U uvodnom dijelu aktivnosti uputite učenike da pogledaju videozapis Deserts 101 | National Geographic. Potom učenike podijelite u četiri grupe s podjednakim brojem članova. Svaka grupa treba imati prijenosno računalo i tijekom rada treba se služiti tekstom u udžbeniku, grafičkim prilozima i školskim atlasom. Prva grupa opisuje obilježja toplih pustinja, druga grupa istražuje i navodi primjere toplih pustinja i objašnjava njihov nastanak, treća grupa opisuje obilježja hladnih pustinja, a četvrta grupa istražuje i navodi primjere hladnih pustinja i objašnjava njihov nastanak. Na prijenosnom računalu svaka grupa u digitalnom alatu Wakelet izrađuje kratku prezentaciju o proučavanoj temi, a nakon što završe s aktivnošću, predstavnik svake grupe svim učenicima prezentira rad.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Učenika s teškoćama, u dogovoru, smjestite bliže izvoru sadržaja. Uključite titl na videozapisu. Ako je potrebno, omogućite učenicima zapis izgovorenog teksta.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Prilikom podjele zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Isto tako, provjeravajte njegovo sudjelovanje u aktivnosti. Omogućite učeniku podsjetnik s elementima zadatka, tj. s informacijama koje treba pronaći u izvorima i koje treba uvrstiti u prezentaciju. Usmjerite učenika na izvore sadržaja u kojima će pronaći tražene informacije.
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatom Wakelet. Omogućite mu podsjetnik o njegovu korištenju. Provjerite grafičku prilagodbu navedenog alata.
Ohrabrite učenike za izlaganje rada. Nemojte ustrajati na tome, ako se tako dogovorite s učenikom ili ako primijetite da mu nije ugodno javno nastupati.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Uputite učenike da na prijenosnom računalu ili tabletu pogledaju videozapis. Po potrebi mogu uključiti opciju prijevoda na hrvatski jezik. Kada ga pogledaju, potaknite ih na raspravu o utjecaju suvremenih trendova klimatskih promjena na pustinjske prostore. Podsjetite ih na pojam dezertifikacije te ih uputite da dodatno istraže primjere drugih zemalja koje se suočavaju s istim problemom.
Učenike podijelite u parove i podijelite im školske tablete. Uputite ih da u parovima izaberu po jedan primjer pustinje, a da se primjeri ne ponavljaju. Napomenite im kako izabrana pustinja može biti topla ili hladna, po izboru. Zadajte im da, služeći se udžbenikom, istraže karakteristične narode koji naseljavaju subekumenske prostore izabranih pustinja. Potom ukratko uputite učenike u korištenje digitalnim alatom ArcGIS Online. Učenici u zadanom alatu trebaju izraditi geografsku kartu s označenom lokacijom izabrane pustinje. Potom trebaju izraditi interaktivnu priču (story map) i u nju dodati sliku pustinje, a trebaju opisati i glavni čimbenik njezina nastanka, predstaviti narod koji živi u njoj te navesti obilježja života, gospodarske djelatnosti, klimatski razred i podtip klime, kao i klimatski dijagram koji mogu pronaći na poveznici. Također, trebaju dodati slike pustinje i naroda koje mogu preuzeti na platformi za besplatno preuzimanje slika Pixabay. Kada završe s aktivnošću, predstavnik svake grupe prezentira izrađenu interaktivnu priču (story map) ostalim učenicima.
Na početku aktivnosti pokrenite videokonferenciju u aplikaciji MS Teams i pričekajte da se svi učenici priključe. Prije same najave rada provjerite predznanje učenika o nastanku toplih i hladnih pustinja u svijetu. Neka vam navedu nekoliko primjera za oba tipa. Nakon uvodnog ponavljanja rasporedite učenike u parove i podijelite im dokument s uputama za rad. Pripremite po jedan primjer pustinje za svaki par. Zadajte im da u alatu ArcGIS Online izrade geografsku kartu s označenom lokacijom pustinje koja im je zadana. Zatim u tom alatu trebaju izraditi interaktivnu priču u kojoj će navesti čimbenik nastanka pustinje, predstaviti narod koji živi u navedenom subekumenskom prostoru, opisati način života i gospodarske djelatnosti kojima se bave, navesti klimatski razred i podtip klime. Osim tekstualnog sadržaja uputite ih da na poveznici pronađu i klimatski dijagram koji mogu uvrstiti u sadržaj, kao i fotografije koje se mogu preuzeti s platforme Pixabay. Nakon što podijelite upute, navedite rok za izradu i vrijeme ponovnog sastanka. Parovi trebaju pokrenuti internu videokonferenciju te se nakon dovršetka zadatka ponovno priključiti zajedničkoj videokonferenciji. Prozovite nekoliko parova koji će podijeliti sadržaj u aplikaciji i ostalim učenicima izložiti svoje uratke.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Učenika s teškoćama smjestite u par s učenikom koji će na njega djelovati motivirajuće i koji će mu pružiti dodatnu podršku. To može biti učenik s kojim je već prije uspješno surađivao.
Omogućite učeniku podsjetnik s elementima zadatka te ga usmjerite na izvore informacija. Pripremite podsjetnik s elementima koje treba sadržavati rad. Podsjetnik može biti pisan kao popis ključnih pojmova ili pitanja na koje učenik treba pronaći odgovore.
Provjerite zna li se učenik koristiti digitalnim alatom ArcGIS Online i platformom Pixabay. Ako je potrebno, omogućite mu podsjetnik o njihovoj upotrebi. Češće provjeravajte snalaženje u digitalnim alatima.
Neka učenik prezentira svoj rad, osim ako se unaprijed ne dogovorite s njim da ga zbog teškoće koju ima nećete izlagati javnom nastupu. Umjesto da samo jedan učenik bude predstavnik para, omogućite da oba člana prezentiraju rad.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Uputite učenike da pretraže internet i na primjeru jedne izabrane pustinje istraže turističko vrednovanje te pustinje te u digitalnom alatu Canva izrade turističku brošuru.
Prije početka aktivnosti pripremite prijenosna računala za učeničke grupe (broj računala jednak je broju grupa). Učenike podijelite u pet podjednako brojnih grupa. Uputite učenike da koristeći se prijenosnim računalom te udžbenikom i školskim atlasom izrade kviz u digitalnom alatu Kahoot. Učenike ukratko uputite u korištenje alatom te im napomenite da svaki učenik u grupi istražuje i predlaže pitanja različitog tipa s temom subekumenskih prostora pustinja, obilježja klime te života i gospodarskih djelatnosti prema prethodno spomenutim nastavnim sredstvima. Učenici u kviz trebaju dodati i slike koje mogu preuzeti s besplatnog alata za preuzimanje slika Pixabay. Naposljetku, učenici u navedenom digitalnom alatu na školskim tabletima trebaju pristupiti izrađenim kvizovima te zajednički rješavati kvizove drugih učeničkih grupa u svrhu provjere usvojenosti ishoda.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Prilikom podjele zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Isto tako, provjeravajte njegovo sudjelovanje u aktivnosti. Omogućite učeniku podsjetnik s temama na temelju kojih treba osmisliti pitanja (subekumenski prostori pustinja, obilježja klime te života i gospodarskih djelatnosti). Označite mu dio u udžbeniku koji se odnosi na sadržaj koji treba biti zastupljen u pitanjima.
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatom Kahoot. Omogućite mu podsjetnik o njegovu korištenju. Provjerite grafičku prilagodbu navedenog alata.
Pri rješavanju kvizova učenik s teškoćama može raditi u paru s drugim učenikom. Drugi učenik može mu pružiti dodatnu podršku, primjerice, prilikom čitanja pitanja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenike podijelite u grupe i dajte im prijenosna računala ili tablete. Ukratko ih uputite u korištenje digitalnim alatom Purpose Games. Uputite ih na izradu interaktivne igre u kojoj će na geografskoj karti ucrtati neke od najvećih i najpoznatijih vrućih i hladnih pustinja u svijetu. Poveznicu na izrađenu interaktivnu igru grupe dijele u zajednički tim u aplikaciji MS Teams kako bi im ostali učenici mogli pristupiti pri uvježbavanju nastavnih sadržaja.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.