Na početku aktivnosti uputite učenike da prouče kratke članke na poveznicama 1 i 2 o održivom razvoju kako bi se upoznali s temom. Zatim povedite kraću raspravu o najvažnijim odrednicama održivoga razvoja s kojima su se mogli upoznati proučavanjem članaka. Raspravu možete potaknuti pitanjima poput: Jeste li saznali što je održivi razvoj? Kakav se model održivosti primjenjuje? Koji su glavni ciljevi održivog razvoja? Kada je prvi put istaknuta ideja održivog razvoja u svijetu? Tko sve sudjeluje u provedbi tog koncepta? Zatim učenike podijelite u četiri jednakobrojne grupe. Svaka grupa neka izabere jednu jedinicu lokalne samouprave na teritoriju Republike Hrvatske (ali ne onu u kojoj se nalazi škola), a koje je prethodno odredio nastavnik. Na mrežnim stranicama odabrane jedinice učenici neka potraže spominje li se održivi razvoj i neka analiziraju kojim se projektima i na koji način ostvaruju ciljevi održivog razvoja na konkretnom primjeru (dovoljno je, primjerice, uzeti dva projekta). Rezultate učenici zapisuju u bilježnice. Kada završe s tim dijelom zadatka, odabiru predstavnika grupe koji dobivene rezultate prezentira učenicima ostalih grupa. Nakon toga započnite kraću raspravu među učenicima o tome koji im se projekt čini najboljim primjerom primjene koncepta održivog razvoja provedbom određenog projekta. Neka svoje odgovore argumentiraju.
Na početku aktivnosti pokrenite videokonferenciju u aplikaciji MS Teams. Kada se svi učenici pridruže, podijelite im skraćenu poveznicu na mrežnu stranicu nevladine udruge ODRAZ te ih uputite da pojedinačno pročitaju članak te u bilježnicu zapišu i objasne koncept održivog razvoja i njegove ciljeve. Nakon što učenici završe s radom, prozovite nekoliko učenika da pročitaju svoje bilješke te ih eventualno dopunite. Zatim učenike podijelite u osam grupa s podjednakim brojem članova s pomoću opcije izdvojenih soba za suradnju (tzv. breakout rooms) u aplikaciji i podijelite im upute za zadatak. Svakoj grupi pripremite jednu jedinicu lokalne samouprave u Hrvatskoj i poveznicu na njihove mrežne stranice. Zadajte im da prouče mrežne stranice i da istraže postoje li projekti koji se provode u skladu s načelima održivog razvoja. Na temelju pronađenih informacija neka izrade prezentaciju u alatu MS PowerPoint u sustavu Office 365. Prezentacija mora sadržavati tekstualne i grafičke elemente, a za korištene priloge potrebno je navesti izvore. Nakon završetka rada svaka grupa ponovno se priključuje zajedničkoj videokonferenciji, dijeli sadržaj ostalim učenicima u predmetni kanal, a predstavnici svake grupe usmeno izlažu uradak koristeći se prezentacijom.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Članke s poveznica grafički prilagodite (nestilizirani i uvećani font, jedan stupac, poravnanje po lijevoj margini, dvostruki prored) i uručite učeniku.
Ohrabrite učenike s teškoćama na sudjelovanje u raspravi. Postavljanjem dodatnih potpitanja potaknut ćete ih na razmišljanje.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Prilikom podjele zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Isto tako, provjeravajte njegovo sudjelovanje u aktivnosti. Omogućite učeniku podsjetnik s elementima zadatka, tj. s informacijama koje treba pronaći u izvorima. Možete pripremiti tablicu koju će učenik ispunjavati.
Usmjerite učenike na dijelove teksta na poveznicama 1 i 2 u kojima mogu pronaći tražene informacije.
Ohrabrite učenika na usmeno izlaganje i pohvalite njegovo zalaganje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Potaknite učenike da na mrežnim stranicama potraže dva dokumenta koja se odnose na održivi razvoj i koja se primjenjuju u Republici Hrvatskoj. Potom neka analiziraju njihove glavne odrednice i neka ih podijele s ostalim učenicima u razredu služeći se alatom Padlet.
Na početku aktivnosti uputite učenike da u parovima na mrežnim stranicama potraže podatke o održivom razvoju za jedinicu lokalne samouprave u kojoj se nalazi škola. Nakon provedbe te aktivnosti povedite kraću raspravu koju možete potaknuti pitanjima: Jeste li pronašli projekte ili barem odluke koje uključuju neke smjernice održivoga razvoja? Koji su to primjeri? Ima li ih, prema vašem mišljenju, dovoljno? Na što se uglavnom odnose te smjernice/načela koja ste pronašli? Potom učenike podijelite u četiri grupe. Svaka grupa ima zadatak osmisliti neku aktivnost koju bi mogla provesti ili projekt koji bi mogla predložiti lokalnoj zajednici kako bi pridonijela budućem razvoju te jedinice lokalne samouprave u smjeru održivog razvoja. Kako bi lakše osmislili aktivnost/projekt, uputite učenike na korištenje različitim mrežnim poveznicama (jedna poveznica kao primjer). Aktivnost ili projekt koji planiraju treba biti u skladu s načelima održivog razvoja (navesti to načelo u prezentaciji) kako bi bio primjenjiv u njihovoj sredini, a trebaju navesti i argumente kako bi to što su osmislili moglo pridonijeti održivom razvoju tog prostora (primjerice, uvođenje električnih bicikala radi smanjenja ugljičnog otiska). Na kraju aktivnosti učenici u digitalnom alatu Canva izrađuju plakate koje prezentiraju ostalim grupama. Nakon toga učenici vrednuju plakate tako da vrednuju primjenjivost projekta na konkretnom prostoru, njegov doprinos održivom razvoju te kreativnost pri izradi plakata. Plakat koji bude izabran kako najbolji objavljuje se u razrednoj grupi na društvenoj mreži Yammer.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Učenika s teškoćama smjestite u par s učenikom koji će na njega djelovati motivirajuće te koji će mu pružiti dodatnu podršku. To može biti učenik s kojim je već prije uspješno surađivao.
Pripremite poveznice za mrežne izvore s traženim informacijama. Provjerite njihovu grafičku prilagodbu (nestilizirani i uvećani font). Omogućite učenicima podsjetnik s elementima zadatka, tj. koje informacije trebaju pronaći u izvorima.
Ohrabrite učenike s teškoćama na sudjelovanje u raspravi. Postavljanjem dodatnih potpitanja potaknut ćete ih na razmišljanje.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Prilikom podjele zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Isto tako, provjeravajte njegovo sudjelovanje u aktivnosti. Omogućite učeniku podsjetnik s elementima zadatka, tj. s informacijama koje treba pronaći u izvorima i predstaviti na plakatu.
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatom Canva. Omogućite mu podsjetnik o njegovu korištenju. Provjerite grafičku prilagodbu navedenog alata.
Omogućite učeniku podsjetnik koji će mu pomoći pri vrednovanju radova drugih učenika.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Uputite učenike da odaberu projekt na razini jedinice lokalne samouprave u kojoj se nalazi škola koji smatraju najvažnijim za budući razvoj u skladu s načelima održivog razvoja i neka ga analiziraju. Potom neka izrade prezentaciju u digitalnom alatu Prezi. Na kraju trebaju rad prezentirati ostalim učenicima u razredu, a prezentaciju objaviti na društvenoj mreži Yammer.
Učenike podijelite u dvije grupe. Svaka grupa neka odabere jedno od područja: Gospodarenje otpadom ili Energetska učinkovitost. Potom ih uputite na mrežne poveznice poput stranice Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost ili neke druge, primjerice, stranice portala ENVI Zavoda za zaštitu okoliša i prirode, a možete i sami odabrati one koje smatrate relevantnima. Ovisno o odabranoj temi, cilj je svake grupe istražiti kako sami učenici, kao pojedinci, svojim ponašanjem u svakodnevnom životu kod kuće mogu pridonijeti održivom razvoju s obzirom na odabranu temu i dati što veći broj konkretnih primjera čiji doprinos održivom razvoju mogu objasniti (poput gašenja svjetala pri izlasku iz prostorije, nekorištenja plastičnih vrećica i sl.). Kada završe s tom aktivnošću, učenici izrađuju letak u digitalnom alatu Canva. Potom prezentiraju rezultate drugoj grupi. Nakon toga povedite kraću raspravu o tim primjerima. Potaknite ih da daju još pokoji primjer i razmisle jesu li se spremni pridržavati tih primjera i u kolikoj mjeri.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Prilikom podjele zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Isto tako, provjeravajte njegovo sudjelovanje u aktivnosti. Omogućite učeniku podsjetnik s elementima zadatka, tj. s informacijama koje treba pronaći u izvorima i predstaviti na plakatu.
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatom Canva. Omogućite mu podsjetnik o njegovu korištenju. Provjerite grafičku prilagodbu navedenog alata.
Ohrabrite učenike s teškoćama na sudjelovanje u raspravi. Postavljanjem dodatnih potpitanja potaknut ćete ih na razmišljanje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenike uputite na dodatne sadržaje s provjerenih mrežnih stranica posvećenih temi održivosti kućanstava. Učenici trebaju istražiti u kojim pogledima kućanstvo može biti održivo te postoje li poticaji/mjere za kućanstva (primjerice, za postavljanje solarnih elektrana) koji teže održivosti (dovoljno je navesti dva primjera poticaja/mjera). Potom učenici izrađuju plakat u digitalnom alatu Canva koji prezentiraju učenicima u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.