije (primjerice, povijest razvoja, državu u kojoj se nalazi sjedište, države u kojima su podružnice, vrijednost kompanije, broj zaposlenih i sl.). Podatke mogu pronaći na mrežnim stranicama kompanija ili nekim drugim relevantnim izvorima. Izrađeni sadržaj neka prezentiraju učenicima u razredu.
U uvodnom dijelu aktivnosti razgovorom s učenicima provjerite njihovo predznanje o pojmovima: globalizacija, globalizacijski procesi, globalno selo. Neka navedu gospodarske djelatnosti koje su omogućile povezivanje svijeta u jedinstveni gospodarski sustav. Usmjerite ih da navedu prostore u svijetu koji se smatraju nositeljima globalizacije te da argumentiraju odgovore.
Zatim učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Učenike uputite na čitanje teksta u školskom udžbeniku koji opisuje utjecaj globalizacijskih procesa u suvremenom razdoblju na određene gospodarske djelatnosti. Unaprijed učenicima pripremite upute za rad u obliku dokumenta koji im možete podijeliti s pomoću aplikacije MS Teams. Zadajte im da objasne utjecaj globalizacije na poljoprivredu, industriju, trgovinu, promet, turizam i ekonomiju znanja pomoću zadanih smjernica, skraćenih poveznica na digitalni sadržaj na mrežnim stranicama te tekstualnog i grafičkog sadržaja u udžbeniku. Primjerice, ako je riječ o utjecaju na turizam, učenici trebaju objasniti utjecaj globalizacijskih procesa na kretanje broja turista u svjetskom turizmu te opisati kretanje broja turista u određenom vremenskom razdoblju koristeći se zadanom mrežnom poveznicom (primjerice, statističkom bazom podataka UNWTO).
Na temelju istraženoga parovi trebaju izraditi korjeniti grafički organizator u alatu Coggle te njime prikazati povezanost globalizacije i navedenih gospodarskih djelatnosti. Nakon što istekne vrijeme za rad, uputite učenike na pohranu sadržaja u razrednu mapu u aplikaciji MS Teams. Nasumičnim odabirom odredite nekoliko parova koji će objasniti utjecaj globalizacije na pojedinu djelatnost koristeći se kreiranim sadržajem.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Potaknite učenike na razmišljanje postavljanjem dodatnih potpitanja. Omogućite im asocijacije ili vizualne prikaze koji će ih potaknuti na razmišljanje.
Učenika s teškoćom smjestite u par s učenikom koji će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti učenik s kojim je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka para u kojem se nalazi učenik s teškoćama. Isto tako, provjeravajte njegovo sudjelovanje u aktivnosti. Omogućite učeniku podsjetnik s elementima zadatka, tj. s informacijama koje treba pronaći u izvorima i koje treba uvrstiti u prezentaciju.
Pružite učenicima podršku prilikom pretraživanja mrežnih izvora. Uputite ih u točan dio mrežnog izvora u kojemu se nalaze tražene informacije. Ako je učeniku potrebno, izdvojite dijelove sadržaja s mrežnih izvora, grafički ih prilagodite te ispisane uručite učeniku kako bi uspješnije pronašao odgovore.
Ohrabrite učenike na usmeno izlaganje i pohvalite ih za svako njihovo zalaganje, s obzirom na to da im javni nastup često zna izazvati osjećaj stresa.
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatima Coggle i MS Teams. Omogućite mu podsjetnik o njihovu korištenju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Nadovezujući se na glavnu aktivnost scenarija, učenicima zadajte da izaberu jedan primjer utjecaja globalizacije na gospodarsku djelatnost te u alatu za izradu digitalnog sadržaja Canva izrade infografiku s pozitivnim i negativnim utjecajima na odabranu djelatnost. Izrađene sadržaje mogu prezentirati usmeno učenicima u razredu ili ih podijeliti na uvid ostalim učenicima pomoću aplikacije MS Teams.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.