Potaknite učenike na razmišljanje postavljanjem pitanja što za njih označuje pojam gospodarstvo. Prikupite njihove odgovore koristeći se alatom Mentimetre.
Raspravite o rezultatima koje ste dobili. Uvedite učenike polako u aktivnost ističući da poremećajem u gospodarstvu nastaje kriza. Gospodarske krize izazivaju poremećaji u proizvodnji i potrošnji.
Kratkotrajne gospodarske krize nastaju nakon ratova, suša, poplava i potresa. Prikažite nekoliko fotografija tih prirodnih i društvenih pojava. Kada su se u Hrvatskoj pojavile takve nepogode? Potaknite učenike da se prisjete potresa u Petrinji i Zagrebu ili poplava u Slavoniji i Lici. Neka u parovima razmijene mišljenja zašto baš tada nastaju manje gospodarske krize. Poslušajte njihove odgovore i najavite krizu koja je zahvatila gotovo cijeli svijet. U ovom dijelu govorit ćemo o njezinim uzrocima.
Podijelite učenike u skupine. Pripremite im materijale za rad koji se temelje na znanstvenom članku Analiza uzroka i posljedica globalnih ekonomskih kriza 20. i 21. stoljeća , članku Gospodarska i društvena politika Franklina Delana Roosevelta do Drugoga svjetskog rata (1933. – 1941.) i natuknici Hrvatske enciklopedije Velika industrijska kriza (1929. – 1932.)
Odaberite nekoliko fotografija iz razdoblja uoči Velike gospodarske krize iz udžbenika kojim se koristite. Uputite učenike da s pomoću pripremljenih tekstova i slikovnih izvora u digitalnom alatu Padlet izdvoje uzroke Velike gospodarske krize.
Nekoliko skupina predstavlja svoje uratke u razredu. Potaknite učenike na raspravu pitajući ih koji uzrok Velike gospodarske krize oni smatraju najvažnijim.
Aktualizirajte temu pitanjima poput: Kako danas prepoznati uzroke gospodarske krize? Što biste vi učinili da se uzroci na vrijeme uoče? Kako biste upozorili ljude oko sebe? Kako biste sebe zaštitili? Je li nedavno gospodarska kriza zahvatila Hrvatsku?
Organizirajte sastanak izrađujući poveznicu kojom učenici pristupaju digitalnom alatu MS Teams. Na interaktivnu bijelu ploču, koju ste otvorili unutar digitalnog alata, zapišite pojam gospodarstvo. Služeći se olujom ideja, učenici iznose svoje asocijacije na zadani pojam. Zapišite iznesene asocijacije, a zatim ih komentirajte s učenicima. Uvedite ih polako u aktivnost ističući da poremećajem u gospodarstvu nastaje kriza. Gospodarske krize izazivaju poremećaji u proizvodnji i potrošnji. Kratkotrajne gospodarske krize nastaju nakon ratova, suša, poplava i potresa. Unaprijed pripremite fotografije koje prikazuju navedene prirodne i društvene pojave. Fotografije prikažite u digitalnom alatu Office 365, programu PowerPoint i podijelite zaslon s učenicima. Nakon što učenici promotre fotografije potaknite ih da se prisjete kada su se u Hrvatskoj pojavile takve nepogode. Potaknite ih da se sami prisjete potresa u Petrinji i Zagrebu ili poplava u Slavoniji i Lici. Podijelite učenike u parove koristeći se funkcijom soba za suradnju (breakout rooms ). Učenici će unutar para razmijeniti mišljenje o manjim gospodarskim krizama koje nastaju nakon prikazanih nepogoda. Otvorite interaktivnu bijelu ploču i zabilježite učeničke odgovore, a zatim podijelite zaslon s učenicima i prokomentirajte ih. Podijelite učenike u grupe pomoću funkcije sobe za suradnju (breakout rooms). S pomoću funkcije chat podijelite svakoj grupi materijal kojim će proučavati Veliku gospodarsku krizu, a koji ste unaprijed pripremili prema znanstvenom članku Analiza uzroka i posljedica globalnih ekonomskih kriza 20. i 21. stoljeća, članku Gospodarska i društvena politika Franklina Delana Roosevelta do Drugoga svjetskog rata (1933. – 1941.) i natuknici Hrvatske enciklopedije Velika industrijska kriza (1929. – 1932.) Odaberite nekoliko fotografija iz razdoblja uoči Velike gospodarske krize iz udžbenika kojim se koristite. Uputite učenike da s pomoću pripremljenih tekstova i slikovnih izvora u digitalnom alatu Padlet izdvoje uzroke Velike gospodarske krize. Nekoliko skupina predstavlja svoje uratke u razredu. Potaknite učenike na raspravu pitajući ih koji uzrok Velike gospodarske krize oni smatraju najvažnijim. Aktualizirajte temu pitanjima poput: Kako danas prepoznati uzroke gospodarske krize? Što biste vi učinili da se uzroci na vrijeme uoče? Kako biste upozorili ljude oko sebe? Kako biste sebe zaštitili? Je li nedavno gospodarska kriza zahvatila Hrvatsku?
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Prije početka aktivnosti učenicima s teškoćama objasnite upotrebu alata Mentimeter. Ako je učenicima s intelektualnim teškoćama zadatak previše težak, omogućite pisanje odgovora na papire. Potičite sve učenike da sudjeluju u raspravi o rezultatima, ali ne inzistirajte na uključivanju ako učenik s teškoćama nije spreman na to.
Tijekom prikazivanja fotografija prirodnih i društvenih pojava vodite računa o tome da svi učenici dobro vide fotografiju, da učenik s oštećenjem vida sjedi na prikladnome mjestu i da je svjetlost u učionici prikladna. Učenicima s oštećenjem vida možete omogućiti pregled fotografija na tabletu.
Učenike zatim podijelite u parove uzimajući u obzir osobine učenika s teškoćama. Neka učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji će mu pružiti potporu, motivirati ga te mu biti uzor u ponašanju. Češće provjerite kako par u kojem je učenik s teškoćama napreduje u obavljanju zadatka. Učenicima s intelektualnim teškoćama unaprijed pripremite fotografije iz doba Velike gospodarske krize i smjernice za poveznicu Hrvatske enciklopedije. Također pripremite upute za upotrebu digitalnog alata Padlet u kojem će zapisati uzroke i posljedice Velike gospodarske krize. Upute za upotrebu digitalnog alata te za izvedbu zadataka trebaju biti jezično i grafički prilagođene. Ne inzistirajte na tome da uradak predstavlja učenik s jezičnim teškoćama, učenik s izraženom anksioznošću i drugi učenici kojima to stvara problem.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenike potaknite da samostalnim pretraživanjem mrežnih stranica, koristeći se pretraživačima Google ili Bing, istraže posljedice epidemije bolesti COVID-19 na svjetsko ili hrvatsko gospodarstvo. Rezultate istraživanje predstavit će u digitalnom alatu Sway.
Motivirajte učenike da smisle način kako izaći iz krize, a kriza je nedostatak novca za odlazak s prijateljima na kampiranje. Podijelite ih u skupine i neka tri minute razmjenjuju mišljenja. Nakon toga trebaju poredati svoje ideje od najostvarivije do vrlo teško ostvarive. Zapisati ih mogu u alatima Padlet ili Canva ili u bilježnice.
Nekoliko grupa iznosi svoje zaključke.
Najavite učenicima da su i države svijeta tražile izlazak iz Velike gospodarske krize, svaka na svoj način. Najpoznatiji program izlaska iz krize imali su Amerikanci pod nazivom New Deal. Program je obuhvaćao mjere za oporavak gospodarstva. Svakoj skupini pripremite materijale koji se odnose na neke od mjera: poljoprivreda, industrija, javni radovi, socijalna politika, zapošljavanje, bankarstvo… Poslužite se člankom Gospodarska i društvena politika Franklina Delana Roosevelta do Drugoga svjetskog rata (1933. – 1941.). Učenici izrađuju prezentaciju u alatu MS PowerPoint i predstavljaju je razredu.
Zatim prema izdvojenim najvažnijim idejama učenici pristupaju digitalnom alatu Kahoot u kojem izrađuju kviz kojim će provjeriti znanje učenika ostalih skupina. Usmjerite učenike da pitanja budu jasna i jednoznačna.
Potaknite učenike na raspravu pitanjem jesu li mjere programa New Deal primjenjive i u razdobljima kada gospodarstvo nije u krizi te mogu li se one u istovjetnom ili ponešto izmijenjenom obliku koristiti i danas.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe. Važno je da učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u grupi učenika koji će ga motivirati na rad i pomoći mu usmjeriti pozornost na zadatak. Ako je riječ o učeniku s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno je unaprijed najaviti rad u grupi te organizirati rad uz vizualnu podršku. Potičite aktivno sudjelovanje svih učenika u raspravi. U iznošenju zaključaka neka učenik s teškoćama sudjeluje ako se osjeća spremnim. Podijelite uloge članova grupe tako da učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), omogućite zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem. Provjerite kako se učenik snalazi u digitalnim alatima Padlet ili Canva te, prema potrebi, omogućite da učenik s teškoćama ideje o tome kako izaći iz krize zapisuje na papir ili u bilježnicu.
Pripremite učeniku s teškoćama prilagođeni tekst članka Gospodarska i društvena politika Franklina Delana Roosevelta do Drugog svjetskog rata (1933. – 1941.). Neka tekst za učenika s teškoćama bude prilagođen njegovim potrebama (ovisno o području i mjerama koje grupa treba proučiti). Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, omogućite mu čitanje članka na tabletu ili računalu s mogućnošću prilagodbe veličine fonta, svjetline i kontrasta. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja, tekst treba biti grafički i vizualno prilagođen (veći font, jednostavniji font, povećan razmak između riječi, dvostruki prored, lijevo poravnanje teksta).
Na primjeru pokažite kako se koristiti digitalnim alatom Kahoot u kojem učenici moraju izraditi kviz te pripremite i upute za upotrebu. Prema podijeljenim ulogama učenici zajednički izrađuju kviz na način da učenik s teškoćama daje doprinos s obzirom na svoje jake strane i sposobnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenike potaknite da samostalnim pretraživanjem mrežnih stranica istraže koje su građevine sagrađene projektom New Deal. Rezultate istraživanja predstavit će u digitalnom alatu MS PowerPoint.
Učenike potaknite da samostalnim pretraživanjem mrežnih stranica istraže tko je bio Herbert Hoover. Rezultate istraživanja predstavit će u digitalnom alatu MS PowerPoint.
Postavite učenicima nekoliko pitanja da vidite koliko su upoznati sa stanjem u hrvatskom gospodarstvu. Pitajte ih koja je glavna gospodarska grana u Hrvatskoj danas i je li dobro da država većinom ovisi o turizmu. Podsjetite ih na epidemiju bolesti COVID-19 kada je kretanje bilo ograničeno te kako je to utjecalo na turizam. Izradite malu anketu u alatu MS Forms u kojoj će učenici označiti u kojoj gospodarskoj grani su im otac i majka zaposleni. Raspravite s njima dobivene rezultate i kako ti rezultati prikazuju stanje hrvatskoga gospodarstva. Pitajte ih što misle o stranim radnicima koje viđaju na ulicama i zašto se doseljavaju. Što je s domaćim stanovništvom i zašto emigrira? Poznaju li koga tko se odselio iz Hrvatske ili možda doselio? S kojim se problemima susreću doseljenici?
Učenicima predstavite zadatak – istraživanje i usporedba mjera programa New Deal i gospodarskog stanja u Hrvatskoj danas. Podijelite ih u skupine poljoprivreda, industrija, javni radovi, socijalna politika, zapošljavanje i bankarstvo. Kako bi svaki učenik aktivno sudjelovao u radu, učenici moraju proučiti pripremljene materijale o gospodarskom stanju u Hrvatskoj prema Nacionalnom planu oporavka i otpornosti 2021. – 2026., prisjetiti se proteklih aktivnosti i izraditi prezentaciju u digitalnom alatu Emaze. U prezentaciju trebaju uvrstiti i fotografije. Uputite učenike da se u tu svrhu služe platformom Pixabay s koje mogu preuzeti fotografije. Skupine će nakon završetka rada uratke predstaviti u razredu.
S učenicima tada raspravite bi li se ideje programa New Deal mogle danas primijeniti u rješavanju gospodarskih problema kako u Hrvatskoj tako i u drugim državama te imaju li oni zamisao kako se gospodarske krize mogu izbjeći. Pitajte ih koje su posljedice krize dugotrajne i mogu li se izbjeći ili barem umanjiti. Svoje ideje prikazat će infografikom izrađenom u alatu Piktochart.
Organizirajte sastanak izrađujući poveznicu kojom učenici pristupaju digitalnom alatu MS Teams. Postavite im nekoliko pitanja da vidite koliko su upoznati sa stanjem u hrvatskom gospodarstvu. Pitajte ih koja je glavna gospodarska grana u Hrvatskoj danas i je li dobro da država većinom ovisi o turizmu. Podsjetite ih na epidemiju bolesti COVID - 19 kada je kretanje bilo ograničeno te kako je to utjecalo na turizam. Izradite malu anketu u alatu MS Forms u kojoj će učenici označiti u kojoj gospodarskoj grani su im otac i majka zaposleni i podijelite obrazac s pomoću opcije chat. Iznesite učenicima dobivene rezultate i na osnovi njih raspravite o stanju hrvatskoga gospodarstva. Usmeno pitajte učenike o stranim radnicima koje viđaju na ulicama i zašto se doseljavaju. Što je s domaćim stanovništvom i zašto emigrira? Poznaju li nekoga tko se odselio iz Hrvatske ili možda doselio? S kojim se problemima susreću doseljenici? Podijelite učenike u grupe koristeći se funkcijom soba za suradnju (breakout rooms). Svaka grupa treba provesti istraživanje i usporediti Veliku gospodarsku krizu i gospodarsko stanje u Hrvatskoj danas. Podijelite ih u grupe poljoprivreda, industrija, javni radovi, socijalna politika, zapošljavanje i bankarstvo. Kako bi svaki učenik aktivno sudjelovao u radu, učenici moraju proučiti pripremljene materijale o gospodarskom stanju u Hrvatskoj prema Nacionalnom planu oporavka i otpornosti 2021. – 2026., prisjetiti se proteklih aktivnosti i izraditi prezentaciju u digitalnom alatu Emaze. U prezentaciju trebaju uvrstiti i fotografije. Uputite učenike da se u tu svrhu služe platformom Pixabay s koje mogu preuzeti fotografije. Skupine će nakon završetka rada uratke predstaviti u razredu. Podijelite zaslon s učenicima kako bi svima bio vidljiv prezentirani sadržaj. S učenicima tada raspravite bi li se ideje programa New Deal mogle danas primijeniti u rješavanju gospodarskih problema kako u Hrvatskoj tako i u drugim državama te imaju li oni zamisao kako se gospodarske krize mogu izbjeći. Pitajte ih koje su posljedice krize dugotrajne i mogu li se izbjeći ili barem umanjiti. Svoje ideje prikazat će infografikom izrađenom u alatu Piktochart nastavljajući rad u grupama koje ste organizirale pomoću funkcije sobe za suradnju.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima pojedinog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Početnim pitanjima zainteresirajte učenike za temu, a pogotovo učenike s teškoćama tako što ćete im pozornost usmjeriti izravnim pitanjima, ali na njima jasan i razumljiv način. Pripremite upute za ispunjavanje ankete u alatu MS Forms. Upute trebaju biti jezično i grafički prilagođene učeniku u skladu s njegovim teškoćama, a učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite ispunjavanje ankete na papiru ili uz pomoć učenika s kojim sjedi. Češće provjeravajte treba li potporu te dajte jasne smjernice za ispunjavanje i provjerite razumijevanje.
Tijekom rada u grupi vodite računa o sastavu grupe tako da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji ga motiviraju i koji će mu pomoći u obavljanju zadataka. Podijelite zadaće unutar grupe tako da svi aktivno sudjeluju te da učenik s teškoćama radi u skladu sa svojim jakim stranama i sposobnostima. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), omogućite mu zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem (neka drugi učenici u grupi prouče pisane materijale, a učenik može pripremiti slikovni materijal). Ako je riječ o učeniku s intelektualnim teškoćama, pojednostavnite upute, zadajte pisane ili slikovne upute za zadatak te upotrebu digitalnog alata Emaze i platforme Pixabay za slikovne materijale. Omogućite potporu drugih učenika.
Tijekom predstavljanja radova neka učenik s teškoćama sudjeluje ako se osjeća spremnim, omogućite mu dobru pripremu i dovoljno vremena za izlaganje i pripremu prije toga. Također, ne inzistirajte na uključivanju u raspravu učenika s jezičnim teškoćama ili izraženom anksioznošću.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će osmisliti način kako obnoviti prostor Banovine i Zagreba nakon potresa 2020. Projekte će izraditi u digitalnom alatu Canva i predstaviti u razredu.
Hrvatska enciklopedija, natuknica Velika industrijska kriza (1929.,1932.), pristupljeno 1. lipnja 2023.
Čulina, Ljerka, članak Velika gospodarska kriza 1929. godine, portal škole.hr, pristupljeno 1. lipnja 2023.
Rukavina, Vjekoslav; Katavić, Ivica, Analiza uzroka i posljedica globalnih ekonomskih kriza 20. i 21. stoljeća, Obrazovanje za poduzetništvo - E4E : znanstveno stručni časopis o obrazovanju za poduzetništvo, Vol. 12 No. 1, 2022., pristupljeno 1. lipnja 2023.
Ursić, Luka, Gospodarska i društvena politika Franklina Delana Roosevelta do Drugoga svjetskog rata (1933. – 1941.), Rostra: Časopis studenata povijesti Sveučilišta u Zadru, Vol. 11. No. 11, 2021., pristupljeno 1. lipnja 2023.
Pavić, Denis; Balta, Ivan, Uzroci velike gospodarske krize u SAD-u i Hooverovo upravljanje krizom, POVIJESNI ZBORNIK godišnjak za kulturno i povijesno naslijeđe br. 1 i 2, Osijek 2006./2007., Odsjek za povijest - Filozofski fakultet Osijek, 2007.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.