Predmet
Geografija 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Sačuvajmo svoje blago

Naziv predmeta
Geografija 3

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • održivi razvoj
  • zaštićena područja
  • turizam
  • održivi turizam

Tko se brine o održivom razvoju?

Na početku aktivnosti učenike podijelite u grupe. Svaka grupa neka pogleda koja su tematska područja kojima se bavi Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja Zavod za zaštitu okoliša i prirode. Zatim uputite učenike da svaka grupa iz tematskog područja Održivo korištenje prirodnih dobara i ekološka mreža izabere jedno od ponuđenih tematskih područja (koja prethodno može odrediti i nastavnik), a koje se odnosi ili na direktive ili na potpore iz EU fondova. Na navedenoj mrežnoj stranici učenici trebaju potražiti i ukratko analizirati odabranu direktivu/potporu. Rezultate učenici zapisuju u bilježnice. Kada završe s radom, učenici odabiru predstavnika grupe koji dobivene rezultate prezentira učenicima ostalih grupa. Nakon toga pokrenite kraću raspravu među učenicima pitanjima poput: Kako je osmišljena organizacija provedbe održivog razvoja u Republici Hrvatskoj? Na što se odnose direktive/potpore koje ste analizirali? Biste li što promijenili ili dodali? Neka argumentiraju svoje odgovore.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.

Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Prilikom podjele zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Isto tako, provjeravajte njegovo sudjelovanje u aktivnosti. Omogućite učeniku podsjetnik s elementima zadatka, tj. s informacijama koje treba pronaći u izvorima.
Pretraživanje informacija u izvorima s većom količinom informacija može biti izazovan zadatak za učenike s teškoćama. Za njih unaprijed odvojite i ispišite dijelove s mrežne stranice Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja koji sadržavaju informacije koje trebaju pronaći. Pripazite na grafičku prilagodbu teksta (nestilizirani i uvećani font, poravnanje po lijevoj margini, dvostruki prored).
Ohrabrite učenika na usmeno izlaganje i pohvalite njegovo zalaganje. Ako učenik nije u stanju ni uz vašu podršku izlagati rad pred cijelim razredom ili mu to vidljivo stvara nelagodu, nemojte ustrajati na tome da on bude predstavnik grupe, već ga oslobodite tog dijela zadatka.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da na mrežnim stranicama prouče tematsko područje Informiranje i uključivanje javnosti. Neka analiziraju kako je organiziran i kako se provodi Edukativni program Diverterra, a rezultate neka podijele u razrednoj grupi izrađenoj u alatu Padlet.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tko se brine o održivom razvoju?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje koja je institucija u Republici Hrvatskoj zadužena za implementaciju načela održivoga razvoja te koje su direktive i potpore iz Europske Unije trenutačno aktualne.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Što nam donosi turizam?

Podijelite učenike u tri grupe. Svaka grupa odabire po dva nacionalna parka ili parka prirode koje je prethodno izabrao nastavnik. Učenici na tabletima koje im je dao nastavnik pristupaju mrežnim stranicama odabranih zaštićenih područja (onima koje nastavnik smatra pouzdanima) i traže podatke o broju posjetitelja za 2018. i 2019. godinu (primjer mrežne stranice), kao i planove daljnjeg razvoja tog prostora aktivnostima namijenjenima turistima te analiziraju jesu li te aktivnosti u skladu s načelima održivog razvoja i koliki je pritisak turista na dostupne resurse. Nakon toga uputite učenike da brojčane podatke unesu u tablice izrađene u alatu Excel u paketu Office 365. Zatim u istom alatu, služeći se podatcima iz tih tablica, izrađuju stupičaste dijagrame. Dobivene dijagrame, zajedno s podatcima o planiranim budućim aktivnostima i zaključkom jesu li te aktivnosti u skladu s načelima održivoga razvoja, svaka grupa unosi u alat Wakelet i izrađuje prezentaciju. U prezentaciju je, osim izrađenog dijagrama i tekstualnog dijela o o planiranim aktivnostima, potrebno umetnuti i fotografije zaštićenog područja (bar jednu) te kartu s lokacijom koju također trebaju preuzeti s mrežnih stranica. Kada završe sa zadatkom, odabiru predstavnika grupe koji rezultate prezentira ostalim učenicima. Oni trebaju vrednovati je li tema predstavljena na zanimljiv i inovativan način te sadržava li prezentacija sve što je prethodno navedeno. Zatim odabiru najbolju prezentaciju i objavljuju je u razrednoj grupi na društvenoj mreži Yammer.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.

Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Prilikom podjele zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Riječ je o složenoj aktivnosti, stoga je važno da odmah u početku učeniku bude jasna uloga kako bi imao dovoljno vremena za ostvarivanje svog dijela zadatka. Svakako češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Omogućite učeniku podsjetnik s elementima zadatka, tj. s informacijama koje treba pronaći u izvorima (nacionalni park, park prirode, broj posjetitelja u 2018. i 2019. godini, planovi daljnjeg razvoja zaštićenog područja, održivi razvoj, pritisak turista na dostupne resurse).
Budući da se radi o kompleksnijoj aktivnosti, korisno je izraditi vizualni raspored sa slijedom koraka u aktivnosti (1. odabir nacionalnog parka/parka prirode, 2. pretraživanje zaštićenog područja na mrežnim stranicama, 3. unos podataka u Excel, 4. izrada prezentacije u alatu Wakelet, 5. prezentacija rezultata). Kako bi uspješnije i na vrijeme riješio svoje dijelove zadatka, usmjerite učenika na točne dijelove izvora u kojem se nalaze tražene informacije. Korisno je izdvojiti dijelove teksta s mrežnih stranica, grafički ih prilagoditi te uručiti učenicima s teškoćama.
Ako je moguće, neka učenik s teškoćama ima zaseban tablet.
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatima Yammer, Wakelet i Excel. Omogućite mu podsjetnik o njihovu korištenju.
Ohrabrite učenika na usmeno izlaganje i pohvalite njegovo zalaganje. Ako učenik nije u stanju ni uz vašu podršku izlagati rad pred cijelim razredom ili mu to vidljivo stvara nelagodu, nemojte ustrajati na tome da on bude predstavnik grupe, već ga oslobodite tog dijela zadatka. Ako taj isti učenik ima želju, može prezentirati manji dio rada.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da potraže podatke o posjetiteljima za 2018. i 2019. za neka druga zaštićena područja koja nisu obuhvaćena aktivnošću provedenom na satu. Potom neka naprave prezentaciju u alatu Wakelet prema istim uputama kao u drugoj aktivnosti ovog scenarija. Dobivene rezultate neka objave na društvenoj mreži Yammer.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što nam donosi turizam?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira podatke o turističkom prometu na konkretnom primjeru i donosi zaključke o pritisku na prirodne resurse.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Turizam i održivost na naš način

Na početku aktivnosti učenici podijeljeni u iste grupe kao u prethodnoj aktivnosti izrađuju kviz u digitalnom alatu Kahoot. Pitanja trebaju biti povezana s podatcima iznesenima u prethodnoj aktivnosti. Zatim potaknite kraću raspravu o načinu provođenja načela održivoga razvoja na konkretnim primjerima tako da učenici daju svoje prijedloge novih aktivnosti ili modifikacije postojećih kako bi se prethodno analizirani prostor što više očuvao.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Započnite videokonferenciju u aplikaciji MS Teams i pričekajte da se svi učenici priključe. Unaprijed pripremite zadatak za provjeru predznanja o turističkoj valorizaciji nacionalnih parkova i parkova prirode u Hrvatskoj u navedenoj aplikaciji i učenike uputite na pojedinačno rješavanje. Nakon isteka roka provjerite odgovore i nadopunite ih. Zatim učenike podijelite u osam tročlanih grupa. Za svaku grupu pripremite jedan nacionalni park i jedan park prirode. Grupe oformite s pomoću opcije izdvojenih soba za suradnju (tzv. breakout rooms) i podijeliti im upute za rad. Zadajte im da u alatu Canva izrade plakat kojim će prikazati ideje i prijedloge za turističku valorizaciju odabranih zaštićenih područja u skladu s načelima održivog razvoja. Nakon isteka vremena za izradu sadržaja članovi grupa ponovno se priključuju zajedničkom sastanku i dijele izrađeni sadržaj s ostalim učenicima. Predstavnici svake grupe služeći se plakatom usmeno izlažu uradak ostalim učenicima u razredu.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.

Provjerite služi li se učenik digitalnim alatom Kahoot. Omogućite mu podsjetnik o njegovu korištenju.
Učenika potaknite na kreativno razmišljanje dodatnim potpitanjima. Ohrabrite ga na usmeno izlaganje i predstavljanje vlastitih ideja.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da na mrežnim stranicama koje smatrate pouzdanima potraže primjere kako se u smjeru održivoga razvoja upravlja u zaštićenim područjima u svijetu (učenici mogu odabrati neko zaštićeno područje koje bi željeli posjetiti) i to usporede s podatcima koje su analizirali u drugoj aktivnosti ovog scenarija. Rezultate usporedbe prezentiraju ostalim učenicima koristeći se digitalnim alatom Prezi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Turizam i održivost na naš način

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik na konkretnom primjeru daje prijedloge za daljnji razvoj zaštićenih područja u skladu s načelima održivoga razvoja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.