U uvodnom dijelu aktivnosti učenici trebaju objasniti razliku između obnovljivih i neobnovljivih izvora energije. Potaknite ih na raspravu o važnosti korištenja obnovljivim izvorima energije. Učenike podijelite u četiri grupe s podjednakim brojem članova i podijelite im tablete. Učenici podijeljeni u grupe proučavaju značenje mora kao obnovljivog izvora energije. Svaka grupa s pomoću udžbenika i digitalnih sadržaja prikuplja podatke o jednom načinu iskorištavanja mora za dobivanje energije iz obnovljivih izvora (prema izboru nastavnika: energija vjetra, plime i oseke, valova). Predstavnik grupe na prijenosnom računalu izrađuje prezentaciju u digitalnom alatu PowerPoint u paketu Office 365. U prezentaciji mora biti prikazan način iskorištavanja mora za dobivanje energije iz obnovljivog izvora (primjerice, vjetroelektrane na moru, plimne hidroelektrane i sl.), moraju biti navedeni primjeri takvih elektrana u svijetu i prezentacija mora sadržavati fotografije takvih elektrana koje se mogu preuzeti s digitalne platforme za besplatno preuzimanje slika i fotografija Pixabay. Na kraju aktivnosti jedan član grupe projicira prezentaciju na pametnu ploču ili s pomoću projektora te ostalim učenicima u razredu prezentira izrađeno.
Na početku aktivnosti pokrenite videokonferenciju u aplikaciji MS Teams. Kada se svi učenici pridruže, uputite ih na rješavanje kviza o obnovljivim i neobnovljivim izvorima energije koji možete pripremiti u obliku obrasca u navedenoj aplikaciji, koristeći se opcijom assignment. Nakon isteka vremena za rješavanje provjerite i nadopunite odgovore. Zatim učenike podijelite u četiri grupe s podjednakim brojem članova, opcijom izdvojenih soba za suradnju (tzv. breakout rooms). Podijelite im upute za rad u obliku dokumenta. Svaka grupa treba proučiti tekstualni sadržaj u školskom udžbeniku i sadržaj na poveznici te na temelju spoznaja o značenju mora kao obnovljivog izvora energije treba izraditi prezentaciju u alatu MS PowerPoint u paketu Office 365. Svaka grupa istražuje jedan način iskorištavanja mora po izboru nastavnika (primjerice, vjetroelektrane na moru, izmjena plime i oseke, valovi). Osim tekstualnog dijela prezentacija mora sadržavati i slikovne priloge koje učenici mogu preuzeti s mrežne platforme Pixabay. Kada grupe završe s radom, priključuju se zajedničkom sastanku. Predstavnik svake grupe s pomoću priložene prezentacije izlaže sadržaj ostalim učenicima.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Pri predstavljanju sadržaja i postavljanju pitanja koristite se jednostavnijim rječnikom i kraćim rečenicama. Potaknite učenike na razmišljanje postavljanjem dodatnih potpitanja. Omogućite im asocijacije ili vizualne prikaze koji će ih potaknuti na razmišljanje.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Prilikom podjele zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Isto tako, provjeravajte njegovo sudjelovanje u aktivnosti. Omogućite učeniku podsjetnik s elementima koje treba sadržavati prezentacija.
Usmjerite učenika na izvor traženih informacija. Sadržaje s mrežnih izvora možete grafički prilagoditi (nestilizirani i uvećani font, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini) i uručiti učeniku.
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatima Pixabay i PowerPoint. Omogućite mu podsjetnik o njihovu korištenju.
Ohrabrite učenika na usmeno izlaganje i pohvalite njegovo zalaganje. Ako učenik nije u stanju ni uz vašu podršku izlagati rad pred cijelim razredom ili mu to vidljivo stvara nelagodu, nemojte ustrajati na tome da on bude predstavnik grupe, već ga oslobodite tog dijela zadatka. Njemu možete zadati da mijenja slajdove prezentacije. Ako taj isti učenik ima želju, može prezentirati manji dio rada.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Uputite učenike da na poveznici dodatno istraže akcijske planove o budućnosti energije u Europi. Potaknite ih na raspravu o isplativosti i ekološkim posljedicama tih planova. Neka komentiraju predispozicije iskorištavanja mora u iste svrhe na prostoru mora Republike Hrvatske.
Učenike podijelite u šest grupa s podjednakim brojem članova. Svaka grupa treba imati tablet te jedno prijenosno računalo. Služeći se udžbenikom – statističkim podatcima (količina ulovljene ribe po državama) i tematskim kartama, svaka grupa treba izdvojiti najvažnija ribolovna područja za jedan od sljedećih kontinenata: Europa, Azija, Afrika, Sjeverna Amerika, Južna Amerika i Australija. Ukratko uputite učenike u korištenje digitalnim alatom Canva, u kojemu trebaju izraditi plakat na kojemu će biti prikazani nazivi najvažnijih ribolovnih područja izabranog kontinenta, vrste riba koje se u najvećoj mjeri ondje love, države s najvećim godišnjim ulovom ribe i morske struje uz koje se ta ribolovna područja nalaze. Na plakatu treba biti i karta s prikazom tih ribolovnih područja. Uputite učenike na korištenje tematskom kartom morskih struja u školskim atlasima. Kada izrade plakate, grupe ih prezentiraju ostalim učenicima u razredu. Međusobno vrednuju uratke prema kriterijima koje je nastavnik odredio unaprijed (sadržaj i organizacija sadržaja na plakatu; tekst – pravopis i gramatika, veličina slova; dodatci – slike, karta; te kreativnost – boja, font, vidljivost teksta). Plakat koji dobije najviše bodova neka bude objavljen na školskoj mrežnoj stranici i/ili na školskom portalu.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Prilikom podjele zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Isto tako, provjeravajte njegovo sudjelovanje u aktivnosti. Omogućite učeniku podsjetnik s elementima koje treba sadržavati plakat.
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatom Canva. Omogućite mu podsjetnik o njegovu korištenju.
Ohrabrite učenika na usmeno izlaganje i pohvalite njegovo zalaganje. Ako učenik nije u stanju ni uz vašu podršku izlagati rad pred cijelim razredom ili mu to vidljivo stvara nelagodu, nemojte ustrajati na tome da on bude predstavnik grupe, već ga oslobodite tog dijela zadatka. Ako taj isti učenik ima želju, može prezentirati manji dio rada.
Pripremite kriterije prema kojima će učenici vrednovati radove drugih učenika.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Uputite učenike da, služeći se udžbenikom i digitalnim izvorima, pronađu više informacija o održivom ribolovu. Neka izrade kratku prezentaciju u alatu MS PowerPoint u paketu Office 365 kojom će prikazati najvažnije ciljeve tog koncepta.
U uvodnom dijelu sata pitajte učenike jesu li ikada čuli za neku naftnu katastrofu. Neka ukratko komentiraju negativne posljedice takvih katastrofa na stanovništvo, okoliš i gospodarstvo. Potom učenike podijelite u pet grupa s podjednakim brojem članova. Grupama podijelite tablete i jedno prijenosno računalo. Učenicima ponudite neke od tema (Deepwater Horizon, Exxon Valdez, Sea Star i sl.) te ih također uputite da u udžbeniku ili na poveznici promotre tematsku kartu najvećih naftnih havarija u moru. Svaka grupa po dogovoru treba izabrati po jednu od najvećih svjetskih naftnih havarija. Učenike ukratko uputite u korištenje digitalnim alatom NatGeo MapMaker, u kojemu trebaju izraditi jednostavnu geografsku kartu na kojoj će biti prikazana lokacija izabrane naftne havarije. Za služenje alatom nije potrebna registracija, a učenici će izrađenu kartu preuzeti na prijenosno računalo kako bi se njome mogli koristiti u sljedećem koraku. Potom učenike ukratko uputite u korištenje digitalnim alatom Piktochart. Jedan učenik iz grupe na mrežnu stranicu alata prijavljuje se svojim korisničkim računom kojim se koristi za prijavu na neku društvenu mrežu ili u Google. Učenici u grupi među sobom dijele zadatke te s pomoću udžbenika, digitalnih izvora i poveznice pronalaze podatke o odabranoj naftnoj havariji – gdje se dogodila (u oceanu, moru ili zaljevu), u kojem razdoblju, koji je bio uzrok i koje su bile posljedice. Grupe izrađuju infografiku o izabranoj naftnoj havariji na kojoj trebaju prikazati prethodno navedene podatke i u nju dodati prethodno izrađenu kartu i jednu sliku. Uputite učenike da slike mogu preuzeti s besplatne platforme za preuzimanje slika i fotografija Pixabay. Na kraju aktivnosti grupe predstavljaju svoje infografike tako da jedan učenik iz grupe prezentira infografiku projiciranu na pametnu ploču ili s pomoću projektora. Učenici vrednuju radove prema kriterijima koje je prethodno odredio nastavnik, a rad s najvećim brojem bodova neka bude objavljen na mrežnoj stranici škole. Nakon prezentacija potaknite učenike na raspravu o opasnostima proizvodnje nafte na priobalnim (offshore) lokacijama te o važnosti zaštite mora, podmorja i morskih ekosustava.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Prilikom podjele zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Isto tako, provjeravajte njegovo sudjelovanje u aktivnosti. Omogućite učeniku podsjetnik s elementima koje treba sadržavati rad.
Pripremite poveznice za mrežne izvore s traženim informacijama. Provjerite njihovu grafičku prilagodbu (nestilizirani i uvećani font). Tekst s mrežnih stranica možete preuzeti i grafički prilagoditi (nestilizirani i uvećani font, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini) i uručiti ga učeniku.
Budući da se radi o više zadataka, omogućite učeniku s teškoćama dovoljno podrške i vremena za rad te po mogućnosti kraću pauzu za odmor. Najavite učenicima prijelaze između zadataka u aktivnosti.
Neka učenik s teškoćama zajedno s drugim učenicima u grupi sudjeluje u izradi geografske karte. Provjerite da su učenici u grupi ravnopravno raspodijelili uloge pri pretraživanju podataka o naftnoj havariji. Neka učeniku s teškoćama bude jasna njegova uloga. Isto tako, taj učenik može u paru s drugim učenikom unutar grupe preuzeti jednu ulogu u zadatku.
Omogućite pisani podsjetnik za korištenje digitalnim alatima NatGeo MapMaker, Piktochart i Pixabay. Ohrabrite učenika na usmeno izlaganje i pohvalite njegovo zalaganje. Ako učenik nije u stanju ni uz vašu podršku izlagati rad pred cijelim razredom ili mu to vidljivo stvara nelagodu, nemojte ustrajati na tome da on bude predstavnik grupe, već ga oslobodite tog dijela zadatka. Ako taj isti učenik ima želju, može prezentirati manji dio rada.
Učenike potaknite na razmišljanje i sudjelovanje u raspravi dodatnim potpitanjima i asocijacijama. Prema potrebi usmjeravajte učenika pri iznošenju odgovora.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Uputite učenike da na poveznici pročitaju i saznaju više o velikom oceanskom krugu otpada te da u digitalnom alatu Canva izrade plakat kojim će ostale učenike u razredu upoznati s Velikim pacifičkim „otokom” otpada. Neka istraže i koliki je udjel plastike u cijelom otpadu u moru te rasprave o važnosti očuvanja i zaštite mora i morskih ekosustava.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.