U uvodnom dijelu aktivnosti provjerite predznanje učenika o definiciji i obilježjima multinacionalnih kompanija pomoću kviza koji možete izraditi u alatu Kahoot. Nakon što provjerite odgovore, učenike uputite na tablični prikaz vodećih svjetskih multinacionalnih kompanija prema ostvarenom prometu za dostupnu godinu. Neka imenuju kompanije koje imaju sjedište u europskim državama i navedu njihovo djelovanje te ih svrstaju u odgovarajući sektor djelatnosti.
Zatim učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Učenike uputite na mrežnu stranicu statističkog ureda Eurostat te im podijelite upute za rad koje možete pripremiti u tiskanom obliku ili ih podijeliti kao digitalni dokument. Zadajte im da analiziraju statističke podatke i grafičke priloge u strukturi multinacionalnih kompanija u zemljama članicama Europske unije i EFTA-e i na temelju toga objasne ulogu multinacionalnih kompanija u europskom gospodarstvu. Neka odrede broj multinacionalnih kompanija koje djeluju na prostoru Europske unije te odrede koliko njih ima sjedište u zemljama članicama Europske unije, koliko u zemljama članicama EFTA-e, a koliko u izvaneuropskim državama (grafički prilozi 1. i 2.). Neka zatim imenuju tri vodeće države s najvećim brojem kompanija među članicama Europske unije (karta 1.), tri vodeće države svijeta koje imaju najveći broj kompanija u Europskoj uniji i EFTA-i (karta 2. i priloženi tekst) te opišu strukturu multinacionalnih kompanija prema sektorima djelatnosti (grafički prilog 5.). Sadržaj mogu prikazati u obliku prezentacije oblikovane u alatu Padlet. Grafičke priloge mogu preuzeti i uvrstiti u prezentaciju (izvori će biti preuzeti zajedno s prilogom, ali možete i učenike usmjeriti da naslov i izvore prevedu na hrvatski jezik).
Kada parovi završe s radom, uputite ih na podjelu sadržaja na ploči izrađenoj u zadanom alatu te projicirajte odabrane radove na temelju kojih će učenici prezentirati sadržaj. Nakon što parovi održe izlaganja, nadopunite odgovore i dodatno pojasnite sadržaje.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Pri kreiranju pitanja u digitalnom alatu Kahoot upotrijebite pitanjima zatvorenog tipa. Pripazite na grafičku prilagodbu sadržaja u kvizu (uvećani i nestilizirani font, primjerena vizualna zasićenost).
Tablični prikazi neka budu prikladne veličine kako bi učenici uspjeli uspješno percipirati sve elemente. U dogovoru s učenikom smjestite ga bliže izvoru sadržaja.
Učenike s teškoćama smjestite u par s učenikom koji će na njih djelovati motivirajuće i koji će im pružiti dodatnu podršku. To može biti učenik s kojim su već prije uspješno surađivali.
Upute za rad neka budu grafički prilagođene (uvećani i nestilizirani font, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, naglašeni ključni pojmovi). Upute mogu biti napisane kao slijed koraka koje učenik mora izvršiti. Na taj će način učenik uspješnije usmjeriti svoju pozornost, organizirati rad i samim time uspješno riješiti zadatak.
Pružite učenicima podršku pri analizi statističkih podataka i grafičkih prikaza. Možete im pružiti primjer analize na nekom drugom primjeru.
Pripremite poveznice za mrežne izvore s traženim informacijama. Provjerite njihovu grafičku prilagodbu (nestilizirani i uvećani font). Ako se učenik s teškoćama otežano snalazi u velikom broju informacija na mrežnim stranicama, možete izdvojiti dijelove sadržaja, grafički ih prilagoditi te uručiti učeniku.
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatima Kahoot i Padlet. Omogućite mu podsjetnik o njihovu korištenju. Provjerite grafičku prilagodbu navedenih alata.
Ako ste se unaprijed dogovorili s učenikom da ga zbog njegove teškoće nećete izlagati javnom nastupu, taj dogovor poštujte. Svakako ga upitajte želi li usmeno izložiti svoj rad te ga ohrabrite.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenicima zadajte da izaberu jednu gospodarsku djelatnost i da na temelju nje osmisle djelovanje multinacionalne kompanije (primjerice, naziv kompanije, slogan brenda, gospodarsku djelatnost kojom se bavi, grad u kojem joj se nalazi sjedište, broj zaposlenih, države u kojima se nalaze podružnice i kriterij odabranih država, obilježja radne snage, potencijal za buduće širenje poslovanja te zapošljavanje novih radnika i sl.). Ideju mogu prikazati u obliku plakata izrađenog u alatu Canva te ga prezentirati ostalim učenicima u razredu.
Na početku aktivnosti provjerite predznanje učenika o ulasku Hrvatske u Europsku uniju. Neka objasne kako je članstvo u navedenoj integraciji utjecalo na Hrvatsku u političkom, ekonomskom i demografskom smislu. Usmjerite ih da navedu primjere iz životne svakodnevice i povežu ih s globalizacijskim procesima.
Zatim učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Uputite ih da na mrežnim stranicama pronađu statističke podatke Eurostata o uvozu i izvozu zemalja članica Europske unije za dostupno razdoblje (primjerice, 2011. – 2022.). Neka izdvoje podatke o uvozu i izvozu za Hrvatsku u zadanom razdoblju i zapišu brojke u bilježnicu. Pritom im objasnite kako će u padajućem izborniku odabrati stranicu 6 i stranicu 7 kako bi pronašli oba tablična prikaza. Zadajte im da pomoću statističkog prikaza izrade linijski dijagram u alatu MS PowerPoint u sustavu Office 365 za kretanje uvoza i linijski dijagram za kretanje izvoza u zadanom razdoblju po godini. Osim izrađenih dijagrama u prezentaciju neka uvrste i tekstualni sadržaj kojim će opisati kako je ulazak Hrvatske u Europsku uniju utjecao na gospodarska obilježja Hrvatske te neka navedu nazive dijagrama i izvor s kojeg su ih preuzeli.
Nakon što svi parovi završe s radom, uputite ih na podjelu sadržaja pomoću aplikacije MS Teams. Odaberite jedan par koji će ostalim učenicima u razredu izložiti sadržaj pomoću prezentacije. Nakon što učenici završe s izlaganjem, raspravite o tome kakva je uloga ekonomskih integracija na gospodarstvo pojedine države na primjeru Europske unije.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Potaknite učenike na razmišljanje postavljanjem dodatnih potpitanja. Omogućite im asocijacije ili vizualne prikaze koji će ih potaknuti na razmišljanje.
Učenika s teškoćama smjestite u par s učenikom koji će na njega djelovati motivirajuće i koji će mu pružiti dodatnu podršku. To može biti učenik s kojim je već prije uspješno surađivao. Češće provjeravajte napredak para u kojemu se nalazi učenik s teškoćama.
Pripremite poveznice za mrežne izvore s traženim informacijama te učenike usmjerite na dio koji ih sadržava. Provjerite njihovu grafičku prilagodbu (nestilizirani i uvećani font). Kako bi uspješnije usmjerili pozornost i riješili zadatak, možete izdvojiti dio teksta koji sadržava potrebne informacije. Taj dio teksta grafički prilagodite (nestilizirani i uvećani font, poravnanje po lijevoj margini, dvostruki prored) i uručite ga učenicima. Korisno je unaprijed pripremiti ove materijale kako bi se učenici uspješnije snašli u velikom broju informacija.
Omogućite učenicima podsjetnik s dijelovima zadatka kako bi ih sve uspješno ostvarili. Možete im napisati konkretna pitanja na koja trebaju pronaći odgovore. Ovo neka bude zamjena za zapisivanje podataka u bilježnicu. Ako je potrebno, izradite dijagram koji će učenici nadopuniti u digitalnom alatu. Budite dostupni učeniku za pružanje dodatne podrške. Češće provjeravajte njegovo razumijevanje i napredak u rješavanju zadatka.
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatima MS PowerPoint i MS Teams. Omogućite mu podsjetnik o njihovu korištenju. Provjerite grafičku prilagodbu navedenih alata.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenicima zadajte da opišu proces robne razmjene Hrvatske sa zemljama članicama Europske unije i zemljama koje to nisu koristeći se podatcima Državnog zavoda za statistiku za recentno dostupno razdoblje (primjerice, Robna razmjena Republike Hrvatske s inozemstvom u 2022.). Neka zaključke analize prikažu kreirajući infografiku u alatu Canva. Analiza može sadržavati nazive država s kojima Hrvatska najviše surađuje na trgovinskoj razini, postotke uvoza i izvoza s pojedinim državama, proizvode koji se najviše uvoze i izvoze i sl. Sadržaj neka prezentiraju ostalim učenicima u razredu i podijele ga pomoću aplikacije MS Teams.
U uvodu projicirajte nekoliko amblema različitih svjetskih integracija (primjerice, NATO, UN, MOO, Međunarodni odbor Crvenog križa). Nakon što učenici prepoznaju o kojim je organizacijama riječ, raspravite na kojim se razinama države svijeta povezuju i koja je svrha povezivanja. Povežite političke, ekonomske i druge integracije sa suvremenim procesima globalizacije.
Zatim učenike podijelite u šest grupa s podjednakim brojem članova. Svaka grupa treba imati računalo ili tablet. Prije početka aktivnosti odredite šest organizacija koje učenici trebaju obraditi (primjerice, UN, NATO, WTO, USMCA, MERCOSUR, OPEC). Ako postoje uvjeti, povećajte broj grupa te im zadajte više integracija. Neka naglasak bude na različitim djelovanjima, odnosno neka odabrani primjeri ilustriraju različite načine integriranja prema različitim ciljevima (politički, ekonomski, vojni...). Svaka grupa na temelju spoznaja pronađenih na mrežnim izvorima (primjerice, Hrvatska enciklopedija) treba izraditi prezentaciju u digitalnom alatu MS PowerPoint kojom će prikazati djelovanje integracija i navesti njihova osnovna obilježja, odrediti prostorni raspored djelovanja, istaknute članice i sl. Sastavnice prezentacije pripremite u uputama koje ćete podijeliti učenicima prije same izrade.
Nakon izrade svaka grupa pomoću prezentacije treba usmeno izložiti uratke. Svi učenici unutar grupe moraju sudjelovati u izlaganju. Nakon što svaka grupa izloži svoj rad, dijeli sadržaj s nastavnikom u aplikaciji MS Teams.
Uspostavite poziv s učenicima pomoću aplikacije MS Teams. Razgovorom ponovite predznanje učenika o svjetskim integracijama. Neka navedu neke integracije u kojima i Hrvatska ima članstvo. Zatim učenike podijelite u parove služeći se opcijom izdvojenih soba za suradnju te im podijelite upute. Na temelju sadržaja školskog udžbenika o svjetskim i regionalnim organizacijama učenici trebaju izraditi umne mape u alatu MindMeister. Neka izdvoje svaku od navedenih integracija i uvrste je u organizator tako da navedu naziv, broj članica ili istaknute članice te ukratko opišu cilj integracije. Unutar umne mape mogu dodati i tematsku kartu koja prikazuje zemlje članice, s obzirom na to da alat nudi opciju umetanja grafičkih priloga s mrežnih stranica. Nakon što istekne rok za izradu, učenici dijele poveznicu na sadržaj služeći se predmetnim kanalom aplikacije te je pohranjuju u vlastitu mapu. Nasumce odaberite jedan uradak te ga projicirajte učenicima unutar videopoziva. Prozovite parove koji će na temelju prikazanog sadržaja objasniti važnost i ulogu pojedine organizacije i ukratko sadržaj izložiti ostalima.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Pri predstavljanju sadržaja i postavljanju pitanja upotrijebite jednostavniji rječnik i kraće rečenice. Potaknite učenike na razmišljanje postavljanjem dodatnih potpitanja.
Prikazani sadržaji neka budu prikladne veličine kako bi učenici mogli uspješno percipirati sve elemente. Učenike s teškoćama, u dogovoru, smjestite bliže izvoru sadržaja.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koji će na njega djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćom kako se ne bi dogodilo da ne bude ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Isto tako, provjeravajte njegovo sudjelovanje u aktivnosti.
Omogućite učeniku podsjetnik s elementima zadatka, tj. s informacijama koje treba pronaći u izvorima i koje treba uvrstiti u prezentaciju. Smjernice neka budu grafički prilagođene (nestilizirani i uvećani font, poravnanje po lijevoj margini, dvostruki prored, upute jedna ispod druge).
Samostalno pretraživanje informacija u velikom broju izvora može biti izazovan zadatak za učenike s teškoćama. Kako bi uspješnije usmjerili pozornost i ostvarili zadatak, možete izdvojiti dio teksta koji sadržava potrebne informacije. Taj dio teksta također grafički prilagodite i uručite učeniku.
Ako ste se unaprijed dogovorili da učenik zbog svojih teškoća neće sudjelovati u javnim nastupima, taj dogovor poštujte. Svakako učenika upitajte želi li sudjelovati u usmenom izlaganju. Ako pristane, može predstaviti barem manji dio rada (primjerice, na početku može predstaviti temu rada).
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatima MS Teams i MS PowerPoint. Omogućite mu podsjetnik o njihovu korištenju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenicima zadajte da dodatno istraže ostale svjetske organizacije koje nisu obrađene u sklopu glavne aktivnosti. Na temelju spoznaja neka u digitalnom alatu MS PowerPoint izrade prezentaciju koja će se sastojati od tekstualnih i grafičkih sadržaja. Neka je zatim pretvore u audiovizualni zapis tako što će snimiti glas pomoću alata Screencast-O-Matic. Izrađeni sadržaj dijele s ostalim učenicima u predmetnom kanalu u aplikaciji MS Teams.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.